Rozwijanie zainteresowań czytelniczych u dzieci w młodszym wieku szkolnym
2.1. Literatura dziecięca w nauczaniu zintegrowanym
Literatura dziecięca w nauczaniu początkowym może odegrać dużą rolę w kształceniu i wychowaniu pod warunkiem, że zostanie umiejętnie wykorzystana. Duże różnice w umiejętnościach czytania i słuchania na tym etapie rozwoju determinują podejście i postępowanie nauczyciela. Chodzi o to, aby czytanie i omawianie treści fragmentu, a nawet rozdziału utworu nie było nużące, aby zachęcało do czytania i poznawania losów bohatera lub bohaterów książki.
Na tym etapie rozwoju edukacja literacka opiera się na odpowiednim doborze utworów dla dzieci. To przede wszystkim ciekawe wiersze, różnego typu zagadki, żarty literackie, baśnie i bajki, opowiadania fantastyczne, przyrodnicze oraz utwory o charakterze społeczno-obyczajowym. Niezależnie od gatunku wszystkie utwory literatury dziecięcej nawiązują do otoczenia i najbliższego środowiska dzieci. Są, jak widać, zgodne z zasadami integralnej treści programu.
Nauczyciel pełni bardzo ważną rolę pośrednika między dzieckiem a utworem literackim. Czyni to w zamiarze dobrego przygotowania dziecka do obcowania z tekstem literackim, do umiejętności odbioru treści, a w konsekwencji do uczestnictwa w życiu kulturalnym szkoły i środowiska.
Literatura dziecięca pełni wielorakie funkcje, a szkoła powinna rozbudzać potrzeby i zainteresowania czytelnicze uczniów. Dziecko, obcując z literaturą, powinno czuć przyjemność i zadowolenie (wówczas możemy mówić o sukcesie).[1]
Stanie się to tylko w sytuacjach, gdy nauczyciel potrafi wydobyć z utworu walory kształcące, poznawcze i wychowawcze, zaciekawić, a nawet zainteresować nimi uczniów i zachęcić ich do bliższego poznania, jeżeli potrafi odwoływać się do indywidualnych przeżyć młodego czytelnika świadomie inspirując odbiór i wykorzystanie treści utworu. Krytycy literatury dziecięcej i młodzieżowej zgodnie stwierdzają, że powinna ona spełniać wielorakie funkcje: edukacyjne, estetyczne, emocjonalne i zabawowe. Chodzi o literaturę, która oddziałuje na wszystkie sfery osobowości. Rzecz w tym, aby dziecko czytając opowiadanie czy wiersz bawiło się i przeżywało różne sytuacje z bohaterem, a przy okazji poznało zasady dobrego wychowania, środowisko bohatera i swoje. Dziecko z proponowanych mu utworów bierze to, co bliskie, ciekawe, zrozumiałe i potrzebne.
Z. Skórny pisze: „Stymulatorem uczuć społecznych są bajki i baśnie... Bajka niejednokrotnie ukazuje obrazy solidarności i współdziałania, powoduje u dziecka występowanie uczuć życzliwości, sympatii i współczucia dla ludzi i zwierząt, oburzenie i protest przeciw krzywdzie wyrządzonej bohaterom."[2]
Kontakt z literaturą pomaga w realizacji wspomnianych już funkcji. Irena Słońska wierzy głęboko, że książka ma moc wpływania na wolę i uczucia czytelnika, budzenie i krystalizowanie zainteresowań, kształcenie jego postawy życiowej, ideałów, inspiracji, że wpływa na postępowanie.[3]
Najpełniej funkcje kształcące i wychowawcze przedstawił J. S. Bruner w swojej książce pt. W poszukiwaniu teorii nauczania. Książka - według Brunera „spełnia wiele funkcji, służy wielu celom i przemawia różnymi głosami. A najbardziej zdumiewające jest w niej to, że potrafi jednocześnie pokazywać, informować, opisywać i poetyzować, tworzyć piękno, wyjaśniać i spełniać te wszystkie i wiele innych funkcji, podtrzymując kontakt z drugim człowiekiem."[4]
Biorąc powyższe rozważania pod uwagę, możemy stwierdzić, że proces nauczania
bez szerokiego wykorzystania literatury dziecięcej jest co najmniej niepełny.
Formy pracy z literaturą dziecięcą w integralnej realizacji treści programu:
A. Słuchanie czytanego tekstu, nagrań baśni, legend i utworów poetyckich oraz rozmowa i swobodne wypowiedzi na temat słuchanego utworu lub jego fragmentu daje duże możliwości rozwoju mowy i myślenia uczniów. Tworzy warunki do wyrażania swojego zdania na tematy związane z treścią czytanego tekstu i zachowania bohaterów.
B. Dużym zainteresowaniem dzieci cieszą się opowiadania o zwierzętach, których treść wiąże się zarówno z poznawaniem środowiska i obyczajów tych zwierząt, jak również możliwości udzielania koniecznej pomocy . Dzieci prowadzą wywiady z autorami, bohaterami utworów, układają zdania na temat losów bohaterów czytanej książki.
C. Wypowiedzi uczniów na tematy dotyczące treści poznanych utworów ukazują zrozumienie poruszanych zagadnień i prezentowanych wartości, mobilizując do aktywności twórczej - plastycznej czy nawet ruchowej.
D. Ogromne znaczenie w pracy z literaturą dziecięcą ma czytanie zbiorowe (i indywidualne) czasopism i książek, a następnie wykorzystywanie przeczytanych tekstów do ćwiczeń w mówieniu i pisaniu.
E. Samodzielne czytanie książek wzbogaca wypowiedzi ustne i pisemne, wpływa nadoskonalenie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem.
F. Umiejętność czytania ze zrozumieniem determinuje rozwój zainteresowań, wzbogaca piękno języka, mobilizuje do udziału w prezentacji utworu za pomocą form teatralnych. Praca z lekturą podnosi poziom indywidualnych, wielozdaniowych wypowiedzi uczniów, kształci samodzielność myślenia i piękno języka ojczystego.
G. Rozmowy na temat bohaterów, obok wyróżniania cech i sposobów postępowania,umożliwiają dostrzeganie wartości, jakie prezentują. Wdrażają do wyrażania własnych odczuć i sądów. Bardzo często treść utworu pozwala poznać wartości moralne (współczucie,sprawiedliwość, dobroć, życzliwość), które najczęściej występują w utworach dla dzieci.
H. Nie brakuje w literaturze dziecięcej wartości poznawczych (wiedza, wyjaśnianie,porządkowanie, definiowanie, klasyfikowanie), kształtowania wrażliwości na wartościestetyczne oraz sens kierowania się wartościami w życiu.
I. Literatura dziecięca może również pełnić funkcje terapeutyczne. Uczniowie ucząsię uzasadniać swoje zdania podczas oceny postępowania bohaterów. Stają się bardziej wnikliwi i precyzyjniej wyrażają istotne cechy postaci utworów. To z kolei owocuje w dostrzeganiu cech i ocenie rówieśników.
J. Literatura sprzyja uczeniu się samodzielności i empatii oraz zasad społecznegoprzystosowania - współdziałania.
K. Wyróżnianie i wskazywanie postaci głównych i drugorzędnych, ustalanie kolejności zdarzeń oraz miejsca akcji, to możliwość wskazywania istotnych elementów treści i funkcji akcji opowiadania.
L. Bardzo ważną i pożyteczną czynnością uczniów jest określanie nastroju w utworze. W tym wypadku jest możliwość oddziaływania i wpływania na inteligencję emocjonalną. Dzieci płacą wielką cenę za brak wrażliwości i analfabetyzm emocjonalnydorosłych. Nauczanie zintegrowane, odwołując się do najbliższego otoczenia dziecka, sprzyja wiązaniu treści utworu z jego doświadczeniami i przeżyciami, co z kolei wiąże się z różnymi formami ekspresji dziecięcej. Julian Tuwim i Jan Brzechwa zwracają uwagę na upodobania dzieci do absurdalnego żartu: „dzieci bzdurząi chcą być bzdurzone". Jan Brzechwa w utworach „Samochwała", „Leń", „Skarżypyta" zmusza uczniów do krytycznego stosunku wobec złych przyzwyczajeń.
M. Dużą rolę spełnia również książka historyczna. Opowiadania historyczne o silnym zabarwieniu uczuciowym odgrywają ważną rolę w kształceniu uczuć patriotycznych.[5]
Jak można się zorientować na podstawie tych krótkich rozważań, literatura dziecięca w całej pełni sprzyja wykorzystaniu teorii wielostronnego uczenia się, a przede wszystkim stosowania form teatralnych w pracy z dziećmi.
Efekty pracy z literaturą dziecięcą w nauczaniu zintegrowanym owocują umiejętnościami i zachowaniem uczniów.
2.2. Zainteresowania czytelnicze u dzieci w młodszym wieku szkolnym
Pojęcie i rodzaje zainteresowań
Co to jest zainteresowanie?
Pojęcie to, jak dotąd, nie jest jednoznacznie definiowane. Trudność w jego dokładnym określeniu powoduje fakt, iż istnieje wiele zjawisk niejako w sposób naturalny z nim związanych. Szczególnie bliskie pojęciu zainteresowania są pojęcia: zaciekawienie, upodobanie, zamiłowanie. Charakteryzowane bywają one przez oznaczenie roli, jaką odgrywają w nich procesy poznawcze, uczucia, działanie i uwaga.
Najczęściej określa się je jako specyficzne nastawienia poznawcze i emocjonalne na przedmioty i zjawiska rzeczywistości.[6]
Szeroką definicję zainteresowań sformułował S. L. Rubinsztejn, akcentując tkwiące w tym zjawisku elementy motywujące i ukierunkowujące osobowość ludzką. Zainteresowanie, to znaczy pewien kierunek myśli, uwagi i zamiarów, może zostać wywołane przez wszystko, co w jakiś sposób wiąże się (...) z całą ogromną sferą uczuć ludzkich.[7]
W rozwoju ontogenetycznym zainteresowania powstają i kształtują się w kontaktach ze światem zewnętrznym. Zainteresowania dzieci klas młodszych w znacznym stopniu odzwierciedlają zainteresowania ich otoczenia społecznego.
Zainteresowanie, według A. Guryckiej, „jest to właściwość psychiczna, która przybiera postać ukierunkowanej aktywności poznawczej o określonym natężeniu i przejawia się w wybiórczym stosunku do otaczających jednostkę zjawisk.”[8] Autorka ta wiąże zainteresowania z aktywnością umysłową człowieka, natomiast inne formy, które potocznie nazywa się zainteresowaniami, a związane są z wykonywaniem jakiejś pracy czy podziwem dla jakiegoś obiektu, nazywa się zamiłowaniem i zaciekawieniem.[9] A. Gurycka wyróżnia wiele funkcji wychowawczych zainteresowań, między innymi wzbogacają one życie człowieka, chroniąc go przed nudą, działaniu ludzi nadają cechy twórczości, emocjonują, pasjonują, rozszerzają horyzonty, stają się niezastąpioną silą w poznaniu świata przez człowieka.[10]Są one również wstępnym warunkiem ludzkiego poznania. Niemożliwe jest ono bez „zainteresowania się", czyli ukierunkowania całej aktywności poznawczej jednostki na dany przedmiot.
R. Więckowski wyróżnia dwa typy podstawowych zainteresowań: bierne i czynne . Zainteresowania o charakterze biernym bywają też określane mianem zainteresowań deklaratywnych. Uczeń mówi, „deklaruje", że coś go interesuje. Ten rodzaj zainteresowań badamy za pomocą rozmowy, testów, kwestionariuszy itp. W wypadku gdy jednostka mówi, że coś ją interesuje oraz konkretnie działa w celu głębszego wniknięcia w przedmiot swoich szczególnych zabiegów poznawczych, mamy do czynienia z zainteresowaniami czynnymi.
Podstawową metodą badania tych zainteresowań jest metoda obserwacji, w toku której rejestrujemy różne czynności poznawcze jednostki, ich ukierunkowane nasilenie i na podstawie tego określamy typ i rodzaj zainteresowania.
W nauczaniu początkowym zaczynają się kształtować zainteresowania poznawcze. Często nie mają charakteru trwałego. Są to dopiero początki kształtowania się i rozwoju zainteresowań. Pojawiające się zainteresowania dzieci należy podtrzymywać i wzmacniać aprobując i organizując takie działania, które pozwolą dziecku odczuć, że w pewnej dziedzinie uzyskało efekty. Zainteresowanie wymaga zaangażowania emocjonalnego i poznawczego. Aby coś zaciekawiło, człowiek musi wyodrębnić poznawczo przedmiot zainteresowania (np.: sport, muzyka). Musi mieć do przedmiotu pozytywny stosunek emocjonalny. 0 prawdziwym zainteresowaniu świadczy działanie; samo nastawienie jest niewystarczające, np. kto interesuje się sportem, nie czeka biernie na przypadkowe uzyskanie informacji, ale czyta czasopisma, ogląda plakaty, filmy czy programy telewizyjne. Pogłębia wiedzę z zakresu interesującej go problematyki. Im głębsze są zainteresowania jednostki, tym bardziej wzbogaca się jej życie psychiczne i rozwija osobowość.
Na przykład wrażliwość na barwy, dobre różnicowanie kształtów, spostrzegawczość mogą sprzyjać rozwojowi zainteresowań i zamiłowań do rysunku i sztuk plastycznych, jeśli oczywiście otoczenie stworzy odpowiednie sytuacje i warunki dla dziecięcego działania.
Młodszy wiek szkolny jest to okres zainteresowań wyraźnie obiektywnych, kiedy dziecko zaciekawia już nie tylko sama czynność, ale i wytwór będący jej skutkiem. Dzieci w tym wieku stawiają przed sobą określone cele, np. kolekcjonerskie, i realizują je.
W nauczaniu początkowym zainteresowania łączą się z poszczególnymi przedmiotami (np.: muzyczne, sportowe, czytelnicze, przyrodnicze, matematyczne, techniczne).
Zainteresowania przyrodnicze rozwijamy przez:
— zbieranie okazów.
— konkursy przyrodnicze,
— obserwacje,
— eksperymenty.
Zainteresowanie techniczne rozwijamy przez majsterkowanie, plastyczne — przez wykonywanie różnych prac plastycznych, muzyczne — przez ukierunkowanie na muzykę, śpiew, wyczucie rytmu.
Zainteresowań czytelniczych nie można rozważać w oderwaniu od innych zainteresowań. Uczeń zainteresowany historią, przyrodą, techniką czy sztuką szuka w literaturze wiadomości z określonej dziedziny wiedzy. Książka jest stałym i ważnym źródłem wiedzy.
2.3. Sposoby pracy z tekstem.
Dzieci młodsze w szkole i poza nią kontaktują się z różnymi rodzajami tekstów: literackimi, publicystycznymi, popularnonaukowymi. Czytane przez dzieci książki i czasopisma, często umiejętnie łączące przekaz językowy treści z przekazem obrazowym, są nieocenioną pomocą w zdobywaniu wiedzy i poszerzaniu jej. Istotną rolę w przyswajaniu sobie przez dziecko treści przedmiotowych pełnią już w klasach bliższych podręczniki szkolne, dzięki którym uczeń może także ćwiczyć umiejętności oraz sprawności, utrwalać materiał i kontrolować jego opanowanie.[11]
Uczenie się stopniowe różnymi sposobami na podstawie tekstu powinno mieć miejsce tak na lekcjach języka polskiego w klasach niższych, jak i na lekcjach innych przedmiotów nauczania, na zajęciach kółek zainteresowań, w kontakcie z biblioteką szkolną, a także w domu. Pełne korzystanie z lektury jest możliwe wówczas, gdy czytelnik dokonuje tak percepcji tekstu, jak i jego recepcji, gdy poza poznawaniem spostrzeżeniowym pojedynczych elementów tekstu zapamiętuje on treść lektury, potrafi krytycznie się do niej ustosunkować, a także praktycznie ją wykorzystać w swojej działalności.
Konieczne jest wdrażanie dzieci do efektywnego uczenia się dosłownego tekstów, ponieważ występuje ono często w toku nauki szkolnej i w życiu codziennym. Uczniowie muszą zapamięty...
wiolan861