Raymond E. Feist MROK W SETHANON Ksišżkę tę dedykuję mojej matce, Barbarze A. Feist, która ani przez, chwilę we mnie nie zwštpiła. PODZIĘKOWANIA Mrok w Sethanon jest kolejnš częciš Opowieci o Wojnie wiatów, rozpoczętej dwutomowym Adeptem i Mistrzem magii i kontynuowanej w Srebrzystym Cierniu. Chciałbym jeszcze raz złożyć płynšce ze szczerego serca podziękowania wszystkim tym, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do jej mniejszego czy większego sukcesu. Wród nich sš pierwsi architekci Midkemii: April i Stephen Abrams, Steve Barrett, Anita i Jon Everson, Dave Guinasso, Conan LaMotte, Tim LaSelle, Ethan Munson, Bob Potter, Rich Spahl, Alan Springer, Lori i Jeff Velten. Dziękuję wielu innym, którzy przez całe lata dołšczali do nas w pištkowe wieczory, wzbogacajšc własnymi pomysłami tę cudownš rzeczywistoć, jakš jest wiat Midkemii. Moim przyjaciołom w Doubleday, dawnym i obecnym, wród których sš: Adrian Zackheim, Pat LoBrutto, Kate Cronin, Marry Ellen Curley, Peter Schneider oraz Elaine Chubb - każde z nich ofiarowało mi bardzo wiele; Haroldowi Matsonowi, memu agentowi, dziękuję za to, że umożliwił mi dokonanie pierwszego przełomu; Janny Wurts, utalentowanej pisarce i artystce, za to, że pokazała mi i nauczyła, jak wydobywać więcej z każdej postaci wtedy, gdy mylałem, że wiem już o nich wszystko. Każda z wyżej wymienionych osób przyczyniła się na swój własny, niepowtarzalny sposób do powstania tych trzech powieci, składajšcych się na Opowieć o Wojnie wiatów. Trylogia pozbawiona wkładu i wpływu choćby jednej z nich byłaby o wiele uboższa. Raymond E. Feist San Diego, California padziernik 1984 NASZA OPOWIEĆ DO TEJ PORY... Po zakończeniu Wojny wiatów, w której zmagano się z Tsuranimi, najedcami z innego wiata - Kelewanu, w Królestwie Wysp zapanował pokój. Trwał prawie rok. Król Lyam i jego bracia, ksišżęta Arutha i Martin, objeżdżali miasta wschodnich prowincji i sšsiednie królestwa, aby powrócić w końcu do królewskiego miasta Rillanon, stolicy państwa. Ich siostra, księżniczka Carline, stawia ultimatum swemu ukochanemu, trubadurowi Lauriemu: "Albo ożenisz się ze mnš, albo opucisz pałac na zawsze". Arutha i księżniczka Anita zaręczajš się. lub ma się odbyć w Krondorze, tytularnym miecie Aruthy. Pónš nocš Arutha wraca do Krondoru. Miejski złodziejaszek - Jimmy Ršczka napotyka na dachu zabójcę - Nocnego Jastrzębia i udaremnia jego zamiary. Celem jego ataku miał być ksišżę Arutha. Wszyscy Przemiewcy, znani również jako Szydercy, mieli bezwzględny obowišzek natychmiastowego meldowania o wszelkich ruchach Nocnych Jastrzębi. Jimmy stanšł przed trudnym wyborem: wobec kogo powinien najpierw być lojalny. Czy wobec Przemiewców - swego Cechu Złodziei, czy też wobec Aruthy, którego miał okazję poznać rok wczeniej. Zanim zdšżył podjšć decyzję. miejšcy się Jack, jeden z dowódców Szyderców, stojšcy wysoko w hierarchii organizacji, zastawia na niego miertelnš pułapkę, co dowodzi, że Jack sprzymierzony jest z Nocnymi Jastrzębiami. Jimmy zostaje ranny a Jack zabity. Jimmy decyduje się ostrzec Aruthę. Otrzymawszy ostrzeżenie. Ksišżę, Laurie i Jimmy wcišgajš w zasadzkę dwóch zabójców, którzy zostajš następnie uwięzieni w pałacu. Arutha odkrywa, że obaj Nocni Jastrzębie sš w jaki sposób powišzani ze wištyniš Bogini mierci, Lims- Kragma. Rozkazuje Wysokiej Kapłance, by natychmiast stawiła się przed nim. Zanim zdšżyła przybyć do pałacu, jeden z zabójców umiera, a drugi kona. Kapłanka pragnie dowiedzieć się, w jaki sposób dokonała się infiltracja jej wištyni przez Nocne Jastrzębie. Tuż przed mierciš drugiego zabójcy udaje się odkryć, iż był to magicznie przeobrażony moredhel, ciemny elf. Po mierci obaj zabójcy, wezwani przez swego pana i mistrza Murmandamusa, wstajš z łoża mierci i rzucajš się na Wysokš Kapłankę i Aruthę. W ostatniej chwili nie dajšce się w żaden sposób zabić potwory zostajš powstrzymane magicznš interwencjš doradcy księcia, ojca Nathana. Gdy Wysoka Kapłanka i ojciec Nathan dochodzš do siebie po straszliwych przejciach, ostrzegajš Aruthę, iż mroczne i obce moce pragnš jego mierci. Arutha niepokoi się o bezpieczeństwo swego brata. Króla oraz innych dostojników, majšcych zjechać na jego lub. Najbardziej lęka się o swš ukochanš, Anitę. Zamiast długotrwałych magicznych badań Arutha decyduje się na szybkie rozwišzanie. Upoważnia Jimmiego, aby zorganizował jego spotkanie ze Sprawiedliwym, tajemniczym przywódcš Przemiewców. W mroku nocy dochodzi do spotkania Księcia z osobš, która twierdzi, iż przemawia ustami Sprawiedliwego. Do końca nie wiadomo, czy rozmówcš Aruthy jest przywódca złodziei we własnej osobie. Uzgadniajš, że należy bezwzględnie uwolnić miasto od Nocnych Jastrzębi. Dobijajš również targu w sprawie Jimmiego. Zostaje on oddany pod opiekę i w służbę Księcia, otrzymujšc jednoczenie tytuł szlachcica dworskiego. Ponieważ Jimmy złamał przysięgę Szyderców, jego złodziejska kariera dobiegła końca. Po pewnym czasie Sprawiedliwy zawiadamia Księcia o miejscu przebywania Nocnych Jastrzębi. Arutha z oddziałem najbardziej zaufanych żołnierzy atakuje głównš kwaterę zabójców, mieszczšcš się w podziemiach najdroższego w miecie domu publicznego. Wszyscy zabójcy zostajš zabici albo popełniajš samobójstwo. Odnalezienie zwłok Złocistego, złodzieja, który udawał przyjaciela Jimmiego, potwierdza, iż Nocne Jastrzębie dokonały głębokiej infiltracji szeregów Przemiewców. Powołani przez mroczne siły ze mierci do życia, zabójcy wstajš i dopiero spalenie całego domu unicestwia ich ostatecznie. Arutha uważa, że bezporednie niebezpieczeństwo zostało zażegnane i życie w pałacu powraca do normy. Jednak gdy na uroczystoci przybywajš Król, ambasador Wielkiego Keshu i inni dostojnicy, Jimmy dostrzega w tłumie miejšcego się Jacka. Chłopak jest zaszokowany: był więcie przekonany, iż Jack został zabity. Arutha ostrzega o niebezpieczeństwie kilku najbardziej zaufanych doradców. Dowiaduje się przy okazji, że na północy kraju dziejš się dziwne rzeczy. Ksišżę i doradcy dochodzš do wniosku, że między tymi wydarzeniami a zabójcami istnieje zwišzek. Jimmy przybywa z wieciš, że cały pałac poprzecinany jest tajemnymi przejciami i korytarzami. Dzieli się też swymi obawami zwišzanymi z pojawieniem się Jacka. Arutha decyduje się na wprowadzenie szczególnych rodków ostrożnoci, nie odwołuje jednak ceremonii lubnych. lub stał się okazjš do ponownego spotkania wszystkich, których los rozdzielił po zakończeniu Wojny wiatów. Na uroczystoci przybywa Pug, mag ze Stardock, gdzie wznosi się Akademię Magów. Pug pochodzi z Crydee, rodzinnego miasta Króla i jego rodziny. Przybywa również Kulgan, jego stary nauczyciel, oraz Vandros, ksišżę Yabon i Kasumi, były dowódca Tsuranich, obecnie ksišżę LaMut. Razem z Królem zjawia się ojciec Tully, również dawny nauczyciel z chłopięcych czasów Puga, obecnie doradca Króla. Tuż przed lubem Jimmy odkrywa, że kto majstrował przy oknie umieszczonym pod sufitem sali koronacyjnej. W głębokiej wnęce spostrzega miejšcego się Jacka. Zabójca rzuca się na chłopca i wišże go. W ostatniej chwili, tuż przed oddaniem przez Jacka strzału z kuszy, Jimmy'emu udaje się zmienić pozycję i kopnšć zabójcę. Ratuje w ten sposób życie Aruthy. Jack i Jimmy spadajš. Wybawia ich magia Puga. Po dojciu do siebie Jimmy dowiaduje się, że pocisk z kuszy trafił Anitę. Ojcowie Tully i Nathan badajš dziewczynę. Dochodzš do wniosku, że pocisk był zatruty i Księżniczka umiera. Jack zostaje przesłuchany. Wyjawia tajemnicę Nocnych Jastrzębi. Opowiada jak, w zamian za obietnicę zgładzenia Aruthy, został wyrwany z objęć mierci przez nieznanš moc o imieniu Murmandamus. O trucinie wiedział tylko, że nazywała się Srebrzysty Cierń. Wkrótce potem kona. Anita z każdš chwilš jest coraz bliższa mierci. Mag Kulgan przypomina sobie o przebogatej bibliotece w opactwie Ishap w Sarth, miecie położonym na wybrzeżu Morza Gorzkiego. Pug i ojciec Nathan, wykorzystujšc magię, sprawiajš, że Anita zostaje zawieszona w czasie i czeka, aż zostanie znaleziony lek, który powinien jš uzdrowić. Arutha postanawia udać się w podróż do Sarth. Używajšc przemylnych forteli, majšcych zmylić ewentualnych szpiegów, Arutha, Laurie, Jimmy, Martin i Gardan - kapitan Królewskiej Gwardii Pałacowej - wyruszajš na północ. W lasach na południe od Sarth atakujš ich jedcy moredheli w czarnych zbrojach. Ich dowódcš jest moredhel, którego Laurie rozpoznaje jako jednego z wodzów górskich klanów z Yabon. Moredhele cigajš oddziałek Aruthy do samych wrót opactwa w Sarth. Tam zostajš odparci potęgš magii brata Dominica, mnicha z Ishap. Inni wysłańcy Murmandamusa dwukrotnie atakujš opactwo. Nieomal umiercajš brata Micaha, którym okazał się być były ksišżę Krondoru, Dulanic. Opat, ojciec Jan, wyjawia księciu istnienie przepowiedni mówišcej o powrocie moredheli do władzy, gdy umrze "Pan Zachodu". Jeden z wysłanników Murmandamusa nazwał Aruthę po imieniu, co mogło wskazywać, iż moredhele wierzš w wypełnianie się tego proroctwa. W Sarth Arutha dowiaduje się również, że Srebrzysty Cierń to przekręcone słowo z języka Elfów. Decyduje się na podróż do Elvandaru, na dwór królowej Elfów. Ksišżę i opat polecajš Gardanowi i Dominikowi, aby udali się do Stardock. Majš powiadomić Puga i innych magów o ostatnich wydarzeniach. W Ylith oddziałek księcia napotyka najemnika Roalda, przyjaciela Lauriego z lat dziecinnych, oraz Baru, górala Hadati z północnego Yabonu. Baru poszukuje dziwnego wodza moredheli o imieniu Murad, aby pomcić wymordowanie przez moredhela mieszkańców swej rodzinnej wioski. Baru i Roald decydujš się towarzyszyć księciu w dalszej podróży. W Stardock Dominie ...
rutkowska-j