................BAROK - ARCHITEKTURA......................
CHRONOLOGIA
BAROK 1600 - 1715
WŁOCHY
ANGLIA
FRANCJA
NIEMCY
1584 - 1670
1670 - 1715
1615- 1700
1700 - 1750
Wilfried Koch w książce Style w architekturze proponuje następującą periodyzację architektury baroku:
HISZPANIA
AUSTRIA
WCZESNY 1570-1630
WCZESNY 1610-1643
1600-1800
MadernaBerninidella Porta
de BrosseMansartLemercier
DOJRZAŁY 1630-1700
DOJRZAŁY 1643-1715
Borominida CortonaRainaldiGuariniLonghena
Le VauHardouin-Mansart
de Herrerade ChurrigueraTomeMora
1660-1780G. GientzenhoferJ.DientzenhoferK. DientzenhoferBahrNeumannCosmas D. AsamEgid Q. AsamZimmermannSchlaun
1690-1780von Erlachvon Hildebrandt
1670-1730JonesWrenHawksmoreGibbs
PÓŹNY 1700-1780
PÓŹNY 1715-1723-1774
JuvarraFontanaGagliardi
Lepautre
Barokowa architektura sakralna była modyfikacją architektury renesansowej, spełniającą wymogi programowe określone przez kontrreformacyjny Sobór Trydencki, który jednak nie formułował ścisłych wymagań stylistycznych, ani nie określał programu przestrzennego świątyni. Celem zaleceń trydenckich było stworzenie przestrzeni sprzyjającej uczestnictwu wiernych w emocjonalnym przeżyciu wspólnoty religijnej, przy zachowaniu "zorientowanej" liturgii, w której masie wiernych przewodzi celebrujący przy ołtarzu kapłan. Zmiany, jakie pojawiły się w architekturze renesansowej, czyniąc z niej architekturę barokową, były wynikiem prób pogodzenia renesansowego ideału - planu centralnego - z wymogami liturgii, której bardziej sprzyjał plan wzdłużny. Efektem tych prób było połączenie planu świątyni podłużnej, w której poszerzono nawę główną i zmarginalizowano nawy boczne zastępując je kaplicami (czym zlikwidowano rozbicie przestrzeni) z przekrytym kopułą planem centralnym, w naturalny sposób zwracającym uwagę zgromadzonych ku centrum świątyni. Stosunkowo mroczna nawa skontrastowana z jasną przestrzenią części centralnej, doświetlonej górnym światłem o trudno rozpoznawalnym źródle, sprzyjała tworzeniu efektów podkreślających emocjonalny charakter ceremonii. Temu samemu celowi służyło iluzjonistyczne malarstwo ścienne oraz niespokojna, dynamiczna tektonika ścian.Przestrzeń świątyni barokowej formowano na wiele sposobów, ale sam proces przemian ilustruje porównanie planów dwóch słynnych kościołów rzymskich: kościoła Il Gesu ((1568-84)) Giacomo da Vignoli i kościoła San Carlo alle Quattro Fontane (1634-1665) Francesco Borominiego
Plany kościołów Il Gesu i San Carlo alle Quattro Fontane
W kościele Il Gesu nawy boczne zastąpiono szeregami kaplic, a transept zredukowano do minimum, zachowując jednak czytelny układ krzyża łacińskiego. W znacznie późniejszym kościele San Carlo plan centralny rozciągnięty został wzdłuż osi łączącej wejście z ołtarzem, a wnętrze i elewację kształtują płynne linie faliste.
Barok "kontrreformacyjny" szybko przyjął się w krajach katolickich (Hiszpania, część Niemiec), ale siłą rzeczy nigdy nie zdo...
nikas97