AV08-2014.pdf

(63912 KB) Pobierz
WYDANIE CYFROWE
SIERPIEŃ 2014
NUMER 8/2014 (293)
HI-FI HIGH-END TELEWIZORY KINO DOMOWE
KEF REFERENCE 5
SPEKTAKULARNIE DOPRACOWANE
SPEKTAKULARNIE DOPRACOWANE
SUGDEN A A SERIES II
LETNI WZMACNIACZ, KTÓRY GRA
LEPIEJ NIŻ TE WSPÓŁCZESNE
IST
I
A
GOWA
L
NK N
RA
IMPULSOWA INTEGRA Z DUSZĄ
MBL CORONA C
REFERENCYJNY OBRAZ,
DŹWIĘK LEPSZY, NIŻ MYŚLISZ
PANASONIC DMP BDT
THE CHORD COMPANY
JAK SIĘ ROBI DOBRE KABLE
MADE IN ENGLAND
ATC LOUDSPEAKER LTD
REPORTAŻ Z FABRYKI
MATRIX X-SABRE
ZAAWANSOWANY DAC
ZA
4700 ZŁ
OD REDAKCJI
Wydajność
S
łowo wytrych – jeden z podstawo-
wych parametrów determinujących
wzrost światowej gospodarki, dobro-
bytu i postępu. W dzisiejszym świecie bez
dobrej, coraz lepszej wydajności nie da się iść
do przodu. Wydajne muszą być przedsiębior-
stwa, komputery, smartfony, silniki samocho-
dowe, źródła światła, a nawet taksówki. Te,
zamiast szukać klienta po mieście, wypalając
cenne paliwo, łączą się z bazą przez radio
albo otrzymują zamówienia złożone przez
aplikację mobilną. Przykłady można by
mnożyć. Wydajność generuje pieniądz, a pie-
niądz... wiadomo. Wydajność rządzi światem.
Wydajność dotyczy także czasopism.
Pamiętam, jak robiło się „Audio-Video”
w drugiej połowie lat 90., w starej redakcji
przy ul. Kopernika. To były czasy: sterty
katalogów, materiały w teczkach, wszystko
skanowane, korekty robione odręcznie ołów-
kiem na wydrukach, klisze. Skład DTP trwał
całymi dniami, w redakcji pracowały non
stop 4 osoby, nie licząc studia graficznego,
które było oddzielną firmą. Materiały do
drukarni jechały na kliszach – były fizycznie
transportowane, a nie wysyłane na jakiś tam
serwer. Efekt: numer wrześniowy zaczynało
się jeszcze w czerwcu, a materiały zamawia-
ło dwa miesiące wcześniej. Licząc średnio,
od pomysłu na artykuł do jego publikacji
mijało 4–6 miesięcy. By napisać o nowości
i nie narazić się na śmieszność, trzeba było
się sprężać. Dziś wydaje się to zabawne.
Wydajność procesu produkcji czasopisma
była niska, ale sprzedaż – niezła. I ogłoszeń,
i samego czasopisma.
Wydawanie miesięcznika w 2014 roku wy-
gląda zupełnie inaczej niż 15 lat temu. Inne
jest wszystko z wyjątkiem jednej, pozornie
banalnej rzeczy – papieru. Ten wprawdzie
jest lepszy, kolory są ładniejsze, ale to wciąż
sprasowana celuloza. Niemal identyczna
jak ta w XX wieku. Na końcu tego całego,
w pełni skomputeryzowanego i usieciowio-
nego procesu znajduje się to jedno wąskie
gardło, do którego tak wszyscy się przyzwy-
czailiśmy i chcemy się go dalej trzymać.
Niestety, okazuje się, że papier stoi
w jawnej sprzeczności z wydajnością. Nie
chodzi nawet o to, że opóźnia ukazanie się
miesięcznika o dobrych kilka dni, a nawet
tydzień (w przypadku dzienników tak nie
jest, ale to zagadnenie czysto techniczne).
Sęk w tym, że aby sprzedać daną liczbę
egzemplarzy, należy ich wydrukować
około dwóch razy więcej. A gdy skończy
się ich czas (ukazuje się nowy numer), te
niesprzedane lądują w koszu. To potężne
marnotrawstwo i papieru, i pieniędzy, które
poszły na druk. Sam ten fakt implikuje prostą
zależność: z powodu samych zwrotów cena
egzemplarza rośnie średnio dwukrotnie.
Gdyby ich nie było, „Audio-Video” mogłoby
kosztować 6,50 zł. Ale tylko w teorii, nie
w praktyce. Dlaczego? Ponieważ po gazetę,
jak i miesięcznik, idziemy do salonu prasowe-
go (niegdyś kiosku – to już też się nie opłaca;
znów kwestia wydajności). A salon prasowy
musi przecież zarobić. Co gorsza, otrzymuje
gazety nie bezpośrednio od wydawcy, lecz
od kolportera (dystrybutora), który też nie
działa charytatywnie. Ktoś powie: a cóż
w tym dziwnego? Kupując sprzęt audio
też pokrywamy dwie marże pośredników.
Tak, ale kupowanie sprzętu hi-fi wirtualnie,
choćby bez kontaktu z nim, to nie najlepszy
pomysł. Tymczasem kupowanie czasopisma
w wersji elektronicznej to pomysł nie tylko
niezły, ale wręcz wyśmienity.
Wspomniałem, że gdyby AV nie było wyrzu-
cane do kosza, mogłoby kosztować 6,50,
a może nawet 5,90 zł. Gdyby jeszcze odjąć
marże dystrybutorów, dałoby się z powo-
dzeniem zejść do 3,90 zł. To oznaczałoby
oszczędność całych 9 złotych na egzempla-
rzu, czyli 99 zł rocznie. Wydawca wyszedłby
na swoje, a nawet zarobiłby pewnie więcej,
ponieważ sprzedaż z pewnością by skoczyła,
dzięki czemu pismo mogłoby się stać jeszcze
lepsze albo też spadłyby ceny ogłoszeń,
co koniec końców dla wszystkich byłoby
korzystne. Pytanie tylko: czy da się tego
dokonać? A jeśli tak – to jak? Odpowiedź
na pytanie nr 1 brzmi: TAK. Odpowiedź na
pytanie nr 2: trzeba uwolnić się od papieru.
Przejść na wydanie cyfrowe! Gdyby tego
dokonać, cena wydania mogłaby być jeszcze
niższa, ponieważ dotychczasowa kalkulacja
uwzględnia koszt druku, a jego by przecież
nie było...
Trochę to smutne, ale ostatecznie rodzi się
tu analogia do muzyki w plikach. Wolelibyście
kupować 20 płyt CD rocznie i słuchać ich
na okrągło przez cały rok, czy też 100
albumów w lepszej jakości hi-res, mogąc je
zabierać ze sobą na wakacje itd.? Osobiście
wolę to drugie rozwiązanie, bo bardziej lubię
muzykę niż nośnik czy jego opakowanie.
Oczywiście, mnie też byłoby szkoda papieru,
tak samo jak tych pudełeczek, digipacków,
już o winylowych obwolutach nie mówiąc.
Ale ostatecznie z wydajnością wygrać się
nie da, co pokazuje historia świata – całkiem
dobitnie.
Stałych Czytelników AV pragnę uspokoić.
Numer, który trzymacie... (pardon: który
czytacie na ekranie), jest na razie jed-
norazowym eksperymentem wydawcy.
Wydaniem, które przygotowaliśmy z tą samą
starannością co zwykle, ale jednak jest ono
lepsze: obszerniejsze niż kiedykolwiek, a do
tego interaktywne, z jego poziomu możecie
odpalać filmy lub oglądać dodatkowe zdjęcia.
Tych rzeczy nie da się zrobić na papierze. Jest
jeszcze jedna zaleta, ale o niej już doskonale
wiecie: to wydanie jest darmowe. Wakacyjny
prezent od naszej redakcji. Czekamy na
Wasze opinie i komentarze. Przyszłość
papieru zależy także od Was!
REDAKTOR NACZELNY
3
RX-V577
Sieciowy Amplituner AV
RX-V577 – muzyczna wolność na wyciągnięcie dłoni. Połącz się z siecią Wi-Fi i odtwarzaj muzykę dostępną w domowej sieci. Idź o krok
dalej i wybierz Wireless Direct, aby nawiązać bezprzewodowe połączenie pomiędzy amplitunerem i np. smartfonem z pominięciem routera.
Swobodnie strumieniuj muzykę z Apple AirPlay, HTC Connect oraz dzięki Spotify Connect zdobądź stały dostęp do milionów utworów.
RX-V577 – wolność na każdym kroku.
Dystrybucja w Polsce:
www.audioklan.pl
SPIS TREŚCI
42
46
60
32
36 Q Acoustics Concept 40
Najdroższe podłogówki brytyjskiej
firmy. Ile są warte?
20
6
NOWOŚCI
AV&HOME CINEMA SHOW
IFA W BERLINIE
HIGH-END
20 KEF Reference 5
Najnowsze high-endowe kolumny
z Maidstone. Wspaniały przykład
nowoczesnej inżynierii.
REPORTAŻE
50
ATC LOUDSPEAKER
LIMITED
Złożyliśmy wizytę akustycznym
inżynierom ze Stroud. Warto było!
60 Panasonic DMP-BDT700
Najnowszy i najlepszy odtwarzacz
wizyjny, jaki kiedykolwiek stworzył
ten producent. Fenomenalny układ
skalowania 4K i zaskakujące
brzmenie.
76
THE CHORD COMPANY
Z wizytą w Salisbury, gdzie powstają
jedne z ciekawszych brytyjskich kabli.
42 Sugden A21a Series II
Klasyka gatunku. Wspaniała integra
w klasie A.
66 Słuchawki HiFiMAN
HE-560
Najnowsze „planary” są prawdziwą
okazją, zdaniem Dawida Grzyba.
Arcyrywal HD800.
86
RANKING
PRZETESTOWANEGO
SPRZĘTU
Aktualny spis przetestowanych
modeli (wciąż produkowanych lub
dopiero niedawno wycofanych),
ich charakterystyki i rekomendacje.
46 MBL Corona C51
Integra w technice impulsowej,
ale bez przypadłości klasy D.
69 iFi Audio iCAN Nano
Miniaturowy, zasilany bateryjnie
wzmacniacz słuchawkowy
TESTY SPRZĘTU
32 Matrix X-SABRE
Ambitny przetwornik USB
MUZYKA
101
Płyty miesiąca
102
Klasyka
104
Jazz
105
Audiofilskie
72 Beyerdynamic A2
Wzmacniacz słuchawkowy
wysokiej klasy
82 YBA Heritage CD100
5
Odtwarzacz CD
z wejściem USB 24/96
Zgłoś jeśli naruszono regulamin