Recepta_na_dorastanie_Wychowaj_dziecko_na_szczesliwego_nastolatka_recedo.pdf

(3321 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: How to Build Up Your Child Instead of Repairing Your Teenager
Tłumaczenie: Joanna Sugiero
Projekt okładki: ULABUKA
ISBN: 978-83-246-9664-2
Copyright © 2014 Alec Forstrom, Brian Tracy
Translation copyright © 2015 by Helion S.A.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form
or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any
information storage retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź
towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za
ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności
za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock Images LLC.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://sensus.pl/user/opinie/recedo
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
sensus@sensus.pl
WWW:
http://sensus.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Osobista notatka od wspó autora
Wst p
Alfred Adler na temat kompleksu ni szo ci dziecka
Efekt nadmuchania
Odpowiedzialno w adzy
Powa ne cele zaczynaj si od wiadomych wyborów
Budowanie piramidy, która pomo e dziecku
osi gn pe ny potencja
Zbudowanie fundamentów
Etapy rozwoju dziecka
Zale no mo e by czym dobrym
Rozdzia 1. Wyzwania rodzicielstwa
Nachodz ce na siebie role rodzica
Alfred Adler na temat kompleksu ni szo ci dziecka
Efekt nadmuchania
Trzy czynniki niezb dne do zbudowania poczucia
w asnej warto ci u dzieci 1 . Bezwarunkowa mi o
Trzy czynniki niezb dne do zbudowania poczucia
w asnej warto ci u dzieci 2 . Mi o bez zobowi za
Trzy czynniki niezb dne do zbudowania poczucia
w asnej warto ci u dzieci 3 . Demokratyczna atmosfera
9
17
18
19
21
22
23
24
26
27
29
29
32
34
35
37
38
3
Kup książkę
Poleć książkę
RECEPTA NA DORASTANIE
Rozdzia 2. Jak post puje skuteczny rodzic?
Odpowiedzialno w adzy
Pierwsze zachowanie skutecznego rodzica: dokonywanie
wyborów i wyuczona umiej tno rodzicielstwa
Powa ne cele zaczynaj si od wiadomych wyborów
Drugie zachowanie skutecznego rodzica:
budowanie piramidy, która pomo e
dziecku osi gn pe ny potencja
Rodzaje potrzeb zwi zanych z bezpiecze stwem
Bezpiecze stwo w domu
Zbudowanie fundamentów
Etapy rozwoju dziecka
Zale no mo e by czym dobrym
Odrzucenie boli — bez wzgl du na wiek
Odseparowanie — nie tylko od telefonu
Wy sze potrzeby — dotarcie na szczyt
Uzupe nienie piramidy
Trzecie zachowanie skutecznego rodzica:
wysokie i pozytywne oczekiwania;
nieumniejszanie wagi oczekiwa
Góry i doliny oczekiwa
Czwarte zachowanie skutecznego rodzica:
komunikacja i zrozumienie — aktywne
s uchanie kontra pasywne s yszenie
Do tanga trzeba dwojga
Przyznanie si do winy
Rozdzia 3. Rola rodzinnej filozofii
Samoocena
Wszystko sprowadza si do planowania
Czy zawsze musi by „wszystko albo nic”?
Ponowna ocena priorytetów
Konieczne po wi cenie
Zrób list i sprawd j dwukrotnie
Nie mo esz zbudowa zamku na piasku
Wyznaczanie granic
Konsekwencja to podstawa
43
43
44
46
47
48
50
52
53
54
55
56
58
59
60
61
62
63
65
67
67
69
70
70
72
73
74
75
76
4
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
Rozdzia 4. Nauczenie dziecka odpowiedzialno ci
Regu a 100% odpowiedzialno ci
Odpowiedzialno osobista
Nauka odpowiedzialnego zachowania
Na ladowanie „zabawy w obwinianie”
Poci gni cie dziecka do odpowiedzialno ci
Wzmocnienie — co to jest?
Jak to dzia a?
Sytuacja, w której obie strony s wygrane
Uniwersalna maksyma
Uczenie dziecka skutecznego rozwi zywania problemów
Cztery etapy procesu oceny problemu
Proste jak abecad o
Konsekwencja nadal jest kluczem
Konsekwencje konsekwencji
Cykle wzmocnienia
Seria trzech wydarze
Problem z gro bami
Jak sobie radzi z nieodpowiedzialno ci ?
Metoda pi ciu etapów
Czyszczenie brudnych plam
Pomys y, które przynosz efekt przeciwny
do zamierzonego:
bezstresowe wychowanie
Destruktywna krytyka — to te nie dzia a
Co zrobi , je li zastosujesz destruktywn krytyk ?
Klapsy i dyscyplina
Odpowiedzialno ci uczymy si z wiekiem
Rozdzia 5. Komunikowanie si z dzie mi
Jak komunikujesz si ze sob ?
Komunikacja to wyuczona umiej tno
Komunikacja — podstawowa konieczno
Naucz si s ucha
Nie prowad rozmowy, gdy si z o cisz
Sze ciu wiernych s ug Rudyarda Kiplinga
Czego nie nale y robi ?
Mamo, zobacz! Tato, zobacz!
5
Kup książkę
79
79
80
81
82
83
84
85
87
88
89
89
90
91
92
93
94
95
97
98
99
100
101
101
103
105
105
106
107
108
109
110
111
112
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin