FEIST. 4[Mrok w Serhanon].txt

(1037 KB) Pobierz
Raymond E. Feist

MROK W SETHANON

Ksišżkę tę dedykuję
mojej matce, Barbarze A. Feist,
która ani przez, chwilę we mnie nie zwštpiła.
PODZIĘKOWANIA
Mrok w Sethanon jest kolejnš częciš Opowieci o Wojnie wiatów, rozpoczętej 
dwutomowym Adeptem i Mistrzem magii i kontynuowanej w Srebrzystym Cierniu. 
Chciałbym jeszcze raz złożyć płynšce ze szczerego serca podziękowania wszystkim 
tym, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do jej mniejszego czy większego 
sukcesu.
Wród nich sš pierwsi architekci Midkemii:
April i Stephen Abrams, Steve Barrett, Anita i Jon Everson, Dave Guinasso, Conan 
LaMotte, Tim LaSelle, Ethan Munson, Bob Potter, Rich Spahl, Alan Springer, Lori 
i Jeff Velten.
Dziękuję wielu innym, którzy przez całe lata dołšczali do nas w pištkowe 
wieczory, wzbogacajšc własnymi pomysłami tę cudownš rzeczywistoć, jakš jest 
wiat Midkemii.
Moim przyjaciołom w Doubleday, dawnym i obecnym, wród których sš:
Adrian Zackheim, Pat LoBrutto, Kate Cronin, Marry Ellen Curley, Peter Schneider 
oraz Elaine Chubb - każde z nich ofiarowało mi bardzo wiele;
Haroldowi Matsonowi, memu agentowi, dziękuję za to, że umożliwił mi dokonanie 
pierwszego przełomu;
Janny Wurts, utalentowanej pisarce i artystce, za to, że pokazała mi i nauczyła, 
jak wydobywać więcej z każdej postaci wtedy, gdy mylałem, że wiem już o nich 
wszystko.
Każda z wyżej wymienionych osób przyczyniła się na swój własny, niepowtarzalny 
sposób do powstania tych trzech powieci, składajšcych się na Opowieć o Wojnie 
wiatów. Trylogia pozbawiona wkładu i wpływu choćby jednej z nich byłaby o wiele 
uboższa.
Raymond E. Feist San Diego, California padziernik 1984
NASZA OPOWIEĆ DO TEJ PORY...
Po zakończeniu Wojny wiatów, w której zmagano się z Tsuranimi, najedcami z 
innego wiata - Kelewanu, w Królestwie Wysp zapanował pokój. Trwał prawie rok. 
Król Lyam i jego bracia, ksišżęta Arutha i Martin, objeżdżali miasta wschodnich 
prowincji i sšsiednie królestwa, aby powrócić w końcu do królewskiego miasta 
Rillanon, stolicy państwa. Ich siostra, księżniczka Carline, stawia ultimatum 
swemu ukochanemu, trubadurowi Lauriemu: "Albo ożenisz się ze mnš, albo opucisz 
pałac na zawsze". Arutha i księżniczka Anita zaręczajš się. lub ma się odbyć w 
Krondorze, tytularnym miecie Aruthy.
Pónš nocš Arutha wraca do Krondoru. Miejski złodziejaszek - Jimmy Ršczka 
napotyka na dachu zabójcę - Nocnego Jastrzębia i udaremnia jego zamiary. Celem 
jego ataku miał być ksišżę Arutha. Wszyscy Przemiewcy, znani również jako 
Szydercy, mieli bezwzględny obowišzek natychmiastowego meldowania o wszelkich 
ruchach Nocnych Jastrzębi. Jimmy stanšł przed trudnym wyborem: wobec kogo 
powinien najpierw być lojalny. Czy wobec Przemiewców - swego Cechu Złodziei, 
czy też wobec Aruthy, którego miał okazję poznać rok wczeniej. Zanim zdšżył 
podjšć decyzję. miejšcy się Jack, jeden z dowódców Szyderców, stojšcy wysoko w 
hierarchii organizacji, zastawia na niego miertelnš pułapkę, co dowodzi, że 
Jack sprzymierzony jest z Nocnymi Jastrzębiami. Jimmy zostaje ranny a Jack 
zabity. Jimmy decyduje się ostrzec Aruthę.
