Zarządzanie Standa.pdf
(
817 KB
)
Pobierz
Organizacja
to system, którego uporządkowanie polega na tym, że funkcjonalnie
zróżnicowane części w zasadzie współprzyczyniają się do powodzenia całości. (T.
Kotarbiński)
Organizacja społeczna
to system, którego uporządkowanie polega na tym, że
funkcjonalnie zróżnicowane działania ludzkie wykorzystują, przekształcają i zespalają
w sposób celowy zasoby kapitałowe, ideowe i naturalne, pozostając we wzajemnym
oddziaływaniu z innymi systemami działalności ludzkiej i zasobami otoczenia (W.
Bakke)
W organizacjach zawsze ścierają się dwie tendencje:
adaptacyjna/antycypująca (wyprzedzająca) – cały czas się rozwija, wyprzedza
posunięcia konkurenta
konserwatywna – mówi o tym, że wykształcona pozycja rynkowa, relacje powinny
być bronione, stałe, nie zmieniane
Organizacje cechuje ekwifinalność, czyli zdolność do osiągania podobnych wyników
w różny sposób, za pomocą różnych procesów i struktur. / jest to zdolność do
osiągania pewnych wyników w różny sposób, za pomocą różnych środków.
Właściwości organizacji:
celowość – istnienie celu lub celów przyjętych do osiągnięcia przez całość
złożoność z dających się określić części, powiązanych ze sobą i funkcjonalnych
wobec całości, aczkolwiek posiadających własne, partykularne interesy
odrębność części i całości w stosunku do otoczenia, a jednocześnie powiązanie tych
części i całości ze składnikami otoczenia
Wieloznaczność pojęcia „organizacja“
atrybutowe rozumienia organizacji – organizacja rozumiana w kategorii cech, jakie
można jej przypisać
rzeczowe rozumienie organizacji – wyodrębniona fizykalnie całość
czynnościowe rozumienie organizacji – proces tworzenia organizacji
Sprawność organizacji
ujęcia prakseologiczne – postaci sprawnego działania:
skuteczność – działanie jest skuteczne, jeśli prowadzi do skutku zamierzonego jako
cel (nie bierzemy pod uwagę kosztu działania, tylko skutki oceniane pozytywnie i
przewidywane)
ekonomiczność (zwana gospodarnością) – stosunek między wartością
(ekonomiczną) wyniku użytecznego i wartością (cennością) kosztu
korzystność – różnica między wartością (cennością) wyniku użytecznego i wartością
(cennością) kosztu
żadnego działania nie można nazwać sprawnym w sensie ogólnym, jeśli nie jest co
najmniej minimalnie skuteczne
koncepcja sprawności
P. Druckera
sprawność – „robienie rzeczy we właściwy sposób―; od menedżera oczekuje się, by
osiągał wyniki współmierne do nakładów zużytych na ich realizację
skuteczność – to umiejętność wyboru właściwych celów
żaden stopień sprawności nie zrównoważy braku skuteczności
Rzeczywista organizacja jest zbiorem zasobów o bardzo zmiennej charakterystyce,
zarówno o naturze materialnej jak i niematerialnej, dynamicznej i pasywnej
Prakseologia to nauka o sprawnym działaniu
Cele organizacji
Uniwersalnym celem organizacji jest dążenie do maksymalizacji powodzenia
Cel to antycypowany, przyszły stan jakichś rzeczy pod pewnymi względami cenny i
przez to wyznaczający kierunek i strukturę działania
Typologia celów
cele główne
cele pośrednie
cele uboczne
Struktura systemu celów
Postuluje się, aby struktura systemu celów obejmowała zazwyczaj:
sformułowanie misji i wizji działalności, czyli idealnego obrazu opisującego
przyszłość firmy:
misja – pożądany, jasny i przekonujący obraz opisujący w kategoriach aspiracji
przyszłość przedsiębiorstwa opartą na realistycznych podstawach (postaci: zamiar
strategiczny, wspólny cel, modelowy wzorzec, przemiana wewnętrzna)
wizja – rozwijająca treść misji i opisana na różnych płaszczyznach analitycznych
wiązka przyszłych pożądanych stanów lub rezultatów działalności przedsiębiorstwa
możliwych do osiągnięcia w długookresowej perspektywie
określenie celu kierunkowego, wskazującego w sposób otwarty stany rzeczy, jakie
powinny być osiągnięte w wyniku działalności
wskazanie celów funkcjonalnych, konkretyzujących cele kierunkowe na
poszczególnych obszarach funkcjonalnych
sformułowanie mierników realizacji celów
Wybór preferencji w systemie działalności przedsiębiorstwa:
zysk postrzegany jako priorytetowe kryterium podejmowania decyzji
wzrost skłaniający do poszukiwania sposobów zwiększania udziału w rynku i
potencjału działalności przedsiębiorstwa
bezpieczeństwa prowadzącego do uprzywilejowania bezpiecznej i stabilnej sytuacji
finansowej firmy
PODMIOTOWE I FUNKCJONALNE UJĘCIE PROCESU ZARZĄDZANIA
Zarządzanie - to kierowanie ludźmi w procesie gospodarowania zasobami
organizacji dla realizacji jej celów w sposób zgodny z zasadami racjonalnego
gospodarowania.
Układ funkcjonalny procesu zarządzania
Plik z chomika:
cariret321
Inne pliki z tego folderu:
Cyfert-TPZO.pdf
(62074 KB)
Teoretyczne Podstawy Organizacji i Zarzadzania K. Krzakiewicz.pdf
(13588 KB)
cyfert-istota_struktury.pdf
(8101 KB)
!5W.pdf
(926 KB)
!3W.pdf
(536 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumenty
Galeria
Marketing
NAPISY DO FILMÓW PL
Pamiętniki Wampirów
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin