Encyklopedia Pedagogiczna tom 1 Wojciech Pomykało.doc

(101942 KB) Pobierz

 

W -u

ENCYKLOPEDIA PEDAGOGICZNA

••lii

pod redakcją Wojciecha Pomykało

WYDANIE PIERWSZE

 

li

FUNDACJA

WARSZAWA 1993

 

INNOWACJA

FUNDACJA INNOWACJA

VII.

Konsultanci działów:

I. PEDAGOGIKA OGÓLNA

— prof. dr Bogdan Suchodolski, prof. dr Wojciech Pomykało II. DYDAKTYKA

— prof. dr Tadeusz Lewowicki III. TEORIA WYCHOWANIA

— prof. dr Wojciech Pomykało

IV. PEDEUTOLOGIA

— prof. dr Czesław Banach

V. PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZA

— prof. dr Edmund Trempała

VI. ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA W OŚWIACIE '••. — prof. dr Jan Kluczyński, prof. dr Mirosław Szymański

5DSTAWY WIEDZY O INSTYTUCJACH OSWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH — prof. dr Jan Kluczyński, prof. dr Mirosław Szymański VIII. PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA

— prof. dr Lesław Pytka K. PEDAGOGIKA REWALIDACYJNA f%rfvflte

— prof. dr Aleksander Hulek T       ¥

X. PSYCHOLOGICZNE PODSTAWY KSZTAŁCENIA I WYCHÓWA*NlX      łi ' — prof. dr Włodzimierz Szewczuk

Opracowanie redakcyjne i edytorskie:

Barbara Łysakowska-Wencel Janusz Wencel

Copyright by FUNDACJA INNOWACJA 1993

WYDAWCA: Fundacja INNOWACJA, ul. Grażyny 13, 02-548 WARSZAWA

Tel./Fax 45-53-12 Oddano do składu 15 grudnia 1992, podpisano do druku w maju 1993

Druk ukończono w czerwcu 1993. NAKŁAD: 10.000 egz. OBJĘTOŚĆ: 148 arkuszy wydawniczych: 64 arkusze drukarskie

PAPIER offsetowy, kl. III, 70 g, rola 70 cm Skład i łamanie: ComSet, ul. Lwowska 2a m. 13, tel. 25-70-13 ';    DRUK I OPRAWA: PWP „Gryf' S.A., Ciechanów, ul. Sienkiewicza 51

Przedmowa

Oddajemy do rąk Czytelników — od dawna oczekiwaną, wielo­krotnie zapowiadaną — Encyklopedię Pedagogiczną. Prace nad jej wydaniem trwały od końca lat sześćdziesiątych. W sumie — około dwadzieścia pięć lat. Towarzyszyły im dyskusje nad koncepcją meryto­ryczną i kształtem edytorskim. W ciągu tego okresu powstały liczne hasła, które w znacznej części znalazły się w tej edycji. Obecnie wydana Encyklopedia Pedagogiczna to próba ukazania dorobku pedagogów polskich z okresu ćwierćwiecza, a zarazem najnowszych dokonań — po­wstałych w ostatnich dwóch — trzech latach. W dużym stopniu zadecydowało to o profilu wydawnictwa. Zostało oparte ono na przyjętych przed wielu laty i kontynuowanych współcześnie głównych założeniach edytorskich.

Od początku encyklopedia miała pluralistyczny charakter. Znalazło to wyraz w doborze autorów i treści publikowanych haseł. Już po wydaniu w latach 1970-1971 Małej Encyklopedii Pedagogicznej (jako dodatku do dwutygodnika „Wychowanie") jeden z jej recenzen­tów, profesor pedagogiki, pisał:,,Redakcja pewnie wyszła z założenia, że każdy, kto zajmuje się u nas pedagogiką, może być autorem odpowied­niego artykułu. Grube nieporozumienie. Tylko część pedagogów ma zdecydowanie socjalistyczne przekonania". W innej części tej recenzji czytamy: „Pedagogika jako nauka jest w dużej mierze ideologią. Tylko pedagodzy marksiści mogą dać w encyklopedii wykład pedagogiki soc­jalistycznej. Aby ich do tego skłonić, konieczny jest jako redaktor zdecydowany pedagog marksista, dobrze zorientowany w tym, co kto reprezentuje". .-..-.,. .•.•.;,;•&-"^

Ten pluralistyczny kształt już ówcześnie przygotowywanej ency­klopedii pedagogicznej był broniony przez większość polskiego środo­wiska pedagogicznego. Znalazło to wyraz w masowym jego udziale w konferencji poświęconej dalszym pracom nad przygotowaniem Encyklopedii Pedagogicznej, która odbyła się w Nieborowie w 1978 r. Szczególnej pomocy redakcji Encyklopedii Pedagogicznej — w zapew­nieniu jej opracowania w pluralistycznym kształcie — udzielili profeso­rowie: B. Suchodolski, W. Okoń, Cz. Kupisiewicz, W. Szewczuk, T. Lewowicki, J. Kluczyński, Cz. Czapów, S. Krawcewicz, Z. Pietrasiński, A. Hulek i wielu innych. Jednak wydanie encyklopedii pedagogicznej w postaci książkowej napotykało znaczne opory ówczesnych wydaw­ców. Żądali oni usunięcia takich autorów jak: B. Nawroczyński, A. Kamiński, K. Sośnicki, T. Czeżowski, T. Gołaszewski. Redakcja encyklopedii nie zgodziła się z takimi żądaniami. /: u " rt

W rezultacie kolejny wariant encyklopedii pedagogicznej ukazał się jako dodatek do tygodnika „Oświata i Wychowanie" (będącego

III

kontynuatorem „Wychowania"). Opulikowano zeszyty problemowe z zakresu pedagogiki ogólnej, nauki o organizacji i zarządzaniu, pedagogiki rewalidacyjnej. Rozpoczęto, choć nie dokończono, druk zeszytu poświęconego dydaktyce. Nie wydrukowano przygotowanych przez redakcję „Oświaty i Wychowania" zeszytów z zakresu teorii wychowania, psychologicznych podstaw kształcenia i wychowania, pedagogiki resocjalizacyjnej, pedeutologii, pedagogiki opiekuńczej. Druk zeszytu z zakresu dydaktyki przerwał stan wojenny. W końcu 1881 r., w warunkach stworzonych przez stan wojenny, nie było szans druku przygotowywanych zeszytów uznanych przez ówczesne władze za „eklektyczne ideologicznie". Już bardzo wcześnie założony pluralistycz­ny charakter przygotowywanej encyklopedii pedagogicznej został roz­winięty w jej współczesnym kształcie. Znalazło to wyraz zwłaszcza w równoległym publikowaniu odmiennych treściowo haseł dotyczących celów kształcenia i wychowania, ideałów wychowawczych, samego wychowania oraz wielu innych.

Takie założenie dotyczące kształtu edytorskiego przedstawionej Czytelnikowi Encyklopedii Pedagogicznej wiąże się z autorskim charakterem poszczególnych haseł. Od początku pracy przyjęto zasadę, że redakcja nie ingeruje w treść haseł, nie koryguje autorskiego punktu widzenia, nie unifikuje poglądów autorów opracowujących hasła na zbliżone tematy. Przedmiotem zainteresowania redakcji było spełnienie przez autorów elementarnych warunków edytorskich. I w tym przypad­ku redakcja postępowała liberalnie. Znalazło to wyraz w fakcie, że w niektórych hasłach bardziej opisuje się dzieje rozwiązywania danego problemu niż jego współczesny kształt, tendencje i sposoby pedagogicz­nej terapii. W paru hasłach nie publikujemy bibliografii. W niektórych przypadkach, nie chcąc ingerować w treść danego hasła, a uważając, że temat wymaga wielostronnego ujęcia, redakcja zamówiła i opub­likowała hasło równoległe. Nieraz to dublowanie haseł powstało na skutek długotrwałości prac nad encyklopedią i opracowania w różnych okresach kilku wzajemnie uzupełniających się wariantów danego hasła.

Poszczególne hasła drukowane w Encyklopedii Pedagogicznej powstały w różnym okresie, mają r ó ż n ą stylistykę, w różnym stopniu odzwierciedlają współczesny stan badań w danej dziedzinie. Jest to efekt ćwierćwiecza prac nad tym wydawnictwem.

Natomiast od początku przyjęto założenia, że w encyklopedii nie będzie haseł ściśle historycznych i prezentacji w osobnych hasłach poszczególnych osób zasłużonych dla polskiej i światowej oświaty i wychowania, pedagogiki i nauk z pedago­giką związanych. Zamiast wielu haseł historycznych publikujemy synte­zę dziejów oświaty i wychowania opracowaną przez prof. dr. S. Woło-szyna oraz kilka haseł poświęconych instytucjom, które już w polskim systemie oświatowo-wychowawczym nie istnieją, ale w nim i w innych sys­temach odegrały doniosłą rolę. Dotyczy to przykładowo szkoły elementarnej

IV

czy gimnazjum. Natomiast osoby są prezentowane przez poszczegól­nych autorów przy okazji przedstawiania problemów merytorycznych. Nie ma też w Encyklopedii Pedagogicznej osobnych haseł po­świeconych zagranicznym systemom oświatowo-wychowawczym.

:, Encyklopedia Pedagogiczna jest dziełem zbiorowym. Pub­likuj e się w niej ponad dwieście siedemdziesiąt haseł ponad stu pięćdziesięciu autorów. W pracach nad nią brało udział wiele osób. Inicjatorem, twórcą jej koncepcji i głównym realizatorem był od początku prof. dr W. Pomykało. Szczególnej pomocy we wsparciu koncepcji i jej realizacji udzielił prof. dr B. Suchodolski. Był recen­zentem większości haseł. Jeszcze na kilka tygodni przed śmiercią opracował nowe hasło dotyczące pedagogiki kultury. Od początku nie tylko autorsko, ale szerzej, w pracach nad encyklopedią brali udział profesorowie: Cz. Czapów i S. Krawcewicz.

Encyklopedia w obecnej redakcji jest w dużej mierze także dziełem konsultantów poszczególnych działów. W zakresie pedagogiki ogólnej

•— prof. dr. B. Suchodolskiego i prof. dr. W. Pomykało; dydaktyki

— prof. dr. T. Lewowickiego; teorii wychowania — prof. dr. W. Pomykało; pedeutologii — prof. dr. Cz. Banacha; pedagogiki opiekuń­czej — prof. dr. T. Trempały; pedagogiki resocjalizacyjnej — prof. dr. L. Pytki; pedagogiki rewalidacyjnej — prof. dr. A. Hulka; organizacji i zarządzania oświatą — prof. dr. J. Kluczyńskiego i prof. dr. M. Szymańskiego; wiedzy o instytucjach oświatowo-wychowawczych

*>— prof. dr. J. Kluczyńskiego i prof. dr. M. Szymańskiego; psychologicz­nych podstaw kształcenia i wychowania — prof. dr. W. Szewczuka.

Odnotować też należy, że przy wydaniu pierwszych zeszytów Małej Encyklopedii Pedagogicznej współpracował doc. dr M. Jakubowski, zastąpiony następnie przez doc. dr. hab. F. Korniszewskiego, któremu stan zdrowia uniemożliwił wytrwanie do końca prac nad Małą Ency­klopedią Pedagogiczną.

Wydawcą Encyklopedii Pedagogicznej w jej współczesnym kształ­cie jest Fundacja Innowacja. Powstała ona w styczniu 1989 r. Jej głównym statutowym zadaniem jest wspieranie innowacyjnych zdolno­ści dzieci i młodzieży. Fundacja jest instytucją całkowicie niezależną i nie korzystała dotąd z żadnych subwencji i dotacji. Fundacja Innowacja będzie przygotowywała co dwa lata suplement do tego wydania Ency­klopedii Pedagogicznej.

Wydawnictwo i Redakcja naukowa

POLSKIE INICJATYWY I OPRACOWANIA ENCYKLOPEDYCZNE I SŁOWNIKOWE Z ZAKRESU PEDAGOGIKI

(Rys historyczny)

Ruch obejmowania wiedzy pedagogicznej w po­staci encyklopedii i leksykonów rozwinął się w XIX stuleciu. Znaczyły go takie opracowania, jak niemiec­kie Wórlego (1835), Herganga (1851), Schmida (1858—1870), czy wreszcie Reina (1895—1899), fran­cuskie Raymonda (1865) czy Buissona (1882—1888), anglosaskie Kiddle'a i Schema (wydawcy, 1877) czy Monroe'a (1911—1914) i inne. Dzisiaj wszystkie cywilizowane kraje posiadają — mniej lub bardziej obszerne i liczne—encyklopedyczne i leksykograficz-ne compendia wiedzy pedagogicznej, wiedzy narosłej w ciągu wieków i wiedzy współczesnej. Compendia te są powszechnie dostępne. Jak ma się sprawa w Polsce?

W Polsce były kilkakrotnie podejmowane próby opracowywania encyklopedii pedagogicznych. Dwa najpoważniejsze nasze przedsięwzięcia w tym zakresie nie zostały — niestety — doprowadzone do końca. Pierwsze to Encyklopedia Wychowawcza, zapocząt­kowane jeszcze w ubiegłym stuleciu w epoce pozyty­wizmu; drugie — to Encyklopedia Wychowania z lat trzydziestych.

Encyklopedia Wychowawcza dobrze świadczy o naszym ruchu naukowym i świadomości pedagogi­cznej w okresie pozytywizmu warszawskiego i w okre­sie popozytywistycznym. Należy ona do pierwszych tego rodzaju zamierzeń encyklopedycznych na świe­cie. Pomysł był bardzo ambitny, lecz nie został zrealizowany w całości. O ile dobrze świadczy o inic­jatorach naszej Encyklopedii jej zamysł, rozmiary i poziom opracowania, o tyle złe świadectwo wy­stawiamy sobie, że dzieła tego nie potrafiliśmy do­prowadzić do końca. Można to tłumaczyć trudnoś­ciami w opracowywaniu i wydawaniu Encyklopedii, ciężkimi warunkami życia polskiego pod zaborami (subsydiów państwowych nie było, dochód z prenu­meraty nie pokrywał kosztów wydawnictwa). Nie zdobyliśmy się jednak na dokończenie dzieła i w wa­runkach naszej niepodległości po 1918 roku.

Prace nad Encyklopedią Wychowawczą rozpo­czął komitet redakcyjny w 1877 roku. W skład jego początkowo wchodzili: J.T. Lubomirski, E. Stawiski,

S. Przystański i J.K. Plebański; później skład komite­tu ulegał kilkakrotnym zmianom. Pierwszy tom tego wydawnictwa, zakrojonego na kilkanaście wolumi­nów, został wydany przez firmę Gebethnera i Wolffa w 1881 roku (1). W 1912 roku wyszedł tom ósm> i rozpoczęto wydawanie tomu dziewiątego (Ency­klopedia ukazywała się zeszytami). Wojna światowa i brak funduszów spowodowały kilkuletnią przerwę w wydawnictwie. Ostatnią próbę dokończenia Ency­klopedii podjęto w 1920 roku z zasiłku Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Do­prowadzono do końca tom dziewiąty, tj. do litery P włącznie. Na tym prace nad Encyklopedią utknęły. F. Kierski w swojej Podręcznej Encyklopedii Pedago­gicznej (1923) informuje, że „w druku znajduje się litera R", lecz ten tom już nie wyszedł i nie wiemy, czy się zachowały i ewentualnie gdzie się znajdują mate­riały zgromadzone do tego i następnych tomów.

Encyklopedia Wychowawcza ma układ alfabety­czny. Składają się na nią na ogół obszerne artykuły, traktujące o rozmaitych zagadnieniach wychowaw­czych i zasłużonych dla wychowania i oświaty po­staciach historycznych. Wiele z tych opracowań pozo­stało do dziś wartościowymi — o historycznym, a niekiedy unikalnym znaczeniu — rozprawami peda­gogicznymi.

I tak — na przykład — w tomie pierwszym hasło Abecadło jest kilkudziesieciostronicową rozprawą o dziejach pisma ludzkiego, napisaną przez znanego naszego orientalistę Ignacego Radlińskiego (1843—1920), a hasła-rozprawy o Atlasach i o Bajce opracował znany pisarz Adolf Dygasiński (1839—1902), który ma też niepomierne zasługi w propagowaniu w Polsce ówczesnej europejskiej wiedzy psychologicznej i pedagogicznej. Autorami haseł-artykułów byli najwybitniejsi ówcześni polscy uczeni i pedagogowie: psycholog Juliusz Ochorowicz, historyk literatury Piotr Chmielowski, filozof Henryk Struve, fizyk Stanisław Kramsztyk, matematyk Sa­muel Dickstein, historyk literatury Wiktor Hahn, historyk Władysław Smoleński, językoznawca Stanis-

VI

ław Szober, pedagog Stanisław Karpowicz (autor m.in. artykułu Gry i zabawy w tomie piątym oraz artykułu Kary i karność w tomie szóstym), pedagog Iza Moszczeńska, pedagog Waldemar Osterloff, psy­cholog Aniela Szycówna (autorka m.in. rozpraw Nauka o rzeczach i Pedologia w tomie ósmym), lekarz Stanisław Kopczyński (autor m.in. artykułu o Higie­nie szkolnej w tomie piątym), pedagog Antoni Danysz (autor m.in. rozpraw o Janie Amosie Komeńskim w tomie szóstym oraz o Janie H. Pestalozzim i o His­torii pedagogiki w tomie ósmym) i wielu innych.

Wybuch drugiej wojny światowej w 1939 roku nie pozwolił ukończyć drugiego naszego wielkiego przedsięwzięcia na tym polu — Encyklopedii Wy­chowania, nad którą prace zostały podjęte w latach trzydziestych przez Naszą Księgarnię, Wydawnictwo Związku Nauczycielstwa Polskiego (2). Pozostały z tego wydawnictwa: tom pierwszy w dwóch częś­ciach, obejmujący omówienie fizjologicznych, psy­chologicznych, socjologicznych i historycznych pod­staw wychowania oraz wykład pedagogiki ogólnej i szczegółowej; tom drugi obejmujący dydaktykę ogólną i szczegółowe dydaktyki przedmiotowe; kil­kanaście zeszytów tomu trzeciego, poświęconych or­ganizacji nauczania i wychowania oraz monograficz­nemu oświetleniu oświaty i szkolnictwa w poszczegól­nych krajach. Układ bowiem Encyklopedii Wychowa­nia nie jest alfabetyczny, jak w większości ency­klopedii i leksykonów, lecz systematyczny, problemo­wy, nieco podobnie jak na przykład w N. Nohla i L. Pallata Handbuch der Pddagogik (Langensalza 1928 i nast., J. Bełz).

Encyklopedia Wychowania była niewątpliwie po­ważnym polskim osiągnięciem naukowym. Opraco­wana przez szeroki zespół najlepszych polskich nau­kowców — pedagogów, psychologów, metodyków, organizatorów wychowania i oświaty — dobrze na ogół odzwierciedla ówczesny stan wiedzy pedagogicz­nej w Polsce i na świecie. Jakkolwiek znamiennym rysem całości był charakterystyczny dla ówczesnych nauk pedagogicznych eklektyzm w założeniach meto­dologicznych i przeważnie deskrypcyjna (nie: eks-plikacyjna) metoda porównawcza w przedstawieniu zagadnień; jakkolwiek — szczególnie w partiach historycznych — zaznaczyły się w opracowaniu ten­dencje polityczne ówczesnego państwa polskiego (por. na przykład rozprawę Polskie tradycje wycho­wawcze), to jednak niezależnie od tego encyklopedia daje bogatą wiedzę pedgogiczną i dla krytycznego czytelnika posiada wartość do dnia dzisiejszego.

Warto przypomnieć, że psychologiczne podsta­wy wychowania przedstawili w odpowiednich roz­prawach Stefan Baley, Stefan Błachowski, Stefan Szuman i Mieczys...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin