Cele pedagogiki porównawczej według Frątczaka:
1. cel poznawczy:
· poznanie warunków i czynników determinujących systemy edukacyjne
· poznanie kierunków i tendencji ewolucji i prognozy edukacji na świecie
2. cel praktyczny:
· opanowanie umiejętności analizy i wartościowania o charakterze porównawczym
· opanowanie umiejętności obserwacji wybranych zjawisk edukacyjnych w szkołach i innych placówkach, w których edukacja stanowi pewien zakres działalności
· opanowanie umiejętności projektowania odpowiednich struktur organizacyjnych i czynnościowych dla modernizacji i innowacji określonych dziedzin edukacji
3. cel wychowawczy:
· kształtowanie postaw przyjaźni międzynarodowej i gotowość współpracy
· kształtowanie postaw wobec różnych kultur i tendencji edukacyjnych w poznawanych państwach
Cele pedagogiki porównawczej według Pęcherskiego:
Celem pedagogiki porównawczej jest uchwycenie prawidłowości w kształtowaniu się i rozwoju systemów oświatowych, określeniu tendencji zmian w tych systemach oraz kierunków, w jakich zmiany te zmierzają, a także wyjaśnienie ich przyczyn na podstawie porównywania działania (funkcjonowania) i efektywności systemów oświatowych działających w różnych krajach i w różnych warunkach.
Cele te można osiągnąć przez:
· aktywne uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach
· krytyczno – analityczne studium literatury podstawowej oraz uzupełniającej
· obserwacje struktur i zjawisk edukacyjnych i czynników determinujących je
· samodzielne, indywidualne i zespołowe wykonywanie ćwiczeń
Funkcje pedagogiki porównawczej:
1. według Pęcherskiego:
· poznawcza – dostarczanie wiedzy o szkolnictwie w innych krajach
· wartościująca – wprowadzanie najbardziej wartościowych rozwiązań
· inspirująca – podejmowanie nowych działań oświatowych
· integracyjna – porozumiewanie się z osobami zajmującymi się szkolnictwem
· prognostyczna – planowanie oświatowe, pilotowe badanie zjawisk
2. według Wilocha:
· integrująca – rozległe widzenie zjawisk wychowawczych w szeroko rozumianych związkach z przekraczaniem stawianych sobie granic, nawiązywanie kontaktów ze specjalistami w celu dokonania syntezy badanego zjawiska
· wartościująca – wartościowanie zmierzające do dogłębnej syntezy zjawiska, mające na celu uniknięcie pomyłek i zafałszowań
· inspirująca – kształtowanie aktywnej postawy wobec danej rzeczywistości wychowawczej
3. według Śliwerskiego:
· teoretyczna – wnoszenie wiedzy do innych nauk
· praktyczna – podanie istotnych i możliwych do wykorzystania informacji na temat rozwiązania określonego problemu w różnych krajach
· prognostyczna – prognozowanie przyszłego rozwoju, wyznaczanie określonych trendów i tendencji w zakresie kształcenia
· międzynarodowo – integracyjna – przyczynianie się do międzynarodowego poznania i zrozumienia, ukazywanie wyjątkowości zjawisk edukacyjnych
· propedeutyczna – zwiększanie kompetencji teoretyczno – metodycznych i praktyczno – pedagogicznych nauczycieli i pracowników pedagogicznych
Zadania pedagogiki porównawczej:
· zbieranie wiadomości o ustrojach szkolnych i pozaszkolnych oraz danych statystycznych charakteryzujących różne systemy wychowania i nauczania
· opracowanie monografii poszczególnych ustrojów wychowania i nauczania
· wykrywanie tego co jest wspólne we wszystkich ustrojach, a więc zmierzanie do odkrycia pewnych zasad budowy i prawidłowości ich rozwoju
· opisywanie, wyjaśnianie, rozwijanie i upowszechnianie wiedzy o systemach oświatowych oraz ideach i problemach edukacji na świecie
· porównywanie różnych ustrojów
monisia012