Skala Ryzyka Dysleksji.doc

(173 KB) Pobierz
SKALA RYZYKA DYSLEKSJI ( SRD )

SKALA RYZYKA DYSLEKSJI ( SRD )

oprac. Marta Bogdanowicz

 

.......................................................               ..........                  .........                       .....................

   Imię i nazwisko dziecka                              wiek                   klasa                        data badania

 

SRD zawiera 21 stwierdzeń, które należy ocenić według skali 4-stopniowej. Cyfry na skali wskazują na brak występowania symptomów ryzyka dysleksji (1 punkt) lub na stopień ich nasilenia (2-3-4 punkty). Zaznaczając cyfry, zaznaczamy, że dany symptom:

 

1

2

3

4

NIGDY

CZASEM

CZĘSTO

ZAWSZE

nie występuje

występuje

występuje

występuje

 

Proszę uważnie przeczytać poniższe stwierdzenia i zakreślić kółkiem cyfry najlepiej charakteryzujące zachowanie dziecka.

 

1

Dziecko ma trudności z zapamiętywaniem wszystkich liter.

 

1

2

3

4

2

Dziecko ma trudności w posługiwaniu się nożyczkami.

1

 

2

3

4

3

Dziecko ma wadę wymowy.

 

1

2

3

4

4

Dziecko jest mało sprawne ruchowo : słabo biega, skacze, źle jeździ na rowerze, hulajnodze.

1

2

3

4

5

Dziecko pisze litery i cyfry zwierciadlanie lub odwzorowuje wyrazy przez zapisywanieie

ich od strony prawej do lewej.

1

2

3

4

6

Dziecko przekręca słowa ( np. mówi kraktor ), zmienia przedrostki w wyrazach              ( np. zauczyć się ), myli wyrazy o podobnym brzmieniu.

1

2

3

4

7

Dziecko nie umie odróżnić głosek o podobnym brzmieniu ( np. g - k, z - s ), dlatego nie dostrzega różnic w parach wyrazów, takich jak: góra – kura, koza – kosa.

1

2

3

4

8

Dziecko ma problemy z budowaniem poprawnych wypowiedzi (zmienia szyk wyrazów w zdaniu albo używa nieprawidłowych form gramatycznych).

1

2

3

4

9

Dziecko niechętnie bawi się układankami, klockami Lego, puzzlami lub nie umie układać ich według wzoru ( tworzy tylko własne kompozycje ).

1

2

3

4

10

Dziecko niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych.

 

1

2

3

4

11

Dziecko ma problemy z odróżnieniem i zapamiętaniem liter o kształtach identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni ( np. b – p – g – d ).

1

2

3

4

12

Dziecko niechętnie rysuje, pomimo że jest do tego zachęcane

 

1

2

3

4

13

Dziecko ma trudności z pamięciowym odtworzeniem materiału uszeregowanego w sekwencje ( np. nazwy pory dnia i posiłków, dni tygodnia, pory roku, szeregi                  4-cyfrowe ).

1

2

3

4

14

Dziecko ma trudności z koncentracją uwagi, łatwo się rozprasza.

 

1

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin