KOMUNIKACJA SPOŁECZNA 2.04.2016
Zaliczenie: Dominika.ochnik@gwsh.pl, praca zaliczeniowa na ostatnie zajęcia, pt. „Diagnoza struktury komunikacji wewnętrznej organizacji” – jak wygląda komunikacja w danej firmie, czym jest utrudniona, szlaki komunikacyjne wykorzystane w danej firmie, analiza tego co się dzieje. Wstęp teoretyczny może, ale nie musi, musi być ankieta i jej wyniki (np. procentowo), grafika i wnioski
Wstęp – informacje o firmie, opis metody, rezultaty, wnioski (zakończyć aplikacją, zastosowaniem, jakie zmiany można by było zastosować, co mogłoby być rozwiązaniem problemów)
I etap ANKIETA – analiza 2-3 wybranych kryteriów z listy: metoda: anonimowa ankieta, grupa docelowa: cała organizacja lub dział (w zależności od wielkości firmy i możliwości dotarcia do pracowników), kryteria: poziom doinformowania pracownika, poziom zrozumienia komunikatów, terminowość informacji: przykładowe pytania – czy zawsze otrzymujesz informacje terminowo? Czy często zdarzają się sytuacje problemowe wywołane zbyt późnym przekazywaniem informacji? Główne źródła informacji, poziom zadowolenia z instrumentów komunikacji, współpraca między działami.
II etap ANALIZA GRAFICZNA – graficzna analiza struktury komunikacji formalnej i nieformalnej w organizacji, metoda: graficzna (kierunek komunikacji symbolizowany strzałką) kryteria charakterystyki pracowników: przynależność do działu, długość stażu zawodowego w organizacji np. 0-2 lat, 2-5 lat, 5-10 lat, 10 i więcej.
III etap ANALIZA – centra informacji – brokerzy informacji, blokady komunikacyjne, przepływ informacji, znaczenie stażu zawodowego w organizacji dla komunikacji, porównanie struktury komunikacji formalnej i nieformalnej
Czego się nauczymy:
· Komunikacja interpersonalna z perspektywy ewolucyjnej
· Podstawy komunikacji niewerbalnej: rodzaje, znaczenie, funkcje
· Kilka słów o kłamstwie
· Elementy autoprezentacji
· Podstawy komunikacji werbalnej: techniki aktywnego słuchania, asertywność, techniki skutecznego wydawania poleceń, konfrontowania opinii i przekonywania innych
Komunikacja społeczna
· Najszerszy proces komunikowania
· Jest procesem porozumiewania się jednostek, grup, instytucji
· Realizuje się przy użyciu wielu środków
· Wywołuje określone skutki
Komunikacja społeczna w organizacji:
· Komunikacja wewnętrzna
o Komunikacja interpersonalna
o Pomiędzy jednostkami
o Pomiędzy grupami
o Pomiędzy jednostką a grupą
· Komunikacja zewnętrzna
o Kontakty z otoczeniem zewnętrznym
o Budowanie wizerunku
Instrumenty komunikacji:
· Komunikacja werbalna, niewerbalna
· Komunikacja pisemna
· Interakcyjne wykorzystanie internetu
ĆWICZENIE I
O czym rozmawiamy?
· Ludzie, relacje interpersonalne
· Grupy koedukacyjne
· Mężczyźni – kobiety
Funkcje mowy:
· Informacyjna
· Społeczna funkcja mowy – funkcja emocjonalna
Teoria motoryczna powstania języka
· Mowa jako następstwo sekwencyjnych ruchów motorycznych
Plotka
· umacnianie więzi
· utrzymuje spójność grupy
· pozytywna rola
· pozwala gromadzić i sprawdzać informacje
· spajanie grupy
· ochrona grupy
Gdzie się kryje mowa?
· Pole Broki – odpowiedzialne za funkcje motoryczne
· Pole Wernickiego
Nastawienie:
1. Gesty, postawa
· Nastawienie pozytywne
o Kontakt wzrokowy
o Naśladowanie gestów
o Postawa nachylona ku rozmówcy
o Otwarta postawa
· Nastawienie negatywne
o Unikanie kontaktu wzrokowego
o Brak naśladownictwa gestów
o Zachowywanie dystansu
o Zamknięta postawa
Komunikacja niewerbalna:
· Komunikacja finezyjna
· Komunikacja prokseniczna
· Komunikacja para lingwistyczna
Funkcje komunikacji niewerbalnej:
· Zastępuje wypowiedzi werbalne
· Uzupełnia przekaz słowny
· Akceptuje zgodne przekazy werbalne
· Reguluje kierunek rozmowy
· Komunikuje emocje
Interpretacja
Saithis