PZN13.DOC

(9 KB) Pobierz
Jednym z największych osišgnięć Marii Grzegorzewskiej było jej 
naukowe wskazanie metod rewalidacji dzieci upoledzonych, polegajšce na 
integracji wszystkich kierunków działalnoci pedagogicznej - co pozwalało w 
tym samym czasie maksymalnie rozwijać nieuszkodzone elementy organizmu, 
korygować lub kompensować istniejšce braki. Żeby można było te założenia 
rewalidacyjne (Maria Grzegorzewska nie używała terminu "rehabilitacja") 
realizować, opracowała ona odmiennš niż Decroly metodę orodków pracy, a 
więc system zajęć kształcšco-wychowujšcych w szkole specjalnej. Decroly 
kładł nacisk na indywidualne prace dzieci zgodnie z ich zainteresowaniami, 
wišże je z biologicznymi potrzebami i możliwociami dziecka, przez co prace 
dziecka upodabniał do zabawy, czyli pracy "na niby". Maria Grzegorzewska 
natomiast, obok indywidualnych prac, położyła nacisk na uspołecznienie 
dzieci. O wykonywanych pracach miało decydować nie tylko zainteresowanie 
własne, co potrzeby społeczne. Wymagała tego rewalidacja dzieci prowadzšca 
do aktywizacji narzšdów i rekompensaty zmysłów.

       Do powyższych celów opracowała własnš, wszechstronnie rozwiniętš 
metodę i program dla zainspirowanych przez niš orodków pracy, stosowanš we 
wszystkich polskich szkołach specjalnych. Te orodki pracy stanowiły w 
założeniach Grzegorzewskiej jednoczenie bazę badań naukowych dla 
nauczycieli i studentów PIPS-u.

       Metodę orodków pracy Marii Grzegorzewskiej wprowadzono również w 
powstajšcym w 1922 roku zakładzie dla niewidomych w Laskach  Warszawskich.

       Psychika i osobowoć niewidomego oraz metody jego nauczania i 
wychowania zajmowały w pracach naukowych Marii Grzegorzewskiej poczesne 
miejsce. Żeby poznać możliwoci dziecka i młodzieży niewidomej, prowadziła 
nad tym zagadnieniem wiele badań. W tym celu zwiedzała zakłady dla 
niewidomych w kraju i za granicš, głównie we Francji i Belgii.

       Na podstawie przeprowadzonych tam zadań, obserwacji i studiów 
napisała i opublikowała wiele prac naukowych, m.in.: "Struktura psychiczna 
tzw. zmysłu przeszkód niewidomych" (1925/26), "Orientowanie się niewidomych 
w przestrzeni", "Uwagi o strukturze psychicznej niewidomych od urodzenia", 
"Struktura wyobrażeń surogatowych u niewidomych" (19926/27), "Głuchociemni" 
(1927/28), "Opieka wychowawcza nad dziećmi niewidomymi i głuchociemnymi" 
(1930) i fundamentalnš pracę z zakresu tyflologi "Psychologia niewidomych" 
Tom I (1929). Drugi przygotowany już do druku tom spłonšł niestety podczas 
Powstania Warszawskiego w 1944 roku.

       Publikacja tych prac i innych pomniejszych artykułów o niewidomych 
miała doniosłe znaczenie nie tylko dla szkolnictwa, ale także dla 
integracji społecznej. Publikacje te bowiem oczyszczały rodzinny grunt z 
zakorzenionych w społeczeństwie szkodliwych postaw i poglšdów na temat 
niewidomych.

       Maria Grzegorzewska dowodziła w tych pracach naukowo, że niewidomy 
posiada takš samš strukturę psychicznš jak każdy inny człowiek. Brak zmysłu 
wzroku nie przekrela inteligencji niewidomego dziecka i jest ono wyuczalne 
- należy tylko przy pomocy odpowiednich metod nauczania doprowadzić do 
korelacji zmysłów, wytworzenia struktur zastępczych, dajšcych szanse 
poznania i rozumienia rzeczywistoci, doprowadzenia do tego, by drugi układ 
sygnałów, nie był zupełnie oderwany od pierwszego układu, żeby surogaty i 
analogie jakimi się posługuje niewidomy w swym kontakcie słownym były jak 
najmniej skażone nieadekwatnymi wyobrażeniami o desygnatach. Wykazywała ona 
w tych pracach, że niewidomi sš zdolni także do wykonywania różnych 
zawodów, że trzeba im tylko stworzyć odpowiednie warunki. W okresie 
międzywojennym, kiedy prace te były publikowane, spełniały dodatkowš rolę 
społeczno-wychowawczš. Przykłady, osišgnięć niewidomych, a zwłaszcza 
głuchoniemych, jakie przytaczała w swoich pracach w zarysie historycznym, 
wskazywały drogę w rodowiskach nauczycielskich i instytucjach opiekuńczych 
do właciwego zajęcia się w Polsce rehabilitacjš niewidomych.

       Wyniki badań Grzegorzewskiej, dotyczšce psychiki niewidomego, 
struktur orientacji przestrzennej, struktur psychicznych czytania były 
absolutnie prekursorskie na gruncie polskim i zapoczštkowały rozwój 
tyflologii. Autorka ustaliła w nich metodę, zakres i terminologię. Wielu 
naukowców podjęło na ten temat w okresie powojennym i choć niektórzy w 
pewnych zagadnieniach mieli poglšd odmienny, choćby na temat zmysłu 
przeszkód niewidomego, to w podstawowych tezach Maria Grzegorzewska 
pozostała największym autorytetem w tyflopsychologii i tyflopedagogice.

       Swoich badań nie zawężała ona tylko do jednej dziedziny naukowej, 
najbliższej jej, psychologii, ale włšczała inne - takie jak medycynę 
ogólnš, biologię, neurologię, okulistykę, fizjologię, pedeutologię, czy 
patologię. Dzięki temu wyniki badań nad osobowociš niewidomego wyróżniały 
się wszechstronnociš i obiektywizmem, wprowadzały szereg nowych pojęć i 
ujęć, rozszerzały w znacznym stopniu dotychczasowy stan wiedzy.

       Maria Grzegorzewska w swoich badaniach i działalnoci 
pedagogicznej uwzględniała element uczuciowy, sygnalizujšc, że dobroć 
nauczyciela spełnia doniosłš rolę wychowawczš. Wypływało to z jej postaw 
humanitarnych, bo przecież mówiła: "Nie ma kaleki, jest człowiek". Wpływ 
wychowania na wyrównanie braków jednego ze zmysłów ludzkich, w 
przeciwieństwie do Decroly'ego, uważała za najistotniejszy w pedagogice 
specjalnej. Można to zauważyć, gdy się studiuje opracowany przez niš 
program nauczania dla Orodka Pracy, metody stosowanej w szkołach 
specjalnych. Wię uczuciowa nauczyciela z uczniem oparta na tym programie 
nauczania jest jednym z ważniejszych elementów. Utrapienie, na jakie cierpi 
zarówno niepełnosprawny uczeń z powodu swoich fizycznych lub psychicznych 
niedomogów oraz nauczyciel, który musi mieć przysłowiowš "anielskš 
cierpliwoć" dla podopiecznego, zostaje wynagrodzone radosnym osišgnięciem, 
jakim jest usprawnianie, wychowanie i nauczanie osoby rewalidowanej.

       Wszystkie publikacje Marii Grzegorzewskiej, dotyczšce problematyki 
niewidomych, z uwagi na ich wartoć naukowš, pedagogicznš i społecznš winny 
być zebrane w jednš całoć i w opracowaniu monograficznym wydane jako 
dzieło, które w komplecie winno być zawsze dostępne tyflologom i 
nauczycielom pedagogiki specjalnej. Winni również znać te prace działacze 
organizacji niewidomych - stšd zachodzi potrzeba wycišgnięcia choćby 
głównych tez ze wszystkich opracowań Grzegorzewskiej i z odpowiednio 
objaniajšcym komentarzem opublikowania w formie broszury brajlowskiej i 
jej mutacji w postaci ksišżki mówionej. Dałoby to szansę niewidomym 
poznania z jednej strony badań Marii Grzegorzewskiej, z drugiej Polski 
Zwišzek Niewidomych w ten sposób uczciłby pamięć wybitnej orędowniczki 
spraw niewidomych i prekursorki pedagogiki specjalnej na gruncie polskim.

       Maria Grzegorzewska, która z własnej woli i potrzeby ducha zajęła 
się bez reszty różnego rodzaju osobami niepełnosprawnymi, powinna służyć za 
wzór osobowy wszystkim tym, którym sš bliskie sprawy człowieka oczekujšcego 
podania mu pomocnej ręki.

       Poza stworzeniem w 1921 roku Instytutu Pedagogiki Specjalnej, 
przekształconego w następnym roku w Państwowy Instytut Pedagogiki 
Specjalnej, którego od poczštku powstania przez cały czas (z wyjštkiem 
okupacji), aż do 1960 roku była dyrektorem, działała także społecznie i 
założyła przy Głównym Zarzšdzie Zwišzku Nauczycielstwa Polskiego sekcję 
szkolnictwa specjalnego, której była wieloletniš przewodniczšcš. Z końcem 
roku 1924 założyła i redagowała kwartalnik naukowy "Szkoła Specjalna", 
powięcony sprawom wychowania i nauczania dzieci z odchyleniami od normy. 
Współpracowała aktywnie z Towarzystwem Opieki nad Ociemniałymi. Podczas 
okupacji brała czynny udział w tajnym szkolnictwie i pracach 
konspiracyjnych oraz w akcji ratowania Żydów od grożšcej im zagłady.

       W czasie Powstania Warszawskiego niosła pomoc rannym jako 
sanitariuszka.

       Po wyzwoleniu pełniła funkcję dyrektora PIPS-u, rozwijała i 
poszerzała jego działalnoć naukowš, wznowiła wydanie kwartalnika "Szkoła 
Specjalna". W latach 1958-1960 została kierownikiem Katedry Pedagogiki 
Specjalnej przy Uniwersytecie Warszawskim.

       Po odejciu na emeryturę, w roku 1960, nadal wykładała w 
Państwowym Instytucie Pedagogiki Specjalnej, pozostajšc do dzi jego 
opiekunem duchowym.

       Za całokształt zasług Maria Grzegorzewska została odznaczona 
niemal wszystkimi odznaczeniami państwowymi oraz resortowymi i jako 
pierwsza kobieta w Polsce Ludowej dostšpiła zaszczytu uhonorowania Jej 
Orderem Budowniczych Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Umarła 6 maja 1967 roku.

       W tym samym roku, kiedy odeszła od nas na zawsze, dla uczczenia 
Jej zasług naukowych i wychowawczych Państwowemu Instytutowi Pedagogiki 
Specjalnej nadano imię Marii Grzegorzewskiej.



Bibliografia:



1. Grzegorzewska M.: Opieka wychowawcza nad dziećmi niewidomymi i głucho-

   ciemnymi. Warszawa 1933.



2. Grzegorzewska M.: Pedagogika specjalna (skrypt wykł.) Warszawa 1964.



3. Grzegorzewska M.: Wybór pism. Warszawa 1964.



4. Materiały z sesji naukowej z 7.11.1969 r. "Maria Grzegorzewska". 

   Warszawa 1972.



5. Okoń W.: "Słownik pedagogiczny". Warszawa 1975.



6. Studia pedagogiczne (praca zbiorowa). Wrocław 1955, Tom II.




11)
21)
31)
41.
l1.1.1.1.1.1
rI.A.1.a

Zgłoś jeśli naruszono regulamin