-14-BAROK ARCHITEKTURA.docx

(13215 KB) Pobierz

................BAROK - ARCHITEKTURA......................

CHRONOLOGIA

BAROK 1600 - 1715

WŁOCHY

ANGLIA

FRANCJA

NIEMCY

1584 - 1670

1670 - 1715

1615- 1700

1700 - 1750

 

Wilfried Koch w książce Style w architekturze proponuje następującą periodyzację architektury baroku:

WŁOCHY

FRANCJA

HISZPANIA

NIEMCY

AUSTRIA

ANGLIA

WCZESNY 1570-1630

WCZESNY 1610-1643

1600-1800

 

 

 

Maderna
Bernini
della Porta

de Brosse
Mansart
Lemercier

 

 

 

 

DOJRZAŁY 1630-1700

DOJRZAŁY 1643-1715

 

 

 

 

Boromini
da Cortona
Rainaldi
Guarini
Longhena

Le Vau
Hardouin-Mansart

de Herrera
de Churriguera
Tome
Mora

1660-1780
G. Gientzenhofer
J.Dientzenhofer
K. Dientzenhofer
Bahr
Neumann
Cosmas D. Asam
Egid Q. Asam
Zimmermann
Schlaun

1690-1780
von Erlach
von Hildebrandt

1670-1730
Jones
Wren
Hawksmore
Gibbs

PÓŹNY 1700-1780

PÓŹNY 1715-1723-1774

 

Juvarra
Fontana
Gagliardi

Lepautre

 

Barokowa architektura sakralna była modyfikacją architektury renesansowej, spełniającą wymogi programowe określone przez kontrreformacyjny Sobór Trydencki, który jednak nie formułował ścisłych wymagań stylistycznych, ani nie określał programu przestrzennego świątyni. Celem zaleceń trydenckich było stworzenie przestrzeni sprzyjającej uczestnictwu wiernych w emocjonalnym przeżyciu wspólnoty religijnej, przy zachowaniu "zorientowanej" liturgii, w której masie wiernych przewodzi celebrujący przy ołtarzu kapłan. Zmiany, jakie pojawiły się w architekturze renesansowej, czyniąc z niej architekturę barokową, były wynikiem prób pogodzenia renesansowego ideału - planu centralnego - z wymogami liturgii, której bardziej sprzyjał plan wzdłużny. Efektem tych prób było połączenie planu świątyni podłużnej, w której poszerzono nawę główną i zmarginalizowano nawy boczne zastępując je kaplicami (czym zlikwidowano rozbicie przestrzeni) z przekrytym kopułą planem centralnym, w naturalny sposób zwracającym uwagę zgromadzonych ku centrum świątyni. Stosunkowo mroczna nawa skontrastowana z jasną przestrzenią części centralnej, doświetlonej górnym światłem o trudno rozpoznawalnym źródle, sprzyjała tworzeniu efektów podkreślających emocjonalny charakter ceremonii. Temu samemu celowi służyło iluzjonistyczne malarstwo ścienne oraz niespokojna, dynamiczna tektonika ścian.
Przestrzeń świątyni barokowej formowano na wiele sposobów, ale sam proces przemian ilustruje porównanie planów dwóch słynnych kościołów rzymskich: kościoła Il Gesu ((1568-84)) Giacomo da Vignoli i kościoła San Carlo alle Quattro Fontane (1634-1665) Francesco Borominiego

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/ARCHITEKTURA/BAROK/BAR-Il-Gesu-plan.jpg

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/ARCHITEKTURA/BAROK/BAR-San-Carlo-alle-Quattro-Fontane-Boromini-1638.jpg

Plany kościołów Il Gesu i San Carlo alle Quattro Fontane

 

 

W kościele Il Gesu nawy boczne zastąpiono szeregami kaplic, a transept zredukowano do minimum, zachowując jednak czytelny układ krzyża łacińskiego. W znacznie późniejszym kościele San Carlo plan centralny rozciągnięty został wzdłuż osi łączącej wejście z ołtarzem, a wnętrze i elewację kształtują płynne linie faliste.

Barok "kontrreformacyjny" szybko przyjął się w krajach katolickich (Hiszpania, część Niemiec), ale siłą rzeczy nigdy nie zdo...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin