wydanie specjalne.pdf
(
11917 KB
)
Pobierz
POLISH ARMED FORCES — POLISH DEFENCE INDUSTRY
ZAPRASZAMY DO STOISKA / MEET US AT THE STAND
D-44
SPECIAL ISSUE ISSN
1230-1655
www.magnum-x.pl
Bezpieczeństwo
Wojsko
Przemysł
AMZ-Kutno sp. z o.o.
Samochód pancerny Tur V
Realizacja Planu Modernizacji
Technicznej Sił Zbrojnych RP
The Implementation of the Polish Armed
Forces Technical Modernisation Plan
3
Spis treści
Tabel of Contents
Realizacja Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP
The Implementation of the Polish Armed Forces Technical Modernisation Plan
....
MSPO 2015
4
Air Defense
....................................................................................................
5
2.
Śmigłowce wsparcia bojowego, zabezpieczenia i VIP
Combat Support, SAR, and VIP Transportation Helicopters
.....................
16
3.
Zintegrowane systemy wsparcia dowodzenia
oraz zobrazowania pola walki – C4ISR
Integrated command support and battlefield imaging systems – C4ISR
.....
22
4.
Modernizacja Wojsk Pancernych i Zmechanizowanych
Modernizing Armored and Mechanized Forces
.......................................
26
5.
Symulatory i trenażery
Simulators and Trainers
.............................................................................
30
6.
Zwalczanie zagrożeń na morzu
Combating Threats at Sea
..........................................................................
38
7.
Rozpoznanie obrazowe i satelitarne
Imagery Intelligence and Satellite Reconnaissance
.................................
52
8.
Indywidualne wyposażenie i uzbrojenie żołnierza – TYTAN
TYTAN Future Soldier Program
..................................................................
60
9.
Modernizacja Wojsk Rakietowych i Artylerii
Modernization of Missile and Artillery Forces
..........................................
66
10.
Samoloty transportowe
Transport Aircraft
.......................................................................................
74
11.
Samolot szkolno-treningowy AJT
AJT Trainer Aircraft
....................................................................................
76
12.
Kołowe Transportery Opancerzone ROSOMAK
ROSOMAK Wheeled Armored Personnel Carrier
.....................................
77
13.
Przeciwpancerne pociski kierowane SPIKE
SPIKE anti-tank missiles
.............................................................................
82
14.
Rozpoznanie patrolowe
Patrol reconnaissance
................................................................................
85
15.
Inne zamówienia
Other contracts
..........................................................................................
92
16.
Stan realizacji Planu Modernizacji Technicznej
The status of Technical Modernisation Plan implementation
...............
103
17.
Realizacja finansowa
The financial implementation
................................................................
109
18.
Realizowane umowy
Implemented contracts
...........................................................................
113
19.
Sukcesy
Successes
.................................................................................................
117
20.
Porażki
Failures
....................................................................................................
120
21.
Szanse
Opportunities
..........................................................................................
122
22.
Zagrożenia
Threats
.....................................................................................................
125
23.
Co nas czeka jeszcze w tym roku?
What can we expect by the end of 2015?
.............................................
128
24.
Podsumowanie
Summary
.................................................................................................
129
1.
Obrona powietrzna
Samochód pancerny Tur V.
Fot. AZM-Kutno sp. z o.o.
Redakcja / Editorial Stuff
redaktor prowadzący / leading editor
Maciej Stanecki
redaktor techniczny / layout editor
Robert Kluczyński
Wydawca / Publisher
Magnum X Publishing House Ltd.
al. Stanów Zjednoczonych 59
04-028 Warszawa / Poland
phone: (+48 22) 810 05 67, (+48 22) 810 05 24
e-mail: magnum@magnum-x.pl
www.magnum-x.pl
Dział reklamy i marketingu
Marketing and Advertising
Elżbieta Zychowicz
phone: (+48 22) 810 05 37
e-mail: marketing@magnum-x.pl
Copyright © 2015 by Magnum X
Publishing House Ltd.
Warszawa 2015
wydawca czasopism
magazines publisher
SPECIAL ISSUE
4
MSPO 2015
Realizacja
Planu Modernizacji
Technicznej
Sił Zbrojnych RP
Tomasz Dmitruk
Od uruchomienia 10-letniego Planu Modernizacji
Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2013–2022 (PMT)
minęło już ponad 2,5 roku. To dobry czas na podsumowa-
nie i ocenę tego, co już udało się osiągnąć oraz tego, co
pozostało jeszcze do zrobienia, w tym identyfikację klu-
czowych problemów. Publikacja niniejszego raportu pod-
czas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego
w Kielcach także nie jest przypadkowa. To zadania prze-
widziane w PMT w znacznym stopniu decydują o charak-
terze zamówień, na które może liczyć przemysł obronny,
w szczególności ten krajowy. Kieleckie targi to doskonała
okazja do prezentacji ofert firm zainteresowanych reali-
zacją zadań zapisanych w PMT, w tym także efektów pro-
wadzonych prac rozwojowych.
The Implementation
of the Polish Armed
Forces Technical
Modernisation Plan
Tomasz Dmitruk
The implementation of the Polish Armed Forces 10-year
Technical Modernisation Plan (TMP), scheduled for the 2013–
–2022 period, began over 2.5 years ago. It is thus an opportu-
ne moment to sum up and assess the stages completed so far,
as well as those which are yet to be implemented, while poin-
ting out the key problems involved. The fact that the present
report is published during the International Defence Industry
Exhibition in Kielce is not unintentional. Tasks scheduled in
the TMP determine to a large extent the nature of contracts
for the defence industry, particularly those at the national
level. The Kielce event provides an excellent opportunity for
the companies interested in the implementation of tasks
listed in the TMP to present their products and the results of
their research and development work.
N
a początku raportu przedstawiono szczegółowy opis wykonania
zadań przewidzianych w zakresie 14 wieloletnich, prioryteto-
wych programów operacyjnych (o których mowa w uchwale
Rady Ministrów nr 164 z dnia 17 września 2013 roku w sprawie usta-
nowienia programu wieloletniego „Priorytetowe Zadania Modernizacji
Technicznej Sił Zbrojnych RP w ramach programów operacyjnych” i zno-
welizowanej uchwałą nr 123 Rady Ministrów z dnia 23 czerwca 2014
roku), stanowiących jednocześnie główne cele PMT, a także wybranych
zadań realizowanych poza programami priorytetowymi, a zapisanych
w Planie. Następnie, w maksymalnie przejrzystej i skumulowanej formie,
zaprezentowano stan realizacji poszczególnych zadań i programów.
Kolejne rozdziały dotyczą finansowania PMT w latach 2013–2014 oraz
wykazu umów zawartych lub realizowanych w latach 2013–2015. Koń-
cowa część raportu zawiera podsumowanie i wnioski dotyczące dotych-
czasowego wykonania PMT. Treść raportu przygotowano z uwzględnie-
niem informacji dostępnych na dzień 12 sierpnia 2015 roku.
T
he report begins with a detailed description of the implemen-
tation of tasks included in 14 priority multi-year operational
programmes (mentioned in the Council of Ministers Regulation
No. 164, dated 17th September 2013 on establishing a multi-year pro-
gramme of “Priority tasks of Polish Armed Forces technical modernisa-
tion during the course of operational programmes”, amended by the
Council of Ministers Regulation No. 123, issued of the 23rd June 2014),
which are also the main objectives of the TMP, as well as selected tasks
implemented outside the priority programmes, but included in the
Plan. Next, the report presents, in as transparent and condense form
as possible, the state of the implementation of individual tasks and
programmes. Subsequent chapters cover the funding of the TMP in
2013–2014 and the list of contracts concluded or carried out in 2013–
–2015. The final part of the report contains a summary and conclusions
regarding the current implementation of the TMP. The report was pre-
pared using data available as of 12 August 2015.
SPECIAL ISSUE
5
1.
Obrona powietrzna
Zadania przewidziane do realizacji w ramach programu
operacyjnego dotyczącego systemu obrony powietrznej
mają priorytetowe znaczenie dla bezpieczeństwa pań-
stwa. Jest to najważniejszy i zarazem najdroższy z progra-
mów przewidzianych do wykonania w latach 2013–2022.
1.
Air Defense
Objectives comprising the air defense operational pro-
gram are of the utmost importance to national security.
It’s the most important and by far the costliest of pro-
grams planned for implementation between 2013 and
2022.
MSPO 2015
N
1.1 System obrony powietrznej średniego
zasięgu kryptonim Wisła
ajistotniejszym zadaniem tego programu jest pozyskanie zesta-
wów rakietowych obrony powietrznej średniego zasięgu (ZROP-
-SZ, oznaczane w NATO jako MRAD – Medium Range Air Defen-
ce) o kryptonimie Wisła, mających zapewnić wybranym obiektom lub
obszarom obronę przeciwrakietową (OPR) w zakresie zwalczanie tak-
tycznych rakiet balistycznych krótkiego zasięgu (SRBM – Short-Range
Ballistic Missile), czyli o zasięgu do 1000 km, do których zaliczają się
między innymi rosyjskie rakiety systemu 9K720 Iskander-M oraz obronę
przeciwlotniczą (OPL) średniego zasięgu, czyli umożliwiać zwalczanie
celów typu samolot lotnictwa taktycznego z odległości do 100 km,
a także innych celów aerodynamicznych takich jak: śmigłowce, bezza-
łogowe statki powietrzne (BSP), czy rakietowe pociski manewrujące.
Decyzję wyboru wykonawcy ZROP-SZ Wisła poprzedziła faza ana-
lityczno-koncepcyjna tego zadania którą rozpoczęto w 2013 roku.
W dniach od 26 czerwca do 30 września 2013 roku Inspektorat Uzbro-
jenia (IU) przeprowadził z potencjalnymi oferentami pierwszy dialog
techniczny mający zweryfikować oczekiwania taktyczno-techniczne
użytkownika z możliwościami przemysłu. Uczestniczyło w nim łącznie
14 podmiotów krajowych i zagranicznych. Drugi etap dialogu technicz-
nego obejmujący współpracę techniczno-przemysłową przeprowadzo-
no wiosną 2014 roku. Udział w nim wzięły już tylko cztery podmioty:
konsorcjum którego liderem był Polski Holding Obronny (PHO) wraz
z europejskim koncernem MBDA, francuskim Thales oraz krajowym
konsorcjum OPL, oferujące spolonizowaną wersję systemu SAMP/T.
amerykański koncern Raytheon oferujący system PATRIOT (Phased
Array Tracking Radar Inrercept On Target),
amerykańsko-niemiecko-włoskie konsorcjum MEADS Internatio-
nal Inc. oferujące system MEADS (Medium Extended Air Defence
System),
rząd Izraela reprezentujący własnych producentów systemów prze-
ciwlotniczych i przeciwrakietowych.
W dniu 30 czerwca 2014 roku poinformowano o zamiarze zaprosze-
nia do udziału w postępowaniu tylko dwóch oferentów: europejskie-
go konsorcjum Eurosam, czyli firm Thales i MBDA-France, oferującego
zestaw SAMP/T oraz amerykańskiego koncernu Raytheon proponujące-
go zestaw Patriot. Jako główne kryteria podjęcia takiej decyzji uznano
operacyjność systemów, posiadanie ich na uzbrojeniu przez państwa
NATO oraz największy możliwy udział polskiego przemysłu obronnego
w produkcji, serwisowaniu oraz dalszej modernizacji (rozwoju) zesta-
wów.
Trzy miesiące później, 29 września 2014 roku Minister Obrony Naro-
dowej podpisał wniosek o pozyskaniu systemu Wisła, co formalnie
zakończyło fazę analityczno-koncepcyjną tego zadania. Zostało ono
także pozytywnie ocenione pod względem występowania podstawowe-
go interesu bezpieczeństwa państwa, co pozwoliło na większą swobodę
w kształtowaniu dalszej procedury zakupu.
Przebieg prac dotyczących ZROP-SZ Wisła był także przedmiotem
nadzwyczajnego posiedzenia Komisji Obrony Narodowej w listopadzie
2014 roku. W jego trakcie odpowiedzialny za zakupy dla armii sekretarz
stanu w MON Czesław Mroczek poinformował, że występuje niewielka
T
1.1 Wisła Medium Range Air Defense Missile System
he most important objective of the program is the acquisition of
the Wisła Medium Range Air Defense missile system that would pro-
vide selected installations or areas with anti-ballistic missile (ABM)
capabilities, primarily against short-range ballistic missiles (SRBMs), that
is missiles with a range of 1,000 km or less, like the Russian 9K720 Iskan-
der-M system, as well as medium range air defense (MRAD) capabilities
allowing combat operations against airborne targets up to 100 km
away, including tactical aircraft, helicopters, unmanned aerial vehicles
(UAV), or cruise missiles.
Selection of the contractor responsible for delivering the Wisła MRAD
system was preceded by a conceptual phase initiated in 2013. Between
June 26 and June 30, 2013, the Armament Inspectorate (AI) engaged
potential contractors in a technical dialogue intended to verify the tacti-
cal and technical requirements of the user against the capabilities of the
defense industry. Fourteen entities from Poland and abroad participated
in the meeting. The second stage of the technical dialogue, focused on
technological and industrial cooperation, was conducted in the spring
of 2014, with only four bidders attending, including:
a consortium comprising the Polish Defence Holding (PDH), the
European branch of MBDA, the French company Thales, and the
POL consortium offering a Polonized version of the SAMP/T system,
the American Raytheon with its PATRIOT (Phased Array Tracking
Radar Inrercept On Target) system,
the American-German-Italian MEADS International, Inc. consortium
offering the MEADS (Medium Extended Air Defence System),
the Israeli government representing its own air defense and anti-
missile system manufacturers.
In a statement issued on June 30, 2014, the AI revealed that only two
companies will be invited to bid on the project: the Eurosam consor-
tium, comprising Thales and MBDA-France, offering its SAMP/T system,
and the American Raytheon with its PATRIOT system. The statement
also divulged the primary factors driving the decision: the operational
capability of said systems, their prior service in air defense forces of
other NATO countries, and maximum possible involvement of the Polish
defense industry in the production, maintenance, and further develop-
ment of the systems.
Three months later, on September 29, 2014, the Polish Minister of
National Defence signed the acquisition memorandum for the Wisła
system which formally concluded the conceptual phase of the project.
It received favorable evaluations in terms of satisfying basic national
security interests which then allowed for a greater degree of liberty in
shaping subsequent acquisition procedures.
The Wisła MRAD procurement process was also discussed at a
National Security Committee session in November of 2014. During the
session, the state secretary for military acquisitions at the Ministry of
National Defence, Czesław Mroczek, briefed the members of the Com-
mittee on the delays in the opening of bidding procedures resulting
from the lack of necessary offset guidelines. During the briefing Mroczek
also confirmed that delays notwithstanding, the bidding process will be
opened before the end of 2014 with invitations to tender issued indi-
SPECIAL ISSUE
Plik z chomika:
angela17111
Inne pliki z tego folderu:
NS 2016-02.pdf
(22566 KB)
NS 2016-02.png
(729 KB)
wydanie specjalne.pdf
(11917 KB)
wydanie specjalne.png
(533 KB)
09.png
(748 KB)
Inne foldery tego chomika:
Biblioteka magazynu Lotnictwo wojskowe
biblioteka magazynu MSiO
Biblioteka magazynu Nowa technika wojskowa
lotnictwo
Lotnictwo numery specjalne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin