Korzystanie-z-telefonow-komorkowych-przez-kierujacych-pojazdami-w-Polsce-w-2015-r.pdf

(680 KB) Pobierz
Korzystanie z telefonów komórkowych
przez kierujących pojazdami
w Polsce w 2015 roku
I Sesja pomiarowa
Wydawca:
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
ul. Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa
Tel.: (22) 630-12-55
Fax: (22) 830-00-80
www.krbrd.gov.pl
Realizacja:
Instytut Transportu Samochodowego (ITS)
Heller Consult sp. z o. o. (HC)
W ramach umowy nr SKR/KF/BDG-VIII-32018-U-96/14 z dnia 03.09.2014
Praca zespołowa pod kierunkiem:
Marii Dąbrowskiej-Loranc - ITS
Tomasza Wojsza - HC
Autorzy opracowania:
ITS:
Paweł Bany
Dagmara Jankowska-Karpa
Katarzyna Sicińska
Aneta Wnuk
Anna Zielińska
HC:
Andrzej Nadowski
Magdalena Szyprowska
Jan Zieliński
Konsultacje merytoryczne: prof. Ryszard Krystek
Warszawa, lipiec 2015
2
Spis treści
1. Streszczenie .............................................................................................. 4
2. Metodologia ............................................................................................... 5
3. Wyniki badań korzystania z telefonów komórkowych ....................................... 6
3.1. Samochody osobowe .......................................................................... 6
3.2. Pozostałe pojazdy ............................................................................... 9
3.3. Zmiany czasowe ................................................................................10
4.
Wyniki badań korzystania z telefonów komórkowych w poszczególnych
województwach .......................................................................................12
4.1. Porównanie.......................................................................................12
5. Podsumowanie i rekomendacje....................................................................16
3
1. Streszczenie
W pierwszej sesji pomiarowej zrealizowanej w 2015 roku, w 16 województwach, w 86 punk-
tach pomiarowych przeprowadzono badania mające na celu między innymi zebranie danych
o kierujących pojazdami, korzystających podczas jazdy z telefonów komórkowych trzyma-
nych w ręku. Badania wykonano metodą obserwacji z zewnątrz. W każdym województwie
wykonano pomiary na drogach różnych kategorii (krajowych, autostradach (A), ekspreso-
wych (S), wojewódzkich, powiatowych), w obszarach zabudowanych i poza obszarami zabu-
dowanymi oraz w miastach wojewódzkich. Ogółem zebrano dane dotyczące 99 943 kierują-
cych pojazdami (w tym 80 276 samochodami osobowymi, w tym taksówkami 683).
Uzyskano następujące wyniki:
Wskaźnik korzystania z telefonów komórkowych przez kierujących samocho-
dami osobowymi w I sesji 2015 roku wyniósł 2,9%.
W podziale na płeć kierującego samochodem osobowym,
z telefonów korzy-
stało nieznacznie więcej kobiet
(3,1%)
niż mężczyzn
(2,9%).
Najwięcej
kierujących samochodami osobowymi, korzystających z telefonów
komórkowych, znalazło się
w grupie osób dorosłych
(25-60 lat) – 3,1%, naj-
mniej w grupie osób starszych (61 lat i więcej) – 0,9%.
Więcej kierujących samochodami osobowymi korzystało z telefonów komórko-
wych podczas jazdy na obszarze niezabudowanym – 3,1% niż zabudowanym –
2,9%.
Kierujący samochodami osobowymi
najczęściej
korzystali z telefonów komór-
kowych na drogach
ekspresowych
– 5,2%, a najrzadziej na autostradach –
1,9%.
Wskaźnik korzystania z telefonów komórkowych podczas jazdy
przez kierujących
pozostałymi pojazdami
(samochodami ciężarowymi, dostawczymi, motocyklami,
motorowerami i rowerami) wyniósł w I sesji 2015 roku
4,4%.
Najwyższy wskaźnik korzystania z telefonów komórkowych przez kierujących pojaz-
dami samochodowymi zanotowano w województwach: małopolskim (5,2%), wielko-
polskim (5,0%) i mazowieckim (4,6%), najniższy natomiast w województwach: po-
morskim (1,3%), śląskim (1,7%) i warmińsko-mazurskim (1,8%). Najczęściej z tele-
fonów komórkowych korzystali kierujący pojazdami samochodowymi w Krakowie i Po-
znaniu (5,2%) oraz Łodzi (4,1%), najrzadziej w Olsztynie (0,8%), Gdańsku (1,5%) i
Opolu (1,7%).
Wskaźnik korzystania z telefonów komórkowych
przez kierujących pojazdami sa-
mochodowymi (samochody osobowe, w tym taksówki, dostawcze, ciężarowe)
w Polsce
spadł z 4,4% w 2014 r. do 3,3% w I sesji 2015 r.
Wskaźnik korzystania z telefonów komórkowych przez kierujących samocho-
dami osobowymi w Polsce spadł z 4,1% w 2014 r. do 2,9% w I sesji 2015 r.
4
2. Metodologia
Badania dotyczące korzystania z telefonów komórkowych trzymanych w ręku przez kieru-
jących pojazdami przeprowadzono w okresie od 30 marca do 5 czerwca 2015 roku przez
konsorcjum złożone z Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) oraz Heller Consult
sp. z o. o. (HC).
Pomiary zrealizowano w 16 województwach, w 86 punktach pomiarowych. W celu zebrania
danych zastosowano metodę obserwacji z zewnątrz. W każdym województwie wykonano
pomiary na drogach różnych kategorii (krajowych, autostradach (A), ekspresowych (S),
wojewódzkich, powiatowych), w obszarach zabudowanych i poza obszarami zabudowanymi
oraz w miastach wojewódzkich.
Punkty pomiarowe były zlokalizowane w pobliżu miejsc badań prędkości (realizowanych
w tym projekcie), w rejonach skrzyżowań z sygnalizacją świetlną lub rond, czyli tam gdzie
kierujący znacznie redukowali prędkość oraz z dala od posterunków policji i w sposób niesu-
gerujący badanym, że są obserwowani. Jeżeli w pobliżu punktu pomiaru prędkości nie było
odpowiedniego miejsca, punkty obserwacji zachowań uczestników ruchu były lokalizowane
na tej samej drodze przy pierwszym skrzyżowaniu spełniającym pozostałe, wyżej wymienio-
ne, cechy punktu obserwacyjnego.
W każdym punkcie pomiary prowadzono w dni powszednie, w dobrych warunkach atmosfe-
rycznych w porze dziennej, przez minimum 2 godziny. W jednym punkcie obserwacyjnym
dane były zbierane przez 1 do 4 specjalnie przeszkolonych obserwatorów.
Liczba
zbadanych pojazdów zależała od lokalizacji punktu pomiarowego:
miasta wojewódzkie – minimum 2000 pojazdów,
drogi krajowe, autostrady, drogi ekspresowe – minimum 1000 pojazdów,
drogi wojewódzkie – minimum 500 pojazdów,
drogi powiatowe – minimum 250 pojazdów.
Do rejestracji wyników obserwacji stosowano dedykowaną aplikację na urządzenia mobilne
umożliwiającą zapisywanie, segregowanie i wysyłanie zgromadzonych danych na serwer
bezpośrednio po zakończeniu pomiarów. Aplikacja nie rejestrowała danych niepełnych.
Rejestracji podlegały m.in. następujące parametry:
typ pojazdu: samochód osobowy – w tym wyróżniono taksówki, samochód ciężaro-
wy, samochód dostawczy, motocykl, motorower, rower,
płeć uczestnika ruchu: kobieta, mężczyzna,
wiek uczestnika ruchu: dzieci (0-17 lat), młodzież (18-24 lata), dorośli (25-60 lat),
osoby starsze (61 lat i więcej).
Ogółem zebrano dane o 99 943 kierujących pojazdami, w tym o:
80 276 kierujących samochodami osobowymi (w tym 683 kierujących taksówkami),
8 040 kierujących samochodami ciężarowymi,
9 054 kierujących samochodami dostawczymi,
517 motocyklistach,
386 motorowerzystach,
1 670 rowerzystach.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin