Schiller L. Historia o Męce Najśw. i Chwalebnym Zmartwychwstaniu Misterium w czterech częściach.pdf
(
8544 KB
)
Pobierz
Historia o M ęce
Najświętszej
i Chwalebnym
Zmartwychwstaniu
Pańskim
Misterium ludowe
w czterech częściach
w układzie
Leona Schillera
Opracował
Jerzy Timoszewicz
Instytut Wydawniczy Pax
Warszawa 1990
SPIS TREŚCI
Osoby
5
6
8
9
Dekoracja
Kostiumy
Postać Jezusa Chrystusa
Muzyka
11
15
Część pierwsza
Część wtóra
Część trzecia
Część czwarta
55
93
111
Posłowie 145
Bibliografia 163
Nota edytorska 165
Nota
0 tekstach liturgicznych
1 przekład
fragmentów łacińskich 167
Spis ilustracji 195
Osoby części pierwszej
Maria Mater Jesu
Archangeli - Angeli
Jan Apostoł
Uczniowie Pańscy
Judasz Iszkariotem zwany
Cerberus, Wąglik, Diabły
Peccator-Jadam
Ewangelista albo Prologus
Chorus Kapników
Osoby części
wtórej, trzeciej i czwartej
*Maria Mater Jesu
Archangeli - Angeli
O
jcow ie
Święci:
Jadam, Ozeasz, Dawid, Abram
Abel, Noe
Jan Baptista
Łotr krzyżowy
5
U
czniowie
P
ańscy
:
Piotr, Tomasz, Filip,
Andrzej, Kleophas, Łukasz
NIEWIASTY:
Maria Magdalena, Maria Jacobi,
Maria Salome
Joanna Chuzowska
Rubén Aptekarz
B
iskupowie
Ż
ydowscy
.
Annas, Kaiphas
Phariseus
Piłat Starosta
S
tróże
G
robu
B
ożego
:
Pilax, Philemon, Proklus, Theoron
DIABŁY:
Luciper, Cerberus
Ewangelista albo Prologus
Chorus Kapników
D e k o r a c j a Architektura teatrowa utrzy
mana w stylu wiejskiego baroku kościelnego. Budynki,
w których rozgrywają się poszczególne sprawy miste
rium, przypominają owe stacje Męki Pańskiej, znane nam
z Kalwarii Zebrzydowskiej, owe „ogrójce” przy starych
kościołach i kapliczki przydrożne. Ściany ich bielone; da
chy kryte gontą, z krzyżami na szczycie.
6
Scena dzieli się na trzy części: na przedscenie, scenę
środkową i głębną. Na każdą z tych płaszczyzn wstępuje
się po kilku niezbyt wysokich stopniach. Wieżyca umiesz
czona w prawym (od aktora) narożu przedscenia wyobra
ża „Niebo”, takaż w lewym „Piekło”. (Oczywiście dach
tego ostatniego budynku nie zakończony krzyżem.)
Obydwie wieżyce posiadają wejścia zaparte furtami dre
wnianymi oraz otwory okienne.
Nad wejściem do „Nieba” - „Oko Opatrzności”.
Wejście do „Piekła” zdobią żółtoczerwone płomienie.
Między jedną i drugą wieżycą a ramą prosceniową stoją
na podłodze wielkie lichtarze z zapalonymi świecami.
Opodal prawej wieżycy pulpit, na nim gruba księga oz
dobna, z której Ewangelista odczytuje stosowne teksty
Ewangelii i słowa Chrystusa.
Zwykłej opony teatrowej nie ma.
Scena środkowa służy do przedstawiania spraw bar
dziej ruchliwych lub odgrywanych przez większy zespół
osób. Żadnej dekoracji nie wymaga. Scenę głębną zamyka
ją trzy złączone ze sobą kapliczki (środkowa najwyższa).
W każdej otwory wejściowe (w środkowej najszerszy),
w których zawiesza się różne zasłony, zmieniając ich bar
wy zależnie od akcji, zgodnie z tradycją liturgiczną.
Tło sceny głębnej oraz boki sceny środkowej stanowią
kotary błękitne z rozporami do wejść.
Tło to w pewnych momentach podświetla się jaśniej, w
innych nadaje mu się ton głębszy.
Po prawej i lewej stronie widowni: na balkonach bądź
też w lożach prosceniowych, odpowiednio przybranych,
winien być umieszczony Chorus Kapników, który śpiewa
niem całemu misterium towarzyszy i bierze w nim udział
żywy.
Prawa i lewa strona rozumieją się zawsze od aktora i,
podobnie jak w „Pastorałce”, posiadają znaczenie symboli
czne. Prawa - dobro, moc, szczęście, lewa - zło, upadek,
7
Plik z chomika:
CZYTAJ_KSIAZKI_O_TEMATYCE_RELIGIJNEJ
Inne pliki z tego folderu:
W dobrym stylu. Vademecum katolickiej elegancji.pdf
(1299 KB)
BOSKIE OBJAWIENIE PIEKĹA - CZAS DOBIEGA KOĹCA.pdf
(3056 KB)
KRÓLESTWO SZATANA ORAZ ZAPOWIEDŹ GNIEWU BOŻEGO.pdf
(2716 KB)
KATOLICKA NAUKA SPOŁECZNA (1775-2009).pdf
(17537 KB)
Zolli E. Nazarejczyk.rar
(9843 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
!!!! - MOJE KSIĄŻKI KATOLICKIE
!!!! moje skany ksiazek katolickich i nie tylko
### KANONIZACJA (Klemens_Werner)
### LEKSYKONY ### (Klemens_Werner)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin