WYKŁADY.docx

(98 KB) Pobierz

WYKŁ. 1. Ochrona interesów konsumenta (prof. nadzw. dr hab. Sławomir Smyczek)

Tematy na egzamin:

          Wprowadzenie do przedmiotu ochrona interesów konsumenta

          Polityka konsumencka

          Instytucje zajmujące się ochroną interesów konsumenta

          Ochrona prawna interesów konsumenta

          „Czarna” lista dłużników

          „Bankructwo” konsumentów

          Ochrona konsumenta na wybranych rynkach (rynek usług finansowych, turystycznych, telekomunikacyjnych, zabawki). Tego tematu już nie będzie na egzaminie. Tylko 6 powyższych.

ZALICZENI:

          Test zaliczeniowy – 30 pkt.

          Zaliczenie – 16 pkt.

PYTANIA:

          Czy znasz swoje prawa jako konsument?

          Czy wiesz gdzie się udać, gdy zostaniesz naruszony Twój interes jako konsumenta?

          Czy znasz przepisy prawne, które chronią Ciebie jako konsumenta?

          Czy wiesz …

WPROWADZENIE:

          Ochrona interesów konsumentów ma bardzo długą tradycję

          Początki rozwoju sięgają gwałtownych procesów uprzemysłowienia, jakie nastąpiły w drugiej połowie XIX wieku

          Bardzo istotne znaczenie w walce o prawa konsumentów miała społeczna presja, wywierana na nieuczciwych producentów i usługodawców

 

RYS  HISTORYCZNY:

          1891 r. - pierwsza w świecie organizacja konsumencka - Liga Konsumentów (Consumers League) w Nowym Jorku

          1899 r. – pierwsza narodowa organizacja konsumencka - Narodowa Liga Konsumentów (National Consumers League) w USA

          1902 r. - pierwszy w świecie akt prawny, stanowiący podstawę obrony interesów konsumenta w zakresie bezpieczeństwa żywności:  Ustawa o czystości żywności i lekarstw (Pure Food and Drugs Act), która została uchwalona w USA

 

NOWE  UJĘCIE:

1)      1962 r. - John F. Kennedy przedstawił Kongresowi Stanów Zjednoczonych projekt Ustawy o prawach konsumentów (Consumer Bill of Rights)

Jonh F. Kennedy

Wszyscy z definicji jesteśmy konsumentami. Konsumenci stanowią największą grupę ekonomiczną w gospodarce, wpływającą oraz pozostającą pod wpływem prawie każdej publicznej i prywatnej decyzji ekonomicznej. Ale są oni jedyną ważną grupą, której zdanie często nie jest wysłuchane

USTAWA  O  PRAWACH  KONSUMENTA:

          prawo do bezpieczeństwa, stwarzające podstawy do ochrony przed oferowaniem produktów niebezpiecznych dla zdrowia i życia

          prawo wyboru towarów i usług o odpowiadającej cenie i jakości

          prawo do tego, by głos konsumenta był słyszany, co wymaga stworzenia odpowiednich instytucji zapewniających możliwość formułowania postulatów, publicznego ich wyrażania i uwzględniania w polityce gospodarczej i społecznej rządu

          prawo do rzetelnej informacji

          prawo do środowiska naturalnego odpowiadającego wymaganiom ludzkiego organizmu i wysokiej jakości życia

2)      1985 r. - Wytyczne Zgromadzenia Ogólnego ONZ w sprawie ochrony konsumentów

WYTYCZNE  ONZ:

          ochrona konsumentów przed towarami i usługami niebezpiecznymi dla zdrowia i życia

          promowanie i ochrona ekonomicznych interesów konsumentów

          wprowadzanie norm bezpieczeństwa i jakości dóbr i usług konsumpcyjnych

          wprowadzanie usprawnień w dystrybucji podstawowych dóbr i usług konsumpcyjnych

          zwiększenie dostępności skutecznego systemu załatwiania reklamacji i skarg

          opracowanie programów edukacyjnych i informacyjnych

          zapewnienie wolności zrzeszania się konsumentów

          ochrona środowiska naturalnego

          współpraca międzynarodowa

KONSUMENT:

          to ten, kto kupuje, by zaspokoić potrzeby własne i gospodarstwa domowego, nie czyniąc z tych zakupów użytku dla pomnożenia pieniędzy

          konsument w roli nabywcy, który kupuje w celu zaspokojenia potrzeb konsumpcyjnych produkty dostępne na rynku (spożycie rynkowe)

          to ten, który także wykorzystuje dobra i usługi wytworzone we własnym gospodarstwie domowym (spożycie naturalne)

oraz

          otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie w postaci świadczeń społecznych (spożycie społeczne)

 

Konsument w gospodarce rynkowej:

          w gospodarce rynkowej konsumenci uzyskują większość potrzebnych im produktów poprzez rynek

          konsumenci powinni mieć na rynku rzeczywiste warunki do podejmowania racjonalnych i samodzielnych decyzji

          w gospodarce wolnorynkowej maja takie prawo, ale głównie teoretycznie

          o rzeczywistym korzystaniu z tego prawa decyduje nie formalna możliwość, lecz faktyczny układ stosunków ekonomicznych pomiędzy podmiotami występującymi na rynku

„Słabości” konsumentów

          konsument pojawia się na rynku w sytuacji dla siebie przymusowej, przynaglany koniecznością zaspokojenia określonych potrzeb; przeżywanie tych potrzeb ogranicza jego swobodę działania, osłabia jego pozycję i powoduje, że staje się on gotowy do akceptacji proponowanych mu warunków

          konsument w konfrontacji z silną grupą producentów i sprzedawców jest słabszy pod względem ekonomicznym, czasowym i odporności psychicznej (w przypadku dochodzenia roszczeń)

          indywidualny konsument nie ma takiej wiedzy towaroznawczej, technicznej, ekonomicznej, prawnej oraz doświadczenia rynkowego, jakim dysponuje biznes

          konsument występuje na rynku z reguły pojedynczo, a sprzedawcy i producenci należą do określonych organizacji

          występują ograniczenia w konkurencji na rynku poprzez np. pojawianie się podmiotów mających pozycję monopolistyczną, przez co mogą dyktować warunki pozostałym podmiotom, w tym również konsumentom

Interes konsumenta

          to przedsięwzięcie przynoszące pożytek lub korzyść konsumentowi, ewentualnie działanie dla dobra konsumenta

          wszystko to, co przyczynia się do poprawy warunków życia konsumenta w wymiarach: materialnym, kulturowym i środowiskowym

Rodzaje interesów konsumentów

 

          interesy wspólne, do których należy ochrona środowiska naturalnego, wysoka jakość podstawowych produktów spożywczych, przestrzeganie standardów bezpieczeństwa przedmiotów codziennego użytku itp.;

          interesy grupowe, związane z określoną grupą konsumentów, np. młodzieżą, osobami niepełnosprawnymi itp.;

          interesy indywidualnych konsumentów

 

Niezgodne z interesem konsumenta

·         wszystko to co zagraża dobrobytowi konsumenta, jego zdrowiu i życiu, również w perspektywie przyszłych pokoleń

 

Podstawowe zagrożenia interesów konsumenta

          nieprzejrzystość rynku (wielość i rosnące zróżnicowanie wyrobów, wprowadzanie nowych wyrobów, nowych materiałów i technologii)

          sztuczne przyśpieszanie „zużycia moralnego” i związane z tym skracanie okresów ich eksploatacji w celu odnowienia popytu

          depersonalizacja rynku (sprzedaż towarów w ogromnych obiektach handlowych, co z reguły wyłącza osobiste kontakty sprzedawców i nabywców)

          sztuczne pobudzanie potrzeb (gadżetami, częstymi zmianami mód, pseudonowościami)

          agresywna reklama

          podwyższanie cen (za pomocą manipulowania asortymentem towarów i rozbudowanym aparatem pośrednictwa handlowego)

          nadfunkcjonalność” opakowań (wysokie koszty, ograniczone korzyści, doniosłe konsekwencje ekologiczne)

Źródła zagrożeń interesu konsumenta

          monopol

          konkurencja:

          masowość obrotu

          nadmierne zróżnicowanie cen (dezorientacja)

          zróżnicowana zawartość opakowań jednostkowych

          brak rzetelnych i kompletnych oznaczeń na towarze

Rodzaje zagrożeń interesów konsumenta

          w skali ogólnej – wynikają z procesów cywilizacyjnych, przemysłowo-technologicznych, ustawodawczych i organizacyjnych w gospodarce kraju

          dla poszczególnych grup społecznych – są zależne od rozwiązań przyjętych w gospodarce do regulacji podstawowych problemów

Zagrożenia interesów konsumentów w Polsce

          wysoki poziom cen (jakość nie odpowiada cenom)

          niski poziom dochodów ograniczający fundusz nabywczy

          niska jakość produktów – duża wadliwość

          nieuczciwa i agresywna reklama

          brak rzetelnych i kompletnych oznaczeń na towarze

          niski poziom obsługi klientów przez sprzedawców – brak fachowości, udzielania szczegółowych informacji, uprzejmości

          duże zróżnicowanie asortymentowe – „nieprzejrzystość rynku”

Ochrona interesów konsumenta

·         zespół działań pozytywnych mających w różnorodny sposób bronić konsumenta w obliczu zagrożenia jego praw i interesu

Potrzeby ochrony interesów konsumenta

Ochrona interesów konsumenta w zakresie:

          naruszania interesów konsumentów przez biznes

          oddziaływania na świadomość konsumentów

          poziomu życia

 

 

Formy ochrony interesu konsumenta

          polityka konsumencka

          formy instytucjonalne

          ustawodawstwo prokonsumenckie

Polityka konsumencka

          ogół świadomych działań państwa, zmierzających do ukształtowania takich warunków, które ułatwiają realizację dążeń konsumentów do możliwie najpełniejszego zaspokajania, ze swoich dochodów, odczuwanych potrzeb

          podstawowy instrument umacniania pozycji konsumenta na rynku

          konieczność stworzenia podstaw prawnych, instytucjonalno - organizacyjnych i finansowych, umożliwiających prowadzenie przez państwo świadomej polityki konsumenckiej, stanowiącej integralną część polityki makroekonomicznej

          podpisanie przez Polskę Traktatu o stowarzyszeniu ze wspólnotami europejskimi nałożyło na nasz kraj obowiązek podjęcia przedsięwzięć stwarzających właściwe ramy integracji

Traktat z Maastricht

          Działania Wspólnoty obejmują przyczynianie się do zwiększenia ochrony konsumenta

          W przedkładanych propozycjach działań Wspólnoty w dziedzinach ochrony konsumentów Komisja przyjmuje za podstawę wysoki poziom ochrony

Priorytety:

          Ochrona zdrowia

          Bezpieczeństwo i ochrona ekonomicznych interesów konsumenta

          Edukacja i informacja konsumencka

          Zwiększanie roli organizacji konsumenckich

Prowadzenie polityki konsumenckiej wynika z:

          sam konsument nie jest w stanie wyeliminować ograniczeń występujących na rynku

          przestało być dobrą wolą rządu

          pobudzania właściwie funkcjonującej gospodarki (trzeba zmniejszyć do minimum zagrożenie płynące ze strony jednego z najważniejszych aktorów gry rynkowej)

          różnego rodzaju zobowiązań międzynarodowych: w tym Wytycznych Zgromadzenia Ogólnego ONZ w sprawie ochrony konsumentów

Działalność państwa

          legislacja tworząca ramy prawne

          organizowanie i wspieranie przedsięwzięć chroniących życie i zdrowie konsumentów

          kontrolowanie rynku

          sądownictwo będące środkiem dochodzenia roszczeń konsumentów

          struktura instytucjonalna polegająca na budowaniu infrastruktury organizacyjnej, służącej ochronie konsumentów

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin