SCENARIUSZ SPOTKANIA INTEGRACYJNEGO Z OKAZJI
ŚWIATOWEGO DNIA ŻYCZLIWOŚCI I POZDROWIEŃ
W życzliwych słowach światło się kryje.
Rozświetla smutne i szare chwile.Do serca wlewa wiele radości. Niechaj i w Twoim ona zagości.Czasami warto uśmiechnąć się tak… od niechcenia,spontanicznie tak dla… duszy ukojenia.Dla miłego westchnienia… by oczy czyjeś darem Twym się śmiałya usta uśmiechem na uśmiech odpowiadały…
Temat: Zabawy w „Krainie życzliwości”.
Cel ogólny:
- zapoznanie dzieci z pojęciem życzliwość;
- zachęcenie dzieci do okazywania innym dobroci, koleżeństwa i uprzejmości;
- zachęcanie dzieci do kulturalnego odnoszenia się do rówieśników i dorosłych;
- przypomnienie dzieciom wartości słów: (proszę, dziękuję, przepraszam, miłego dnia).
Cele operacyjne:
Dziecko:
- wie, gdzie „mieszka życzliwość”;
- potrafi okazywać życzliwość kolegom, osobom starszym, dorosłym (opiekunom, rodzicom, nauczycielom, pracownikom przedszkola, napotkanym osobom);
- współdziała w trakcie zabaw ;
- stosuje formy grzecznościowe względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji
(w domu, w przedszkolu, na ulicy);
- potrafi nawiązać bliski i serdeczny kontakt z rówieśnikami i osobami z najbliższego otoczenia.
PLANOWANY PRZEBIEG SPOTKANIA:
1. Zaproszenie wszystkich dzieci do KRAINY PRZYJAŹNI: mają tam wstęp tylko ci, którzy posiadają czerwone serduszko. Dzieci przechodzą przez drzwi – SERCE.
2. Powitanie – Zabawa integracyjna: „Ramię przy ramieniu”
- Dzieci stają w kole blisko siebie, ilustrując ruchem treść wyliczanki
Stoimy ramię przy ramieniu
Możemy być wielcy w oka mgnieniu
Możemy być całkiem mali
Lecz nigdy nie będziemy sami!
Dzieci witają się wzajemnie przez podanie ręki
3. Przygotowanie do zabaw – wykonanie ćwiczenia „ Kapturek myśliciela”- elementy kinezjologii edukacyjnej:
- Dużymi palcami i kciukiem chwyć małżowinę uszną i masuj ją (odciągając do tyłu
i ściskając). Masaż zaczynaj od góry i przesuwaj się w dół do płatka ucha.
4. Zabawa twórcza: „Serduszko”: dzieci podają skojarzenia do pojęcia „życzliwość”. Nauczyciel zapisuje propozycje na kartonowym sercu. Dzieci próbują odpowiedzieć na pytanie: Gdzie mieszka życzliwość?
5. Zabawa „Wierszowane zagadki”. Nauczyciel czyta zagadkę a dzieci podają odpowiedź.
Obiad dziś jest bardzo smaczny, bo jem ulubiony groszek.Mam ochotę na coś więcej, więc do mamy mówię..... PROSZĘ
Skacze Anka na kanapie i na brata właśnie spada.Brat się krzywi, prawie płacze. Co powiedzieć tu wypada?.....PRZEPRASZAM
Biegnę rano do sklepiku, ser kupuję, świeże bułki.Pięknie pachną, tak je lubię. Pani mówię więc ... DZIĘKUJĘ
Bartek w biegu trącił Jankę, bo chciał bardzo złapać Zdzisia.Janka była obrażona i na Bartka, i na Zdzisia.Bartek jednak się zatrzymał : - Nie płacz Janka, wina nasza!Ja za Zdzisia i za siebie bardzo, bardzo cię ...... PRZEPRASZAM
6. Inscenizacja w wykonaniu dzieci z grupy „Pszczoły” ze wspólnymi zabawami przy piosenkach pt. „Podajmy sobie ręce” i „Proszę, dziękuję”.
7. Złożenie przyrzeczenia (przysięgi) związanej z życzliwym zachowaniem się nie tylko
w dniu święta (nauczyciel czyta zdanie, dzieci mówią – „przyrzekamy”)
· Będziemy zawsze używać magicznych słów: proszę, przepraszam, dziękuję.
· Będziemy się uśmiechać.
· Będziemy mili i życzliwi dla innych.
· Będziemy pomagać sobie nawzajem.
Każda grupa otrzymuje wielkie serce z tekstem przysięgi. Dzieci w swoich salach naklejają serduszka z imionami wokół tekstu. Sercami dekorujemy schody przedszkola, tworząc „Aleję życzliwości”.
8. Zabawa plastyczna: „Życzliwa dłoń”. Dzieci odrysowują swoje rączki, wycinają je
i przyklejają do zwiniętych w spiralę drucików kreatywnych.
Zadania dla poszczególnych grup:
- osłuchać się z piosenkami do wspólnych zabaw;
- przygotować na taśmie samoprzylepnej serduszka z imionami dzieci;
- przygotować materiały do zabawy plastycznej.
bestqueen