Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym.doc

(794 KB) Pobierz

W. DANieLEWICZ, J. IZDEBSKA, B. KRZESINSKA-ŻACH

 

Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym

 

MATERIAŁY POMOCNICZE

DLA STUDENTÓW PEDAGOGIKI

TRANS HUMANA.


POMOC DZIECKU I RODZINIE W ŚRODOWISKU LOKALNYM


W. DANILEWICZ, J. IZDEBSKA, B. KRZESIŃSKA-ŻACH

 

Wydawnictwo Uniwersyteckie

Białystok 1995


 

Recenzja naukowa: prof. dr hab. Julian-Radziewicz dr hab. Jerzy Nikitorowicz

Projekt graficzny okładki, łamanie

i redakcja techniczna: Wojciech Suwak

Grafika na okładce: Elżbieta Milko

© Copyright by

TRANS HUMANA

 

Wydawnictwo Uniwersyteckie

przy Stowarzyszeniu Absolw©ntbw i Pracowników Wydziału Pedagogiki i Psychologii

Filii Uniwersytetu Warszawskiego w Białymstoku '

Białystok 1995

ISBN 83-86696-03-6

Książka finansowana przez Wydział Pedagogiki i Psychologii Filii Uniwersytetu Warszawskiego w Białymstoku

 

Nakład: 500 egz.

Druk: ORTHDRUK, Sp. z o.o., Białystok, ul. Składowa 9


 

 

 

Spis treści

 

Wstęp ............................................................................ 7

CZĘŚĆ I

dr Jadwiga Izdebska

Teoretyczne przesłanki wychowania i opieki

nad dzieckiem............................................................. l l

Opieka i wychowanie. ................................................................................ 11

1.1.       Określenie pojęć: opieka, wychowanie ................................................... 12

1.2.       Związek opieki z wychowańiem~ ....................:....................................... 17

1.3.       Kategorie i składniki opieki...................................................................... 17

1.4.       Funkcje opieki. ........................................................................................ 22

1.4.1.                   Pojęcie i elementy składowe funkcji. ................................................... 22

1.4.2.                   Klasyfikacja funkcji opieki................................................................... 23

1.4.3.                   Funkcja opiekuńczo-wychowawcza. .................................................... 25

1.5. Podstawowe ogniwa systemu opiekuńczego nad dzieckiem. ................. tli 2. Przedmiot, zadania i zakres zainteresowań pedagogiki opiekuńczęj........ 27 Przypisy do części t ........................................................................................ 32

 

CZĘŚĆ II

mgr Wioletta Danilewicz

Zagrożenia realizacji funkcji współczesnej rodziny. Wybrane problemy.................................................... ~7

1.       Pojęcie rodziny i jej funkc_je....................................... ..... ........................ .;7

2.       Zagrożenia współczesnej rodziny. ............................................................ 45

2.1. Sieroctwo ,jako skutek zaburzeń funkcjonowania rodziny. ..................... 47

2.2. Sytuacja opiekuńczo-wychowawcza dziecka w rodzinie

czasowo niepełnej. ..........................................................................................Ś4 2.2.1. Rodziny osierocone na skutek śmierci jednego z rodziców. ............... Ś8 2.2.2. Rodziny niepełne biologicznie niezamężnych matek z dziećmi. ......... S9 2.2.3. Rodziny rozbite na skutek rozwodu lub porzucenia rodziny. .............. G 1 2.2.4. Rodziny niepełne czasowo ze względu na pobyt rodzica

w zakładzie karnym ........................................................................................ 64 2.2.5. Rodziny niepełne czasowo ze względu na

charakter pracy rodzica. ............................................................................ . 65 2.2.6. Rodziny czasowo niepełne ze względu na długotrwały pohyt

rodzica za granicą. .......................................................................................!. 69 Przypisy do części 11. ...................................................................................

 

CZĘŚĆ III

dr Beata Krzesińska-Żach

Główne kierunki pomocy rodzinie i dziecku

w środowisku lokalnym ............................................. H~

1. Pomoc rodzinie - załoi cnia i pnyram clr.ialania. . .................................... f;h 2. Instytucjonalna pOIllOC CIzIlCkl1 1 1'll(ILII11C 1'V ŚI'(1(II1\NISkII I<Ikulnym ­

y instytucje soc,jalno-wycljowavvczc wspcnn;y,;łj;(cc rmlrinsć. .......................... 9U 3. Wybrane instytucje i organizcmlr' spole~wne vvi;ul~w;(~w pnu~c diiccku

i rodzinie w firodowiaku (okalnvm ..................... !) I 3. Stowarzyszenia, rucl wy~.mniowc i cll;nyl;nvmel ilri;ll;llmvść osób prywatnych oraz ich udr.iał w orkaniirlw;uliu plmm~y rrldiinic i dziecku

w środowisku lokalnym. ..................... ...................................... 97 Przypisy do części 111 .............................. .. .. .......................................... l OS

 

Bibliografia ................................................................111

 

 

 

WSTĘP

 

Rodzina, poprawnie funkcjonująca, zwana rodziną dobrą, normalną jest podstawowym, najważniejszym, najbardziej wartościowym i nieza­stąpionym środowiskiem wychowawczym. W sytuacji, gdy rodzina z różnych przyczyn nie wypełnia podstawowych funkcji opiekuńczo-wy­chowawczych powstaje potrzeba pomocy rodzinie lub zorganizowanie opieki zastępczej nad dzieckiem. Zadanie to spada na społeczeństwo i państwo, które dysponując różnymi formami, metodami i środkami in­geruje w rozmaity sposób w życie rodziny.

Szczególnie dzisiaj pomoc rodzinie jest niezbędna, co wynika z okre­ślonej, bardzo trudnej sytuacji społecznej, ekonomicznej jaką przeżywa współczesna rodzina. Narażona jest ona bowiem na wiele zagrożeń, nie­bezpieczeństw powodujących jej dysfunkejonalność, niewydolność opie­kuńczo-wychowawczą. Do najczęściej występujących, niekorzystnych zjawisk zakłócających prawidłowe funkcjonowanie rodziny należą' wysoki wskaźnik rozwodów, migracja, bezrobocie, ubóstwo, bardzo trud­na sytuacja mieszkaniowa, niepełność rodziny spowodowana śmiercią, rozpadem, separacją, urodzeniem dziecka poza małżeństwem, także cza­sowa niepełność rodziny, szerzące się w rodzinie zjawiska patologii spo­łecznej: pijaństwo, agresja, przestępczość, narkomania.

Sytuacja życiowa dziecka w rodzinach problemowych, dysfunkcjonal­nych jest niezmiernie trudna, bolesna, wymagająca działań, które zmie­rzałyby do zaspokojenia jego potrzeb.

Wszechstronna działalność opiekuńczo-wychowawcza w środowisku lokalnym, a więc w najbliższym środowisku zamieszkania dziecka, po­winna koncentrować się przede wszystkim na rodzinie, dopiero po wy­czerpaniu wszystkich możliwych form pomocy i w sytuacji braku ja­kichkolwiek szans i nadziei na "uzdrowienie" rodziny rozważa się moż­liwość opieki zastępczej.

W ostatnich latach zauważa się w wielu środowiskach lokalnych oży­wioną i wielokierunkową działalność instytucjonalną, społeczną podej­mowaną przez różne placówki wychowania pozaszkolnego, stowarzy­szenia i ruchy wyznaniowe, a także charytatywną działalność osób pry­watnych na rzecz pomocy dziecku i rodzinie. Niektóre kierunki i formy ich działania zostaną ukazane w tej pracy.


Niniejsze materiały pomocnicze zawierająanalizę wybranych tylko za­gadnień dotyczących pomocy dziecku i rodzinie w środowisku lokal­nym. Skoncentrowano się na kilku problemach z tego zakresu, to jest: na teoretycznych podstawach opieki i wychowania nad dzieckiem, na skut­kach zagrożeń funkcjonowania opiekuńczo-wychowawczego współcze­snej rodziny, rodzinach czasowo niepełnych oraz na kierunkach, formach i sposobach organizowania pomocy rodzinie i dziecku w środowisku lokalnym. Problemy te wydają się być podstawowe i ważne z punktu widzenia społecznego i pedagogicznego ze względu na ich aktualność społeczną i doniosłość w procesie organizowania opieki i wychowania nad dzieckiem.

Wybór tych zagadnień do analizy i charakterystyki podyktowany byt względami merytorycznymi i praktycznymi. 7,alctało nam bowiem na zebraniu bardzo rozproszonej w literaturze i piśmiennictwie pedagogicr.­nym wiedzy na wyżej wymienione tematy, ale przede wszystkim na próbie uporządkowania, klasyfikacji, uogólnienia _jc.j i przekazania studentom w tym skrypcie. Wydaje się, że wypełniamy poniekąd pewną lukę w lite­raturze przedmiotu. Sądzimy, że w ten sposc5h dovtarczymy i rozszer­my wiedzę studentów w zakresie pedagogiki opiekuńczej o nowe, aktu alne problemy teoretyczne i praktyczne, xwatne z opieką nad dzice­kiem i rodziną w środowisku lokalnym. Stwienci studiów zaocznych, zwłaszcza pochodzący z mniejszych Inle.l~cowil~cl, mają ogromne trud­ności zdotarciem do literatury przedmiotu. Niclim.ne podręczniki i skrypty z pedagogiki opiekuńczej wydane wcześnic_j nic aa wznawiane, wskut~:k czego niemal całkowity ich brak w bibliotekach gminnych, szkolnych, miejskich, pedagogicznych wyraźnie odcr.uwa,j;~ Uudc:nci studiujący za­ocznie. Świadomość tego faktu towarzyszyła auturol~i w przygotowywa­niu tej pracy. W związku z tym ninięjsze "M,ncrialy pomocnicze" ma uzupełnić istniejącą lukę na rynku wydawnicrym i pomóc studentom ~w zdobywaniu wiedzy w ramach takich przedlniut(w.jak: teoretyczne pod­stawy pracy opiekuńczo-wychowawczęj, pedagogika społeczna, meto­dyka pracy opiekuńczo-wychowawczej. Praca ta dostarcza bowiem stu­dentom podstawowej wiedzy z zakresu omawianej problematyki. Ko­rzystać oni mogą z tych "Materiałów" przygotowując się do ćwiczeń, egzaminów, ale także pisząc pracę magisterską. Każdy rozdział zawiera bogatą literaturę( w odnośnikach) umożliwiającą pogłębienie, rozsze­rzenie omawianych zagadnień. Na końcu książki znajduje się bibliogra­

t fia, opracowana problemowo, informująca studentów o najważniejszych pozycjach dotyczących zagadnień stanowiących przedmiot tej pracy.

I ' Konstrukcja logiczno-merytoryczna składa się z trzech części i biblio­I'

grafii. Pierwszy rozdział opracowany przez Jadwigę Izdebską dotyczy teoretycznych podstaw opieki i wychowania nad dzieckiem. Autorka, w oparciu o dotychczasowy dorobek piśmiennictwa pedagogicznego, podej­muje próbę uporządkowania i klasyf kację zagadnień związanych z pod­stawową terminologią tej pracy: opieka, wychowanie, funkcje opieki. Rozdział ten zamyka schemat ukazujący podstawowe ogniwa systemu opieki nad dzieckiem w środowisku lokalnym, co stanowi punkt wyjścia do analizy problemów zawartych w następnych rozdziałach. Następnie autorka przedstawia bardzo syntetycznie przedmiot, zadania, zakres za­interesowań pedagogiki opiekuńczej i w ten sposób wprowadza studen­tów w problematykę tej nauki.

Część druga, autorstwa Wioletty Danilewicz, dotyczy wybranych pro­blemów współczesnej rodziny. Autorka, w oparciu o analizę literatury i własne badania przedstawia następujące zagadnienia: pojęcie i funkcje rodziny, przyczyny i rodzaje zakłóceń w funkcjonowaniu opiekuńczo­wychowawczym współczesnych rodzin, sieroctwo jako skutek zaburzeń funkcjonowania rodziny (roz.II). Następnie W. Danilewicz analizuje przyczyny niepełności rodzin, podaje ich klasyfikację oraz ukazuje sytu­ację dziecka w rodzinie czasowo niepełnej ze względu na długotrwały pobyt rodzica lub rodziców za granicą.

W części trzeciej Beata Krzesińska-Żach omawia podstawowe kie­runki, formy i sposoby organizowania pomocy rodzinie i dziecku w śro­dowisku lokalnym. Przedstawia główne kierunki pomocy rodzinie i dziec­ku w aspekcie historii pomocyspołecznej oraz analizuje pojęcia: "ponu>c społeczna" i "pomoc rodzinie". Następnie B. Krzesińska-Żach charakte­ryzuje instytucje socjalno-wychowawcze wspomagające rozwój d-niecka w środowisku rodzinnym oraz wybrane organizacje społeczne świad­czące pomoc rodzinie. Część ta zawiera również omówienie nowej roli stowarzyszeń, ruchów wyznaniowych i kościoła w środowisku lokalnym oraz ich udziału w organizowaniu pomocy dziecku i rodzinie.

Książkę tę traktujemy jako materiały pomocnicze w studiowaniu na kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i adresujemyjądo stu­dentów studiów stacjonarnych, zaocznych i podyplonu~wych.

Białystok, 23.V.1994 Jadwiga Izdebska


10

PRZYPISY

'SzewLej, patrz: Pedagogika.społeczna. red. T. Pilch, 1 . Lepalczyk, War­szawa 1993, część 1I, s. 121-144, część 1V, s. a 19-397, część V, s. 398­4l6.

=Lokalne środowisko wychowawcze -.jest to iespi~ł czynników społecz­no-kulturowych i naturalnych wywierajacy wpływ wychowawczy w ra­mach rejonu zamieszkania, np. osiedle mieszkaniowe, wieś, małe mia­sto, kilka wsi blisko siebie połoYonych. W sklad tego środowiska wcho­dząnie tylko środowiskowe instytucje, placówki, grupy społeczne, sto­warzyszenia, organizacje, ale t<3kie kontekst geo~raticzny i społeczno­kulturowy. Zob.: M. Winiarski: W.slnSldzinlanio .szkole i .środowiska. Warszawa 1992, s. 17. Srerxej na ten temat: T. Pilch, Środowisko lokal­ne - struktz~rcr,,~żmkcjc, lmzeviriunv, w: Pedagogika .społecznc~, op. cit.

CZF,~SC 1

dr Jadwiga Izdebska

TEORETYCZNE PRZESŁANKI WYCHOWANIA I OPIEKI NAD

DZIECKIEM

Przedstawienie wybranych form i kierunków opieki nad dzieckiem i rodzinąw środowisku lokalnym wymaga, jak sądzę, określenia najpierw kluczowych dla tej problematyki pojęć, którymi są: opieka i wychowa­nie.

1. Opieka i wychowanie.

Dla analizy podjętej w tej pracy, wydaje się potrzebne wyjaśnienie ter­minów używanych często zamiennie, takich jak: działalność opiekuńcza i działalność socjalna'. Są to pojęcia, które różni przede wszystkim za­kres i treść podejmowanych działań. Praca opiekuńcza jest elementem pracy socjalnęj i związana jest z opiekąnad osobami niesamodzielnymi, czy to z racji wieku(dzieci, młodzież), czy z powodu stanu zdrowia (cho­rzy, inwalidzi). Natomiast praca socjalna jest pojęciem szerszym, łączy się nie tylko z pracąopiekuńczą, ale również z psychoterapią, wychowa­niem, uczestnictwem w kulturze. Praca socjalna może przyjmować róż­ne formy, od pomocy doraźnej (ratownictwa) do działań długofalow~h, wspomagających, wspierąjących rozwój jednostek i grup. Może ona~do­tyczyć konkretnej osoby, rodziny, grupy, społeczności lokalnej, opierać się tytko na pomocy dorażnej lub na działalności opiekuńczej (w do­mach dziecka, w zakładach dta przewlekle chorych) czy też na działal­ności wspomagąjącej pomyślny rozwój jednostki (np. w świetlicy, klu­


CZĘŚĆ I

PRZYPISY

'Szerzęj, patrz: P~dagvgTikaspofeczna, red. T. Pilch, I . Lepalczyk, War­szawa 1993, część II, s. 121-144, część 1V, s. 319-397, część V, s. 398­416.

Lokalne środowisko wychowawcze - jest to zespół czynników społecz­no-kulturowych i naturalnych wywierający wpływ wychowawczy w ra­mach rejonu zamieszkania, np. osiedle mieszkaniowe, wieś, małe mia­sto, kilka wsi blisko siebie położonych. W skład tego środowiska wcho­dząnie tylko środowiskowe instytucje, placówki, grupy społeczne, sto­warzyszenia, orł;anizacje, ale także kontekst geograticzny i społeczno­kulturowy. Zob.: M. Winiarski: Wspófdziafcrnie .szkvfv i środowiska. Warszawa 1992, s. 17. Szerzej na ten temat: T. Pilch, Środowisko lokal­ne - struktur~a,.firnkcje, przemiany, w: Pedagogika spofeczna, op. cit.

dr Jadwiga Izdebska

TEORETYCZNE PRZESŁANKI WYCHOWANIA I OPIEKI NAD

DZIECKIEM

Przedstawienie wybranych fonu i kierunków opieki nad dzieckiem i rodzinąw środowisku lokalnym wymaga, jak sądzę, określenia najpierw kluczowych dla tej problematyki pojęć, którymi są: opieka i wychowa­nie.

1. Opieka i wychowanie.

Dla analizy podjętej w tej pracy, wydaje się potrzebne wyjaśnienie ter­minów używanych często zamiennie, takich jak: działalność opiekuńcza i działalność socjalna'. Są to pojęcia, które różni przede wszystkim za­kres i treść podejmowanych działań. Praca opiekuńcza jest elementem pracy socjalnej i związana jest z opieką nad osobami niesamodzielnymi, czy to z racji wieku(dzieci, młodzież), czy z powodu stanu zdrowia (cho­rzy, inwalidzi). Natomiast praca socjalna jest pojęciem szerszym, łączy się nie tylko z pracąopiekuńezą, ale również z psychoterapią, wychowa­niem, uczestnictwem w kulturze. Praca socjalna może przyjmować rp2 ne formy, od pomocy doraźnej (ratownictwa) do działań długofalowh­wspomagających, wspierąjących rozwój jednostek i grup. Może onao­tyczyć konkretnej osoby, rodziny, grupy, społeczności lokalnej, opiec`

się tylko na pomocy dorażnej lub na działalności opiekuńczej (w do­mach dziecka, w zakładach dla przewlekle chorych) czy też na działal­ności wspomagającej pomyślny rozwój jednostki (np. w świetlicy, klu­


12

bie) albo przyjmować formy kompensacji społecznej (np. rodzina za­stępcza, dom dziecka, dom dla osób samotnych). Praca socjalna może w różnych proporcjach zawierać zarówno elementy ratownictwa, opieki, pomocy, jak też kompensacjiz. Poniższy wykres pokazuje związek pracy socjalnej z innymi dziedzinami działalności w środowisku życia dziec­ka.

PSYCHOTERAPIA

PRACA 0-SOCJALNA UCZESTNICTWO

              PRACA                            PRACA                            PRACA

              SOCJALNO-                            SOCJALNA                            KULTURALNO

              WYCHO-                                          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin