Rudraksza.pdf

(2487 KB) Pobierz
Posyłamy Wam kolejną ksiąŜkę, bardzo pomocną w dalszym roz-
woju duchowym.
śyczymy
miłej i owocnej lektury.
R. Venu Goplan
Tłumaczenie – Jolanta Carko
Spis treści
Aum Namah
Śiwaje
Pochodzenie rudrakszy
Barwy rudrakszy
Kosmos w rudrakszy
Informacje na temat rudrakszy
Twarze rudrakszy
Uzdrawiająca moc rudrakszy
Oczyszczanie czakr przy pomocy rudrakszy
Proces oczyszczania
Asany (pozycje siedzenia w medytacji)
Aum Nama
Śiwaje
W ostatnich latach ludzie zainteresowali się noszeniem rudrakszy i coraz czę-
ściej
poszukują o niej informacji - zwykle na los szczęścia, poniewaŜ ten boski
temat poruszają tylko nieliczne pisma
święte.
Dlatego konieczne stało się przy-
gotowanie
ksiąŜki
przedstawiającej
czytelnikom
i
poszukiwaczom
prawdy, spragnionym
błogosławieństwa Pana
Śiwy,
nauki
o
rudrakszy. W tym celu
został napisany ten
zbiorek,
wypełniony
łaską NajwyŜszego Bo-
ga.
Rudraksza
‘Eloeocarpus
ganitrus’,
łacińska nazwa rudrakszy, oznacza wysuszony owoc
drzewa rudrakszy, nazywanego
Ultrasum Bead Tree.
Ma ono
średnią
wielkość,
posiada drobne, okrągłe liście, rośnie w Nepalu i Bhutanie. W Indiach moŜna go
spotkać w Assamie, Bengalu, Biharze, Madhjapradesz i Maharastrze.
Rudraksza ma duŜe znaczenie medyczne, jest prawdziwym skarbem dla ziela-
rzy. Likwiduje kaszel, leczy nadciśnienie i choroby serca, usuwa nadmiar chole-
sterolu, etc.
Uzdrawiającą moc rudrakszy potwierdzają współczesne badania naukowe. Wy-
korzystuje się ją w lecznictwie na bardzo wiele sposobów - omówimy to w na-
stępnych rozdziałach.
-2-
Rudraksza jest
świętym
owocem, pełnym mistycznej mocy. Ludzkość zawdzię-
cza go boskiej łasce Pana
Śiwy.
Najbardziej wyróŜniającą cechą rudrakszy jest
to,
Ŝe
uŜycza wiedzy duchowej posługującej się nim osobie. Zgodnie z tą
świa-
domością, rudraksza była i jest noszona przez
świętych
i joginów w Indiach,
Nepalu i Sri Lance, czerpiących korzyści z tego niezwykłego, boskiego daru Pa-
na Panów. Czynił to równieŜ Adi Shankara, dąŜąc do koncentracji umysłu i
osiągnięcia zbawienia.
Moc rudrakszy płynie z uwypukleń znanych jako ‘twarze’. Rudraksze posiadają
od jednej do dwudziestu czterech twarzy. Czasami owoce zrastają się ze sobą.
To wszystko pozwala odróŜnić rudraksze od wysuszonych owoców innych ro-
ślin.
Współczesna nauka udowodniła,
Ŝe
rudraksza posiada naturalne własności elek-
tromagnetyczne sprzyjające koncentracji, wzmacniające moc umysłu i skłania-
jące współczulny
1
i przywspółczulny
2
układ nerwowy do pracy na dobro czło-
wieka. Wpływa bezpośrednio na neurofizjologię ciała, wytwarzając specyficzne
impulsy elektryczne docierające do mózgu wskutek stymulacji skóry. Mózg
przesyła je do kolejnych części organizmu i wzmaga ich działanie.
Pochodzenie rudrakszy
Słowo „rudraksza” składa się z dwóch wyrazów: „Rudr” – oznaczającego Pana
Śiwę
w Jego gniewnym aspekcie i „akszy” – oczu. Historia rudrakszy jest rów-
nie niezwykła jak sam
święty
owoc.
Kiedy Ziemia pogrąŜyła się w chaosie wskutek okrucieństw rakszasów
3
z Tripu-
ry
4
, bogowie i dewy
5
udali się do Pana
Śiwy
i błagali Go,
Ŝeby
uwolnił od nich
świat.
Aby zniszczyć złego króla asurów
6
w Tripurze, Pan
Śiwa
postanowił po-
słuŜyć się swoją najpotęŜniejszą bronią, aghorą. Pragnąc zwiększyć jej moc
przybrał formę Kalagnirudry /wielkiego poŜaru z końca czasów/
7
i Adiantha
prabhu /Pana początku i końca/. W tym celu poddał się wyrzeczeniu trwającemu
ponad tysiąc lat. Kiedy otworzył oczy wypłynęły z nich dwie łzy. Gdy tylko do-
tknęły Matki Ziemi, przekształciły się w drzewo rudrakszy. Wysuszony owoc
Układ współczulny – część autonomicznego układu nerwowego odpowiadająca za przygotowanie organizmu
do walki lub ucieczki. Aktywizuje się w czasie stresu.
2
Układ przywspółczulny – podukład autonomicznego układu nerwowego odpowiedzialny za odpoczynek orga-
nizmu i trawienie. Wychodzi z pnia mózgu i biegnie wspólnie z nerwem błędnym.
3
Rakszasy – bóstwa powstałe ze stóp Brahmy. Mają formę płomienia, ale mogą przybrać dowolną postać. De-
mony ludojady.
4
Tripura – trzy latające miasta zbudowane przez wielkiego architekta Majasurę, zniszczone przez Tripurantakę,
aspekt
Śiwy.
Otaczały ich mury z
Ŝelaza,
srebra i złota. Złote miasto był w niebiosach, srebrne w przestrzeni
kosmicznej, a
Ŝelazne
na ziemi. Były bardzo bogate, dominowały nad
światem.
Mieszkały w nich
Ŝadne
władzy
bóstwa.
5
Dewy – „mieszkańcy niebios” nie mający
Ŝadnych
mocy stwórczych, w przeciwieństwie do wielkich bóstw
(mahadewów) - Brahmy, Wisznu i
Śiwy.
Są nieśmiertelne i zawsze dorosłe
6
asura – anty-bóg, byt materialny. Asurowie zostali zrodzeni przez PradŜapatiego, Pana Stworzenia, lub z Zie-
mi.
1
-3-
tego drzewa nazywany jest „rudrakszą”. Pana
Śiwę
zafascynowały piękne ru-
draksze i owinął nimi całe swoje ciało.
Dostrzegając miłość i pasję Pana
Śiwy
do owych koralików, bogini Parwati, Je-
go małŜonka, zapytała Go o powód tak wielkiego zainteresowania. Pan
Śiwa
opowiedział bogini Parwati o dobrodziejstwach rudrakszy. Dzięki temu trafiła
ona do ludzi i obdarowuje ich pomyślnością.
Ludzie, jak wiecie, są zawsze w kłopotach z powodu swoich dawnych czynów.
Coraz więcej cierpień przynosi im równieŜ pociąg do rzeczy materialnych. Z
powodu tej namiętności zadają ból umysłom, ciałom i duszom. Rudraksza, no-
szona z szacunkiem i pełną wiarą w Pana
Śiwę,
posiada wrodzoną, potęŜną moc
rozwiązywania problemów.
Dobrodziejstwa rudrakszy - wg. staroŜytnych pism
świętych
a. wypowiedzenie słowa „rudraksza” przynosi człowiekowi dobrodziejstwa
równe jałmuŜnie z dziesięciu krów.
b. osoba dotykająca rudrakszy odnosi korzyść równą nakarmieniu 200 osób
lub podarowaniu 20 krów.
c. osoba, która modli się na rudrakszy otrzymuje tysiąc razy więcej poŜyt-
ków niŜ gdyby wymawiała słowo „rudraksza”.
Barwy rudrakszy
Rudraksza jest dostępna w czterech kolorach. Wg. „Wielkiej Purany
Śiwy”,
ko-
lory reprezentują cztery warny: braminów, wojowników, kupców i robotników.
bramini
noszą rudraksze
wojownicy
kupcy
robotnicy
białe
czerwone
Ŝółte
czarne
Opis warn w „Wielkiej Puranie
Śiwy”
nie opiera się na koncepcji systemu ka-
stowego (jak to interpretujemy obecnie), lecz na karmie. Osoby pracujące na
polu Brahmy (Stwórcy)były „brahmanami” - braminami; ci, którzy wielbili
gwałtowny aspekt bogów – byli „wojownikami” - kszatrijami; ci, którzy prze-
znaczali swoje bogactwa na budowę
świątyń
i ośrodków religijnych byli „kup-
cami” - wajszjami; a ci, którzy wykonywali prace fizyczne na rzecz uroczystości
i miejsc religijnych – byli „robotnikami” -
śudrami.
Człowiek pracujący fizycznie ma silne ciało i ciemniejszą skórę, za to mniej
mocy umysłowych i duchowych. Dzięki temu jest bardziej odporny na cierpie-
nia fizyczne. Czarna rudraksza pomaga mu absorbować pozytywne energie z
karmy i uwalnia go od negatywnych energii innych aspektów.
-4-
Wojownik przeciwnie, zajęty jest planowaniem. Przygotowuje ciało i umysł na
kaŜdą ewentualność, pomijając aspekty duchowe. Czerwona rudraksza pomaga
mu absorbować pozytywne energie z naturalnych
źródeł
i utrzymywać je w
równowadze.
Brahman /bramin/ pracujący na poziomie duchowym, przekracza królestwo fi-
zyczne i umysłowe. Dlatego zwykle ma słabsze ciało. Biała rudraksza pomaga
mu wchłaniać pozytywne energie ze
źródeł
naturalnych.
Kupiec, pracujący na poziomie mentalnym, jest słabszy fizycznie i duchowo.
śółta
rudraksza pomaga mu przyswajać pozytywne energie ze
źródeł
natural-
nych.
Status naturalnej prawdy
8
w odniesieniu warn zgodnych z karmą
________________________________________________________________
_________
UŜywany przez element rzeczywistości
warnę
___________________________________________________
niebo
akasza
woda
apas
ogień powietrze
agni waju
ziemia
prithwi
____________________________________________________
bramin
wojownik
kupiec
robotnik
/
x
x
x
/
x
/
/
x
/
x
x
x
x
/
x
x
x
/
/
x – ta naturalna prawda nie jest kompletna
/ - ta naturalna prawda jest kompletna
Kosmos w rudrakszy
8
Tatwa status – natura manifestująca się jako 23 elementy
-5-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin