slajdy_do _DRUKU_z_ergonomi.pdf

(1050 KB) Pobierz
2014-02-25
ERGONOMIA
prowadzący:
forma zajęć:
wymiar zajęć:
forma zaliczenia:
punkty ECTS:
dr Renata Winkler
wykład
10h
zaliczenie z oceną
1
TREŚCI MERYTORYCZNE:
•Definicja,
przedmiot i zakres ergonomii
•Ergonomia
a technika „przyjazna człowiekowi”
•Układ
człowiek – maszyna
•Ogólne
wiadomości o funkcjonowaniu organizmu ludzkiego
•Parametry
charakteryzujące sylwetkę człowieka
•Fizjologiczne
uwarunkowania wydajności pracy
•Psychofizyczne
właściwości człowieka
•Obciążenia
fizyczne i umysłowe
•Optymalny
czas pracy, przerwy wypoczynkowe
•Materialne
środowisko pracy (czynniki fizyczne, chemiczne,
biologiczne, hałas w procesie pracy, oświetlenie i barwy w
miejscu pracy, mikroklimat)
•Pozycja
robocza
•Ergonomiczne
kształtowanie stanowiska roboczego
•Projektowanie
stanowisk roboczych.
ERGONOMIA
•student
potrafi rozpoznać podstawowe potrzeby
określonej osoby (w tym również osoby niepełnosprawnej)
w zakresie organizacji stanowiska pracy
•student
potrafi wskazać niezbędne działania
dostosowawcze w zakresie przystosowania
pomieszczenia/stanowiska pracy do potrzeb określonej
osoby (w tym również osoby niepełnosprawnej)
•student
potrafi przygotować propozycję
przeprojektowania pomieszczenia/stanowiska pracy pod
kątem dostosowania go do potrzeb określonej osoby (w tym
również osoby niepełnosprawnej)
•student
pozostaje otwarty na kontynuację uczenia się w
formie samokształcenia
1
2014-02-25
ERGONOMIA
ergon
– praca, dzieło, czynność, trud
nomos
– prawo, zasada, przepis
DEFINICJE
•Międzynarodowe
Stowarzyszenie
Ergonomiczne
•Polskie
Towarzystwo Ergonomiczne
•J.
Rosner
Międzynarodowe Stowarzyszenie Ergonomiczne (IEA:
International Ergonomics Association):
ERGONOMIA
określa stosunki powstające między
człowiekiem a jego zajęciem, sprzętem i środowiskiem w
najszerszym tego słowa znaczeniu, włączając w to sytuacje
związane z pracą, zabawą, rekreacją i podróżą
Polskie Towarzystwo Ergonomiczne:
ERGONOMIA
zmierza do dostosowania narzędzi, maszyn,
urządzeń, technologii materialnego środowiska pracy i życia
oraz przedmiotów powszechnego użytku do wymogów
fizycznych i psychicznych człowieka
2
2014-02-25
J. Rosner:
przedmiotem
ERGONOMII
są zagadnienia dostosowania
maszyn, narzędzi i urządzeń oraz materialnego środowiska
pracy do możliwości i potrzeb człowieka w celu usunięcia
zagrożeń jego zdrowia i życia, optymalizacji kosztu
biologicznego pracy i zapewnienia wygody podczas jej
wykonywania
CELE
dążenie do dostosowania świata materialnego do
potrzeb i ograniczeń fizycznych oraz psychicznych
człowieka w celu usunięcia zagrożeń zdrowia i życia
zapewnienie człowiekowi dominacji nad elementami
materialnymi
optymalizacja kosztu biologicznego pracy człowieka i
stworzeniu wygodnych (a nawet komfortowych)
warunków podczas wykonywania obowiązków
zawodowych.
INTERDYSCYPLINARNY
CHARAKTER
3
2014-02-25
Grupa A
Antropologia
Higiena
Fizjologia
Psychologia
Medycyna
Socjologia
Pedagogika
Prakseologia
CZŁOWIEK- PRACA
Grupa B
Urbanistyka
Architektura
Inżynieria maszyn
Inżynieria transportu
Inżynieria rekreacji
Technologia
Organizacja
Ochrona pracy
Estetyka
Prawo
MODEL STRUKTURY NAUKI ERGONOMII
Źródło:
Fraus E., Struktura i ogólna metodologia nauki ergonomii, Towarzystwo
Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków1992, str. 44.
ERGONOMIA
korekcyjna
poprawę parametrów
materialnych warunków
pracy
wyeliminowanie
nadmiernych obciążeń
fizycznych i psychicznych
koncepcyjna
stosowanie ergonomicznie
prawidłowych rozwiązań już w
fazie przygotowywania
projektów
atestacja prototypów maszyn i urządzeń
ZASTOSOWANIE
ERGONOMII W
ŚRODOWISKU CZŁOWIEKA
4
2014-02-25
I.
ergonomia wyrobów masowego użytku
II. ergonomia osób w starszym wieku
III. społeczne i ekonomiczne aspekty
ergonomii
I. Ergonomia wyrobów masowego użytku
PRODUKT
C
E
C
H
y
Ergonomiczne
Techniczne
Użytkowe
Ekonomiczne
II. Ergonomia osób w starszym wieku
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin