N5606_OSKT15_Matematyka-klucz.pdf

(169 KB) Pobierz
OGÓLNOPOLSKI SPRAWDZIAN
KOMPETENCJI TRZECIOKLASISTY
„Franek czyta” – test z matematyki
KLUCZ PUNKTOWANIA
Klucz punktowania do zadań zamkniętych
Numer zadania
Odpowiedź
1.
B
2.
A
3.
C
4.
C
5.
B
6.
B
7.
B
8.
B
9.
C
10.
C
Punktacja zadaƒ zamkni´tych:
1 pkt
– podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt
– brak odpowiedzi lub podanie niepoprawnej odpowiedzi, lub podanie wi´cej ni˝ jednej odpowiedzi
Uwaga:
JeÊli uczeƒ w zadaniach zamkni´tych zaznacza odpowiedzi niezgodnie z instrukcjà
(np. zamalowuje kratki), ale wybiera poprawne odpowiedzi, otrzymuje punkty.
Schemat punktowania zadań otwartych
Nauczyciel powinien uznaç ka˝dy poprawny sposób rozwiàzania zadania, nawet jeÊli jest on inny
ni˝ podany w kluczu.
Numer
zadania
11.
Zasady przyznawania punktów
1 pkt
– poprawne uzupełnienie tabeli obliczonym wynikiem
0 pkt
– brak poprawnej odpowiedzi lub brak odpowiedzi
Uczeń oblicza niewiadomą liczbę zakupionych egzemplarzy „Baśni” Ander-
sena oraz uzupełnia tabelę liczbą 75.
3 pkt
– ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby dni wakacji, podanie
poprawnego zapisu działania wskazującego na prawidłowy tok ro-
zumowania (mnożenie i dodawanie lub dodawanie), poprawne ob-
liczenie liczby dni oraz ustalenie i zapisanie poprawnej odpowiedzi
(w formie zdania) na pytanie zamieszczone w zadaniu
Przykłady rozwiązania zadania za 3 pkt:
9 · 7 + 2 = 65 lub 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 2 = 65
Odpowiedź:
Wakacje będą trwały 65 dni.
2 pkt
– ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby dni wakacji, podanie
poprawnego zapisu działania wskazującego na prawidłowy tok rozu-
mowania (mnożenie i dodawanie lub dodawanie), poprawne oblicze-
nie liczby dni, ale brak odpowiedzi lub niezapisanie odpowiedzi w for-
mie zdania (podanie jedynie poprawnego wyniku), lub niepoprawne
sformułowanie odpowiedzi na pytanie zamieszczone w zadaniu
lub
ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby dni wakacji – podanie
poprawnego zapisu działania wskazującego na prawidłowy tok rozu-
mowania (mnożenie i dodawanie lub dodawanie), ale niepoprawne
obliczenie liczby dni oraz poprawne sformułowanie odpowiedzi na
pytanie zamieszczone w zadaniu (z podaniem niepoprawnego wyniku)
Sprawdzian opracowany przez OPERON.
Kopiowanie w całości lub we fragmentach bez zgody wydawcy zabronione.
Wydawca zezwala na kopiowanie zadań przez dyrektorów szkół biorących udział w programie
Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty z OPERONEM.
Liczba
punktów
0–1
12.
0–3
Klucz punktowania Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty
z OPERONEM i Grupą Wydawniczą Polskapresse
Numer
zadania
Zasady przyznawania punktów
Przykłady rozwiązania zadania za 2 pkt:
9 · 7 + 2 = 65 lub 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 2 = 65
Odpowiedź:
65 dni
9 · 7 + 2 = 64 lub 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 2 = 64
Odpowiedź:
Wakacje potrwają 64 dni.
Liczba
punktów
lub
1 pkt
– ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby dni wakacji – podanie
poprawnego zapisu działania wskazującego na prawidłowy tok rozu-
mowania (mnożenie i dodawanie lub dodawanie), ale niepoprawne
obliczenie liczby dni oraz brak odpowiedzi lub niezapisanie odpo-
wiedzi w formie zdania, lub niepoprawne sformułowanie odpowie-
dzi na pytanie zamieszczone w zadaniu
Przykłady rozwiązania zadania za 1 pkt:
9 · 7 + 2 = 62 lub 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 7 + 2 = 62
Odpowiedź:
62 dni
0 pkt
– brak poprawnego sposobu rozwiązania zadania – podanie niepo-
prawnego zapisu działania
Przykłady rozwiązania zadania za 0 pkt:
9 · 7 = 63
Uwagi ogólne:
1. Jeśli uczeń nie poda poprawnego zapisu działania i nie wykona poprawnych obli-
czeń, a tylko poprawnie sformułuje odpowiedź na pytanie zamieszczone w zadaniu
(podając poprawny wynik), nie otrzymuje punktów za zadanie.
2. W pracach uczniów, u których rozpoznano ryzyko specyficznych trudności w uczeniu
się czytania i pisania, dopuszcza się błędy, które powstały w wyniku mylenia cyfr po-
dobnych (np. 6 z 9, 3 z 8, 7 z 1), przestawiania sąsiednich cyfr, opuszczania cyfr.
3 pkt
– ustalenie właściwego sposobu obliczenia sumy obwodów obu łatek,
0–3
podanie poprawnego zapisu działania (lub działań) wskazującego
na prawidłowy tok rozumowania, poprawne obliczenia i zapisanie
poprawnej odpowiedzi (w formie zdania) na pytanie zamieszczone
w zadaniu
Przykłady rozwiązania zadania za 3 pkt:
9 cm + 9 cm + 9 cm + 9 cm = 36 cm
36 cm + 36 cm = 72 cm
4 · 9 cm = 36 cm
36 cm + 36 cm = 72 cm
2 · 36 cm = 72 cm
13.
lub
lub
9 cm + 9 cm + 9 cm + 9 cm = 36 cm
Odpowiedź:
Mama zużyje 72 cm tasiemki.
2 pkt
– ustalenie właściwego sposobu obliczenia sumy obwodów obu łatek,
podanie poprawnego zapisu działania (lub działań) wskazującego na
prawidłowy tok rozumowania, poprawne obliczenia, ale brak odpo-
wiedzi lub niezapisanie odpowiedzi w formie zdania (podanie jedy-
nie poprawnego wyniku), lub niepoprawne sformułowanie odpowie-
dzi na pytanie zamieszczone w zadaniu
2
Klucz punktowania Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty
z OPERONEM i Grupą Wydawniczą Polskapresse
Numer
zadania
lub
Zasady przyznawania punktów
ustalenie właściwego sposobu obliczenia sumy obwodów obu łatek
– podanie poprawnego zapisu działania (lub działań) wskazującego
na prawidłowy tok rozumowania, ale niepoprawne obliczenia oraz
poprawne sformułowanie odpowiedzi na pytanie zamieszczone w za-
daniu (z podaniem niepoprawnego wyniku)
Przykłady rozwiązania zadania za 2 pkt:
9 cm + 9 cm + 9 cm + 9 cm = 36 cm
36 cm + 36 cm = 72 cm
Odpowiedź:
72 cm.
4 · 9 cm = 45 cm
45 cm + 45 cm = 90 cm
Odpowiedź:
Mama zużyje 90 cm tasiemki.
Liczba
punktów
lub
1 pkt
– ustalenie właściwego sposobu obliczenia obwodów obu łatek – ale
brak zapisu prowadzącego do obliczenia sumy tych obwodów lub
brak zapisów prowadzących do obliczenia obwodów łatek z jedno-
czesnym uwzględnieniem zapisu prowadzącego do obliczenia sumy
tych obwodów oraz brak odpowiedzi lub niezapisanie odpowiedzi
w formie zdania, lub niepoprawne sformułowanie odpowiedzi na py-
tanie zamieszczone w zadaniu
Przykłady rozwiązania zadania za 1 pkt:
4 · 9 cm = 36 cm
4 · 9 cm = 36 cm
Odpowiedź:
72 cm
36 cm + 36 cm = 72 cm
Odpowiedź:
72 cm
lub
0 pkt
– brak poprawnego sposobu rozwiązania zadania – podanie niepo-
prawnego zapisu działania
Przykłady rozwiązania zadania za 0 pkt:
9 cm + 9 cm = 18 cm
lub
36 cm + 2 cm = 38 cm
Uwagi ogólne:
1. Jeśli uczeń nie poda poprawnego zapisu działania i nie wykona poprawnych obli-
czeń, a tylko poprawnie uzupełni odpowiedź na pytanie zamieszczone w zadaniu (po-
dając poprawny wynik), nie otrzymuje punktów za zadanie.
2. Brak mian nie wpływa na punktację.
3. W pracach uczniów, u których rozpoznano ryzyko specyficznych trudności w uczeniu
się czytania i pisania, dopuszcza się błędy, które powstały w wyniku mylenia cyfr po-
dobnych (np. 6 z 9, 3 z 8, 7 z 1), przestawiania sąsiednich cyfr, opuszczania cyfr.
3
Klucz punktowania Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty
z OPERONEM i Grupą Wydawniczą Polskapresse
Numer
zadania
14.
Zasady przyznawania punktów
3 pkt
– ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby mieszkań w klatce –
podanie poprawnego zapisu działania wskazującego na prawidłowy
tok rozumowania, poprawne obliczenie liczby mieszkań oraz ustale-
nie i zapisanie poprawnej odpowiedzi (w formie zdania) na pytanie
zamieszczone w zadaniu
Przykłady rozwiązania zadania za 3 pkt:
32 : 4 = 8
Odpowiedź:
W jednej klatce jest 8 mieszkań.
2 pkt
– ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby mieszkań w klatce
– podanie poprawnego zapisu działania wskazującego na prawidło-
wy tok rozumowania, poprawne obliczenie liczby mieszkań, ale brak
odpowiedzi lub niezapisanie odpowiedzi w formie zdania (podanie
jedynie poprawnego wyniku)
lub
niepoprawne sformułowanie odpowiedzi na pytanie zamieszczone
w zadaniu lub ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby miesz-
kań – podanie poprawnego zapisu działania wskazującego na prawi-
dłowy tok rozumowania, ale niepoprawne obliczenie liczby mieszkań
oraz poprawne sformułowanie odpowiedzi na pytanie zamieszczone
w zadaniu (z podaniem niepoprawnego wyniku)
Przykład rozwiązania zadania za 2 pkt:
32 : 4 = 7
Odpowiedź:
W jednej klatce jest 7 mieszkań.
1 pkt
– ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby mieszkań w klatce –
podanie poprawnego zapisu działania wskazującego na prawidłowy
tok rozumowania, ale niepoprawne obliczenie liczby mieszkań oraz
brak odpowiedzi lub niezapisanie odpowiedzi w formie zdania, lub
niepoprawne sformułowanie odpowiedzi na pytanie zamieszczone
w zadaniu
Przykłady rozwiązania zadania za 1 pkt:
32 : 4 = 9
Odpowiedź:
9 mieszkań.
0 pkt
– brak poprawnego sposobu rozwiązania zadania – podanie niepo-
prawnego zapisu działania
Liczba
punktów
0–3
Przykłady rozwiązania zadania za 0 pkt:
32 – 8 = 4
Uwagi ogólne:
1. Jeśli uczeń nie poda poprawnego zapisu działania i nie wykona poprawnych obliczeń,
a tylko poprawnie sformułuje odpowiedź na pytanie zamieszczone w zadaniu (podając
poprawny wynik), nie otrzymuje punktów za zadanie.
2. W pracach uczniów, u których rozpoznano ryzyko specyficznych trudności w uczeniu
się czytania i pisania, dopuszcza się błędy, które powstały w wyniku mylenia cyfr podob-
nych (np. 6 z 9, 3 z 8, 7 z 1), przestawiania sąsiednich cyfr, opuszczania cyfr.
Suma punktów do zdobycia: 20
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin