Meloni S. - Cuda eucharystyczne i chrześcijańskie korzenie Europy.PDF

(89163 KB) Pobierz
-
c
Kil ka lat
t~
111 1
lecz
kL1
1110Je
111u
d (
ł
l:
111
o
11
l (
~
l
k1t.n1u z,
1
,„
.....
lclkl1t11€.·11t< (
~
'"
\'t\\
ore111
\\lano zebran
t
e
llCl1a
r)'St\'CZllt:
t\vorze11ia
CL1do,
.
Barclzo
zab(lf<1ł()
11111L'
to
st\
'tl'ld7l
1
t
l
tJI<
11ie
\i\yglącla,
<l
1akt\
ą
jed11cl111tt<
7llt
CZ)'
0_1ciec
ł)1tJ. czło\\
iek d\'\
t1cl11l''-'l ..._() '
\l'~,\
.
''
\ \
/
cł1arystycz11y111?
Jego
11ieZ\'\')'ł,łe
z
tł~
}<:st
<
l\
()\
1t
/\
l
Msz<i.
Krwi
a.
1
ierdzić.
że
S\\'
01ciel
\>1c>
b\ł
t\ll
l) \
\t\
(>Jtl'\111<''''n\
\
(
A
klo
111oze
t\\
i
\vizjo11eró\~'
d\'\
1
t1dz1estego
tułec1a7
·reresa
Net1111a1111.
zmarła\\'
1962
1oktt.
\1
\".l\' '
a111
111
sc.~1t·l1
\\\~ku.
1,ar1niła
się
1)rzez
trz)
1
cłzieści
sześc
lat.
..
\1111ą
ł
4
t1c\1ar\
st1a.
Ko111\
J~
\ek\
a
'k'\:
1
z111ie11iał)
się
j)rzy
11iej,
cztt\'\'aJąc
dzie11i11oc.
\'V
l
Clll
t1
111u,
tdły
\l/tldC
tt'\1
{a\'
jal<o
po ludzl'u
11ie\\rytłL1111aczał11)'·
Rów11ież
r,o
jest
ct1cłer11
et1cł1a1)'Stycz11
1
111:
kt<1
111<.>g\\)
1
111ti
zai)t
Z(
1
lZ~(?
t\1artC1
Robi11.
z111arła
\\'
198 l rokt1,
l)rze1.
\)ięć(\zi~siąt
trZ)'
la\
a
\)I
Z\j111<.l\\
Jła
1
\\ vł<lcz11ie Et1cl1<1r)
1
stię, ćl
czasa111i
-
1~ t1
zc\tl1111e11it1
·
\\iia(\kć)\'\'
-
11\e
\1'\t)~a
}LlZ
1
11ic
l:t1cl1c\l')'Slii '''
gt:ście g\ęi\)c)\\ic·j
l11i\osli
c\u
\~7.\.\
a
µrzclyk<lĆ, })rag11eła jecłj
obec11ego "'
Nc1J5\\
iętszy111 ~cll<ra111e11cie
.
.Jea11
Gttitto11.
sły1111y
t111rsliciel
,
11a1)is,1l o
Marcie
Ro\)i11:
.,Kobieta,
która
n
'
I
1cl111
i
erz a ni spo
rtretow~1ć. \))'ł
a
j)
ro
st<}
1
·r<111ct1s\<{)
\\
1
ieś11 iac1.\<ą.
~1·0
l
ol)iet<ł.
I,tóra
PI
c1\Vdopoclob11ie
była
11aj(\Zi\\
1
11iejSZ<), 11aj11ieZ\"-'Yl<\e)sza
i
11a1\)a\
cl7..\
)
1
1
cł1 cz~tSÓ\v.
Oe\
\)ier\''szego
S\)<1t\<.a11ia
z
11\ą
11\ia\erl1
\\ Strząs<1jącą 1~tot~1 11asz1
przeczttcie. ze
l<:tóregoś
dnia
11ie
\)ęclę
111ógl
11ie:~ 111ó,,
1
o
11iej''.
1)\acz
'oo?
Z
tej
()rostej
1)rzycZ)'l1).
Zl jej
Ż)'Cie
jest
gło
,
i1
1
111
ct1dei11 ...
Z\\
1
iąza11\''''
z a\-
<;\\
ięti.,1a I:t1cl1ar)'Stią.
Po1111szt:\
\)arc\z()
\i\'}'\\'ażc.111)' l)\)ist1ją
\icz11e
C\Jc\a
ct1
l\ar\1-
stycz11e 1
zaraze111
l)OZ\ivalają
i111 sa111y111
\)rze111t)\1''ić. Wćlrtr)
()
t1ic\1
µo
1
lac.
h)
t1slyc;zeć \voła11ie 1111łoś(1 BożeJ,
l<tóre
roz\)rz111ie\V(l
w
czc1sie
kc\Ż.c\
:.\
ce\~
\11
a(·\1
et1cl1aryscycz11ej.
Dz
is ...
tal<
Jał<
we
10r~lj
!
l
a\)y
\Ja111i~t ać, ż
1
Ó\\'tlll'Ż
te
t,Jc\
Z\rViąza11e
/
Et1cł1a1 yst1ą potwierclząią
-
\)OC\()\)11ie
ja\<
\\atec\r
szkoł\r teolo~i(z~
11e,
sa11ł<tL1aria, sztLtł<a
figt1rat)rw11a,
\iteracl<ćl
i
111\\Z)'CZ11~1. c\zieła
cl1a1
\rtat
-
że
EL1ropa
1,ształto\vała się. rOL\vijała
i
l<ar111i\a sci111(}
\!\'iarą
\f\.'
je1.t1
a
C\1r
Nazarejczyka,
Jed)r11ego
Zl)awiciela
Ś\viata.
stro11ice
'A'
S()OSÓl)
r
ASTR I
\
Bazylika
patriarchalna Matki
Bozej
Anielskiej
w
Asyzu
PRZE\\ ODNtC7..ACY
KOtv\ITl"Tll
d
.
AROOO\\I\
Ctł
ł\O.
GRr\t)
\ \
'
L'
r
~
1
o.
2
ł
J
l
EUCH
c'-
~
c"
e„
c.·f1ar
z
Gd~b)
bo\\ ie111
ciało
i
l<re\v, które
się Likazują,
byly
rzecz)"''iście
ciałem
'
k_rw.1ą jezL1s~ 111L1s1elibyśmy po\~iedzieć,
że
Jezus
zn1art\\)'Ch\\'Sta\y,
któr)'
krol~Je
n1ezn11.e11nie po prawic)
Ojca.
trClci
część
SV\
1
ego
ciała
\ub
cz~ść
S\\'Ojej
s„
czr1 . .
'.) ·,
to
cud
O\\
Ile i11ter\\fE'1""(
~
Boga
,to
re
111ają
Ila
celtt
1
et'"
1e1·czc.~.e
\'1 ar)
\\
rze
·z)\
"
obe
11ość ciała
1
kr'''i
Pc111"ł
1ej
\\'
Et1char)
-
1
srii.
Zna111;
J~olil·ką
r1a„ " 11a
rer11at
I.."
\'
sLe
obeLr1osc1
Paprz.ez
sło\\
a
·c„se
. .
..Je„.
,,To„es„
C
Jło
r11<)i •·•••
Toj
:t,
c\\'
1110Ja"
SL1l1sra11cJćl
cl1leba staje
:.c
c1a.2.;1
Cnr~
sr„
ser
a
.-ti
"'.-„,
r1cja
''
i11a
jego
.-\\rią.
Ta cudO\\r11a
JJrzem1a11a
orrZJ'n1uje
m.ano
trat""SSL
~s'"„
r1cjacji,
CZ)'li
p-,e1srocze11ia
przen11a11) SL1bsta11-
~
Z
cl1łeoa
;
·i1a
pozostaje
jed)
11ie
ze''
ler'"Zn)
,,,,gJąd
ltib
postacie ,
l<tóre
\\ rern1inach
fi1ozc'lczn)'Ch
określa
:ie
12
,
;:
e
ja1,o
prZ\'padfosc1.
l11aczej mó-
\\riąc. pozostają
\\}
n11ar)'.
J,olor.
sr11..,
7apac ,
a
takze
'''a rrości
odŻ)I\\
cze,
.ecz
.n.e
zac·~O\\~Uc_,e
s.ę
s . . .
:Js„ancja, CZ)
1.
:J-a, .Jzi\
1
a rzeCZ)'\\'istosc
która
stała
1
\
.
1
s1e
cia1em
,
L{n\ria
Pana.
Transs
....
:Jsran~iacji
nie
da
s,e
\I\'
zade.1
sposób
doŚ\\
1
iadcz) ć zm)·słami.
jedy-
nie
~
\riara
za
pe~
·~ia
:ias
o
~e;
cudo'' nej
przemianie.
1
iarę, opierającą się
na
słowach
Cuda
euchar:
sr:
·czne
ma3a
un\'ierdzić
rę \\
Jezusa.
'· ·
ediug
:~róc
·eh
ro. co
\\')
1
daje
się
chlebem,
nie
jest
już
chJebem,
a to,
co\
;
da1e
się
\,·;nem.
nie
jesr
już
\\'inem.
\t\I
cudach
eucharystycznych
ukazują
~
~
s1e
b0\\·1em cialo
i
kre\
'.
albo
jedno
i
drugie,
w
za
leżności
od
l<onl<retnego
przypadku.
Celem
~
·eh
cudÓ\\'
jest
\t\')
1
kazanie,
że
nie
poV\rinniśmy patrzeć
na
samo zja\'\
1
1
sko
(chleb
!
\'\'ino).
lecz
na
istotę,
na
prawdzi\i\'ą rzeczywistość,
l<rvv1,
a tego nie
można
w
żaden
sposób
przyjąć.
P~winni
śmy
zatem
powiedzieć.
ze
ciało
1
\-re\'/
które
s1ę
ukazują\\'
cudach,
11alezą
.do
gatLtnl<u postaci. zja\visk
łub
prz)
pad\ości
-
n\
mniej. n\ ''
\eCeJ
jak
postacie
chleba
i
vvina.
. Pan dol<onuje
tych cudó\v, aby
dać
\at\\')'
i \\
idoczn) dla
\\.SZ)
stkich znak,
ze w Eucharystii jest prawdzi\iVe
Ciało
i
pra\\'dZi\\'a Kre\\' Pana
.
Lecz
tym
prawdzivV)'m
Ciałem
i pra\\'dZi\\'a Kr\\'ia nie sa
te. które
s\e
ukazu-
ją,
lecz
te, l<tóre
zavvarte zasadniczo pod postaciami \ub
prz~·pad\ościam\.
postaciami
lub zjawisl<ami, jal<ie przed cudem
b)'\y
v\'łaści\\'e
d\a ch\eba
i
\\'ina.
a
po
cudzie
są właściwe ciału
i
krwi.
Pod
powierzchownością
ciała
i krvvi
Jezus
jest
rzecz)'\viście
i
substancja\nie
zawarty, tal< jak to
było
przed cudem. Dlatego
możem),
odda\vać cześć
Jezu-
sowi
rzeczywiście
obecnemu pod postaciami
Ciała
i Knvi.
1
która
1esr
ciało
i
kre
'
1
·1.
Ojciec
Roberto Coggi OP
Srednio
1
,.'ieczni
-::eologO\\'ie
zgłębiali
temat
cudów
eucharystycznych
(czę-
ich
interpretacje, ale najbardziej
uzasadnioną
i
rozsądną '-~}'daje
się
ta,
jaką
przedstawił
,,Doktor
eucharystycz-
n~1''
\i\
pelnjm
znaczeniu
tego
sło\tva,
to
znaczy
św.
Tomasz z Al<Winu
(por.
5Lmna
Theologiae III.
q.
76,
a.
8)
.
.
T\vierdzi
~n. że ciało
i
kre\\
1,
które
ukazują
się
po
cudzie,
wynil<ają
z prze-
.mian)'
~ost~c1 eu~harystyczn)
1
ch,
czyli
przypadłości,
i
nie
dotykają
prawdziwej
istot}~
c1a!a 1
k:w1.Jezusa.
Inaczej
móvviąc,
postacie
chleba
i wina
zostają
cu-
d~wn1e pr~em1en1on~
\V
postacie
ciała
i
krwi,
ale
prawdziwym
ciałem
i praw-
1
dz1ivą
kn\ 1ąj~zusa
nie
te, które
się
nam
ul<azują,
lecz
te, l<tóre
tał<że
przed
cudem
~ryty się
pod
~ost~c~ami
chleba
i wina,
i które
w
dalszym
ciągu istnieją
"'
ukryciu
pod postac1am1
ciała
i
krwi.
sąrch
\~
tamt)rch
czasach).
podając
różne
6
7
„A
oto ja jestem z wami przez wszystl<ie
dni,
do
sl<ończenia świata''.
Mt 28,20
j
al<by111 byt
lJj111t1je
11111ie
w
'fo1Jic:
Twoje
zstą1Jie11il~
11a
cl1·ż,~ce
czł<)Wiecz
111ojego
języl<<:l,
sta11ie
si
ę ci a
ł
e111
w
111oi111
ciele,
wiecz11ością
111ałą
}JO
11icość:
,
\1St\f\IQ
ct1clow11e z1·ów11a11ie
11ie
do
od1·zt1ce11ic1,
Twoje
szczęście.
Twoje
lt
JJO
j
e11i
e
1110i111 i
111ilczący111i
osa
111
i,
tal<,
z
łasl<ą
11ie1Jowstrzy111a11ej
radości:
jal<by111 to ja
l)ył
c/1/ebe117
dla Twojego 1orag11ier1ia
i11iłości.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin