Rebel-Times-99.pdf

(17605 KB) Pobierz
Miesięcznik Miłośników Gier
NUMER 99, grudzień 2015
PANDEMIC: LEGACY
7 CUDÓW ŚWIATA: POJEDYNEK
POKÓJ 25: SEZON 2
RUM & BONES
SIMURGH
TEZEUSZ: MROCZNA ORBITA - ŁOWCY
KING PHILIP’S WAR
BUDOWNICZOWIE: ANTYK
RED7
oraz wiele innych...
OD
Redakcji
OD
Redakcji
Siadając do pisania grudniowego wstępniaka, pomyślałem sobie, że fajnie by było, gdyby
był on zarówno świąteczny, jak i planszówkowy. To, że kupujemy gry pod choinkę i możemy
w nie zagrać z najbliższymi zaraz po rozpakowaniu prezentu to banał i nie chcę tym
marnować waszego czasu. Napiszę natomiast o pewnej grudniowo-świątecznej tradycji,
którą celebruję od dobrych dwudziestu lat. Chodzi o Talisman... tak, Magię i Miecz, tę
losową retro grę, na której każdy szanujący się planszówkowicz wyrósł, ale teraz się do tego
nie chce przyznać, bo losowa, bo nudna, bo długi czas przygotowania do rozgrywki, bo coś
tam jeszcze. Sam też nie jestem jej ogromnym fanem, ponieważ przez lata zagrałem w tyle
świetnych gier, że Magia i Miecz po prostu trącą myszką. Nie zmienia to jednak faktu, że
w grudniu po prostu rozkładamy wszystkie te plansze, karty oraz żetony i gramy wieczorami,
gdy za oknem pada śnieg. No dobra, to ostatnie to od kilku lat ściema, ale fajnie tak
dodać śnieg, żeby wyszło jak w amerykańskiej reklamie telewizyjnej. I powiem wam, że
w przypadku Talismanu magia świąt po prostu działa. Przez cały rok ciężko mnie nawet
nakłonić do komputerowej wersji, a w grudniu siadam przy planszy, rzucam kostkami,
łażę losowo to tu, to tam, bez ładu i składu, a jednak świetnie się przy tym bawię. Nie
tylko zresztą ja – wszyscy świetnie się bawimy. Zatem i w tym roku na naszym stole będzie
gościł karp i Talisman, a w telewizji Kevin sam w domu. Pewne rzeczy się nie zmieniają.
Do zobaczenia za miesiąc! W styczniu stuknie nam równo stówka!
Wydawca: REBEL.pl
Redaktor naczelny:
Tomasz ‚Sting’ Chmielik
Redakcja i korekta tekstów:
Tomasz ‚Sting’ Chmielik
Redakcja:
Tomasz ‚Gambit’ Dobosz, Ryszard ‚Raleen’ Kita, Piotr ‚Wierzba’ Kraciuk, Piotr Stankiewicz,
Piotr ‚Żucho’ Żuchowski, Tomasz Sokoluk
Współpraca:
Mateusz ‚Darcane’ Nowak, Marcin Gleń, Maciej ‚Repek’ Reputakowski,
Maciej ‚Ciuniek’ Poleszak, Maciej ‚Ogrywacz z olejem’ Samolej, Bartłomiej ‚veyDer’ Rudzki
Grafika, skład – epub, mobi, iOS, Android:
Łukasz S. Kowal
Redakcja zastrzega sobie prawo do skracania i adiustacji tekstów oraz zmiany tytułów. Materiałów nie
zamówionych, nie zwracamy. Przedruk z gazety dozwolony jest jedynie za pisemną zgodą wydawcy.
Redakcja nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń. Wydawca ma prawo odmówić zamieszczenia ogło-
szenia i reklamy, jeśli ich treść lub forma są sprzeczne z linią programową lub charakterem pisma oraz
interesem wydawcy [art. 36 pkt 4 Prawa Prasowego]
Czekamy na Wasze opinie i komentarze. Kierujcie je na nasz adres: sklep@rebel.pl
2
4
8
9
13
16
19
22
25
27
29
31
33
35
TEMAT NUMERU: STUDIUM W SZMARAGDZIE
Czyli co nowego w świecie gier
AKTUALNOŚCI
COŚ Z NIECO INNEJ BECZKI
Felieton Tomka Kreczmara
Epidemia dla twardzieli (i bez spoilerów)
PANDEMIC: LEGACY
7 CUDÓW ŚWIATA: POJEDYNEK
Dominacja nie tylko militarna
POKÓJ 25: SEZON 2
Rum na kościach
Obowiązkowy dodatek
RUM & BONES
SIMURGH
TEZEUSZ: MROCZNA ORBITA - ŁOWCY
WYWIAD ZE ZWYCIĘZCĄ MISTRZOSTW POLSKI W SPLENDOR
Euro w krainie jeźdźców smoków
Mobilność i nieprzewidywalność
Z Piotrem Cholewą rozmawiała Magdalena Jedlińska
XI EDYCJA FESTIWALU GRAMY
KĄCIK GIER HISTORYCZNYCH: KING PHILIP’S WAR
Relacja Tomasza „Gambita” Dobosza
www.wydawnictwo.rebel.pl
KĄCIK GIER FAMILIJNYCH: BUDOWNICZOWIE: ANTYK
KĄCIK POCZĄTKUJĄCYCH GRACZY: RED7
www.facebook.com/REBELpl
www.rebel.pl
1
AKTUALNOŚCI
ZE ŚWIATA GIER
POPRZEZ WIEKI Z VLAADĄ CHVÁTILEM
– Wyjeżdżamy Shermanami zza wzgórza i, stary nie uwie-
rzysz, zaatakowali nas hoplici!
Jeszcze w grudniu tego roku nakładem wydawnictwa Re-
bel ukaże się trzecia edycja
Cywilizacji: Poprzez Wieki.
Jest to gra planszowa odwołująca się bardzo mocno do
legendarnej gry komputerowej
Sid Meier’s Civilization.
Zarówno miłośnicy tego tytułu, jak i po prostu zwolenni-
cy dobrych, strategicznych gier planszowych, znajdą tutaj
wszystko, czego szukają w grze o rozwoju cywilizacji. Do
najnowszej edycji gry wprowadzono kilka większych lub
mniejszych usprawnień, wśród których znajdują się mię-
dzy innymi: zupełnie nowa szata graficzna, możliwość
kopiowania taktyk wprowadzonych przez innych graczy,
zmieniony balans wielu liderów i Cudów Świata, drobne
zmiany w rozliczaniu korupcji i odrzucaniu kart militar-
nych, brak możliwości poświęcania jednostek w walce.
NA MURY, KTO ŻYW!
– Chłopaki, oni mają jaskiniowego trolla!
Słynne ostatnie słowa jakiegoś obrońcy, niekoniecznie
twierdzy i niekoniecznie w tym uniwersum
Stronghold druga edycja
jest grą planszową przeznaczo-
ną dla dwóch graczy, która opowiada historię oblężenia
twierdzy Skanja na zachodzie Agarii. Gracze dzielą się na
dwa obozy: Najeźdźcy oraz Obrońcy i przystępują do walki
o to, jak kronikarze zapiszą tę bitwę w swoich dziełach.
Z każdą upływającą turą Najeźdźca traci Punkty Chwały
na rzecz Obrońców, których dzielna postawa skrzętnie
odnotowywana jest w annałach. Plansza do gry przedsta-
wia twierdzę oraz okoliczne ziemie. W trakcie gry kolejne
oddziały wojsk Najeźdźcy podchodzą pod mury, starając
się sforsować obronę Agaryjczyków. Kotły z olejem, wilcze
doły, dzielni bohaterowie na murach – Obrońca ma wiele
narzędzi do obrony. Fala najeźdźców jest jednak niewy-
czerpana i z każdą kolejną turą pod mury podchodzą nowe
wojska. Zaciekła walka trwa, a premiera gry przewidziana
jest na drugą połowę grudnia.
– W wyniku ataku wroga straciliśmy dekarboksylator
cząsteczek przestrzeni Hibbsa.
Klasyczny przykład technobełkotu nerdów, z którego
kompletnie nic nie wynika
Powstanie Starożytnych zostało powstrzymane, a w galak-
tyce nastąpił pokój. Pojawiło się jednak nowe zagrożenie,
które chce za wszelką cenę obalić status quo. Frakcja The
Unity złożona z nanomaszyn doskonale manipuluje mate-
rią i nagina ją zgodnie z własną wolą. Przerażający są też
przedstawiciele The Shaper, przy których czas ma pojęcie
wyjątkowo względne oraz Octantis, którzy mogą wypra-
cować olbrzymią przewagę technologiczną. W Shadow of
the Rift, dodatku do rewelacyjnej kosmicznej strategii 4X
Eclipse, prawa rządzące wszechświatem przestają powoli
obowiązywać.
Dodatek wprowadza do gry kilka nowych możliwości,
takich jak: Zniekształcenia Czasoprzestrzenne, Ewolucję
i Anomalie oraz nowe Rzadkie Technologie, Rozwinięcia
i Odkrycia. Znajdują się w nim także dwie nowe planszy
graczy.
Rozszerzenie
skonstruowano w taki
sposób, że do rozgry-
wek można wprowa-
dzić zarówno tylko
wybrane elementy, jak
i wszystkie jedno-
cześnie, zależnie od
preferencji
grupy.
Rozszerzenie nie wy-
maga
poprzedniego
dodatku Rise of the An-
cients, aczkolwiek jest
z nim w pełni kompaty-
bilne.
Premiera suplementu
przewidziana jest na
drugą połowę grudnia.
ANOMALIĄ W ZNIEKSZTAŁCENIA
CZASOPRZESTRZENNE!
2
AKTUALNOŚCI
ZE ŚWIATA GIER
ZNAMY FINALISTÓW MISTRZOSTW POLSKI W SPLENDOR!
W dniach 21-22 listopada podczas XI edycji trójmiejskiej imprezy planszówkowej GRAMY odbyły się finały Mistrzostw Polski w grze Splendor. Mistrzem Polski Splendor został Piotr Cholewa,
a tuż za nim na podium znalazły się Magdalena Rynans i Beata Kubasińska. Zwycięzcom serdecznie gratulujemy!
3
TEMAT NUMERU
Wydane w październiku 2015 roku przez firmę
Phalanx Studium w Szmaragdzie to polska wersja
drugiej edycji gry A Study in Emerald autorstwa
słynnego Martina Wallace’a. Ten wysoko oceniany,
ale bardzo specyficzny tytuł jest pozycją kultową
w środowisku fanów planszówek, a nieliczne egzem-
plarze dostępne na rynku wtórnym często osiągają
astronomiczne ceny. Nic zatem dziwnego, że autor
zdecydował się przygotować odświeżoną wersję
swojego hitu, jednocześnie trochę upraszczając nie-
które mechanizmy, skracając czas rozgrywki i czyniąc
ją nieco bardziej przyjazną. Na ile mu się to udało
i czy druga edycja Studium w Szmaragdzie dorobi
się statusu podobnego do poprzedniczki?
STUDIUM W SZMARAGDZIE
Cthulhu, Gaiman, Wallace,
bomby i tajni agenci
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin