Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy
Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
Pomiar napełnienia środków transportu publicznego i indywidualnego
Prowadzący:mgr inż. Mieczysław Pawłowski
Opracowali:
Jakub Słupicki
Damian Sawiński
grupa 10
Specjalność DUL
semestr vi
rok akademicki 2014/2015
studia stacjonarne
1. Charakterystyka lokalizacji i warunków pomiaru
Pomiar miał miejsce w Bydgoszczy na drodze krajowej numer 80, na ulicy Fordońskiej w kierunku na Fordon. Jest to droga dwujezdniowa dwupasowa, w rozpatrywanym przekroju występują zatoki autobusowe przy obu jezdniach. Szerokość pasa ruchu około 3.00-3.50m Oznakowanie poziome i pionowe przedstawiono na rysunku poniżej.
Pomiar miał miejsce dnia 08.05.2015 (poniedziałek), warunki atmosferyczne były sprzyjające, słonecznie, około 25°C. W czasie prowadzenia pomiarów nie występowały zakłócenia, ruch przebiegał płynnie.
2. Charakterystyka zdolności przewozowej pojazdów danej lini
1) Zdolność przewozowa linii 69
Solbus SolCity SM 18 – liczba miejsc:
- siedzących: 39
- stojących: 140
- ogółem: 179
6*179 os=1074 os/h
2) Zdolność przewozowa linii 74
Solaris Urbino 18 – liczba miejsc:
- siedzących: 28
- stojących: 63
- ogółem: 91
91os/h
3. Pomiar napełnienia transportu zbiorowego TZ
1) Linia 59
Linia 73
Nr brygady
1
Napełnienie
9
Zdolność przewozowa
91
[%]
8,79
Godzina
11:19
Tabela 1.
2) Linia 69
Linia 69
11
13
14
16
18
19
90
80
85
78
60
179
50,28
44,69
47,49
43,58
33,52
10:53
11:01
11:11
11:23
11:32
11:40
Tabela 2.
4. Pomiar napełnienia transportu indywidualnego TI
Pomiar przeprowadzono w godzinach od 14:50 do 15:45. Wyniki przedstawiono w poniższej tabeli:
TABELA z EXCELA
Tabela 3.
Taka ilość pasażerów samochodów odpowiada następującej liczbie osób które zmieściłyby się w pojazdach komunikacji transportu zbiorowego.
Tabela 4.
Powyższe dane zostały zilustrowane w formie graficznej:
Diagram z excela
Diagram 1.
5. Analiza wyników
1) Ocena wykorzystania zdolności przewozowej
· Średnie wykorzystanie zdolności przewozowej dla linii 73:
Ā= i=1nAin = 8,791 = 8,79 [%]
Odchylenie standardowe zdolności przewozowej dla linii 73 nie zostało obliczone z powodu zbyt małej ilości dokonanych pomiarów.
· Średnie wykorzystanie zdolności przewozowej dla linii 69:
Ā= i=1nAin...
sawinn