wiedza
edukacyjne
umiejętności
Standardy egzaminacyjne
Cywilizacja Międzyrzecza
Uczeń zna:
- najważniejsze ludy i ośrodki cywilizacyjne Międzyrzecza: Sumer, Babilonię, Asyrię, Akad;
- władców mezopotamskich: Sargona, Hammurabiego;
- najważniejsze metody prowadzenia wojen i ich znaczenie;
- najważniejsze zasady Prawa Hammurabiego;
- najważniejsze osiągnięcia cywilizacyjne Mezopotamii.
Uczeń potrafi:
- scharakteryzować warunki naturalne Mezopotamii;
- wskazać na mapie: Mezopotamię, Sumer, Babilonię, Asyrię, Akad, Eufrat i Tygrys;
- umiejscowić w czasie: początki cywilizacji Sumerów, kodeks Hammurabiego;
- wyjaśnić genezę pierwszych cywilizacji i ośrodków miejskich, uwzględniając rolę rzek i procesów gospodarczych;
-określić znaczenie religii w życiu społeczeństwa Mezopotamii;
- wyjaśnić terminy i pojęcia: prehistoria, cywilizacja, Żyzny Półksiężyc, monarchia despotyczna, politeizm, pismo klinowe.
- podręcznik WSzPWN (mapy s. 33, 35; ilustracje s. 18, 34, 35, 37);
- Grzegorz Szczepański, Historia dla maturzysty. Starożytność. Przewodnik metodyczny, s. 37–38; tekst źródłowy (fragment Kodeksu Hammurabiego);
- foliogram przedstawiający Kodeks Hammurabiego;
- film: Zaginione cywilizacje – Mezopotamia (fragmenty).
I. 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9.
II. 1, 2, 4, 6, 7.
1 h
Cywilizacja starożytnego Egiptu
- zasady podziału chronologicznego historii Egiptu;
- strukturę społeczeństwa egipskiego;
- najważniejszych bogów egipskich;
- metody prowadzenia wojen i ich znaczenie dla państwa;
- najważniejsze osiągnięcia cywilizacyjne Egiptu.
- wskazać na mapie: starożytny Egipt i Nil;
- scharakteryzować warunki naturalne Egiptu;
- umiejscowić w czasie zjednoczenie Egiptu;
- wyjaśnić genezę cywilizacji egipskiej;
- scharakteryzować rolę rolnictwa, rzemiosła i handlu w procesach społecznych;
- wyjaśnić pozycję faraona i kapłanów w życiu społeczeństwa;
-określić znaczenie religii w życiu Egipcjanina;
- wyjaśnić terminy i pojęcia: system irygacyjny, hieroglify, faraon, piramida.
- podręcznik WSzPWN (ilustracje s. 17, 42, 44, 45, tekst źródłowy s. 47);
- Atlas historyczny świata, red. Józef Wolski;
- Teresa Maresz, Krzysztof Juszczyk, Historia w tekstach źródłowych, z. 1, (1994), s. 5 (Księga Umarłych);
- Świat starożytny. Szkolny przewodnik, praca zbiorowa s. 10–12, 16–17 (pismo, piramidy i grobowce);
- foliogram przedstawiający strukturę społeczeństwa egipskiego;
- foliogramy przedstawiające przekrój piramidy;
- foliogram przedstawiający kamień z Rosetty;
- film: Zaginione cywilizacje – Egipt.
I. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.
II. 1, 2, 4,5, 6, 7.
2 h
Lud Biblii – Izrael
- okresy dziejów Izraela;
- podział Biblii;
- najważniejsze postacie Starego Testamentu: Abrahama, Mojżesza, Dawida, Salomona;
- najważniejsze zasady religii żydowskiej.
- wskazać na mapie Palestynę;
- uporządkować w kolejności chronologicznej najważniejsze wydarzenia w historii Żydów;
- określić znaczenie religii żydowskiej dla późniejszych cywilizacji;
- wyjaśnić terminy i pojęcia: monoteizm, Jahwe, Tora, niewola egipska, Dekalog, Mesjasz, prorok.
- podręcznik WSzPWN (mapa s. 49);
- Pismo Święte;
- Cywilizacje starożytne, red. Arthur Cotterell, s. 145 (plan Jerozolimy i rekonstrukcja świątyni zbudowanej przez Salomona);
- foliogram z taśmę chronologiczną ilustrującą okresy rozwoju Izraela;
- plan Synagogi.
I. 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9.
II. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.
III. 2, 3.
Grecja przed okresem tworzenia polis
- nazwy i czas istnienia ośrodków cywilizacyjnych Krety i Myken;
- nazwy najważniejszych plemion helleńskich;
- najważniejsze postacie wojny trojańskiej: Priama, Parysa, Agamemnona, Helenę, Achillesa, Hektora, Odysa.
- wskazać na mapie Grecję;
- scharakteryzować warunki geograficzne krain greckich;
- określić bogactwa naturalne Grecji;
- przedstawić zajęcia mieszkańców Grecji;
- przedstawić cechy charakterystyczne cywilizacji Krety i Myken;
- określić przyczyny upadku kultury mykeńskiej;
- krótko opisać wojnę trojańską;
- wyjaśnić terminy i pojęcia: cywilizacja antyczna, Hellada, Hellenowie, pismo linearne A i B.
- podręcznik WSzPWN (ilustracje s. 81, 82, 83);
- mapa geograficzna Europy;
- Jan Parandowski, Mitologia, fragment dotyczący Dedala i Ikara;
- Homer, Iliada (np. fragment dotyczący walki Achillesa z Hektorem, lub konia trojańskiego).
I. 3, 4, 5, 8, 9.
II. 1, 2, 4, 7, 6.
Początki greckich polis
- najważniejsze polis greckie;
- podziały społeczne Aten i Sparty;
- ustroje starożytnej Grecji: oligarchię, tyranię, demokrację, monarchię hellenistyczną.
- wskazać na mapie najważniejsze polis greckie i tereny kolonizowane przez Hellenów;
- określić w czasie okres wzmożonej kolonizacji Hellenów;
- przedstawić genezę polis;
- wyjaśnić przyczyny i skutki wielkiej kolonizacji;
-wyjaśnić terminy i pojęcia: kolonizacja, polis, obywatel, barbarzyńca, oligarchia, tyrania, monarchia hellenistyczna.
- podręcznik WSzPWN;
- Marek Węcowski, Starożytność klasyczna. Ćwiczenia źródłowe z historii dla szkół średnich, s. 40–42, teksty źródłowe i mapa kolonizacji;
- Leszek Mrozewicz, Historia powszechna. Starożytność;
- foliogram przedstawiający strukturę społeczeństwa ateńskiego i spartańskiego.
I. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8.
Demokracja ateńska
- postacie historyczne: Drakona, Solona, Klejstenesa, Peryklesa;
- zasady reform Solona i Klejstenesa;
- najważniejsze urzędy i organy władzy starożytnych Aten: zgromadzenie obywatelskie, areopag, rada, sądy, stratedzy.
- przedstawić ewolucję ustroju Aten: monarchia, oligarchia, tyrania, demokracja;
- umieścić w czasie reformy Solona i Klejstenesa;
- umieścić w czasie okres rozkwitu demokracji ateńskiej;
-opisać zasady działania demokracji ateńskiej;
- scharakteryzować i ocenić praktykę demokracji ateńskiej;
- wyjaśnić terminy i pojęcia: prawo drakońskie, demokracja, demagog, sąd skorupkowy.
- podręcznik WSzPWN (ilustracje s. 95, 97, 98);
- Stanisław Lenard, Historia dla każdego. Przewodnik metodyczny do tomu I, s. 28–29, tekst źródłowy;
Zygmunt Kubiak, Dzieje Greków i Rzymian;
- foliogram przedstawiający strukturę władz w demokracji ateńskiej.
I. 1, 2, 3, 5, 6, 9.
III. 1, 2, 3.
Wojny Greków
- najważniejsze konflikty militarne: wojny z Presją i walki o hegemonię w Grecji (wojna peloponeska i wojny czasów Filipa II i Aleksandra Macedońskiego);
- najważniejsze formacje wojskowe;
- metody prowadzenia działań wojennych.
- umieścić w czasie i przestrzeni miejsca najważniejszych wojen prowadzonych przez Greków:
a) wojny perskie 490 r. p.n.e. (Maraton) i 480 r. p.n.e. (Termopile, Salamina, Plateje),
b) wojna peloponeska,
c) wojny Filipa II (Cheroneja) i Aleksandra Macedońskiego (Issos);
- scharakteryzować przyczyny i skutki najważniejszych konfliktów;
- wyjaśnić terminy i pojęcia: hoplita, falanga, sarissa, triera, Związek Morski, hegemonia, filipika, hellenizm.
- podręcznik WSzPWN (ilustracje s. 105, 108, 110, 111; mapy s. 106, 109, 112);
- Teresa Maresz, Krzysztof Juszczyk, Historia w tekstach źródłowych, z. 1, (1994), s. 13–15 (teksty źródłowe o bitwach pod Maratonem, Termopilami i Salaminą);
- Zygmunt Kubiak, Dzieje Greków i Rzymian;
- foliogram – taśma chronologiczna z najważniejszymi konfliktami militarnymi;
- film – Wielcy wodzowie: Aleksander Wielki (fragmenty).
I. 5, 6, 8, 9.
III. 1.
Religia Greków
- najważ...
piotr.warrior