Młodzież to zróżnicowana kategoria ludności w wieku od 11 do 25 lat. W jej obręb wchodzą liczne subkategorie: - wg kryterium wieku: nastolatki (od 11 do 19 lat) i młodzi dorośli (od 20 do 25 lat); najczęściej w badaniach socjologicznych wyodrębnia się młodych ludzi w wieku 15 - 19 lub 15 - 24 lata; - wg kryterium płci: odmienne charakterystyki socjokulturowe i częściowo odmienne problemy mają dziewczęta i chłopcy; młode kobiety i młodzi mężczyźni; - wg kryterium zdrowia w kategorii młodzież mieszczą się: osoby pełnosprawne i z określonymi typami niepełnosprawności fizycznej, umysłowej lub sprzężonej; a także osoby lepiej lub gorzej wyposażone biologicznie i/lub intelektualnie; zdrowe i chore (w tym przewlekle); wolne od nałogów, zagrożone uzależnieniami i uzależnione - np. od substancji psychoaktywnych; ponadto - "dostosowane" i "niedostosowane" społecznie; - wg kryterium sytuacji rodzinnej odróżnia się: młodzież z rodzin pełnych i niepełnych oraz pozostającą pod opieką instytucji państwowych i niepaństwowych (opiekuńczych, wychowawczych itd.; realizujących np. działania resocjalizacyjne, zdrowotne, itp.), a także wg innego aspektu tego kryterium - młodych ludzi na utrzymaniu rodziców i/lub opiekunów albo już usamodzielnionych, w tym posiadających własne rodziny; - wg kryterium terytorialnego wyróżnia się młodzież: zamieszkałą w miastach o różnych wielkościach i różnych standardach cywilizacyjnych oraz zamieszkałą na wsi; - wg kryterium sytuacji edukacyjnej: młodzież ucząca się (w tym uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych) oraz studenci; ale także młodzież, która bądź wypadła z systemu szkolnego, bądź z różnych powodów zakończyła edukację na danym szczeblu kształcenia oraz taka, która nigdy do systemu szkolnego nie weszła; jest to jedno z najczęściej używanych kryteriów (oprócz wieku); - wg kryterium statusu społeczno-ekonomicznego (własnego lub rodziny pochodzenia): są to młodzi ludzie o wysokim lub przeciętnym dla Polski poziomie zaspokojenia potrzeb materialnych i niematerialnych, ale także młodzież ze środowisk ubogich oraz cywilizacyjnie i społecznie zaniedbanych; - wg kryterium zatrudnienia: są to zarówno osoby bierne zawodowo, jak i czynne zawodowo; pracujące i bezrobotne; - wg kryterium prawnego do kategorii młodzież zalicza się osoby posiadające pełnię praw obywatelskich, posiadające nie wszystkie prawa obywatelskie oraz takie, które pozostają pod opieką dorosłych (jakkolwiek praw - np. dziecka czy ucznia nie pozbawione).[1]
Hipoteza 1: Członkowie ZS „S” z wyższym stopniem bardziej interesują się historią/militariami niż starsi.
Hipoteza 2: Młodsi członkowie „S” bardziej interesują się historią/militariami niż starsi.
Hipoteza 3: Mężczyźni awansują częściej niż kobiety.
Hipoteza 4:
Za zmienne zależne należy uznać: wybór kariery wojskowej, przystąpienie do organizacji paramilitarnych, zainteresowanie historią, wojskiem, posiadanie rodziny lub znajomych w wojsku.
Zmiennymi niezależnymi są: wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania.
Pytania:1. Dlaczego przystąpiłeś/przystąpiłaś do Związku Strzeleckiego?
2. Czy interesujesz się wojskiem i jeśli tak to dlaczego?
3. Czy posiadasz w rodzinie żołnierzy? Jeśli tak to kogo?
4. Skąd wziąłeś/wzięłaś informację o „Strzelcu”?
5. Jak Ci się podoba w Strzelcu?
6. Co oferuje Związek Strzelecki?
7. Jakie są wg Ciebie dobre i złe strony przynależności do Strzelca?
8. Jesteś zadowolony/zadowolona z uczestnictwa?
9. Co Ci daje uczestnictwo/przynależność do Strzelca?
10. Jakie kursy odbyłeś/ odbyłaś i który najbardziej Ci się podobał/przydał i dlaczego?
11. Jakie kursy chciałbyś/chciałabyś jeszcze odbyć i dlaczego?
12. Jakie zajęcia najbardziej Ci się podobają i dlaczego?
13.Czy zmieniłeś/zmieniłaś się pod wpływem „Strzelca”? Jeśli tak to w jaki sposób?
14. Czy zauważyłeś/zauważyłaś zmianę w postrzeganiu Cię przez innych?
15. Co sądzisz o Związku Strzeleckim, jego członkach i dowództwie?
16. Czy chcesz kontynuować karierę w służbach mundurowych/wojsku?
17.Czy Twoje wyobrażenie o wojsku zmieniło się po wstąpieniu do Strzelca?
18. Czy chodziłeś/chodziłaś lub chodzisz do klasy/szkoły o profilu wojskowym?
19. Jak długo należysz do „Strzelca”?
20. Czy ciężko Ci było przystosować się do panującej tam/tu dyscypliny?
21. Czy wiadomości/umiejętności przyswojone w „Strzelcu” przydały Ci się w życiu? Jakie?
22. Jakie kursy oferuje Związek Strzelecki?
23.Czy z biegiem czasu żałujesz decyzji o wstąpieniu do „Strzelca”?
24. Czy zachęciłbyś innych do wstąpienia do Związku Strzeleckiego?
25. Jak zachęciłbyś innych do wstąpienia do „Strzelca”?
26. Czy interesujesz się historią?
27. Czy uczestniczysz w uroczystościach?
28. Czy masz ulubiony okres historyczny?
29. Czy masz ulubioną postać historyczną?
30. Czy czytasz książki o tematyce historycznej?
[1] http://ozkultura.pl/wpis/199/16
anetabazylak