ZKlasa_nr1_2015_Przedszkole.pdf

(9523 KB) Pobierz
Magazyn dla
nauczycieli
KwartalniK 01/2015
ISSN 2449-576X
Zrozumieć
ucznia
z zespołem
Aspergera
psychologia
w edukacji
Praca
w grupach
łączonych
metodyka
Nauczanie języka
angielskiego
w przedszkolu
Zoom na prZedsZkole
eduKacja PrzedszKolna
4
spis treści
ZroZumieć ucZNiA
Z Zespołem AspergerA
target
– dziecKo
Metoda
ProjeKtu
wielKi suKces
e - Konferencji!
4
8
10
12
8
10
Karty Pracy
NAukA prZeZ ZAbAwę
NAucZANie jęZykA
angielsKiego
w PrzedszKolu
Praca
w gruPach
łącZoNych
AktuAlNości
eduKacyjne
13
16
18
21
22
25
16
nie taKi
social straszny
czas na
kulturę
eduKacja Powinna
być owocNA
PantoMiMa to tworzenie
świAtA
– rozMowa z…
ireneuszeM KrosnyM
DługA
Przerwa
26
28
30
redaKtor naczelny
Jarosław Rybus
z-ca redaKtora naczelnego
Joanna Amelia Szczepaniak
reDAktorZy prowADZący
Michał Durbas, Radosław Urban
wydawca
Grupa Edukacyjna S.A.
ul. Wincentego Witosa 76, 25-561 Kielce
listy, PrenuMerata, reKlaMa
Redakcja „Z klasą. Magazyn dla nauczycieli”
ul. Wincentego Witosa 76 , 25-561 Kielce, tel. 41 366 51 90
www.mac.pl, e-mail: zklasa@mac.pl
Zespół reDAkcyjNy
Michał Durbas, Grażyna Jancik, Paweł Kawałek,
Piotr Kołaczek, Elżbieta Korzeniowska, Ewelina Kusiak,
Beata Pałac, Justyna Sobolak, Bartosz Świątek
KoreKta
Jolanta Witkowska
reDAkcjA, skłAD i proDukcjA
Feniks Media Group
ul. Na Wierzchowinach 1D, 30-222 Kraków
www.feniksmedia.pl
Zastrzegamy sobie prawo skracania i adiustacji tekstów oraz zmiany tytułów.
Materiałów niezamówionych nie zwracamy. Przedruki z magazynu dozwolone
są wyłącznie za uprzednią pisemną zgodą wydawcy. Redakcja nie odpowiada
za treść reklam i ogłoszeń.
grAfikA NA okłADce:
Shutterstock.com
4
Psychologia w edukacji
Zrozumieć ucznia
z zespołem Aspergera
Tekst:
Justyna Sobolak
Na zespół Aspergera (ZA) choruje coraz więcej dzieci.
Jest to zaburzenie rozwoju, mieszczące się w spektrum
autyzmu. Praca z dzieckiem z ZA jest trudna, wymaga
cierpliwości, wiedzy, zrozumienia i dużego zaangażowania.
Zespół Aspergera po raz pierwszy
został zdiagnozowany w poło-
wie lat 80. XIX w., ale opisał go
dopiero w 1944 r. wiedeński
pediatra Hans Asperger,
i
to od
jego nazwiska pochodzi nazwa
zaburzenia. Potrzeba było jednak
kolejnych 50 lat, zanim zespół
Aspergera został sklasyfikowany
i
oficjalnie uznany za chorobę.
Dla zobrazowania tego, czym jest
ZA, warto przywołać porównanie,
jakim posłużył się amerykański
badacz, Van Krevelen. Zauważył
on, że dzieci autystyczne żyją we
Z KLASĄ
5
10 zasad pracy
z uczniem
z
zespołem Aspergera:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Chwal dziecko, kiedy tylko jest ku temu okazja.
Dziel zadania na małe jednostki.
Staraj się zachęcać do kontaktów z rówieśnikami.
Wyznacz ramy czasowe mówienia o swojej pasji.
Wykorzystaj zainteresowania do zrozumienia przez dziecko
nowych treści.
Ucz dziecko, jak opanować stres.
Kontroluj to, co dziecko zapisuje w zeszycie.
Z rodzicami kontaktuj się bezpośrednio, nigdy przez ucznia.
Wykazuj się cierpliwością w pracy z uczniem.
Nie działaj sam. Szukaj pomocy u pedagoga szkolnego
i w placówkach psychologiczno-pedagogicznych.
własnym świecie, podczas gdy
dzieci
z
zespołem Aspergera żyją
w naszym świecie, ale na swój
własny sposób.
Życie według schematów
W porównaniu do dzieci auty-
stycznych, te
z
zespołem Asperge-
ra mają lepiej rozwinięte zdol-
ności poznawcze
i
język. Często
używają nieadekwatnego do
wieku, specjalistycznego słownic-
twa. Ich język jest pedantyczny,
encyklopedyczny, pozbawiony
mowy potocznej. Dzieci
z
ZA
mają także ograniczony, wręcz
obsesyjny, zakres zainteresowań.
Oscylują one wokół różnych
dziedzin, począwszy od matema-
tyki, astronomii, historii, geografii,
po muzykę czy film. Wokół swoich
zainteresowań dzieci kierują każ-
dą rozmowę
i
zabawę. Osoby
z
ZA
charakteryzują też słabo rozwinię-
te zdolności społeczne. Reagują
ironii, nie śmieją się
z
żartów, nie
potrafią bawić się na niby. Mają
także kłopot
z
prawidłowym od-
czytywaniem mowy niewerbalnej:
gestów, mi-
miki, tonacji
Najważniejszą rolą nauczyciela jest
głosu.
zapewnienie dziecku choremu na ZA
poczucia bezpieczeństwa, a to poczucie
daje mu rutyna. Działania powinny
skupiać się (…) na zapewnieniu uczniowi
przewidywalnego otoczenia.
nieadekwatnie do sytuacji towa-
rzyskiej, mają trudności
z
nawią-
zywaniem relacji, nie potrafią
bawić się w grupie. Funkcjonowa-
nie
w społeczeństwie dodatkowo
utrudnia im problem
z
myśleniem
abstrakcyjnym. Osoby
z
tym za-
burzeniem nie rozumieją metafor,
(Nie)grzeczne
dzieci
Z badań
wynika, że
ZA występu-
je częściej niż autyzm
i
częściej
dotyka chłopców. –
Podłoże
tego zaburzenia nie jest do końca
znane. Wiadomo na pewno, że
nie jest nim proces wychowawczy.
Mówiąc o dzieciach z ZA, często
używamy określeń „niegrzeczne
dzieci”, „dzieci niewychowane”.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin