Piotr Eberhardt, Koncepcja nawalizmu Alfreda Thayera Mahana.pdf

(1115 KB) Pobierz
Przeglad Geograficzny, 2013, 85, 4, s. 629-654
PRZEGLĄD GEOGRAFICZNY
2013, 85, 4, s. 629–654
Koncepcja nawalizmu Alfreda Thayera Mahana
Alfred Thayer Mahan’s Navalism concept
PIOTR EBERHARDT
Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. S. Leszczyckiego PAN
00-818 Warszawa, ul. Twarda 51/55; p.ebe@twarda.pan.pl
„Neptun był Bogiem, Mahan jego prorokiem,
a US Navy jedynym prawdziwym Kościołem”
Henry Stimson
1
Zarys treści.
Artykuł poświęcony jest działalności oraz poglądom geopolitycznym i geostra-
tegicznym Alfreda Mahana. Był on amerykańskim admirałem i zajmował się wpływem wojen
morskich na historię polityczną
świata,
a zwłaszcza przyczynami tworzenia się wielkich mocarstw
morskich. Starał się uzasadnić,
że
warunkiem potęgi imperialnej jest panowanie nad szlakami na
morzu. Przedstawiono drogę
życiową,
dokonania twórcze oraz koncepcje teoretyczne tego znanego
marynisty, który jest traktowany w literaturze przedmiotu jako prekursor
światowej
geopolityki.
Słowa kluczowe:
Alfred Mahan, nawalizm, geopolityka.
Wprowadzenie
Twórcą nawalizmu, koncepcji, w której posiadanie
potężnej
oty wojennej i handlowej oraz panowanie na
morzach stanowiło podstawowy atrybut mocarstwowo-
ści,
był amerykański admirał Alfred Thayer Mahan
2
.
Henry Stimson (1867–1950) zajmował w okresie 1911–1913 stanowisko sekretarza wojny w admi-
nistracji prezydenta Williama Tafta, w latach 1929–1933 był sekretarzem stanu u boku prezydenta
Herberta Hoovera. Po wybuchu II wojny
światowej
został w lipcu 1940 r. powołany przez prezydenta
Franklina Roosevelta na sekretarza wojny. Cytat Stimsona w wersji anglojęzycznej brzmi: „Neptune
was God, Mahan his prophet and the United States Navy the only true Church”
(Adams, 2008, s. 8).
Według spopularyzowanej w Polsce defi nicji przez „nawalizm” rozumiemy: „strategiczną dok-
trynę militarną, której początek datuje się na rok 1890, kiedy ukazała się książka Alfreda Thayera
Mahana:
The Influence of Sea Power upon History 1660–1783.
Teoria nawalizmu zakłada budowę
nowoczesnej
oty wojennej do ochrony również nowoczesnej
oty handlowej, gdyż oba te czynniki
decydują o potędze państwa. Z czasem doktryna nabrała zabarwienia czysto militarnego” (Polski Ser-
wis Naukowy, hasło: Nawalizm).
http://dx.doi.org/10.7163/PrzG.2013.4.6
2
1
630
Piotr Eberhardt
Sformułowana przez niego propozycja badawcza w postaci spójnej doktryny, mia-
ła
oblicze nie tylko militarne, lecz również geopolityczne. Wyjaśniała siły spraw-
cze, a następnie genezę tworzenia, rozwoju i upadku wielkich państw. Według
Mahana wiązało się to prawie zawsze z rywalizacją na morzach. Sukcesy, powo-
dzenie gospodarcze i wojenne na morzach i oceanach stanowiły główną prze-
słankę do uzyskiwania przez państwo i jego naród rangi imperialnej.
W odróżnieniu od Mackindera i Haushofera, którzy uzasadniali,
że
o pry-
macie zadecyduje opanowanie kontynentu eurazjatyckiego (Eberhardt, 2009,
2011), Mahan, będący kolejno porucznikiem, kapitanem, a w końcu admirałem
oty amerykańskiej, wprost przeciwnie zakładał,
że
panowanie na morzach sta-
nowi podstawowy warunek siły i hegemonii politycznej państwa. Był przeświad-
czony,
że
imperium, które będzie kontrolowało szlaki morskie i zdetronizuje na
nich swoich faktycznych i potencjalnych rywali stanie się defi nitywnie domi-
nującą siłą polityczną na
świecie.
Odmiennie niż Clausewitz
3
, który oczekiwał
starcia na lądzie, Mahan przewidywał,
że
wielkie konfrontacje militarne będą
odbywały się na morzach. Był przekonany i wielokrotnie starał się uzasadnić,
iż podstawą potęgi i dobrobytu państwa jest rozbudowana
otylla handlowa bio-
rąca udział w obrocie towarowym i potężna
ota wojenna dominująca na waż-
niejszych akwenach morskich. Powinna dysponować bazami morskimi, portami
przeładunkowymi, stoczniami oraz posiadłościami zamorskimi – jako
środkami
zaopatrzenia surowcowego i rynkami zbytu dla metropolii.
Niewątpliwie Mahan był reprezentantem i wyrazicielem rodzącego się impe-
rializmu amerykańskiego (Crowl, 1986, s. 463). Różnił się on całkowicie od
imperializmu niemieckiego i rosyjskiego. Te dwa mocarstwa kontynentalne
konsekwentnie zmierzały do zdobyczy terytorialnych. Dla przedstawiciela nowo-
czesnego społeczeństwa amerykańskiego, jakim był Mahan, tego typu ideolo-
gia, kierująca się polityką podbojów, była nie do zaakceptowania. Bliższy był mu
imperializm angielski, od którego jednak różnił go stosunek do kolonializmu.
Bardziej złożony był stosunek Mahana do militaryzmu. Jako profesjonalny woj-
skowy, preferował rozwiązania siłowe oraz pasjonował się wojnami na morzu.
W tej dziedzinie opracował wiele koncepcji z zakresu taktyki i strategii, które
miały doprowadzić amerykańską marynarkę do dominacji na morzach i oce-
anach. Do tej pory są wysoko oceniane ze względu na nowatorstwo, talent opera-
cyjny, dojrzałość intelektualną i inwencję strategiczną (Puleston, 1941; Seager,
1977; Naville, 1981; Hattendorf i Lynn, 1986). Jako kapitan pojedynczego okrętu
okazał się dowódcą raczej nieudolnym, był natomiast doskonałym wykładow-
cą z  zakresu sztuki wojennej i autorem cennych książek poświęconych histo-
Carl von Clausewitz (1780–1831) pruski generał, strateg i historyk wojskowości. Autor tezy,
że
wojna jest kontynuacją polityki, tylko prowadzoną innymi
środkami.
Określał ją jako sferę działania
społecznego, która różni się od innych form działalności tym,
że
legitymizuje używanie przemocy do
osiągania zamierzonych celów politycznych. Klasyczne jego dzieło zostało przetłumaczone na język
polski (Clausewitz, 1995).
3
Koncepcja nawalizmu Alfreda Thayera Mahana
631
rii wojen morskich. Pomimo to przy ocenie sytuacji politycznej ważniejsze od
spraw wojskowych były dla niego problemy polityczne i handlowe. Uważał,
że
dla mocarstwa morskiego, jakim miały być w XX wieku Stany Zjednoczone, naj-
ważniejszą kwestią jest zapewnienie pokoju i stabilizacji na akwenach morskich
oraz swobodny dostęp do każdego morskiego portu. Rozwój nieograniczonego
żadnymi
barierami handlu w skali całego
świata
miał być gwarancją dobroby-
tu i rozwoju gospodarczego. Zapewnienie takich warunków wymagało posiada-
nia przez Stany Zjednoczone potężnej
oty wojennej. Wizja neoimperializmu
amerykańskiego była dla Mahana bliska i zrozumiała (Jean, 2003, s. 76). Uza-
sadniał tego rodzaju pogląd położeniem geograficznym Stanów Zjednoczonych
między dwoma oceanami, prężnością gospodarki oraz wolnościowym modelem
życia
społeczeństwa amerykańskiego. Sądził,
że
jedynie Stany Zjednoczone są
w stanie kontrolować swobodę
żeglugi
i wymianę handlową między państwami
i kontynentami.
W literaturze geopolitycznej powszechnie przyjęto,
że
Mahan był tym
wielkim animatorem, który zapoczątkował erę nawalizmu (Moczulski, 1999,
s. 21–23). Uważa się,
że
on ją wykreował i w swoich dziełach wielokrotnie zapo-
wiadał jej nastanie (Mahan, 1898b; 1901). Jego przepowiednie w pewnym stop-
niu się sprawdziły. Nie oznacza to,
że
zmagania militarne odbywały się wyłącz-
nie na morzach, ale tylko te Mahana interesowały. Dlatego uzasadnione są
krytyczne opinie o mesjanizmie i determinizmie morskim leżącym u podstaw
rozumowania Mahana. Z racji pewnej jednostronności arbitralne i dogmatycz-
ne koncepcje Mahana były wyraziste, niezakłócone ograniczeniami teoretycz-
nym i faktograficznymi. Mahan był zdeklarowanym wyznawcą, a następnie
kreatorem i głosicielem wyraźnie zdefi niowanej doktryny, która w określonym,
przełomowym okresie historycznym częściowo wyjaśniała przyczyny i kon-
sekwencje zachodzących procesów politycznych i geopolitycznych. Poprzez
swoją działalność twórczą Mahan je spopularyzował, a następnie stał się ich
wyrazistym symbolem.
Droga
życiowa
Alfreda Mahana
Alfred Thayer Mahan urodził się 27 września 1840 r. w West Point w stanie
Nowy Jork
4
. Był synem Denisa Harta Mahana, wykładowcy w tamtejszej Aka-
demii Wojskowej, w której studiowali najwybitniejsi dowódcy armii amerykań-
skiej. Pod bezpośrednim naciskiem ojca młody Alfred rozpoczął studia na tej
słynnej uczelni, ale odmiennie niż ojciec nie wybrał kierunku lądowego, lecz
specjalizację związaną z marynarką wojenną. Ukończył ją w 1859 r. z drugą
lokatą wśród promowanych absolwentów i uzyskał pierwszy stopień oficerski.
Po ukończeniu szkoły został skierowany do tzw. amerykańskiej eskadry bra-
4
Życiorys
Mahana zawierają opracowania: Seager (1977), Crowl (1986), Hattendorf i Lynn (1986).
632
Piotr Eberhardt
zylijskiej, gdzie awansował na stopień porucznika. W czasie wojny secesyjnej
służył na kilku okrętach wojennych, walcząc po stronie Unii. Był uczestnikiem
bitwy w cieśninie Port Royal, a potem brał udział w blokadzie wybrzeży mor-
skich Konfederacji. Po zwycięstwie Unii nastąpiła demobilizacja marynarzy
i stopniowa likwidacja
oty amerykańskiej. Decyzja ta wiązała się z wygraną
wojną domową oraz brakiem poważniejszego zagrożenia zewnętrznego. Ówcze-
sna polityka izolacjonizmu, lansowana przez kolejnych prezydentów amery-
kańskich też nie sprzyjała tworzeniu programów ekspansjonistycznych, które
wymagałyby rozbudowy
oty morskiej. Uważano powszechnie,
że
wybrzeża Sta-
nów Zjednoczonych są bezpieczne i utrzymywanie z budżetu państwa dużych
okrętów wojennych nie ma sensu politycznego ani wojskowego. W atmosferze
kwestionowania potrzeby posiadania potężnej
oty wojennej, w tym również
szkolenia marynarzy, możliwości awansu były ograniczone. Pomimo to Mahan
uzyskał w 1885 r. rangę kapitana, oraz zatrudniono go jako wykładowcę w Aka-
demii Morskiej w West Point. Wykazywał wyraźne predyspozycje intelektu-
alne do pracy naukowej i  dydaktyczno-wychowawczej. Służba na morzu nie
pasjonowała go i nie dawała mu satysfakcji. Z tego powodu związał się na sta-
łe
z uczelnią, uzyskując stanowisko profesorskie, a następnie awansowano go
na stopień kontradmirała.
Od dzieciństwa Mahana interesowały zagadnienia historyczne, geograficz-
ne i polityczne, a zwłaszcza dzieje państw osiągających sukcesy militarne. Ana-
lizował przebieg wojen i bitew morskich od strony operacyjnej i strategicznej
oraz oceniał słuszność decyzji podejmowanych na polu walki przez poszcze-
gólnych dowódców. Swoje przemyślenia i gromadzoną wiedzę postanowił nie
tylko przekazywać przyszłym oficerom marynarki wojennej, ale także upo-
wszechnić. Zależało mu przede wszystkim na amerykańskiej elicie przywód-
czej, aby ta doceniła znaczenie
oty wojennej i handlowej i wspierała jej rozwój
i modernizację.
Z inicjatywy Stephena B. Luce’a (1827–1917) została powołana nowa uczel-
nia szkolenia kadr dla marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych – Naval War
College, usytuowana w Newport na Rhode Island. Mahan został w niej zatrud-
niony w 1890 r. Powierzono mu zajęcia z taktyki i strategii operacji militarnych
na morzu. Po kilku latach pracy uzyskuje nominację na komendanta uczelni.
Przerywa na krótko pracę wykładowcy i w randze kapitana okrętu wojennego
USS „Chicago” bierze udział w rejsie po portach europejskich. W trakcie tej
podróży odwiedza angielskie i francuskie wyższe akademie wojskowe, gdzie jako
człowiek znany i ceniony dzieli się swoją wiedzą teoretyczną na temat prowadze-
nia wojen na morzu.
W czasie wojny meksykańsko-amerykańskiej był ekspertem i doradcą w szta-
bie generalnym, a po jej zakończeniu – członkiem delegacji amerykańskiej
w konferencji pokojowej w Hadze. Końcowe lata
życia
poświęcił pracy naukowej
i wydawaniu kolejnych publikacji książkowych. W 1902 r. został nominowany
Koncepcja nawalizmu Alfreda Thayera Mahana
633
na prezesa Amerykańskiego Stowarzyszenia Historycznego. Zmarł w wieku 74
lat 1 grudnia 1914 r., w Qougne w stanie Nowy Jork – w stopniu admirała i jako
popularna postać w
środowisku
batalistów. Książki jego autorstwa były stopnio-
wo rozpowszechniane i w końcu stały się podstawowymi podręcznikami aka-
demickimi na wszystkich uczelniach morskich
świata.
Dostrzeżono ich walory
poznawcze wykraczające poza zakres czystej sztuki wojennej. Zwrócono uwagę
na ich wymowę geograficzną i historyczną, tłumaczącą przebieg procesów poli-
tycznych. Czołowi geografowie wykorzystali tworzone przez Mahana koncepcje
do wyjaśnienia aktualnych i przyszłych przemian geopolitycznych (np. Flint,
2008, s. 34, 82; Moczulski, 1999, s. 22–23).
Dorobek pisarski Alfreda Mahana
Pierwszą większą pracę –
The Gulf and Inland Waters
opublikował Mahan
w 1883 r., jednak dopiero jego obszerna monografia o tzw. sile morskiej z 1897 r.
wzbudziła powszechne uznanie i do tej pory jest cytowana, omawiana i komento-
wana przez wojskowych i geopolityków (Mahan, 1897). Stała się klasyczną pozy-
cją, która nie utraciła swojej uniwersalności i oryginalności, pomimo
że
od jej
opublikowania minęło blisko 120 lat. Bardzo szybko została przetłumaczona na
język niemiecki, francuski, rosyjski i japoński. Została wydana pod tytułem
The
Influence of Sea Power upon History
(Wpływ siły morskiej na historię), który stał
się na tyle popularny,
że
pojęcie
the sea power
(potęga, względnie siła morza lub
morska) weszła w obieg naukowy i publicystyczny, i jest powszechnie stosowa-
ne w literaturze wojskowej
5
. Ta obszerna monografia historyczno-geograficzno-
-polityczna składała się z trzech tomów i dotyczyła
łącznie
okresu 1660–1812.
Pierwszy i drugi tom, opublikowane w 1890 r., obejmowały lata 1660–1783 oraz
1660–1805. Trzeci, zatytułowany
The Influence of Sea Power upon the French
Revolution and Empire 1793–1812,
rozszerzony był o późniejszy okres związa-
ny z Rewolucją Francuską i wojnami prowadzonymi przez Napoleona. Wbrew
tytułowi nie był to typowy podręcznik z zakresu historii. Wynikało to z założeń
teoretyczno-metodologicznych i celu poznawczego, jaki sobie postawił autor –
pomimo
że
zaprezentował szczegółowo przebieg poszczególnych operacji militar-
Postać Mahana odnotowana została w monumentalnym dziele Moczulskiego, który stwierdził:
„Mahan cieszy się niezmienną estymą, lecz teoretycznych podstaw doktryny morskocentrycznej
prawie nikt nie próbuje pogłębić czy rozbudować” (Moczulski, 1999, s. 47). Mahan stał się również
obiektem zainteresowania polskiego specjalisty zajmującego się rozwojem myśli geopolitycznej na
świecie
(Potulski, 2010, s. 172–178). Na jego osiągnięcia zwracali także uwagę historycy zajmujący
się dziejami konfl iktów militarnych, a zwłaszcza teoriami wojennymi. Najwięcej informacji o tym
amerykańskim admirale znajduje się w książce poświęconej rozwojowi myśli wojskowej i jej twórcom
(Wyszczelski, 2009, s. 273–283). Ciekawy esej o dokonaniach Mahana został zamieszczony w inter-
necie (Jędrysiak, 2010). W odróżnieniu od literatury polskiej, w której Mahan jest tylko sporadycznie
wspominany, w
światowej
literaturze przedmiotu jego dorobek naukowy jest ciągle obiektem fascyna-
cji, względnie krytyki (zob. np.: Puleston, 1941; Seager, 1977; Naville, 1981; Crawl, 1986; Hattendorf,
1991; Schluter, 1995; Sumida, 2000).
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin