Młodzież(1).docx

(15 KB) Pobierz

Młodzież  to zróżnicowana kategoria ludności w wieku od 11 do 25 lat. W jej obręb wchodzą liczne subkategorie: -  wg kryterium wieku: nastolatki (od 11 do 19 lat) i młodzi dorośli (od 20 do 25 lat); najczęściej w badaniach socjologicznych wyodrębnia się młodych ludzi w wieku 15 - 19 lub 15 - 24 lata; - wg kryterium płci: odmienne charakterystyki socjokulturowe i częściowo odmienne problemy mają dziewczęta i chłopcy; młode kobiety i młodzi mężczyźni; - wg kryterium zdrowia w kategorii młodzież mieszczą się: osoby pełnosprawne i z określonymi typami niepełnosprawności fizycznej, umysłowej lub sprzężonej; a także osoby lepiej lub gorzej wyposażone biologicznie i/lub intelektualnie; zdrowe i chore (w tym przewlekle); wolne od nałogów, zagrożone uzależnieniami i uzależnione - np. od substancji psychoaktywnych; ponadto - "dostosowane" i "niedostosowane" społecznie; - wg kryterium sytuacji rodzinnej odróżnia się: młodzież z rodzin pełnych i niepełnych oraz pozostającą pod opieką  instytucji państwowych i niepaństwowych (opiekuńczych, wychowawczych itd.; realizujących  np. działania resocjalizacyjne, zdrowotne, itp.), a także wg innego aspektu tego kryterium - młodych ludzi na utrzymaniu rodziców i/lub opiekunów albo już usamodzielnionych, w tym posiadających własne rodziny; - wg kryterium terytorialnego wyróżnia się młodzież: zamieszkałą w miastach o różnych wielkościach i różnych standardach cywilizacyjnych oraz zamieszkałą na wsi; - wg kryterium sytuacji edukacyjnej: młodzież ucząca się (w tym uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych) oraz studenci; ale także młodzież, która bądź wypadła z systemu szkolnego, bądź z różnych powodów zakończyła edukację na danym szczeblu kształcenia oraz taka, która nigdy do systemu szkolnego nie weszła; jest to jedno z najczęściej używanych kryteriów (oprócz wieku); - wg kryterium statusu społeczno-ekonomicznego (własnego lub rodziny pochodzenia): są to młodzi ludzie o wysokim lub przeciętnym dla Polski poziomie zaspokojenia potrzeb materialnych i niematerialnych, ale także młodzież ze środowisk ubogich oraz cywilizacyjnie i społecznie zaniedbanych; - wg kryterium zatrudnienia: są to zarówno osoby bierne zawodowo, jak i czynne zawodowo; pracujące i bezrobotne; - wg kryterium prawnego do kategorii młodzież zalicza się osoby posiadające pełnię praw obywatelskich, posiadające nie wszystkie prawa obywatelskie  oraz takie, które pozostają pod opieką dorosłych (jakkolwiek praw - np. dziecka czy ucznia nie pozbawione).[1]

 

 

Hipoteza 1: Członkowie ZS „S” z wyższym stopniem bardziej interesują się historią/militariami niż starsi.

Hipoteza 2:  Młodsi członkowie  „S” bardziej interesują się historią/militariami niż starsi.

Hipoteza 3: Mężczyźni awansują częściej niż kobiety.

Hipoteza 4:

 

 

Za zmienne zależne należy uznać: wybór kariery wojskowej, przystąpienie do organizacji paramilitarnych, zainteresowanie historią, wojskiem, posiadanie rodziny lub znajomych w wojsku.

Zmiennymi niezależnymi są: wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania.

 

 

Pytania:
1. Dlaczego przystąpiłeś/przystąpiłaś do Związku Strzeleckiego?

2. Czy interesujesz się wojskiem i jeśli tak to dlaczego?

3. Czy posiadasz w rodzinie żołnierzy? Jeśli tak to kogo?

4. Skąd wziąłeś/wzięłaś informację o „Strzelcu”?

5. Jak Ci się podoba w Strzelcu?

6. Co oferuje Związek Strzelecki?

7. Jakie są wg Ciebie dobre i złe strony przynależności do Strzelca?

8. Jesteś zadowolony/zadowolona z uczestnictwa?

9. Co Ci daje uczestnictwo/przynależność do Strzelca?

10. Jakie kursy odbyłeś/ odbyłaś i który najbardziej Ci się podobał/przydał i dlaczego?

11. Jakie kursy chciałbyś/chciałabyś jeszcze odbyć i dlaczego?

12. Jakie zajęcia najbardziej Ci się podobają i dlaczego?

13.Czy zmieniłeś/zmieniłaś się pod wpływem „Strzelca”? Jeśli tak to w jaki sposób?

14. Czy zauważyłeś/zauważyłaś zmianę w postrzeganiu Cię przez innych?

15. Co sądzisz o Związku Strzeleckim, jego członkach i dowództwie?

16. Czy chcesz kontynuować karierę w służbach mundurowych/wojsku?

17.Czy Twoje wyobrażenie o wojsku zmieniło się po wstąpieniu do Strzelca?

18. Czy chodziłeś/chodziłaś lub chodzisz do klasy/szkoły o profilu wojskowym?

19. Jak długo należysz do „Strzelca”?

20. Czy ciężko Ci było przystosować się do panującej tam/tu dyscypliny?

21. Czy wiadomości/umiejętności przyswojone w „Strzelcu” przydały Ci się w życiu? Jakie?

22. Jakie kursy oferuje Związek Strzelecki?

23.Czy z biegiem czasu żałujesz decyzji o wstąpieniu do „Strzelca”?

24. Czy zachęciłbyś innych do wstąpienia do Związku Strzeleckiego?

25. Jak zachęciłbyś innych do wstąpienia do „Strzelca”?

26. Czy interesujesz się historią?

27. Czy uczestniczysz w uroczystościach?

28. Czy masz ulubiony okres historyczny?

29. Czy masz ulubioną postać historyczną?

30. Czy czytasz książki o tematyce historycznej?


[1] http://ozkultura.pl/wpis/199/16

Zgłoś jeśli naruszono regulamin