KOMUNIKACJA SPOŁECZNA 2.docx

(16 KB) Pobierz

KOMUNIKACJA SPOŁECZNA 2.04.2016

Zaliczenie: Dominika.ochnik@gwsh.pl, praca zaliczeniowa na ostatnie zajęcia, pt. „Diagnoza struktury komunikacji wewnętrznej organizacji” – jak wygląda komunikacja w danej firmie, czym jest utrudniona, szlaki komunikacyjne wykorzystane w danej firmie, analiza tego co się dzieje. Wstęp teoretyczny może, ale nie musi, musi być ankieta i jej wyniki (np. procentowo), grafika i wnioski

Wstęp – informacje o firmie, opis metody, rezultaty, wnioski (zakończyć aplikacją, zastosowaniem, jakie zmiany można by było zastosować, co mogłoby być rozwiązaniem problemów)

I etap ANKIETA – analiza 2-3 wybranych kryteriów z listy: metoda: anonimowa ankieta, grupa docelowa: cała organizacja lub dział (w zależności od wielkości firmy i możliwości dotarcia do pracowników), kryteria: poziom doinformowania pracownika, poziom zrozumienia komunikatów, terminowość informacji: przykładowe pytania – czy zawsze otrzymujesz informacje terminowo? Czy często zdarzają się sytuacje problemowe wywołane zbyt późnym przekazywaniem informacji? Główne źródła informacji, poziom zadowolenia z instrumentów komunikacji, współpraca między działami.

II etap ANALIZA GRAFICZNA – graficzna analiza struktury komunikacji formalnej i nieformalnej w organizacji, metoda: graficzna (kierunek komunikacji symbolizowany strzałką) kryteria charakterystyki pracowników: przynależność do działu, długość stażu zawodowego w organizacji np. 0-2 lat, 2-5 lat, 5-10 lat, 10  i więcej.

III etap ANALIZA – centra informacji – brokerzy informacji, blokady komunikacyjne, przepływ informacji, znaczenie stażu zawodowego w organizacji dla komunikacji, porównanie struktury komunikacji formalnej i nieformalnej

Czego się nauczymy:

·         Komunikacja interpersonalna z perspektywy ewolucyjnej

·         Podstawy komunikacji niewerbalnej: rodzaje, znaczenie, funkcje

·         Kilka słów o kłamstwie

·         Elementy autoprezentacji

·         Podstawy komunikacji werbalnej: techniki aktywnego słuchania, asertywność, techniki skutecznego wydawania poleceń, konfrontowania opinii i przekonywania innych

 

Komunikacja społeczna

·         Najszerszy proces komunikowania

·         Jest procesem porozumiewania się jednostek, grup, instytucji

·         Realizuje się przy użyciu wielu środków

·         Wywołuje określone skutki

Komunikacja społeczna w organizacji:

·         Komunikacja wewnętrzna

o        Komunikacja interpersonalna

o        Pomiędzy jednostkami

o        Pomiędzy grupami

o        Pomiędzy jednostką a grupą

·         Komunikacja zewnętrzna

o        Kontakty z otoczeniem zewnętrznym

o        Budowanie wizerunku

Instrumenty komunikacji:

·         Komunikacja werbalna, niewerbalna

·         Komunikacja pisemna

·         Interakcyjne wykorzystanie internetu

ĆWICZENIE I

O czym rozmawiamy?

  1. Tematy społeczne (75%)

·         Ludzie, relacje interpersonalne

  1. Polityka, interesy, nauka

·         Grupy koedukacyjne

·         Mężczyźni – kobiety

Funkcje mowy:

·         Informacyjna

·         Społeczna funkcja mowy – funkcja emocjonalna

Teoria motoryczna powstania języka

·         Mowa jako następstwo sekwencyjnych ruchów motorycznych

Plotka

  1. Funkcja emocjonalna

·         umacnianie więzi

·         utrzymuje spójność grupy

  1. Plotkowanie w pracy

·         pozytywna rola

·         pozwala gromadzić i sprawdzać informacje

·         spajanie grupy

·         ochrona grupy

Gdzie się kryje mowa?

·         Pole Broki – odpowiedzialne za funkcje motoryczne

·         Pole Wernickiego

Nastawienie:

1.       Gesty, postawa

·         Nastawienie pozytywne

o        Kontakt wzrokowy

o        Naśladowanie gestów

o        Postawa nachylona ku rozmówcy

o        Otwarta postawa

·         Nastawienie negatywne

o        Unikanie kontaktu wzrokowego

o        Brak naśladownictwa gestów

o        Zachowywanie dystansu

o        Zamknięta postawa

Komunikacja niewerbalna:

·         Komunikacja finezyjna

·         Komunikacja prokseniczna

·         Komunikacja para lingwistyczna

Funkcje komunikacji niewerbalnej:

·         Zastępuje wypowiedzi werbalne

·         Uzupełnia przekaz słowny

·         Akceptuje zgodne przekazy werbalne

·         Reguluje kierunek rozmowy

·         Komunikuje emocje

Interpretacja

Zgłoś jeśli naruszono regulamin