Cwiczenia_z_pomyslem_SP_1_3_kl_1_Tematy_do_dziennika_Marzec.docx

(50 KB) Pobierz



 

 

Ćwiczenia z pomysłem | Klasa 1                                                        Szkoła podstawowa klasy 1-3

Ćwiczenia z pomysłem. Marzec – tematy do dziennika, klasa 1

Tematy podane w materiałach to propozycja, którą można zapisać w dzienniku.

 

Miesiąc

Nazwa bloku

Temat dnia

Temat do dziennika

Marzec

23. Zwierzęta duże i małe

110. Ś jak ślimak,
si jak siedem

Swobodne wypowiedzi na temat ilustracji w podręczniku. Wprowadzenie liter ś, Ś na podstawie wyrazu ślimak oraz zmiękczeń si, Si na podstawie wyrazu siedem. Ćwiczenia w czytaniu. Pisanie wyrazów. Podział wyrazów na sylaby. Zdrobnienia imion. Kultura zachowania się
na imieninach – odgrywanie scenek, zasady. Tworzenie szlaczkowego rytmu. Praca plastyczna „Ślimak”. Dodawanie w zakresie 12. Rozwiązywanie zadania z treścią. Projektowanie kartki do albumu liter.

111. W kąciku przyrodniczym

Czytanie tekstu „Dbamy o rośliny”. Układanie wypowiedzi ustnej na podstawie ilustracji i obserwacji. Utrwalenie litery ś. Uzupełnianie zdań nazwami czynności. Nauka piosenki „W marcu”. Ćwiczenia rytmiczne i improwizacja ruchowa do muzyki o zmiennej dynamice. Wiosenne porządki w kąciku przyrody. Budowa i nazwy kwiatów doniczkowych. Warunki wzrostu i rozwoju roślin – doświadczenie. Hodowla roślin. Obliczenia w zakresie 12.

112. Spotkanie
z liczbą 13

Swobodne wypowiedzi na temat domowych, szkolnych i publicznych akwariów. Pisanie wyrazów i zdań ze zmiękczeniem si. Memory ortograficzne. Nazywanie ryb i innych organizmów wodnych zamieszkujących akwaria. Wyposażenie akwarium. Monografia liczby 13. Układanie liczb. Wykonanie pracy przestrzennej
– ślimaka z pasków kolorowego papieru. Zabawa ruchowa „Wyścig ślimaków”.

113. Poznajemy ślimaki

Ćwiczenia pantomimiczne na podstawie wiersza
J. Ficowskiego „Rozmowa ze ślimakiem”. Czytanie ze zrozumieniem tekstu o zainteresowaniach dzieci. Odpowiadanie na pytania. Układanie historyjki na podstawie szumu muszli. Pisanie wyrazów z ś, si. Rysowanie spiralnego szlaczka. Kolorowanie ślimaka. Poznanie budowy i trybu życia ślimaków na przykładzie ślimaka winniczka. Zebranie informacji o ślimakach w gazetce klasowej. Rozwiązywanie zadania z treścią. Układanie działań na odejmowanie. Wykonanie odlewu muszli.

114. Matematyka
z dinozaurami (w ĆzP3 temat oznaczony jako „Dinozaury”
i „Liczymy w zakresie 13”)

Wypowiedzi uczniów na temat dinozaurów
i warunków ich życia. Pisanie wyrazów z u. Prowadzenie rozmów między dinozaurami – odgrywanie scenek. Różne źródła informacji. Budowa dinozaura. Poznanie historii Ziemi na podstawie badań geologicznych. Swobodne zabawy dinozaurami – przestrzeganie zasad wspólnej zabawy. Dodawanie i odejmowanie
w zakresie 13. Porównywanie liczebności – więcej, mniej, tyle samo. Obliczenia pieniężne. Wykonanie z plasteliny figurek dinozaurów.

24. Nasze czworonogi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25. W świecie fikcji
i rzeczywistości

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

26. Magia
teatru

 

 

115. Ń jak koń, ni jak niebo

Swobodne wypowiedzi uczniów na temat wsi
i jej mieszkańców. Czytanie tekstu o koniach. Wprowadzenie litery ń i zmiękczeń ni, Ni. Pisanie liter, sylab i wyrazów. Ćwiczenia ortograficzne. Obserwacja chmur. Zasady bezpiecznego kontaktu ze zwierzętami. Rozwiązywanie zadań
z treścią. Wykonanie konika ze skarpetki. Zabawa ruchowa „Mądry konik”. Praca plastyczna „Spacer po niebieskiej łące”.

116. Spotkanie z liczbą 14

Swobodne wypowiedzi na temat wystawy koni. Wygląd i umaszczenie koni na podstawie wiersza Stanisława Grochowiaka „Konie”. Odczytywanie informacji z tablicy z wynikami. Monografia liczby 14. Rozwiązywanie zadań logicznych. Ćwiczenia praktyczne – kombinatoryka. Obliczanie wyniku za pomocą „dywaników” z kwadracikami.

117. W stadninie koni (w ĆzP3 temat oznaczony jako „Hipoterapia” i „Gry i zabawy matematyczne”)

Słuchanie i czytanie tekstów o hipoterapii. Rozróżnianie litery ń i zmiękczenia ni. Rodzina wyrazów. Pomoc osobom niepełnosprawnym. Zwycięstwo i porażka – różne postawy i emocje. Więcej, mniej, tyle samo – przeliczanie elementów. Zabawy matematyczne z tangramem, wstążką i nakrętkami. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 14. Zabawa ruchowa „Prowadzenie konia”.

118. Ź jak źrebak,
zi jak ziarno

Pamiętnik formą dokumentowania wydarzeń. Czytanie pamiętnika. Wprowadzenie liter ź, Ź
na podstawie wyrazu źrebak i zmiękczeń zi, Zi
na podstawie wyrazu ziarno. Pisanie liter, sylab i wyrazów z ź i zi. Wysłuchanie fragmentu książki „120 przygód Koziołka Matołka”. Rozpoznawanie zwierząt hodowlanych, ich dzieci i domów. Wyjaśnienie znaczenia wyrazu drób. Ćwiczenia graficzno-muzyczne. Projektowanie kartki
do albumu liter.

119. Spotkania
z wiosną

 

Nauka na pamięć wiersza Zofii Lorek „Marzec”. Czytanie tekstu ze zmiękczeniami. Układanie
z rozsypanek wyrazowych przysłów o wiośnie. Pięciolinia i klucz wiolinowy. Nauka piosenki „Idzie wiosna”. Zwiastuny wiosny na podstawie gazetki klasowej. Obserwacja i interpretacja doświadczenia „Kolorowy kwiatek”. Zabawa ruchowa „Emocje ptaków”. Wiosenny spacer.

120. Ć jak ćma, ci jak cień

 

Swobodne wypowiedzi na temat nocnych motyli. Wprowadzenie liter ć, Ć i zmiękczeń ci, Ci. Modele wyrazów. Uzupełnianie wyrazów spółgłoską ć. Rysowanie oburącz. Różnice między motylem
a ćmą. Przeprowadzenie doświadczenia
z cieniem. Przeliczanie oczek w klockach domina. Gra towarzyska w domino. Projektowanie kartki do albumu liter. Zabawa ruchowa „Ćmy i motyle”.

121. Spotkanie
z liczbą 15 

 

Słuchanie wiersza Juliana Tuwima „Ptak”. Ćwiczenia ortograficzne. Rozmowa na temat powrotu ptaków i ich zwyczajów na wiosnę. Obserwacja ptaków. Monografia liczby 15. Wprowadzenie znaków <, >, =. Rozwiązywanie
i układanie zadań z treścią. Zabawa ruchowa
do muzyki Piotra Czajkowskiego z baletu „Jezioro łabędzie”.

123. F jak foka

 

Wypowiedzi na temat starych zdjęć. Wprowadzenie liter f, F na przykładzie wyrazów foka, Franek. Zbieranie i czytanie informacji
o fokach. Pisanie wyrazów i zdań z literami f, F. Fotografia artystyczna. Fotografowanie wiosny. Zabawy tematyczne w grupach. Zadania różne. Projektowanie kartki do albumu liter. 

124. Nasze zainteresowania  (w ĆzP3 temat oznaczony jako „Na planie filmowym”
i „Liczymy w zakresie 15”)

 

Przedstawienie planu filmowego na podstawie czytanki, ilustracji i własnych doświadczeń. Wyjaśnianie pojęć filmowych. Odgrywanie krótkich scenek filmowych. Utrwalenie wzoru graficznego liter f, F. Obrazkowa ankieta na temat sposobów spędzania wolnego czasu. Malowanie wybranej sceny filmowej. Rozwiązywanie zadań
z treścią. Ćwiczenia praktyczne w przeliczaniu
do 15. Zabawa „Tajemnicza maska”.

125. Bawimy się w teatr 
(w ĆzP3 temat oznaczony jako „Teatr”
i „Spotkanie
z liczbą 16”)

Słuchanie wiersza Wandy Chotomskiej „Teatr”. Teatr widziany oczami pisarki i dzieci. Rodzaje teatrów i lalek teatralnych. Monografia liczby 16. Obliczanie sum i różnic. Utrwalenie znaków <, >, =. Porównywanie różnicowe. Wykonanie lalek teatralnych – kukiełek lub pacynek.

126. Witamy wiosnę

 

Opis wiosny na podstawie treści wiersza
i piosenki. Czytanie wiersza Witolda Ostrowskiego „Witamy wiosnę” z podziałem na role. Nazwy zwierząt i roślin, i ich określenia. Nauka piosenki „Piosenka lalkarza”. Ćwiczenia rytmiczne. Zabawa ruchowa „Taniec marionetek”  przy dźwiękach instrumentów perkusyjnych. Rysowanie wiosny. Szukanie i obserwacja oznak wiosny. Dodawanie w zakresie 16.

127. Przygotowujemy przedstawienie

 

Recytowanie z pamięci inscenizacji z podziałem na role. Wyrazy związane z pojęciem teatr. Porządkowanie zdań we właściwej kolejności. Plakat teatralny źródłem informacji. Ćwiczenia dykcyjne. Śpiewanie piosenki „Piosenka lalkarza”. Przygotowanie strojów i scenografii do inscenizacji „Witamy wiosnę”. Rozwiązywanie zadań logicznych – połowa.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin