PM2015_angielski_PP_klucz.pdf

(328 KB) Pobierz
Język angielski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM, „Gazetą Wyborczą” i British Council
KRYTERIA OCENIANIA ODPOWIEDZI
POZIOM PODSTAWOWY
Rozumienie ze słuchu
Zadanie 1.
Wymagania ogólne
II. Rozumienie wypo-
wiedzi.
Zdający rozumie pro-
ste, typowe wypowiedzi
ustne, artykułowane
wyraźnie, w standar-
dowej odmianie języka
[…].
Zadanie
1.1.
1.2.
1.3.
1.4.
1.5.
Wymagania szczegółowe
2.3. Zdający znajduje w tekście
określone informacje.
Tematyka
1.13) świat przy-
rody
Poprawna
odpowiedź
T
F
F
T
T
Zadanie 2.
Wymagania ogólne
II. Rozumienie wypo-
wiedzi.
Zdający rozumie pro-
ste, typowe wypowiedzi
ustne, artykułowane
wyraźnie, w standar-
dowej odmianie języka
[…].
Zadanie
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
Wymagania szczegółowe
2.4. Zdający określa intencje
nadawcy/autora tekstu.
2.4. Zdający określa intencje
nadawcy/autora tekstu.
2.4. Zdający określa intencje
nadawcy/autora tekstu.
2.1. Zdający określa główną
myśl tekstu.
Tematyka
1.2) dom
Poprawna
odpowiedź
E
B
A
C
Zadanie 3.
Wymagania ogólne
II. Rozumienie wypo-
wiedzi.
Zdający rozumie pro-
ste, typowe wypowiedzi
ustne, artykułowane
wyraźnie, w standar-
dowej odmianie języka
[…].
Zadanie
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
Wymagania szczegółowe
2.4. Zdający określa intencje
nadawcy/autora tekstu.
2.5. Zdający określa kontekst
wypowiedzi.
2.1. Zdający określa główną
myśl tekstu.
2.3. Zdający znajduje w tekście
określone informacje.
2.3. Zdający znajduje w tekście
określone informacje.
2.3. Zdający znajduje w tekście
określone informacje.
Tematyka
1.8) podróżowa-
nie i turystyka
1.7) zakupy
i usługi
1.9) kultura/1.12)
nauka i technika
1.4) praca
1.11) zdrowie
1.5) życie ro-
dzinne i towarzy-
skie/1.1) człowiek
Poprawna
odpowiedź
B
C
C
B
A
B
w w w. o p e r o n . p l
1
N5748_ matura PP 1 2015 klucz_odp.indd 1
2015-10-16 12:20:31
Język angielski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM, „Gazetą Wyborczą” i British Council
Rozumienie tekstów pisanych
Zadanie 4.
Wymagania ogólne
II. Rozumienie wypo-
wiedzi.
Zdający rozumie
[…]
proste wypowiedzi
pisemne
[…].
Zadanie
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
Wymagania szczegółowe
3.2. Zdający określa główną
myśl poszczególnych czę-
ści tekstu.
Tematyka
1.5) życie ro-
dzinne i towarzy-
skie/1.13) świat
przyrody
Poprawna
odpowiedź
D
C
E
A
Zadanie 5.
Wymagania ogólne
II. Rozumienie wypo-
wiedzi.
Zdający rozumie
[…]
proste wypowiedzi
pisemne
[…].
Zadanie
5.1.
5.2.
5.3.
Wymagania szczegółowe
3.4. Zdający określa intencje
nadawcy/autora tekstu.
3.3. Zdający znajduje w tekście
określone informacje.
3.1. Zdający określa główną
myśl tekstu.
Tematyka
1.9) kultura
Poprawna
odpowiedź
A
B
C
Zadanie 6.
Wymagania ogólne
II. Rozumienie wypo-
wiedzi.
Zdający rozumie
[…]
proste wypowiedzi
pisemne
[…].
Zadanie
6.1.
6.2.
6.3.
6.4.
6.5.
3.2. Zdający określa główną
myśl tekstu.
Wymagania szczegółowe
3.3. Zdający znajduje w tekście
określone informacje.
Tematyka
1.10) sport/1.5)
życie rodzinne
i towarzyskie
Poprawna
odpowiedź
B
D
C
C
B
w w w. o p e r o n . p l
2
N5748_ matura PP 1 2015 klucz_odp.indd 2
2015-10-16 12:20:31
Język angielski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM, „Gazetą Wyborczą” i British Council
Zadanie 7.
Wymagania ogólne
II. Rozumienie wypo-
wiedzi.
Zdający rozumie
[…]
proste wypowiedzi
pisemne
[…].
Zadanie
7.1.
7.2.
7.3.
Wymagania szczegółowe
Tematyka
Poprawna
odpowiedź
C
E
A
3.6. Zdający rozpoznaje związki 1.4) praca
pomiędzy poszczególnymi
częściami tekstu.
Znajomość środków językowych
Zadanie 8.
Wymagania ogólne
I. Znajomość środ-
ków językowych.
Zdający posługuje się
w miarę rozwiniętym
zasobem środków
językowych (leksykal-
nych, gramatycznych,
ortograficznych)
[…].
Zadanie
8.1.
8.2.
8.3.
8.4.
8.5.
Wymagania szczegółowe
1. Zdający posługuje się w mia-
rę rozwiniętym zasobem
środków językowych (lek-
sykalnych, gramatycznych,
ortograficznych) […].
Tematyka
1.1) człowiek
Poprawna
odpowiedź
C
B
A
B
C
Zadanie 9.
Wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych.
Zdający posługuje się w miarę rozwiniętym
zasobem środków językowych (leksykal-
nych, gramatycznych, ortograficznych)
[…].
Zadanie
9.1.
9.2.
9.3.
9.4.
9.5.
Wymagania szczegółowe
1. Zdający posługuje się w mia-
rę rozwiniętym zasobem
środków językowych (lek-
sykalnych, gramatycznych,
ortograficznych) […].
Poprawna
odpowiedź
A
B
C
B
C
Schemat punktowania w zadaniach od 1. do 9.
1 pkt – poprawna odpowiedź
0 pkt – niepoprawna odpowiedź lub brak odpowiedzi
w w w. o p e r o n . p l
3
N5748_ matura PP 1 2015 klucz_odp.indd 3
2015-10-16 12:20:31
Język angielski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM, „Gazetą Wyborczą” i British Council
Wypowiedź pisemna
Zadanie 10.
W schemacie oceniania zadań otwartych są prezentowane przykładowe odpowiedzi. W tego
typu zadaniach należy również uznać odpowiedzi ucznia, jeśli są inaczej sformułowane, ale
ich sens jest zgodny z podanym schematem, oraz inne poprawne odpowiedzi w nim nieprze-
widziane.
W zadaniu oceniana jest umiejętność pełnego przekazania informacji określonych w polece-
niu (4 punkty), spójność i logika wypowiedzi (2 punkty), zakres środków językowych (2 punk-
ty) oraz poprawność językowa (2 punkty). Za zadanie przyznaje się maksymalnie
10 punk-
tów.
Wypowiedź powinna zawierać odniesienie do wszystkich czterech elementów wskazanych
w poleceniu oraz mieć
od 80 do 130 słów.
Sprawdza egzaminator zgodnie z kryteriami podanymi w aneksie do
Informatora o egzaminie
maturalnym z języka angielskiego od roku szkolnego 2014/2015
(www.cke.edu.pl).
Byłeś/Byłaś jednym z organizatorów spotkania ze znaną osobą, które niedawno odbyło się
w twojej szkole. Napisz e-mail do kolegi z Anglii.
W e-mailu:
– napisz, kiedy odbyło się spotkanie i kim był zaproszony gość,
– wspomnij o dwóch ciekawych faktach, o których dowiedziałeś/dowiedziałaś się w trakcie
spotkania,
– opisz problem, który pojawił się w trakcie spotkania,
– obiecaj koledze przesłanie zdjęć i zapytaj go, jakie sławne osoby spotkał.
Kryterium
oceniania
TREŚĆ
Zasady przyznawania
punktów
Przyznaje się 1 pkt za każdy element zgodny z poleceniem, do którego
zdający się odniósł i który rozwinął.
Nie przyznaje się punktów za pracę napisaną niesamodzielnie, nieczy-
telnie, całkowicie niezgodnie z poleceniem lub niekomunikatywnie dla
odbiorcy, np. napisaną fonetycznie.
Jeżeli wypowiedź zawiera mniej niż 60 słów, przyznaje się punkty wyłącznie
w kryterium treści, a w pozostałych kryteriach nie przyznaje się punktów.
Jeżeli w kryterium treści praca została oceniona na 1 punkt, w pozostałych
kryteriach przyznaje się tylko po 1 punkcie.
Liczba
punktów
0–4
Szczegółowe zasady przyznawania punktów za wypowiedź zostały określone w tabeli poniżej.
Do ilu elementów
zdający się odniósł?
4
3
2
1
0
w w w. o p e r o n . p l
Ile elementów rozwinął?
4
4 pkt
3
4 pkt
3 pkt
2
3 pkt
3 pkt
2 pkt
1
2 pkt
2 pkt
1 pkt
1 pkt
0
2 pkt
1 pkt
1 pkt
0 pkt
0 pkt
4
N5748_ matura PP 1 2015 klucz_odp.indd 4
2015-10-16 12:20:31
Język angielski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM, „Gazetą Wyborczą” i British Council
Przykładowo za wypowiedź, w której zdający odniósł się do 3 elementów, ale rozwinął tylko 1,
przyznaje się 2 punkty.
W tabeli poniżej przedstawiono przykładowe realizacje poszczególnych elementów polecenia.
– napisz, kiedy odbyło się spotkanie i kim był zaproszony gość
nie odniósł się
I organized a meeting with so-
mebody.
Our school invited many famo-
us people.
odniósł się
The meeting with a famous
person was yesterday.
I organized an event. It was
a meeting with an actor.
odniósł się i rozwinął
The meeting took place last
Monday. We invited a famous
actor from our town.
There was an event last week.
I asked my friend’s dad, who
is a racing driver, to come and
answer some questions.
– wspomnij o dwóch ciekawych faktach, o których dowiedziałeś/dowiedziałaś się w trakcie
spotkania
nie odniósł się
odniósł się
I found out that he lived in our
town as a boy.
She was speaking about clim-
bing Mount Everest. She also
showed some pictures. I didn’t
know that it’s so cold up there!
odniósł się i rozwinął
The actress spoke about her
childhood. Did you know that
she has a younger sister? And
the sister is a famous photogra-
pher!
The athlete told us that he was
very sick as a child. He had les-
sons at home for a year, becau-
se he couldn’t go to school.
The woman was tall and pretty.
The man came late so everybo-
dy was waiting for two hours.
– opisz problem, który pojawił się w trakcie spotkania
nie odniósł się
Everything went really well.
The meeting was a great suc-
cess.
Before the meeting there was
no electricity.
odniósł się
There was a small problem
with chairs.
We forgot to turn the micro-
phone on.
odniósł się i rozwinął
We bought cookies for our
guest and the teachers but we
forgot about paper plates.
The meeting was organized
outside and after 3 minutes it
started to rain.
– obiecaj koledze przesłanie zdjęć i zapytaj go, jakie sławne osoby spotkał
nie odniósł się
Do you have the pictures of
famous people?
I’m waiting for the picture of
a famous person.
odniósł się
I’ll send you some photos if
you want.
Have you ever met somebo-
dy famous?
odniósł się i rozwinął
I promise to send you some
photos soon. And you? Have
you met somebody famous?
I’ll send the pictures in the next
e-mail. And I’m waiting for
your story, too. What famous
people have you met?
w w w. o p e r o n . p l
5
N5748_ matura PP 1 2015 klucz_odp.indd 5
2015-10-16 12:20:31
Zgłoś jeśli naruszono regulamin