PLAN PRACY WYRÓWNAWCZEJ - ĆWICZENIA I ZABAWY ROZWIJAJĄCE ZABURZONE SFERY:
PERCEPCJĘ WZROKOWĄ
KOORDYNACJĘ WZROKOWO-RUCHOWĄ
ORIENTACJĘ PRZESTRZENNĄ I KIERUNKOWĄ
SPRAWNOŚĆ GRAFOMOTORYCZNĄ
UCZESTNIK ZAJĘĆ:
PROWADZĄCY ZAJĘCIA:
MIEJSCE ZAJĘĆ: sala do zajęć indywidualnych
CEL
ĆWICZENIE, ZABAWA
DOSTRZEGANIE TEGO, CO ZNAJDUJE SIĘ W NAJBLIŻYSZYM OTOCZENIU
-„gdzie to jest?”; wyszukiwanie przedmiotów, zabawek wskazanych przez nauczyciela w najbliższym otoczeniu,
- zabawa „ciepło, zimno”, szukanie takich samych przedmiotów w najbliższym otoczeniu,
NABYWANIE UMIEJĘTNOŚCI ROZPOZNAWANIA I WYSZUKIWANIA WYBRANYCH KSZTAŁTÓW
- wyszukiwanie ukrytych przedmiotów, figur na obrazku,
- dostrzeganie prawidłowości lub nieprawidłowości we wskazywaniu przedmiotu określonego w zabawie,
ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI DOSTRZEGANIA NASTĘPSTWA ZDARZEŃ, ROZWIJANIE LOGICZNEGO MYŚLENIA
- układanie prostych ciągów rytmicznych,
-układanie przedmiotów, zabawek według wzoru,
- układanie obrazków według kolejności występowania po sobie: „co było najpierw, a co było potem?”,
- układanie obrazków według kolejności wydarzeń,
ROZWIJANIE PAMIĘCI WZROKOWEJ
- zabawa „czego brakuje?”; zgadywanie, która zabawka (obrazek)została schowania i opisanie jej wyglądu,
- „czarodziejski worek”; szukanie w worku przedmiotu wskazanego obrazkiem,
ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI SPOSTRZEGANIA, KOORDYNACJI WZROKOWO-RUCHOWEJ
- zabawy i ćwiczenia z kolorami na desygnatach rzeczywistych oraz kartach pracy „Terapia zaburzeń mowy”,
- ćwiczenia na kartach pracy M. Frostig
- zabawa „co tu się zmieniło?”
- zabawa „ułóż to co ja”,
- składanie pociętych obrazków,
- układanie puzzli,
ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI PORÓWNYWANIA I DOSTRZEGANIA RÓŻNIC, ZMIAN
- porównywanie ze sobą dwóch przedmiotów,
- porównywanie dwóch obrazków o takiej samej treści,
- wskazywanie przedmiotów niepasujących do całości,
- „co tu jest nie tak?” – poprawianie, uzupełnianie braków – zabawy z obrazkami J. Baran,
DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI GRUPOWANIA, WYODRĘBNIANIA PRZEDMIOTÓW DO LICZENIA ORAZ LICZENIE NA KONKRETACH
- porządkowanie par obrazków,
- grupowanie przedmiotów ze względu na kształt, kolor, wielkość, przeznaczenie,
- liczenie przedmiotów zgodnie z zasadą przeliczania – od lewej,
ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI GOSPODAROWANIA WŁASNYMI RUCHAMI, UMIEJĘTNOŚCI WYPROWADZANIAKIERUNKÓW OD OSI CIAŁA
- różnicowanie prawej lewej strony ciała,
-zabawy rytmiczno-ruchowe „stonoga”, „pingwin”, „głowa, ramiona…”,
- zabawy z przemieszczaniem się w przestrzeni względem zajmowanego miejsca,
- zabawy z piłką i woreczkiem; układanie przedmiotów według poleceń,
- układanie zabawek, klocków w wyznaczonym miejscu,
ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI WSKAZYWANIA, NAZYWANIA MIEJSCA, KIERUNKÓW POŁOŻENIA PRZEDMIOTÓW W PRZESTRZENI ZA POMOCĄ OKREŚLEŃ: NA, POD, W OBOK, ZA NA GÓRZE, NA DOLE, PO PRAWEJ, PO LEWEJ STRONIE
- wykonywanie poleceń według instrukcji słownej,
- wyodrębnianie i nazywanie przedmiotów stojących na półce z zabawkami np. co stoi z przodu?,
- przyklejanie elementów według określeń stosunków przestrzennych na odpowiednich miejscach kart pracy „Czterolatek się nie nudzi”, „Pięciolatek się nie nudzi”,
ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI MANUALNYCH, SPRAWNOŚCI W POSŁUGIWANIU SIĘ KREDKĄ, UMIEJĘTNOŚCI GRAFOMOTORYCZNYCH
- zbieranie drobnych elementów chwytem pęsetkowym,
- nawlekanie korali,
- tworzenie prac metodą wydzieranki,
- zabawy z plasteliną,
- kreślenie w powietrzu, na blacie stołu, tacce z mąka różnych wzorów, kształtów,
- pogrubianie linii, kształtów,
- pogrubianie linii, kształtów przecinających się,
- kolorowanie w obrębie konturów – karty pracy opracowanie własne oraz „Czterolatek się nie nudzi”, „Pięciolatek się nie nudzi”,
- rysowanie postaci,
- rysowanie linii pionowych, poziomych,
- kreślenie linii – drogi w labiryncie,
- ćwiczenia grafomotoryczne prowadzone na kartach M. Bogdanowicz, R. Sobolewska,
WDRAŻANIE DO PRAWIDŁOWEGO POSŁUGIWANIA SIĘ NOŻYCZKAMI:
I ETAP – PRZY UŻYCIU NOŻYCZEK TERAPEUTYCZNYCH
II ETAP – PRZY UŻYCIU ZWYKŁYCH NOŻYCZEK
- otwieranie, zamykanie nożyczek,
- przecinanie pasków papieru, włóczki,
- cięcie po linii – karty pracy „Czterolatek się nie nudzi”, „Pięciolatek się nie nudzi”.
Literatura, pomoce:
J. Baran „Terapia zabawą”
M.Bogdanowicz „Przygotowanie do nauki pisania”
A. Franczyk, K. Krajewska „Skarbiec nauczyciela terapeuty”
M. Frostig „Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową”
R. Sobolewska „ Od pętelki do literki”
E. Tokarska „Czterolatek się nie nudzi”, „Pięciolatek się nie nudzi”
B. Wiśniewska „Terapia zaburzeń mowy”
tdi71