Wymiana skrzyni biegów CVC na EEN.pdf

(1445 KB) Pobierz
Wymiana skrzyni biegów CVC na EEN by Sando
Wymiana skrzyni biegów CVC na EEN
Opis wymiany skrzyni biegów w Audi 80 B4 o oznaczeniu CVC na skrzynię
biegów o
oznaczeniu EEN.
Różnice pomiędzy skrzyniami biegów
CVC [012300048EX] / BAA [012300046TX]
montowaną
w Audi 80 B4, a skrzynią EEN montowaną w VW Passat B5 [0123000061E, 0123000057TX]:
Inna górna część obudowy (w CVC korytka, w EEN jest ucho)
Inna wielkość śrub mocujących dolną część obudowy sprzęgła (w CVC są dwie śruby
na gwint
M8,
w EEN dwie śruby na gwint
M10)
Inne przełożenia przekładni głównej
(CVC=3,888;
EEN=3,7)
Inne przełożenia na poszczególnych biegach:
BAA
CVC
CPC
EEN
1 bieg
3,545
3,5
3,5
3,5
2
1,857
1,842
1,842
1,944
3
1,156
1,156
1,156
1,226
4
0,838
0,838
0,838
0,838
5
0,683
0,683
0,683
0,683
wsteczny
3,5
3,444
3,444
3,444
Inny typ wysprzęgnika (wysprzęglika) i podłączenia przewodu podającego płyn
(do Audi aluminiowy
4A0 721 261,
do VW plastikowy 8D0 721 257)
CVC / BAA /
CPC
EEN
przełożenie główne 35 : 9 = 3.889
przełożenie główne
37 : 10 = 3.7
Na tej fotografii po lewej EEN, po prawej CVC.
str. 1 z 7
Wymiana skrzyni biegów CVC na EEN by Sando
Potrzebne narzędzia:
klucz płasko-oczkowy 10 mm, 12 mm, 13 mm, 16 mm, 17 mm, 19 mm
zestaw kluczy nasadowych na trzpień �½ cala
zestaw bitów ¼ cala (bity hex 6, 8 mm)
bit gwiazda 12-kątna
klucz imbusowy 8 mm
klucz dynamometryczny
podnośnik warsztatowy 2/3
szt.
drut/linka/sznurek
Sposób wymiany:
Kolejność czynności wykonywanych zaczerpnąłem z książki Audi 80 obsługa i naprawa oraz
porad prezentowanych w postach na forum Audi 80 i innych forach motoryzacyjnych.
W nawiasach kwadratowych
[]
umieściłem numery OE niektórych elementów, w celu
ułatwienia ewentualnych poszukiwań w katalogach elektronicznych lub na portalach
aukcyjnych.
Do wymiany skrzyni biegów potrzebny będzie kanał najazdowy.
1) Odłączyć kluczem 10 mm przewód masowy od akumulatora.
2) Zdemontować dolną osłonę silnika (jeśli jest założona w aucie).
3) Odkręcić kluczem imbusowym 6 mm trzy śruby mocujące aluminiową osłonę
[8A0407722]
prawego wewnętrznego przegubu napędowego
[4A0407331 C/B].
4) Odkręcić kluczem 10 mm dwie śruby plastikowe i zdemontować plastikową osłonę
prawej półosi, składającą się z dwóch części [8A0863188D (vorne)] i
[8A0863188C(hinten)].
str. 2 z 7
Wymiana skrzyni biegów CVC na EEN by Sando
5) Wykręcić śruby mocujące (bit gwiazda 12-kątna) przeguby wewnętrzne do skrzyni
biegów. Półosie wraz z przegubami podciągnąć do góry i podwiesić używając drut
(ew. linka lub sznurek).
6) Odkręcić kluczem 13 mm trzy śruby mocujące katalizator do rury wychodzącej z
turbosprężarki, potem kluczem 17 mm dwie śruby na opasce zaciskowej za
katalizatorem, zdemontować katalizator.
7) Odkręcić kluczem 8 mm śruby mocujące blaszaną osłonę prawej poduszki skrzyni
biegów, zdemontować osłonę.
8) Poluzować (kluczem nasadowym 17 mm lub oczkowym odgiętym) śrubę prawej
poduszki skrzyni biegów, kluczem 18 mm śrubę lewej poduszki skrzyni biegów
[893399151A].
str. 3 z 7
Wymiana skrzyni biegów CVC na EEN by Sando
9) Odkręcić kluczem 13 mm 4 nakrętki w podwoziu auta, mocujące blachę za skrzynią
biegów, zdemontować blachę.
10) Odkręcić dwoma kluczami 13 mm i wyjąć śrubę mocującą podwójną blachę (wieszak)
rury wydechowej do skrzyni biegów z prawej strony. Blachy opuścić do poziomu w
celu ułatwienia dostępu do innych śrub.
11) Zaznaczyć położenie prostokątnej podkładki pod drążkiem zmiany biegów, odkręcić
kluczem 13 mm śrubę pod drążkiem, a następnie kluczem 10/11 mm śrubę mocującą
przegub przy drążku zmiany biegów w skrzyni. Zdemontować drążek z przegubem
łączący drążek zmiany biegów w podłodze z króćcem w skrzyni biegów.
12) Zdemontować obudowę filtra powietrza z auta (odłączyć dwa wężyki, odpiąć dwie
wtyczki, poluzować wkrętakiem opaskę zaciskową i zdjąć rurę gumową do turbiny,
odkręcić kluczem nasadowym 13 mm śrubę mocującą obudowę filtra)
w celu
uzyskania lepszego dostępu do prawej części komory silnikowej.
13) Skręcić kierownicą koła w prawo do oporu (w celu uzyskania lepszego dostępu do
śrub w komorze silnika).
14) Odkręcić kluczem oczkowym 16 mm dwie śruby
M12
mocujące rozrusznik
[068911024B]
do obudowy sprzęgła. Rozrusznik cofnąć z obudowy w kierunku przodu
auta.
15) Odkręcić kluczem imbusowym 8 mm dwie śruby od przodu silnika mocujące przednią
poduszkę silnika. Zdemontować poduszkę.
16) Poluzować na około 5 mm wszystkie śruby mocujące obudowę sprzęgła do silnika.
str. 4 z 7
Wymiana skrzyni biegów CVC na EEN by Sando
17) Odkręcić kluczem 13 mm śrubę mocującą wysprzęgnik, wymontować go z gniazda i
podwiesić lub przełożyć nad „sankami” w kierunku lewego koła.
18) Podeprzeć podnośnikiem warsztatowym tylną część skrzyni biegów.
19) Odkręcić i wyjąć śruby mocujące prawą (klucz 17 mm) i lewą (klucz 18 mm) poduszkę
skrzyni biegów.
20) Odkręcić kluczem imbusowym 8 mm lewą łapę skrzyni biegów.
21) Odkręcić kluczem imbusowym 8 mm dwie dolne śruby prawej łapy skrzyni biegów
(dostęp z kanału) następnie górną przednią (dostęp od góry z komory silnika).
Ostatnia górna tylna śruba będzie dostępna po podniesieniu przedniej części silnika i
opuszczeniu skrzyni biegów w dół.
22) Odkręcić z kanału kluczem nasadowym nakrętki śrub, a następnie z komory silnika
odkręcić dwie śruby mocujące blachę z drążkami kierowniczymi do listwy układu
kierowniczego. Dostęp do skrajnej śruby od prawej strony jest dość dobry, jednak w
autach z klimatyzacją do demontażu drugiej śruby trzeba odkręcić kluczem
nasadowym 10 mm śrubę obejmy aluminiowej rurki układu klimatyzacji do obudowy
układu kierowniczego, następnie odchylając rurkę klimatyzacji do góry i w kierunku
przodu auta wykręcić drugą śrubę z listwy. Drążki kierownicze podwieszamy jak
najwyżej w celu ułatwienia dostępu do górnych śrub mocujących obudowę sprzęgła
do silnika.
23) Odkręcić i wyjąć wszystkie śruby mocujące obudowę sprzęgła do silnika. Aby
wszystkie trafiły na swoje miejsce przy montażu, wykorzystałem kawałek styropianu i
wciskałem po kolei zdemontowane śruby w styropian w takim położeniu jak były
zamontowane.
24) Podeprzeć drugim podnośnikiem przednią część silnika, jednocześnie obniżając
wysokość podnośnika, który podpiera tylną część skrzyni biegów.
25) Odkręcić ostatnią śrubę mocującą prawą łapę skrzyni biegów (po poluzowaniu
kluczem imbusowym, wykorzystałem sam bit imbusowy 8 mm napędzany kluczem
oczkowym 8 mm z grzechotką).
26) Wykorzystując pomoc drugiej osoby luzujemy podnośnik, który podpierał tylną część
skrzyni biegów, a następnie we dwóch oddzielamy skrzynię biegów od silnika (można
lekko kręcić skrzynią w prawo i lewo, wspomagając się prętem włożonym w otwory w
str.
5
z 7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin