DwE23_do druku_OK.pdf

(3020 KB) Pobierz
Dzieci w Europie
nr
23 (11)
Publikacja wydawana
w 16 językach przez sieć
wydawców z 15 krajów Europy
Chłopcy, ojcowie
i opiekunowie
w edukacji
wczesnodziecięcej
Biuletyn Informacyjny
Rzecznika Praw Dziecka
Numer biuletynu: 1/2013
2
ZesPół ReDakc yjny
MaRta GuZMan, „Infància”, Hiszpania
Associacio de Mestres Rosa Sensat wydaje dwa magazyny: „Infància”
i „Infancia” po katalońsku oraz hiszpańsku sześć razy w roku. Oba zajmują
się dziećmi w wieku 0-6 lat oraz łączą teorię z praktyką.
www.revistainfancia.org
BRowen coHen, „children in scotland”,
wielka Brytania i Irlandia
„Children in Scotland” to miesięcznik, który oferuje pogłębione artykuły
i aktualności dotyczące dzieci, młodych ludzi i ich rodzin w Szkocji.
www.childreninscotland.org.uk
FeRRucIo cReMascHI, „Bambini”, włochy
„Bambini” to miesięcznik dla pedagogów zajmujących się dziećmi w wieku
0-6 lat, który koncentruje się na naukowych badaniach oraz dobrych
praktykach w działaniach edukacyjnych.
eva GRuBeR, „Betrifft kinder”, niemcy
„Betrifft Kinder” to miesięcznik zawierający aktualności i informacje
o polityce dotyczącej opieki i edukacji małych dzieci w Niemczech.
www.verlagdasnetz.de
PeRRIne HuMBlet, „Grandir á Bruxelles”, społeczność francuska, Belgia
Cztery tysiące egzemplarzy pisma „Grandir á Bruxelles”, są nieodpłatnie
dystrybuowane co dziewięć miesięcy.
www.grandirabruxelles.be
teResa oGRoDZIńsk a, Fundacja im. j.a. komeńskiego, Polska
Fundacja Komeńskiego to organizacja pozarządowa dążąca do zapewnie-
nia równych szans wszystkim dzieciom w wieku od urodzenia do 10 lat.
www.frd.org.pl
stIG G lunD, „Born & unge”, Dania
„Born & Unge” to tygodnik nieodpłatnie dystrybuowany do 50 tysięcy
członków BUPL (związku zawodowego pedagogów). Zajmuje się praktyką,
teorią oraz warunkami pracy pedagogów.
www.bupl.dk, www.boernogunge.dk
jan PeeteRs, anke van keulen, „kiddo”, Flandria i Holandia
„Kiddo” wychodzi osiem razy w roku i jest rozpowszechniane w Holandii
oraz Flandrii. Skierowany jest do praktyków pracujących z dziećmi
w wieku 0-12 lat.
www.childcareinternational.nl, www.vbjk.be
MaRIe nIcole RuBIo, „le Furet”, Francja
„Le Furet” wydawany jest trzy razy w roku, zajmuje się dziećmi w wieku
0-6 lat. Jest czytany przez trenerów, menedżerów i koordynatorów we
Francji.
www.lefuret.org
lucIa santos, „cadernos de educação de Infância”, Portugalia
APEI – Associação de Profissionais de Educação de Infância wydaje „Ca-
dernos de Educação de Infância” trzy razy w roku. To jedyny w Portugalii
magazyn poświęcony problematyce małych dzieci.
www.apei.no.sapo.pt
www.childrenineurope.org
redaktorka naczelna
i polskiego wydania:
Teresa Ogrodzińska
współredaktorka:
Marie Nicole Rubio
tłumaczenie:
Ewa Pulkowska
redakcja i skład:
Monika Marek
Areta Wasilewska-Gregorowicz
fotografie:
archiwum Dzieci w Europie
Helena BuRIc, „Pucko otvoreno ucliliate”,
korak po korak, chorwacja
„Pucko otvoreno ucliliate”, Korak po korak (Otwarta Akademia Krok po
kroku) to organizacja pozarządowa szkoląca nauczycieli. Jej misją jest
promocja jakościowej edukacji i opieki dla dzieci.
www.korakpokorak.hr
Gell a vaRnava-skouR a, „Mosty”, Grecja
Magazyn „Mosty” wydawany jest sześć razy w roku. Skierowany jest do
nauczycieli, nauczycieli akademickich i praktyków pracujących z dziećmi.
Poświęcony jest tematyce teorii, badań i dobrym praktykom w edukacji dla
dzieci w wieku 3-12 lat.
www.doudoumis.gr
c ZłonkowIe stowaR Z ysZenI:
Austria – www.unserekinder.at / Rumunia – www.unitbv.ro / Węgry – www.szmi.hu
wydawcy:
Fundacja Rozwoju Dzieci
im. J. A. Komeńskiego,
www.frd.org.pl
numer ISSN 1899-5527
copyright:
Fundacja Rozwoju Dzieci
im. J. A. Komeńskiego,
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Przedruk lub kopiowanie całości
albo fragmentów artykułów
- z wyjątkiem cytatów w artykułach
i przeglądach krytycznych
- możliwe jest tylko na podstawie
pisemnej zgody wydawcy.
Dzieci w Europie
nr
23 (11)
/
2012
3
Drodzy Czytelnicy,
sPIs tReścI
03
04
Wstęp
Teresa Ogrodzińska
Temat numeru: Udział mężczyzn w opiece
nad dziećmi – nowe szanse i możliwości?
Marie Nicole Rubio
Defeminizacja przedszkola
– czy jest nam potrzebna i dlaczego?
Adrienne Burgess
Co oznacza dziś bycie ojcem?
Françoise Hurstel
Nowa koncepcja ojcostwa.
Yasemin Sırali, Dilek Ozmen
Uznanie dla wychowawców.
Tim Rohrmann
Mężczyźni w przedszkolu a kwestia równości płci.
Leif Askland
Co wnoszą mężczyźni do pracy z małymi dziećmi?
Helena Burić
Rola edukacji przedszkolnej.
Barbara Murawska
Dlaczego projekty badawcze „pasują” chłopcom?
Magdalena Korsak, Gracjana Woźniak
Dziewczyny i chłopcy – urodzenie czy wychowanie?
Christelle Declercq, Danièle Moreau
Równość płci a różnorodność kulturowa
– edukacyjne wyzwanie dla przedszkola.
Maria João Cardona
Uwaga – mężczyźni!
Jan Peeters
Chłopcy jak to chłopcy.
Jens E Jørgensen, Henrik Haubro
Walka o równe traktowanie.
Ewa Ärlemalm-Hagsér, Anette Hellman
Dużo mówić i lubić pomagać tacie.
Barbara Röhrborn
Europejska współpraca na rzecz dzieci.
Nora Milotay
W centrum uwagi:
Dzieciństwo w czasach kryzysu.
Ferruccio Cremaschi
Biuletyn Rzecznika Praw Dziecka
Celem „Dzieci w Europie” jest:
• stworzenie forum do wymiany myśli, doświadczeń i informacji,
• nawiązanie dialogu między teorią a praktyką,
• podkreślanie szacunku dla różnorodności,
• wkład w rozwój polityki i praktyki na poziomie państwowym i europejskim,
• włączanie osiągnięć z przeszłości we współczesne rozwiązania.
„Dzieci w Europie” wspiera Bernard van Leer Foundation
06
08
09
11
13
15
16
17
19
21
Zapraszam do lektury 23. numeru „Dzieci w  Europie”,
którego tematem przewodnim są chłopcy i mężczyźni we
wczesnodziecięcej opiece i edukacji.
Nie wybraliśmy tego wątku dlatego, że problematyka gender
jest ostatnio modna. Do tematu zachęciły nas zarówno ostatnie
badania, jak i obserwacje praktyków, podkreślających wagę
„pierwiastka męskiego” w edukacji małych dzieci.
Na całym świecie zawody związane z opieką i edukacją są
bardzo silnie sfeminizowane. Chcemy podjąć dyskusję na temat
obecności mężczyzn w tych zawodach. Czy są potrzebni? Jaka
jest ich rola? Co można zrobić, aby więcej mężczyzn decydowało
się na pracę w obszarze edukacji?
W  tym numerze zajmujemy się także miejscem chłopców
w procesie edukacji. Czy i jak różnią się dziewczynki i chłopcy
wskutek odmiennej socjalizacji, której doświadczają? Jakie
powinniśmy stworzyć warunki, aby umożliwić każdemu
dziecku, niezależnie od płci, rozwój zgodny z jego potrzebami,
zdolnościami i marzeniami?
Mam nadzieję, że artykuły, które znajdziecie w nowym numerze
Dzieci w Europie zachęcą Was do dyskusji i zainspirują do
szukania nowych rozwiązań.
Teresa Ogrodzińska, prezeska Fundacji Komeńskiego,
redaktorka naczelna 23. numeru „Dzieci w Europie”.
23
25
27
29
32
34
36
4
udział mężczyzn w opiece nad dziećmi
– nowe szanse i możliwości?
23. numer „Dzieci w Europie” poświęcamy analizie sytuacji chłopców, ojców
i mężczyzn w kontekście wychowania oraz szansom wynikającym z ich uczestnictwa
w strukturach wczesnej edukacji i opieki.
Marie Nicole Rubio
dokonuje syntezy
zagadnień omawianych w nowym wydaniu naszego periodyka.
Skierowanie uwagi na rolę mężczyzn nie oznacza, że umy-
ka nam kwestia komplementarności płci – chcemy po prostu
przyjrzeć się udziałowi chłopców, ojców i mężczyzn w struktu-
rach wczesnej opieki i edukacji, które zbyt często uważa się za
wyłączną domenę kobiet. Nie zamierzamy powielać stereoty-
pów, wręcz przeciwnie. Chcemy podkreślić, że dzięki uznaniu
męskiego wkładu w wychowanie chłopcy i dziewczynki, ojco-
wie i matki oraz mężczyźni i kobiety zyskują nowe możliwości
i nowe sposoby działania.
Tradycyjny podział ról w rodzinie i społeczeństwie, nadal
aktualny w większości państw europejskich, nie odpowiada już
nowym aspiracjom równościowym. Dziś chodzi o zapewnienie
takiej równości, która nie zaprzecza różnicom biologicznym
(ani żadnym innym), a jednocześnie uznaje niepowtarzalną
tożsamość jednostki i pozwala jej na pełną realizację potencjału
osobowościowego.
Artykuł autorstwa Adrienne Burgess przedstawia główne
kierunki ewolucji nowoczesnych społeczeństw i towarzyszące
im zmiany w systemach opieki nad dziećmi. Zmiany te powin-
ny umożliwić panom odgrywanie bardziej istotnej roli w edu-
kacji najmłodszych.
ojcowIe
Ojcowie są dla dzieci bardzo ważnymi postaciami, lecz nowe
sposoby funkcjonowania rodziny spowodowały znaczącą
zmianę ich roli. Temat ten podejmuje Françoise Hurstel, któ-
ra z punktu widzenia psychoanalizy wzbogaconej o elemen-
ty antropologii i historii, uświadamia nam, że przeobrażenia,
których jesteśmy świadkami, mogą stać się źródłem innowa-
cji i kreatywności. Podobne kwestie omawia artykuł Yasemin
Sırali i Dilek Ozmen, które opisują działania ACEV – tureckiej
organizacji pozarządowej od dawna współpracującej z matka-
mi. To właśnie one zaproponowały oryginalny program szkole-
niowy dla ojców, umożliwiając im ocenę ich własnego stosunku
do dzieci oraz wpływu na wychowanie.
MężcZ yźnI – DlacZeGo I jak PowInnI sIę anGażować?
W wielu krajach od dawna trwają dyskusje poświęcone wzajem-
nym relacjom mężczyzn i dzieci. Teksty przygotowane przez
Norwega Leifa Asklanda i Niemca Tima Rohrmanna dotyczą
wykorzystywania zagadnień pedagogicznych w inicjatywach
c Z y Mę żc Z y Zna uc ZestnIc Z ąc y w w ycHowanIu DZIeck a:
– to nowe ogniwo łańcucha wychowawczego?
– to brakujące ogniwo łańcucha wychowawczego?
– to najsłabsze ogniwo łańcucha wychowawczego?
– wnosi nową jakość do programów wczesnej edukacji?
– sprzyja innowacyjności działań wychowawczych?
Dzieci w Europie
nr
23 (11)
/
2012
5
politycznych, wśród których zdarzają się niestety przykłady
mające niewiele wspólnego z równością. Autorzy opisują reali-
zację takich programów i pomoc, na jaką mogą liczyć ich twór-
cy. W Norwegii ponad 20 lat temu podjęto akcję zatrudnia-
nia mężczyzn w charakterze wychowawców przedszkolnych
oraz stworzono dla nich sieć wsparcia z myślą o skuteczniej-
szej wymianie doświadczeń i promocji mieszanych zespołów
pedagogicznych. Podobne działania rozpoczęto w Niemczech
prawie 10 lat temu.
Do promocji równouprawnienia w wychowaniu potrzeba
szkoleń, struktur zapewniających sprawny przepływ informa-
cji i odpowiednich programów kształcenia. Przykłady zebrane
przez Chorwatkę Helenę Burić opisują motywację oraz wzor-
ce działania, jakimi kierują się panowie pracujący z małymi
dziećmi.
Artykuł Jana Peetersa dotyczy medialnej burzy wokół przy-
padków molestowania seksualnego dzieci i jej wpływu na sytu-
ację opiekunów przedszkolnych płci męskiej, którym „coraz
częściej się wydaje, że muszą się mieć na baczności”. Tekst poru-
sza także kwestię emocji wychowawców obu płci w kontekście
ogólnego rozwoju dzieci.
cHłoPc y
W tym numerze piszemy przede wszystkim o chłopcach. Jak
słusznie podkreślają Christelle Declercq i Danièle Moreau
„dziewczynką czy chłopcem nikt się nie rodzi, tylko się staje”.
Kluczem w tym przypadku jest zrozumienie, na czym polega
rozwój tożsamości – skoro biologiczne różnice między płciami
nie podlegają kwestii, dla małych dzieci punktem odniesienia
staje się znaczenie, jakie tym różnicom nadaje społeczeństwo.
Stąd nasze zainteresowanie tematem.
W naszej publikacji przedstawiamy przykłady wielu inspi-
rujących inicjatyw przedszkolnych. Tekst Magdaleny Korsak
i Grażyny Woźniak dotyczy pozytywnego oddziaływania pro-
jektów naukowych na motywację i zaangażowanie chłopców,
którzy dzięki temu zyskują możliwość zademonstrowania swo-
ich umiejętności poznawczych i społecznych. O ciekawych
inicjatywach z Francji i Portugalii pisze Maria João Cardona,
proponując samoobserwację i samokształcenie. Do próby zro-
zumienia chłopięcego sposobu widzenia świata w kontekście
zajęć edukacyjnych zachęcają metody stosowane w Danii –
artykuł Jensa E Jørgensena i Henrika Haubro. Szwecja to kraj,
gdzie duży nacisk kładzie się na „nienaruszalność wolności
i integralności jednostki, powszechne równouprawnienie, rów-
ność płci oraz solidarność”. Eva Ärlemalm-Hagsér i Anetta
Hellman opisują skutki podziału dzieci na grupy według płci,
przypatrując się zabawom i zajęciom przedszkolaków.
Na kolejnych stronach Nora Milotay omawia ponadto
powołanie przez Komisję Europejską grupy roboczej do spraw
wczesnej edukacji i opieki nad dziećmi, która będzie realizo-
wać zalecenia zgłoszone i zatwierdzone przez Radę Ministrów
w 2011 roku (Adam Pokorny, EDE N°21). Natomiast w rubryce
„W centrum uwagi” Ferruccio Cremaschi przedstawia nega-
tywne skutki kryzysu dla sektora edukacji wczesnodziecięcej.
Choć organizacje międzynarodowe zgodnie podkreślają zna-
czenie pracy z dziećmi dla przyszłości świata, to jednocześnie
w różnych krajach sektor przedszkolny dotykają poważne cięcia
wydatków w imię „zachowania dyscypliny budżetowej”.
Marie Nicole Rubio jest redaktorką naczelną
periodyka „Le Furet”.
MężczyźNi zatRudNieNi w sektoRze wczesNej edukacji
i opieki Nad dziećMi w RóżNych kRajach euRopejskich
(stan na 2010 i 2011 rok)
NieMczech
w  latach 2002-2011 liczba wychowawców płci męskiej
zwiększyła się prawie dwukrotnie (z 8182 do 15 592), choć z uwagi na dyna-
miczny rozwój całego sektora wzrost ich procentowego udziału w ogólnej
liczbie zatrudnionych nauczycieli nie był duży (z 2,5% do 3,8%).
W choRwac
ji
żłobki i przedszkola (dzieci w wieku 1-6) zatrudniają niewie-
lu mężczyzn – według danych zgromadzonych przez Ministerstwo Nauki,
Edukacji i Sportu panowie stanowią 5% wszystkich wychowawców, opieku-
nów, terapeutów i dyrektorów.
We
FlaNdRii
i w holaNdii w sektorze wczesnej edukacji i opieki pra-
cuje ogółem 3,4% mężczyzn. Dokładniejsze proporcje wynoszą: w placów-
kach dotowanych 2%, w placówkach prywatnych 4,1%, w programach opieki
domowej 2,9%, w przedszkolach 3,1%, w świetlicach 4,9%, a w żłobkach 1%.
W FedeR
ac ji waloNii-BRukseli
wskaźnik zatrudnienia mężczyzn
w placówkach opieki nad dziećmi do lat 3 jest bardzo niski. Kobiety stano-
wią 80% kadry pedagogicznej w szkołach podstawowych i 61% w gimna-
zjach. W przypadku przedszkoli sytuacja wygląda nieco inaczej – wzrost
liczby wychowawców płci męskiej do 3% nastąpił przede wszystkim w wyni-
ku przyjmowania do pracy od 2003 roku specjalistów w dziedzinie psycho-
motoryki. Więcej mężczyzn pracuje w świetlicach (około 20%), ale dokład-
nych danych brak.
W szwec
ji
w sektorze wczesnej edukacji i opieki nad dziećmi zatrudnio-
nych jest około 6200 mężczyzn (8,3% kadry).
W szkoc
ji,
według statystyk krajowych opublikowanych przez władze,
mężczyźni stanowią 8% nauczycieli szkół podstawowych i 4% wychowaw-
ców przedszkolnych (w placówkach dla dzieci w wieku 3-5 lat, nie wliczając
opiekunów domowych).
daNii
14% nauczycieli stanowią mężczyźni, a  86% kobiety.  Bardziej
szczegółowe dane: 1,7% w żłobkach (0-2 lat), 5,7% w przedszkolach (3-5 lat),
6,7% w ośrodkach zintegrowanych (0-5 lat) i 23,4% w świetlicach. W ostat-
nich latach na studiach pedagogicznych stale rosła liczba męskich zgłoszeń
– obecnie wynosi ona 25%.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin