Ćwiczenia z pomysłem | Klasa 1 Szkoła podstawowa klasy 1-3
Ćwiczenia z pomysłem. Marzec – tematy do dziennika, klasa 1
Tematy podane w materiałach to propozycja, którą można zapisać w dzienniku.
Miesiąc
Nazwa bloku
Temat dnia
Temat do dziennika
Marzec
23. Zwierzęta duże i małe
110. Ś jak ślimak, si jak siedem
Swobodne wypowiedzi na temat ilustracji w podręczniku. Wprowadzenie liter ś, Ś na podstawie wyrazu ślimak oraz zmiękczeń si, Si na podstawie wyrazu siedem. Ćwiczenia w czytaniu. Pisanie wyrazów. Podział wyrazów na sylaby. Zdrobnienia imion. Kultura zachowania się na imieninach – odgrywanie scenek, zasady. Tworzenie szlaczkowego rytmu. Praca plastyczna „Ślimak”. Dodawanie w zakresie 12. Rozwiązywanie zadania z treścią. Projektowanie kartki do albumu liter.
111. W kąciku przyrodniczym
Czytanie tekstu „Dbamy o rośliny”. Układanie wypowiedzi ustnej na podstawie ilustracji i obserwacji. Utrwalenie litery ś. Uzupełnianie zdań nazwami czynności. Nauka piosenki „W marcu”. Ćwiczenia rytmiczne i improwizacja ruchowa do muzyki o zmiennej dynamice. Wiosenne porządki w kąciku przyrody. Budowa i nazwy kwiatów doniczkowych. Warunki wzrostu i rozwoju roślin – doświadczenie. Hodowla roślin. Obliczenia w zakresie 12.
112. Spotkanie z liczbą 13
Swobodne wypowiedzi na temat domowych, szkolnych i publicznych akwariów. Pisanie wyrazów i zdań ze zmiękczeniem si. Memory ortograficzne. Nazywanie ryb i innych organizmów wodnych zamieszkujących akwaria. Wyposażenie akwarium. Monografia liczby 13. Układanie liczb. Wykonanie pracy przestrzennej – ślimaka z pasków kolorowego papieru. Zabawa ruchowa „Wyścig ślimaków”.
113. Poznajemy ślimaki
Ćwiczenia pantomimiczne na podstawie wiersza J. Ficowskiego „Rozmowa ze ślimakiem”. Czytanie ze zrozumieniem tekstu o zainteresowaniach dzieci. Odpowiadanie na pytania. Układanie historyjki na podstawie szumu muszli. Pisanie wyrazów z ś, si. Rysowanie spiralnego szlaczka. Kolorowanie ślimaka. Poznanie budowy i trybu życia ślimaków na przykładzie ślimaka winniczka. Zebranie informacji o ślimakach w gazetce klasowej. Rozwiązywanie zadania z treścią. Układanie działań na odejmowanie. Wykonanie odlewu muszli.
114. Matematyka z dinozaurami (w ĆzP3 temat oznaczony jako „Dinozaury” i „Liczymy w zakresie 13”)
Wypowiedzi uczniów na temat dinozaurów i warunków ich życia. Pisanie wyrazów z u. Prowadzenie rozmów między dinozaurami – odgrywanie scenek. Różne źródła informacji. Budowa dinozaura. Poznanie historii Ziemi na podstawie badań geologicznych. Swobodne zabawy dinozaurami – przestrzeganie zasad wspólnej zabawy. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 13. Porównywanie liczebności – więcej, mniej, tyle samo. Obliczenia pieniężne. Wykonanie z plasteliny figurek dinozaurów.
24. Nasze czworonogi
25. W świecie fikcji i rzeczywistości
26. Magia teatru
115. Ń jak koń, ni jak niebo
Swobodne wypowiedzi uczniów na temat wsi i jej mieszkańców. Czytanie tekstu o koniach. Wprowadzenie litery ń i zmiękczeń ni, Ni. Pisanie liter, sylab i wyrazów. Ćwiczenia ortograficzne. Obserwacja chmur. Zasady bezpiecznego kontaktu ze zwierzętami. Rozwiązywanie zadań z treścią. Wykonanie konika ze skarpetki. Zabawa ruchowa „Mądry konik”. Praca plastyczna „Spacer po niebieskiej łące”.
116. Spotkanie z liczbą 14
Swobodne wypowiedzi na temat wystawy koni. Wygląd i umaszczenie koni na podstawie wiersza Stanisława Grochowiaka „Konie”. Odczytywanie informacji z tablicy z wynikami. Monografia liczby 14. Rozwiązywanie zadań logicznych. Ćwiczenia praktyczne – kombinatoryka. Obliczanie wyniku za pomocą „dywaników” z kwadracikami.
117. W stadninie koni (w ĆzP3 temat oznaczony jako „Hipoterapia” i „Gry i zabawy matematyczne”)
Słuchanie i czytanie tekstów o hipoterapii. Rozróżnianie litery ń i zmiękczenia ni. Rodzina wyrazów. Pomoc osobom niepełnosprawnym. Zwycięstwo i porażka – różne postawy i emocje. Więcej, mniej, tyle samo – przeliczanie elementów. Zabawy matematyczne z tangramem, wstążką i nakrętkami. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 14. Zabawa ruchowa „Prowadzenie konia”.
118. Ź jak źrebak, zi jak ziarno
Pamiętnik formą dokumentowania wydarzeń. Czytanie pamiętnika. Wprowadzenie liter ź, Ź na podstawie wyrazu źrebak i zmiękczeń zi, Zi na podstawie wyrazu ziarno. Pisanie liter, sylab i wyrazów z ź i zi. Wysłuchanie fragmentu książki „120 przygód Koziołka Matołka”. Rozpoznawanie zwierząt hodowlanych, ich dzieci i domów. Wyjaśnienie znaczenia wyrazu drób. Ćwiczenia graficzno-muzyczne. Projektowanie kartki do albumu liter.
119. Spotkania z wiosną
Nauka na pamięć wiersza Zofii Lorek „Marzec”. Czytanie tekstu ze zmiękczeniami. Układanie z rozsypanek wyrazowych przysłów o wiośnie. Pięciolinia i klucz wiolinowy. Nauka piosenki „Idzie wiosna”. Zwiastuny wiosny na podstawie gazetki klasowej. Obserwacja i interpretacja doświadczenia „Kolorowy kwiatek”. Zabawa ruchowa „Emocje ptaków”. Wiosenny spacer.
120. Ć jak ćma, ci jak cień
Swobodne wypowiedzi na temat nocnych motyli. Wprowadzenie liter ć, Ć i zmiękczeń ci, Ci. Modele wyrazów. Uzupełnianie wyrazów spółgłoską ć. Rysowanie oburącz. Różnice między motylem a ćmą. Przeprowadzenie doświadczenia z cieniem. Przeliczanie oczek w klockach domina. Gra towarzyska w domino. Projektowanie kartki do albumu liter. Zabawa ruchowa „Ćmy i motyle”.
121. Spotkanie z liczbą 15
Słuchanie wiersza Juliana Tuwima „Ptak”. Ćwiczenia ortograficzne. Rozmowa na temat powrotu ptaków i ich zwyczajów na wiosnę. Obserwacja ptaków. Monografia liczby 15. Wprowadzenie znaków <, >, =. Rozwiązywanie i układanie zadań z treścią. Zabawa ruchowa do muzyki Piotra Czajkowskiego z baletu „Jezioro łabędzie”.
123. F jak foka
Wypowiedzi na temat starych zdjęć. Wprowadzenie liter f, F na przykładzie wyrazów foka, Franek. Zbieranie i czytanie informacji o fokach. Pisanie wyrazów i zdań z literami f, F. Fotografia artystyczna. Fotografowanie wiosny. Zabawy tematyczne w grupach. Zadania różne. Projektowanie kartki do albumu liter.
124. Nasze zainteresowania (w ĆzP3 temat oznaczony jako „Na planie filmowym” i „Liczymy w zakresie 15”)
Przedstawienie planu filmowego na podstawie czytanki, ilustracji i własnych doświadczeń. Wyjaśnianie pojęć filmowych. Odgrywanie krótkich scenek filmowych. Utrwalenie wzoru graficznego liter f, F. Obrazkowa ankieta na temat sposobów spędzania wolnego czasu. Malowanie wybranej sceny filmowej. Rozwiązywanie zadań z treścią. Ćwiczenia praktyczne w przeliczaniu do 15. Zabawa „Tajemnicza maska”.
125. Bawimy się w teatr (w ĆzP3 temat oznaczony jako „Teatr” i „Spotkanie z liczbą 16”)
Słuchanie wiersza Wandy Chotomskiej „Teatr”. Teatr widziany oczami pisarki i dzieci. Rodzaje teatrów i lalek teatralnych. Monografia liczby 16. Obliczanie sum i różnic. Utrwalenie znaków <, >, =. Porównywanie różnicowe. Wykonanie lalek teatralnych – kukiełek lub pacynek.
126. Witamy wiosnę
Opis wiosny na podstawie treści wiersza i piosenki. Czytanie wiersza Witolda Ostrowskiego „Witamy wiosnę” z podziałem na role. Nazwy zwierząt i roślin, i ich określenia. Nauka piosenki „Piosenka lalkarza”. Ćwiczenia rytmiczne. Zabawa ruchowa „Taniec marionetek” przy dźwiękach instrumentów perkusyjnych. Rysowanie wiosny. Szukanie i obserwacja oznak wiosny. Dodawanie w zakresie 16.
127. Przygotowujemy przedstawienie
Recytowanie z pamięci inscenizacji z podziałem na role. Wyrazy związane z pojęciem teatr. Porządkowanie zdań we właściwej kolejności. Plakat teatralny źródłem informacji. Ćwiczenia dykcyjne. Śpiewanie piosenki „Piosenka lalkarza”. Przygotowanie strojów i scenografii do inscenizacji „Witamy wiosnę”. Rozwiązywanie zadań logicznych – połowa.
grudzien33