SKALA RYZYKA DYSLEKSJI ( SRD )
oprac. Marta Bogdanowicz
....................................................... .......... ......... .....................
Imię i nazwisko dziecka wiek klasa data badania
SRD zawiera 21 stwierdzeń, które należy ocenić według skali 4-stopniowej. Cyfry na skali wskazują na brak występowania symptomów ryzyka dysleksji (1 punkt) lub na stopień ich nasilenia (2-3-4 punkty). Zaznaczając cyfry, zaznaczamy, że dany symptom:
1
2
3
4
NIGDY
CZASEM
CZĘSTO
ZAWSZE
nie występuje
występuje
Proszę uważnie przeczytać poniższe stwierdzenia i zakreślić kółkiem cyfry najlepiej charakteryzujące zachowanie dziecka.
Dziecko ma trudności z zapamiętywaniem wszystkich liter.
Dziecko ma trudności w posługiwaniu się nożyczkami.
Dziecko ma wadę wymowy.
Dziecko jest mało sprawne ruchowo : słabo biega, skacze, źle jeździ na rowerze, hulajnodze.
5
Dziecko pisze litery i cyfry zwierciadlanie lub odwzorowuje wyrazy przez zapisywanieie
ich od strony prawej do lewej.
6
Dziecko przekręca słowa ( np. mówi kraktor ), zmienia przedrostki w wyrazach ( np. zauczyć się ), myli wyrazy o podobnym brzmieniu.
7
Dziecko nie umie odróżnić głosek o podobnym brzmieniu ( np. g - k, z - s ), dlatego nie dostrzega różnic w parach wyrazów, takich jak: góra – kura, koza – kosa.
8
Dziecko ma problemy z budowaniem poprawnych wypowiedzi (zmienia szyk wyrazów w zdaniu albo używa nieprawidłowych form gramatycznych).
9
Dziecko niechętnie bawi się układankami, klockami Lego, puzzlami lub nie umie układać ich według wzoru ( tworzy tylko własne kompozycje ).
10
Dziecko niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych.
11
Dziecko ma problemy z odróżnieniem i zapamiętaniem liter o kształtach identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni ( np. b – p – g – d ).
12
Dziecko niechętnie rysuje, pomimo że jest do tego zachęcane
13
Dziecko ma trudności z pamięciowym odtworzeniem materiału uszeregowanego w sekwencje ( np. nazwy pory dnia i posiłków, dni tygodnia, pory roku, szeregi 4-cyfrowe ).
14
Dziecko ma trudności z koncentracją uwagi, łatwo się rozprasza.
ewaela