Otrzymawszy ostrzeżenie. Ksišżę, Laurie i Jimmy wcišgajš w zasadzkę dwóch 
zabójców, którzy zostajš następnie uwięzieni w pałacu. Arutha odkrywa, że obaj 
Nocni Jastrzębie sš w jaki sposób powišzani ze wištyniš Bogini mierci, Lims-
Kragma. Rozkazuje Wysokiej Kapłance, by natychmiast stawiła się przed nim. Zanim 
zdšżyła przybyć do pałacu, jeden z zabójców umiera, a drugi kona. Kapłanka 
pragnie dowiedzieć się, w jaki sposób dokonała się infiltracja jej wištyni 
przez Nocne Jastrzębie. Tuż przed mierciš drugiego zabójcy udaje się odkryć, iż 
był to magicznie przeobrażony moredhel, ciemny elf. Po mierci obaj zabójcy, 
wezwani przez swego pana i mistrza Murmandamusa, wstajš z łoża mierci i rzucajš 
się na Wysokš Kapłankę i Aruthę. W ostatniej chwili nie dajšce się w żaden 
sposób zabić potwory zostajš powstrzymane magicznš interwencjš doradcy księcia, 
ojca Nathana.
Gdy Wysoka Kapłanka i ojciec Nathan dochodzš do siebie po straszliwych 
przejciach, ostrzegajš Aruthę, iż mroczne i obce moce pragnš jego mierci. 
Arutha niepokoi się o bezpieczeństwo swego brata. Króla oraz innych dostojników, 
majšcych zjechać na jego lub. Najbardziej lęka się o swš ukochanš, Anitę. 
Zamiast długotrwałych magicznych badań Arutha decyduje się na szybkie 
rozwišzanie. Upoważnia Jimmiego, aby zorganizował jego spotkanie ze 
Sprawiedliwym, tajemniczym przywódcš Przemiewców.
W mroku nocy dochodzi do spotkania Księcia z osobš, która twierdzi, iż przemawia 
ustami Sprawiedliwego. Do końca nie wiadomo, czy rozmówcš Aruthy jest przywódca 
złodziei we własnej osobie. Uzgadniajš, że należy bezwzględnie uwolnić miasto od 
Nocnych Jastrzębi. Dobijajš również targu w sprawie Jimmiego. Zostaje on oddany 
pod opiekę i w służbę Księcia, otrzymujšc jednoczenie tytuł szlachcica 
dworskiego. Ponieważ Jimmy złamał przysięgę Szyderców, jego złodziejska kariera 
dobiegła końca.
Po pewnym czasie Sprawiedliwy zawiadamia Księcia o miejscu przebywania Nocnych 
Jastrzębi. Arutha z oddziałem najbardziej zaufanych żołnierzy atakuje głównš 
kwaterę zabójców, mieszczšcš się w podziemiach najdroższego w miecie domu 
publicznego. Wszyscy zabójcy zostajš zabici albo popełniajš samobójstwo. 
Odnalezienie zwłok Złocistego, złodzieja, który udawał przyjaciela Jimmiego, 
potwierdza, iż Nocne Jastrzębie dokonały głębokiej infiltracji szeregów 
Przemiewców. Powołani przez mroczne siły ze mierci do życia, zabójcy wstajš i 
dopiero spalenie całego domu unicestwia ich ostatecznie.
Arutha uważa, że bezporednie niebezpieczeństwo zostało zażegnane i życie w 
pałacu powraca do normy. Jednak gdy na uroczystoci przybywajš Król, ambasador 
Wielkiego Keshu i inni dostojnicy, Jimmy dostrzega w tłumie miejšcego się 
Jacka. Chłopak jest zaszokowany: był więcie przekonany, iż Jack został zabity.
Arutha ostrzega o niebezpieczeństwie kilku najbardziej zaufanych doradców. 
Dowiaduje się przy okazji, że na północy kraju dziejš się dziwne rzeczy. Ksišżę 
i doradcy dochodzš do wniosku, że między tymi wydarzeniami a zabójcami istnieje 
zwišzek. Jimmy przybywa z wieciš, że cały pałac poprzecinany jest tajemnymi 
przejciami i korytarzami. Dzieli się też swymi obawami zwišzanymi z pojawieniem 
się Jacka. Arutha decyduje się na wprowadzenie szczególnych rodków ostrożnoci, 
nie odwołuje jednak ceremonii lubnych.
lub stał się okazjš do ponownego spotkania wszystkich, których los rozdzielił 
po zakończeniu Wojny wiatów. Na uroczystoci przybywa Pug, mag ze Stardock, 
gdzie wznosi się Akademię Magów. Pug pochodzi z Crydee, rodzinnego miasta Króla 
i jego rodziny. Przybywa również Kulgan, jego stary nauczyciel, oraz Vandros, 
ksišżę Yabon i Kasumi, były dowódca Tsuranich, obecnie ksišżę LaMut. Razem z 
Królem zjawia się ojciec Tully, również dawny nauczyciel z chłopięcych czasów 
Puga, obecnie doradca Króla.
Tuż przed lubem Jimmy odkrywa, że kto majstrował przy oknie umieszczonym pod 
sufitem sali koronacyjnej. W głębokiej wnęce spostrzega miejšcego się Jacka. 
Zabójca rzuca się na chłopca i wišże go. W ostatniej chwili, tuż przed oddaniem 
przez Jacka strzału z kuszy, Jimmy'emu udaje się zmienić pozycję i kopnšć 
zabójcę. Ratuje w ten sposób życie Aruthy. Jack i Jimmy spadajš. Wybawia ich 
magia Puga. Po dojciu do siebie Jimmy dowiaduje się, że pocisk z kuszy trafił 
Anitę.
Ojcowie Tully i Nathan badajš dziewczynę. Dochodzš do wniosku, że pocisk był 
zatruty i Księżniczka umiera. Jack zostaje przesłuchany. Wyjawia tajemnicę 
Nocnych Jastrzębi. Opowiada jak, w zamian za obietnicę zgładzenia Aruthy, został 
wyrwany z objęć mierci przez nieznanš moc o imieniu Murmandamus. O trucinie 
wiedział tylko, że nazywała się Srebrzysty Cierń. Wkrótce potem kona. Anita z 
każdš chwilš jest coraz bliższa mierci. Mag Kulgan przypomina sobie o 
przebogatej bibliotece w opactwie Ishap w Sarth, miecie położonym na wybrzeżu 
Morza Gorzkiego. Pug i ojciec Nathan, wykorzystujšc magię, sprawiajš, że Anita 
zostaje zawieszona w czasie i czeka, aż zostanie znaleziony lek, który powinien 
jš uzdrowić.
Arutha postanawia udać się w podróż do Sarth. Używajšc przemylnych forteli, 
majšcych zmylić ewentualnych szpiegów, Arutha, Laurie, Jimmy, Martin i Gardan - 
kapitan Królewskiej Gwardii Pałacowej - wyruszajš na północ. W lasach na 
południe od Sarth atakujš ich jedcy moredheli w czarnych zbrojach. Ich dowódcš 
jest moredhel, którego Laurie rozpoznaje jako jednego z wodzów górskich klanów z 
Yabon. Moredhele cigajš oddziałek Aruthy do samych wrót opactwa w Sarth. Tam 
zostajš odparci potęgš magii brata Dominica, mnicha z Ishap. Inni wysłańcy 
Murmandamusa dwukrotnie atakujš opactwo. Nieomal umiercajš brata Micaha, którym 
okazał się być były ksišżę Krondoru, Dulanic. Opat, ojciec Jan, wyjawia księciu 
istnienie przepowiedni mówišcej o powrocie moredheli do władzy, gdy umrze "Pan 
Zachodu". Jeden z wysłanników Murmandamusa nazwał Aruthę po imieniu, co mogło 
wskazywać, iż moredhele wierzš w wypełnianie się tego proroctwa. W Sarth Arutha 
dowiaduje się również, że Srebrzysty Cierń to przekręcone słowo z języka Elfów. 
Decyduje się na podróż do Elvandaru, na dwór królowej Elfów. Ksišżę i opat 
polecajš Gardanowi i Dominikowi, aby udali się do Stardock. Majš powiadomić Puga 
i innych magów o ostatnich wydarzeniach.
W Ylith oddziałek księcia napotyka najemnika Roalda, przyjaciela Lauriego z lat 
dziecinnych, oraz Baru, górala Hadati z północnego Yabonu. Baru poszukuje 
dziwnego wodza moredheli o imieniu Murad, aby pomcić wymordowanie przez 
moredhela mieszkańców swej rodzinnej wioski. Baru i Roald decydujš się 
towarzyszyć księciu w dalszej podróży.
W Stardock Dominie ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin