METODYKA NAUCZANIA RUCHU.doc2.doc

(72 KB) Pobierz

METODYKA NAUCZANIA RUCHU – GRY ZESPOŁOWE – Wykład 28.02.2015r.

Niepełnosprawność – obniżony stan sprawności organizmu powodujący ograniczenia i utrzymania w wypełnieniu przez człowieka ról społecznych. Może dotyczyć funkcji psychicznych i fizycznych. Obejmuje wszystkie stany niezależne od okresów ich trwania i obniżenia sprawności.

Ustala się trzy stopnie niepełnosprawności:

Ø      Znaczny

Ø      Umiarkowany

Ø      Lekki

Ø      Orzeczenie ustalające stopień niepełnosprawności stanowi także postawę do przywrócenia ulg i uprawnień na podstawie odrębnych przepisów

Znaczy stopień

§         Do znacznego stopnia niepełnosprawności zalicza się osobę z naruszoną sprawnością organizmu niezdolnością do pracy lub zdolną do pracy jedynie w warunkach pracy chronionej i wymagającą w celu pełnienia ról społecznych stałej lub długotrwałej opieki i pomocy innych osób w związku z niezdolnością do usamodzielnej egzystencji,

Umiarkowany stopnień

§         Do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności zalicza się osobę z naruszoną sprawnością organizmu, niezdolną do pracy lub zdolną do pracy jedynie w warunkach pracy chronionej lub wymagającą czasowej lub częściowej pomocy innych osób w celu pełnienia ról społecznych.

Lekki stopień

§         Do lekkiego stopnia niepełnosprawności zalicza się osobę o naruszonej sprawności organizmu powodującej w sposób istotny obniżenie zdolności do wykonywania pracy, w porównaniu do zdolności jaką wykazuje osoba o podobnych kwalifikacjach zawodowych z pełną sprawnością psychiczną i fizyczną lub mająca ograniczenia w pełnieniu ról społecznych dające się kompensować przy pomocy wyposażenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze lub środki techniczne.

Niepełnosprawność intelektualna (obniżenie poziomu rozwoju intelektualnego) – zaburzenie rozwojowe polegające na znacznym obniżeniu ogólnego poziomu funkcjonowania intelektualnego, któremu towarzyszy deficyt w zakresie zachowań adaptacyjnych.

Poniżej 70 pkt IQ Wechslera

§         69 – 55 IQ Wechslera niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim poziom intelektualny charakterystyczny dla 10 – 12 roku życia. Ta forma  deficytu intelektualnego stanowi najwięcej około 85% rozpoznań. Osoby takie są samodzielne i zaradne społeczne nie powinny jednak wykonywać. Zycie rodzinne przebiega bez trudności. W socjalizacji mogą nabywać zaburzeń osobowościowych ze względu na atmosferę otoczenia i stosunek innych. Obecnie istnieje tendencja do wprowadzania zajęć korekcyjnych przy intensywniejszym treningu poznawczym w dłuższym czasie osoby z upośledzeniem w stopniu lekkim osiągają podobne wyniki co osoby z przeciętnym IQ. Do 12 roku życia brak różnic.

§         54 – 35 IQ Wechslera niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym funkcjonowanie intelektualne na poziomie 6 – 9 roku życia. Częstotliwość występowania około 10% z wszystkich 4 typów upośledzenia. W okresie przedszkolnym istnieją trudności z nabywaniem reguł społecznych (lojalność, współdziałanie), a także niezręczność fizyczna powolny rozwój motoryczny. Poza tym do 9 roku życia rozwój jest prawidłowy. Osoby takie mogą nabywać umiejętności samoobsługowe, nie gubią się w dobrze znanym terenie, mogą pracować w zakładach pracy chronionej

§         34-20 IQ Wechslera niepełnosprawność intelektualna w stopniu znacznym poziomu rozwoju
3 – 6 latka. Około 4 – 5 roku życia zauważalne spóźnienie rozwoju psychofizycznego. Osoby te mogą opanować samoobsługę, przy stałej opiece mogą wyuczyć się czynności domowych, ale nie są zdolne do wyuczenia zawodu.

 

§         Poniżej 20 IQ Wechslera niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim poziom funkcjonowania odpowiadający max 3 roku życia. Możliwe jest opanowanie tylko najprostszej samoobsługi. Występują ciężkie wady neurologiczne i fizyczne. Przez całe życie wymagają opieki instytucjonalnej. 

 

Klasyfikacja medyczna grup startowych dyscypliny i konkurencje osób niepełnosprawnych

§         Paraolimpiada (Igrzyska Paraolimpijskie) – biorą udział w niej osoby z uszkodzeniami aparatu ruchu oraz wzroku,

§         Igrzyska głuchych – zawody dla osób z uszkodzeniami aparatu słuchu,

§         Olimpiady specjalne – uczestniczą w nich osoby niepełnosprawnością intelektualną .

 

Klasyfikacja medyczna grup startowych

 

Ø      I – inwalidzi narządu wzroku (B) B1 – brak wrażliwości na światło obu oczu do wrażliwości, ale bez możliwości rozpoznania ich kształtów, zarysów bez względu na odległość i kierunek;

§         B2 – mają możliwość rozpoznania przedmiotów lub ich zarysów do siły wzroku 2/60 i lub ograniczenia pola widzenia do 5-

§         B3 - osoby o sile wzroku od 2/60 do 6/60i lub ograniczenia pola widzenia od 5- do 20-.

Ø      II – inwalidzi narządu słuchu – nie ma tutaj podziału na klasy tylko osoby ze 100% utratą słuchu,

Ø      III – inwalidzi z amputacją kończyn górnych, dolnych (A) – 9 klas uszkodzenia w wyniku urazu, bądź od urodzenia, bądź chorobowa,

Ø      IV – inwalidzi z uszkodzeniami rdzenia kręgowego (Parapleje) uszkodzenia dwóch, czterech kończyn,

Ø      V – inwalidzi z innymi uszkodzeniami narządu ruchu (deformacje stawów skrócenia kończyn, choroby reumatyczne, duże skoliozy, wszystkie inne uszkodzenia narządu ruchu, które nie zaliczają się do grup III i IV,

Ø      VI- inwalidzi z porażeniem mózgowym – dotyczy tylko osób z uszkodzeniem narządu ruchu bez uszkodzeń intelektualnych.

Podnoszenie ciężarów (Power Liffing)

§         Rozgrywane jest w jednym boju tj. wyciekanie sztangi leżąc tyłem na ławeczce ciężko atletycznej. W zawodach mogą być udział zawodnicy z amputacjami paraplegicy lub z innymi uszkodzeniami umożliwiają to specjalne opracowane przepisy,

§         Trzech sędziów ocenia bój, podnoszenie musi być symetryczne bez zatrzymania.

Koszykówka na wózkach

§         Rozgrywana na wymiarach boiskach i koszach,

§         Punktacja tak samo jak w normalnej koszykówce,

§         Można wykonać dwa ruchy napędzające z piłką na kolanach, po czym należy wykonać kozioł, rzut lub podanie,

§         Wszystkie podnóżki muszą być na wysokości 11 cm ze względów bezpieczeństwa ( przy zderzeniu by się nie mijały), szprychy są osłonięte,

§         Wybiera się najlepszą jedynkę turnieju – najlepszy zawodnik z pośród najmniej sprawnych.

 

Piłka siatkowa na siedząco

§         Boisko 10 x 6 pierwsza linia wyrysowana 2 m od siatki,

§         Wysokość siatki 1,15 m (M), 1,05 m (K),

§         Podczas ataku nie można oderwać pośladków od podłoża,

§         Ręce mogą być cały czas w bloku,

§         Zagrywka pośladki muszą być za liną końcową,

§         Nie wolno przeszkadzać, przekładać rąk, dotykać siatki, jeżeli nastąpi przełożenie nóg na połowę przeciwnika, a nie przeszkadza w grze, to gra nie jest przegrywana.

 

Narciarstwo zjazdowe

Osobami niepełnosprawnymi mogącymi uprawiać tę dyscyplinę są osoby z schorzeniami narządu ruchu. Wśród tych schorzeń występują urazy i uszkodzenia rdzenia kręgowego, porażenia mózgowe, amputacje kończyn i inne zaburzenia układu ruchu.

§         Zjazd może być na dwóch nartach z dwoma kijami, może być amputacja jednej bądź dwóch rąk, może jechać na jednej nartce z dwomami kijami lub narto – kulami na siedząco (mono – skibol). Dodatkowo w celu ułatwienia poruszania się na nartach dla osób niepełnosprawnych stworzono specjalne kulonarty. Są to krótkie kule inwalidzkie zakończone płozami,

§         Różnica wzniesień i ilość bramek jest taka sama jak w narciarstwie dla pełnoprawnych.

 

Rugby na wózkach

§         Atrakcyjna, dynamiczna dyscyplina,

§         Boisko do koszykówki,

§         Celem gry jest przejechanie obydwoma kolami przez linię bramkową (8 m) na końcowej linii boisk do kosza, dwa pachołki i wyznaczają bramkę, co 10 sekund należy wykonać kozioł,

§         4 zawodników w jednej drużynie są to zawodnicy dużo mniej sprawni niż Ci w koszykówce na wózkach, cała drużyna może uzyskać maksymalnie 8 pkt. natomiast zawodnik od 0,5 pkt – 3,5 pkt.

§         4 x 8 mm.

 

Fundacja Aktywnej Rehabilitacji (FAR) – jedna z kompleksowym i skutecznym programem aktywizacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych ruchowo z uszkodzeniami rdzenia kręgowego, poruszających się na wózkach.

Celem fundacji jest:

§         Dotarcie do osób, które doznała urazu rdzenia kręgowego, bądź straciła zdolności poruszania się samodzielnego w wyniku braku kończyny,

§         Uznanie dużej rolę aktywności ruchowej, sportu w usprawnianiu. Proponuje pływanie, łucznictwo, tenis stołowy, jazda na wózku wytrzymałościowa i po przeszkodach (elementy lekkiej atletyki), trening ogólnokondycyjny (siłowy, rehabilitacja, trening funkcjonalny).

 

 

 

Goallbal

Historia:

·         Pierwsze narodowe mistrzostwa rozegrano w Hiszpanii w 1986r.

·         Dyscyplina zadebiutowała na Igrzyskach Paraolimpijskich w Atenach w 2004r.

·         W 2006 r. piłka była uprawiana systematycznie w 21 krajach Francji, Anglii, Hiszpanii, Ukrainie, Rosji, Argentynie, Brazylii i Grecji,

·         W Polsce praktycznie nie uprawia się tej dyscypliny sportu w sposób zorganizowany.

 

Piłka nożna 5 osobowa jest obok goallbala, drugą paraolimpijską dyscypliną zespołową przeznaczoną dla z uszkodzeniem narządu wzroku. Przepisy gry Światowej Federacji Piłki Nożnej (FIFA)
z pewnym tylko modyfikacjami. 

Organizacją odpowiedzialną za ta dyscyplinę sportu jest International Bind Sports Federation (IBSA), w której strukturach jest specjalna komisja zajmująca się piłką nożna.

Klasa B1 – całkowicie niewidzące oraz z poczuciem światła, ale bez względu na kierunek i odległość.

Klasa B2- osoby ze zdolnością rozpoznawania przedmiotów lub ich zarysów, ostrość wzroku 2/60 lub ograniczenie pola widzenia w zakresie 5 stopni.

Klasa B3 – osoby ze wzrokiem o ostrości od ponad 2/60 do 6/60 lub ograniczenie pola widzenia w zakresie od 5 do 20 stopni.

Bramkarze mogą być całkowicie sprawni, z tym tylko zastrzeżenie, że nie mogą być czynnymi zawodnikami zarejestrowanymi w FIFA w ostatnich 5 latach.

Boisko, na którymi rozgrywają swoje mecze niewidomych ma wymiary 38-42 m długości oraz 18 – 22 m szerokości jest ono mniejsze od boiska dla polki nożnej dla osób pełnosprawnych które ma wymiary 90 – 120 m długości oraz 45 – 90 m szerokości.

Mecze rozgrywane są piłką, która ma w swoim wnętrzu specjalne dzwoneczki, dzięki zawodnicy orientują się o jej położenie. Wykonana jest ze skóry lub innego specjalnego syntetycznego materiału ma średnicę 62 cm i wagę 490 – 520 kg.

Każda z drużyn piłki nożnej 5 – osobowej składa się z czterech niewidzących lub niedowidzących graczy bramkarz, który może widzieć i podpowiadać swoim Olegom i naprowadzać ich w czasie gry. W skład ekipy wchodzi dodatkowo pięciu rezerwowych zawodników. Każda z drużyn polki nożnej składa się z 11 graczy jednego bramkarza i 10 zawodników w polu. W skład ekipy wchodzi dodatkowo siedmiu rezerwowych zawodników. Za bramką z każdych drużyn stoi jeden z członków przeciwnej ekipy, który za pomocą głosu naprowadza i podpowiada swoim zawodnikom kierunek, w który powinni strzelać, by zdobyć bramkę.

Mecz wygrywa oczywiście drużyna, która strzeli więcej bramek. Rzuty karny dyktowane za zdjęcie lub dotkniecie rękoma maski zakrywającej oczy, wyjście bramkarza poza pole bramkowe, faule na przeciwniku.

W piłce nożnej dla niewidomych, jeśli sędzia odgwizduje 5 faul osobisty zawodnika jest on usunięty z boiska i zostaje zastąpiony przez innego zawodnika w drużynie. Tak jak w polce nożnej osoby pełnosprawnych sędzia może ukarać zawodnika żółtą lub czerwoną kartką, Dwie żółte kartki są równoznaczne czerwonej kartce, zawodnik opuszcza z boiska. Na jego miejsce wchodzi żaden inny gracz.

Wykonywanie rzutów wolnych odbywa się na tej samej zasadzie w piłce nożnej osób pełnosprawnych. Rzut wykonuje się z tego miejsca, w którym popełniono przewinienie. Wyróżnia się dwa rodzaje rzutów wolny (zawodnik nie może bezpośrednio strzelać na bramkę). Podczas rzutów wolnych zawodnicy przeciwnej drużyny mogą tworzyć mur odległości 5 m od piłki.

 

 

PODSUMOWANIE:

Piłka nożna różni się od piłki nożnej dla osób pełnosprawnych  tym, że:

·         boisko do gry jest mniejsze,

·         gra rozgrywana jest piłką nożną,

·         gracze w polu muszą mieć założone na oczy maskę i gogle,

·         na boisku w drużynie znajduje się 5 zamiast 11 graczy,

·         bramkarz nie może opuszczać pola bramkowego,

·         nie obowiązuje tutaj pozycja spalona,

·         nie ma również rzutów z autu,

·         zawodnik, który zszedł z boiska i może powrócić zastępując innego zawodnika,

·         jeśli p...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin