ZABURZENIA STRONNOŚCI.odt

(23 KB) Pobierz

PLAN PRACY WYRÓWNAWCZEJ  - ĆWICZENIA I ZABAWY ROZWIJAJĄCE ZABURZONE SFERY:

PERCEPCJĘ WZROKOWĄ

KOORDYNACJĘ WZROKOWO-RUCHOWĄ

ORIENTACJĘ PRZESTRZENNĄ I KIERUNKOWĄ

SPRAWNOŚĆ GRAFOMOTORYCZNĄ

 

UCZESTNIK ZAJĘĆ:

PROWADZĄCY ZAJĘCIA:

MIEJSCE ZAJĘĆ: sala do zajęć indywidualnych

 

CEL

ĆWICZENIE, ZABAWA

DOSTRZEGANIE TEGO, CO ZNAJDUJE SIĘ W NAJBLIŻYSZYM OTOCZENIU

 

-„gdzie to jest?”; wyszukiwanie przedmiotów, zabawek wskazanych przez nauczyciela w najbliższym otoczeniu,

- zabawa „ciepło, zimno”, szukanie takich samych przedmiotów w najbliższym otoczeniu,

 

NABYWANIE UMIEJĘTNOŚCI ROZPOZNAWANIA I WYSZUKIWANIA WYBRANYCH KSZTAŁTÓW

 

- wyszukiwanie ukrytych przedmiotów, figur na obrazku,

- dostrzeganie prawidłowości lub nieprawidłowości we wskazywaniu przedmiotu określonego w zabawie,

 

ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI DOSTRZEGANIA NASTĘPSTWA ZDARZEŃ, ROZWIJANIE LOGICZNEGO MYŚLENIA

 

- układanie prostych ciągów rytmicznych,

-układanie przedmiotów, zabawek według wzoru,

- układanie obrazków według kolejności występowania po sobie: „co było najpierw, a co było potem?”,

- układanie obrazków według kolejności wydarzeń,

 

ROZWIJANIE PAMIĘCI WZROKOWEJ

 

- zabawa „czego brakuje?”; zgadywanie, która zabawka (obrazek)została schowania i opisanie jej wyglądu,

- „czarodziejski worek”; szukanie w worku przedmiotu wskazanego obrazkiem,

 

ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI SPOSTRZEGANIA, KOORDYNACJI WZROKOWO-RUCHOWEJ

 

- zabawy i ćwiczenia z kolorami na desygnatach rzeczywistych oraz kartach pracy „Terapia zaburzeń mowy”,

- ćwiczenia na kartach pracy M. Frostig

- zabawa „co tu się zmieniło?”

- zabawa „ułóż to co ja”,

- składanie pociętych obrazków,

- układanie puzzli,

 

ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI PORÓWNYWANIA I DOSTRZEGANIA RÓŻNIC, ZMIAN

- porównywanie ze sobą dwóch przedmiotów,

- porównywanie dwóch obrazków o takiej samej treści,

- wskazywanie przedmiotów niepasujących do całości,

- „co tu jest nie tak?” – poprawianie, uzupełnianie braków – zabawy z obrazkami J. Baran,

 

DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI GRUPOWANIA, WYODRĘBNIANIA PRZEDMIOTÓW DO LICZENIA ORAZ LICZENIE NA KONKRETACH

- porządkowanie par obrazków,

- grupowanie przedmiotów ze względu na kształt, kolor, wielkość, przeznaczenie,

- liczenie przedmiotów zgodnie z zasadą przeliczania – od lewej,

 

ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI GOSPODAROWANIA WŁASNYMI RUCHAMI, UMIEJĘTNOŚCI WYPROWADZANIAKIERUNKÓW OD OSI CIAŁA

- różnicowanie prawej lewej strony ciała,

-zabawy rytmiczno-ruchowe „stonoga”, „pingwin”, „głowa, ramiona…”,

- zabawy z przemieszczaniem się w przestrzeni względem zajmowanego miejsca,

- zabawy z piłką i woreczkiem; układanie przedmiotów według poleceń,

- układanie zabawek, klocków w wyznaczonym miejscu,

 

ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI WSKAZYWANIA, NAZYWANIA MIEJSCA, KIERUNKÓW POŁOŻENIA PRZEDMIOTÓW W PRZESTRZENI ZA POMOCĄ OKREŚLEŃ: NA, POD, W OBOK, ZA NA GÓRZE, NA DOLE, PO PRAWEJ, PO LEWEJ STRONIE

- wykonywanie poleceń według instrukcji słownej,

- wyodrębnianie i nazywanie przedmiotów stojących na półce z zabawkami np. co stoi z przodu?,

- przyklejanie elementów według określeń stosunków przestrzennych na odpowiednich miejscach kart pracy „Czterolatek się nie nudzi”, „Pięciolatek się nie nudzi”,

 

ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI MANUALNYCH, SPRAWNOŚCI W POSŁUGIWANIU SIĘ KREDKĄ, UMIEJĘTNOŚCI GRAFOMOTORYCZNYCH

- zbieranie drobnych elementów chwytem pęsetkowym,

- nawlekanie korali,

- tworzenie prac metodą wydzieranki,

- zabawy z plasteliną,

- kreślenie w powietrzu, na blacie stołu, tacce z mąka różnych wzorów, kształtów,

- pogrubianie linii, kształtów,

- pogrubianie linii, kształtów przecinających się,

- kolorowanie w obrębie konturów – karty pracy opracowanie własne oraz „Czterolatek się nie nudzi”, „Pięciolatek się nie nudzi”,

- rysowanie postaci,

- rysowanie linii pionowych, poziomych,

- kreślenie linii – drogi w labiryncie,

- ćwiczenia grafomotoryczne prowadzone na kartach M. Bogdanowicz, R. Sobolewska,

 

WDRAŻANIE DO PRAWIDŁOWEGO POSŁUGIWANIA SIĘ NOŻYCZKAMI:

 I ETAP – PRZY UŻYCIU NOŻYCZEK TERAPEUTYCZNYCH

II ETAP – PRZY UŻYCIU ZWYKŁYCH NOŻYCZEK

- otwieranie, zamykanie nożyczek,

- przecinanie pasków papieru, włóczki,

- cięcie po linii – karty pracy „Czterolatek się nie nudzi”, „Pięciolatek się nie nudzi”.

 

Literatura, pomoce:

J. Baran „Terapia zabawą”

M.Bogdanowicz „Przygotowanie do nauki pisania”

A. Franczyk, K. Krajewska „Skarbiec nauczyciela terapeuty”

M. Frostig „Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową”

R. Sobolewska „ Od pętelki do literki”

E. Tokarska „Czterolatek się nie nudzi”, „Pięciolatek się nie nudzi”

B. Wiśniewska „Terapia zaburzeń mowy”

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin