MM_4_R-IV_P_MM.pdf

(617 KB) Pobierz
WYDZIAŁ ENERGOMECHANICZNY - TM
DZIAŁ SZYBÓW I URZĄDZEŃ GŁÓWNYCH - MM
PAŹDZIERNIK 2003
Spis treści
I. Postanowienia ogólne. _________________________________________________________ 3
II. Postanowienia szczegółowe. _____________________________________________________ 3
III.
IV.
ZagroŜenia i sposoby zapobiegania zagroŜeniom. _______________________________ 5
Postanowienia końcowe. ____________________________________________________ 5
INSTRUKCJA
stanowiskowa dla pracowników zatrudnionych przy rozładunku piasku
z wagonów typu 409V (z jednostronnym rozładunkiem) przy podsadzkowni szybu R-IV O/ZG „Rudna”
Strona 2
I.
Postanowienia ogólne.
1. Niniejsza instrukcja jest przeznaczona dla pracowników Oddziału M-3 obsługujących
rozładunek piasku do zbiornika podsadzkowni przy szybie R-IV.
2. Kwalifikacje pracowników.
Przy rozładunku piasku i obsłudze urządzeń na moście rozładowczym mogą być zatrudnieni
wyłącznie pracownicy zapoznani z niniejszą instrukcją i przeszkoleni praktycznie na stanowisku
pracy. Zapoznanie z instrukcją i szkolenie stanowiskowe winni potwierdzić w “KsiąŜce szkoleń
stanowiskowych”.
3. Osoby wymienione w punkcie I.1. oprócz niniejszej instrukcji powinny znać i przestrzegać
następujące instrukcje i przepisy:
a) “Instrukcję rozładunku materiału podsadzkowego i usuwania nadziarna”,
b) Regulamin pracy obowiązujący w O/ZG “Rudna”,
c) Przepisy i instrukcje przeciwpoŜarowe.
II.
Postanowienia szczegółowe.
1. Instrukcja obejmuje zakres czynności związanych z rozładunkiem piasku podsadzkowego
z wagonów typu 409 V do zbiornika piasku podsadzkowego.
2. Przy rozładunku pisku i obsłudze urządzeń na moście rozładowczym mogą być zatrudnieni
pracownicy przeszkoleni teoretycznie i praktycznie w tym zakresie.
3. Przed przystąpieniem do rozładunku pisku z wagonów typu 409 V (z jednostronnym
rozładunkiem) naleŜy sprawdzić:
stan techniczny czystości torów,
stan techniczny i czystość kraty rozładowczej,
stan techniczny narzędzi uŜywanych przy rozładunku piasku z wagonów.
4. Wagony moŜna otwierać tylko w czasie postoju składu i upewnieniu się,
Ŝe
kracie rozładowczej
nie znajdują się pracownicy zatrudnieni przy czyszczeniu kraty.
5. Podczas jazdy pociągu oraz manewrowaniu składem naleŜy zachować szczególna ostroŜność
zajmując miejsce w bezpiecznej odległości od toru.
6. Podczas otwierania wagonów naleŜy postępować w następujący sposób:
wyjąć sworzeń zabezpieczający poz. „1”z otworu poz. „2”,
załoŜyć dzwignię rurową na ramię mechanizmu otwierania wagonu poz. „3”
ustawić zapadkę poz. „6” na kole zębatym poz. „7”
dźwignię rurową stojąc z boku zaciągnąć do góry do momentu otwarcia się skrzyni wagonu. W
czasie podciągania dźwigni naleŜy zachować szczególną ostroŜność, gdyŜ w wypadku
niesprawnego mechanizmu otwierania wagonu moŜe nastąpić nagle szarpnięcie jej do góry.
INSTRUKCJA
stanowiskowa dla pracowników zatrudnionych przy rozładunku piasku
z wagonów typu 409V (z jednostronnym rozładunkiem) przy podsadzkowni szybu R-IV O/ZG „Rudna”
Strona 3
INSTRUKCJA
stanowiskowa dla pracowników zatrudnionych przy rozładunku piasku
z wagonów typu 409V (z jednostronnym rozładunkiem) przy podsadzkowni szybu R-IV O/ZG „Rudna”
Strona 4
po opróŜnieniu się ruchomej skrzyni wagonu następuje samoczynny powrót do połoŜenia
pierwotnego i samoczynne zamknięcie się klapy bocznej,
po zamknięciu się skrzyni wagonu naleŜy załoŜyć sworzeń zabezpieczający i przekręcić jego
rączkę w połoŜenie pionowe. Takie połoŜenie zabezpiecza go przed wypadnięciem.
7. Po rozładowaniu całego składu i jego odjeździe naleŜy oczyścić tor z piasku oraz kratę z
nadziarna.
8. Zebrane nadziarno z kraty naleŜy przetransportować do koryta przenośnika „GROT”.
9. Pracownicy zatrudnieni przy rozładunku piasku z wagonów zobowiązani są do utrzymania
naleŜytego stanu technicznego urządzeń i narzędzi oraz czystości w miejscach pracy.
10.O zaistniałych wypadkach lub zauwaŜonych nieprawidłowościach techniczno-organizacyjnych
naleŜy niezwłocznie powiadomić dozór oddz. M-3.
III.
ZagroŜenia i sposoby zapobiegania zagroŜeniom.
a) zagroŜenia i sposoby zapobiegania:
związane z ruchem składu wagonów – zachować szczególną ostroŜność w trakcie ruchu
wagonów,
utrata równowagi podczas czyszczenia kraty – zachować szczególną ostroŜność przy chodzeniu
po kracie i ręcznym usuwaniu nagromadzonych nieczystości oraz brył nadziarna,
przystępowania do otwierania wagonów bez wcześniejszego zasygnalizowania tej czynności
obsłudze lokomotywy,
przebywania na kracie w czasie ruchu pociągu,
przechodzenia pod wagonami i przez zderzaki,
przenoszenie brył nadziarna ponad dopuszczalną normę tj. 40 kg.
Postanowienia końcowe.
1. Załącznikiem do niniejszej instrukcji jest Zarządzenie Nr 19/2001 Dyrektora Oddziału
Zagłady Górnicze „Rudna” z dnia 31 sierpnia 2001 r.
w sprawie wprowadzenia
„Regulaminu Pracy” Oddziału ZG „Rudna”.
2. Za nieprzestrzeganie niniejszej instrukcji wobec winnych będą stosowane sankcje i kary
zgodne z w/w zarządzeniem.
3. Pracownicy zatrudnieni przy wykonywaniu czynności zawartych w niniejszej instrukcji
muszą posiadać odpowiednie przygotowanie zawodowe oraz aktualne badania lekarskie.
4. Z powyŜszą instrukcją naleŜy zapoznać pracowników zatrudnionych przy rozładunku piasku
z wagonów typu 409V (z jednostronnym rozładunkiem) przy podsadzkowni szybu R-IV,
zwracając szczególną uwagę na fakt,
Ŝe
za stan bezpieczeństwa odpowiada kaŜdy pracownik
niezaleŜnie od odpowiedzialności przodowego i osoby dozoru ruchu.
b) zabrania się:
-
-
-
-
IV.
INSTRUKCJA
stanowiskowa dla pracowników zatrudnionych przy rozładunku piasku
z wagonów typu 409V (z jednostronnym rozładunkiem) przy podsadzkowni szybu R-IV O/ZG „Rudna”
Strona 5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin