Starożytne Ateny IV SP.pdf

(139 KB) Pobierz
Mateusz Kowalski, II rok.
Poziom kształcenia (podkreślić): szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Klasa: IV.
Podstawa programowa:
Podstawa programowa z komentarzami. Tom 4. Edukacja historyczna
i obywatelska w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum. Historia i społeczeństwo, historia, wiedza
o społeczeństwie, podstawa przedsiębiorczości, ekonomia w praktyce, wychowanie do życia
w rodzinie, etyka, filozofia,
[Warszawa 2009], s. 30, poz. 9.2 [Uczeń:
opisuje życie w Atenach
peryklejskich, używając pojęć: teatr, filozofia, bogowie olimpijscy (Zeus, Atena, Apollo), mity
(Herakles, Odyseusz), olimpiada.
Temat lekcji:
Z wizytą u starożytnych Ateńczyków. Ustrój polityczny polis.
Cele ogólne:
- poznawcze(y):
Uzyskanie wiedzy na temat ustroju politycznego starożytnych Aten.
- kształcące(y):
Rozwijanie umiejętności pracy z tekstem źródłowym oraz tekstem podręcznikowym.
- wychowawcze(y):
Rozwijanie postawy szacunku wobec przeszłości i dokonań starożytnych.
Cele operacyjne:
I. Wiadomości:
A. Zapamiętanie wiadomości:
Uczeń pamięta:
• daty: II poł. V w. p. n. e.
• pojęcia: demokracja, Hellada, ostracyzm, polis, zgromadzenie ludowe.
• postaci: Perykles.
B. Zrozumienie wiadomości:
Uczeń rozumie:
• Znaczenie podanych pojęć,
• istotę demokratycznego systemu sprawowania władzy,
• funkcje ostracyzmu.
II. Umiejętności:
C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych:
Uczeń potrafi:
• Stosować w wypowiedziach poznane terminy,
• opisywać własnymi słowami charakter ustroju politycznego starożytnych Aten,
• odpowiadać na proste pytania postawione do tekstu źródłowego.
D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych, nowych:
Uczeń potrafi:
• Dokonać porównania systemu egipskiego oraz ateńskiego sprawowania rządów.
• wskazywać na „niedociągnięcia” ateńskiej demokracji.
Środki dydaktyczne:
1. Podręcznik: Wojciechowski Grzegorz,
Wczoraj i dziś. Podręcznik do historii i społeczeństwa dla
klasy czwartej szkoły podstawowej,
Warszawa 2012 [Nowa era], s. 94 – 100.
2. Karta pracy ucznia nr 1–
Praca domowa dla wszystkich uczniów
[kserokopia], załącznik nr 1,
3. Karta pracy ucznia nr 2 -
Dodatkowa praca domowa – „dla uczniów chętnych”
[kserokopia],
załącznik nr 2.
Metody:
1. Elementy wykładu,
2. Pogadanka,
3. Praca pod kierunkiem,
4. Praca z podręcznikiem,
5. Praca z tekstem źródłowym.
TOK LEKCJI
Ogniwa lekcji
(czas w minutach)
Treści merytoryczne Czynności N/U
N - nazwa metody
U - system poleceń,
pytań, skierowanych
do ucznia.
Np. :N: Pogadanka.
U: W jaki sposób
(…)?
Nauczyciel po
przywitaniu się z
klasą sprawdza listę
obecności oraz
zapisuje temat lekcji
do dziennika
lekcyjnego, uczniowie
zajmują miejsca oraz
wyjmują podręczniki i
zeszyty.
Nawiązanie do tematu N. i U. – pogadanka
dotyczącego ustroju
Nauczyciel
społeczno oraz
nawiązując do
politycznego
znanego uczniom
starożytnego Egiptu. modelu sprawowania
władzy w
starożytnym Egipcie
zadaje im pytania a
uczniowie udzielają
zwięzłych
odpowiedzi.
N:
- Kto sprawował
władzę w starożytnym
Kształtowane
umiejętności
uczniów
I. Czynności
organizacyjno-
porządkowe
[ 2minuty]
II. Rekapitulacja
wtórna (ogniwo
sprawdzające
stopień opanowania
wiadomości z
ostatniej(ch) lekcji)
[4 minuty]
- Doskonalenie
umiejętności
korzystania z nabytej
wiedzy,
- kształtowanie
poprawności
językowej
wypowiedzi oraz
nawyku
sygnalizowania
podniesieniem ręki
chęci wzięcia udziału
w dyskusji.
Egipcie?
- Jak silną posiadał
władzę?
U:
- Władzę w
starożytnym Egipcie
sprawował faraon,
poddani uważali go za
boga. Posiadał
całkowitą władzę i
nikt nie mógł mu się
przeciwstawić. Był
pierwszym wodzem i
ustanawiał prawo.
Informacja N:
III. Ogniwo wiążące
Wprowadzenie do
[1minuta]
nowego tematu lekcji „Rozmawialiśmy już
[1 minuta]
o państwie egipskim i
poznaliście
uprawnienia jego
zwierzchnika czyli
faraona. Dziś
chciałbym abyśmy
porozmawiamy o
odmiennym systemie
sprawowania rządów,
jaki wykształcił się w
starożytnych Atenach,
o których położeniu i
powstaniu już
mówiliśmy. Po
zapoznaniu się z
modelem ateńskim
spróbujemy wspólnie
porównać go z tym
znanym nam z
państwa egipskiego.
Zapiszcie więc temat
dzisiejszej lekcji:
Z
wizytą u starożytnych
Ateńczyków. Ustrój
polityczny polis”.
Nauczyciel zapisuje
na tablicy temat lekcji
wraz z datą zajęć oraz
prosi by uczniowie
przepisali go do
zeszytów.
1. Ateny przed
N: elementy wykładu
IV. Tok lekcji
reformami Peryklesa: Nauczyciel
Kształtowanie
właściwej
- rządy arystokracji,
wprowadza uczniów umiejętności
(opracowanie
- pojęcie
pierwszych
w zagadnienia
wyciągania wniosków
nowych treści)
[26 minut]
zgromadzeń ludowych
ustrojowe
z wykładu
[4 minuty]
starożytnych Aten
nauczyciela, selekcji
przed reformami
przedstawianego
ustrojowymi
materiału.
Peryklesa.
- najwcześniejszym
ustrojem jaki
obowiązywał w
starożytnych Atenach
były tak zwane rządy
arystokracji –
polegały one na tym,
że faktyczną i
najwyższą władzę
posiadali najbogatsi.
Ustrój o którym
będziemy mówili na
dzisiejszej lekcji był
wprowadzany
stopniowo – wraz z
kolejnymi reformami
prawo do udziału w
sprawowaniu rządów
nabywali też
biedniejsi.
Powstawały wówczas
tak zwane
zgromadzenia, które
podejmowały ważne
dla państwa decyzje.
Rozkwit tego systemu
nastąpił za Peryklesa
– czyli w połowie V
w. p. n. e.
Kształtowanie
umiejętności pracy z
tekstem podręcznika
oraz formułowania
Nauczyciel poleca
zwięzłej wypowiedzi
uczniom przeczytanie na podsiew jego
fragmentu tekstu
tekstu.
podręcznika –
Demokracja ateńska,
ze strony 97.
Następnie
wykorzystując
metodę pogadanki
kieruje do uczniów
pytania:
U: Praca z
podręcznikiem,
N. i U.: pogadanka
N:
- Jak nazywa się
2. Demokracja
ateńska. Pojęcie
zgromadzenia
ludowego
[10 minut]
ustrój, który został
zapoczątkowany w V
w. p. n. e. w
starożytnych
Atenach?
- Czym się
charakteryzował i
jaką w nim rolę
pełniło zgromadzenie
ludowe?
U:
- System
sprawowania władzy
w Atenach od V w. p.
n. e. to demokracja,
charakteryzował się
sprawowaniem
władzy przez
wszystkich wolnych
obywateli, którzy
wszelkie decyzje
dotyczące państwa –
na przykład jego
polityki wewnętrznej i
zagranicznej
podejmowali na
zgromadzeniu
ludowym. Odgrywało
ono waśnie z tego
względu kluczową
rolę.
3. Pojęcie
ostracyzmu
U: praca z tekstem
[12 minut]
źródłowym.
N:
- Ateńczycy często
uczestniczyli w
specjalnym
głosowaniu, którego
celem było usunięcie
z polis osoby na
przykład zagrażającej
demokracji. W tym
celu zbierali się na tak
zwanym sądzie
skorupkowym, który
nazywany był
ostracyzmem. Aby
dowiedzieć się na
czym taki sąd polegał
Kształtowanie
umiejętności pracy z
tekstem źródłowym
oraz na jego
podstawie
formułowania
prostych wypowiedzi.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin