Katecheza 32 - Ja i moje obowiązki w domu.odt

(21 KB) Pobierz

Katecheza 32

 

JA I MOJE OBOWIĄZKI W DOMU

 

Ogólne cele katechetyczne

Poznanie obowiązków związanych z domem.

Wychowanie do posłuszeństwa.

 

Cele szczegółowe

Wiedza

Dziecko:

zna zakres swoich obowiązków

rozumie, że wykonując rzetelnie swoje obowiązki sprawia radość rodzicom i Bogu.

Umiejętności

Dziecko:

potrafi opowiedzieć, jakie czynności wykonuje w domu.

Postawy

Dziecko:

chętnie pomaga w domu

           odpowiedzialnie traktuje swoje obowiązki.

            

Metody i techniki: rozmowa kierowana, opowiadanie, praca z ilustracjami, zabawa ruchowa.

 

Środki dydaktyczne: ilustracje do wiersza „Mały Janek”, tekst wiersza „Mały Janek”.

 

I. WPROWADZENIE

K. wita się z dziećmi serdecznie i rozpoczyna spotkanie modlitwą.

Każdy z nas ma swoje obowiązki, czyli czynności, które musi wykonać.

Posłuchajmy wiersza o małym Janku i jego obowiązkach.

Mały Janek

Na tapczanie leży Janek,

zaraz wstanie, bo już ranek.

Wstał, przeżegnał się starannie,

włożył kapcie, jest przy wannie.

Umył uszy, umył szyję,

patrzcie, teraz zęby myje.

Teraz ubrał się dokładnie

i uczesał włosy ładnie.

Przy śniadaniu nie marudzi,

zjada wszystko, nic nie brudzi.

Dziś w przedszkolu gry, zabawy,

Janek grzeczny – bardzo żwawy.

Po zabawie jest porządek,

Janek sprzątnął każdy kątek.

Janek wraca już z przedszkola.

Mamo, zobacz – ciocia Ola!

Wnet „dzień dobry” mówi cioci

i uśmiechem buzię złoci.

W domu z mamą ściera kurze,

siostrze podarował różę

Wreszcie z pracy tato wraca –

bardzo ciężka jego praca.

Gdy zmęczony w kuchni siada,

Janek kapcie mu zakłada.

Jeszcze psa nakarmić może,

bo to też stworzenie Boże.

O modlitwie też pamięta

i na co dzień, i od święta.

Tak pracował przez dzień cały,

choć to jeszcze chłopiec mały.

Jutro znowu wstanie ranek

będę dobry – myśli Janek.

Teraz leży na tapczanie,

jutro znów wesoły wstanie.

(J. Snopek i D. Kurpiński)

K. prowadzi rozmowę z grupą:

Jak wyglądał poranek Janka?

Co robił Janek w przedszkolu?

Czym zajmował się po powrocie do domu?

W czym chcielibyście naśladować Janka?

K. może wcześniej przygotować plansze albo ilustracje, które będą pokazywały zajęcia Janka lub poprosić dzieci, aby wykonały rysunki przypominające czynności Janka. Każde dziecko rysuje inne działanie Janka.

 

II. AKTYWIZACJA

1. Rozmowa z dziećmi

K. pyta:

Jakie macie obowiązki w domu?

Jakie czynności wykonujecie sami?

W jaki sposób pomagacie rodzicom i rodzeństwu?

Komu sprawiacie radość, solidnie wykonując swoje obowiązki? (rodzicom)

I kto jeszcze jest z was zadowolony? (dobry Bóg, Jezus)

Nie tak dawno temu mówiliśmy o Świętej Rodzinie.

Z jakich osób składa się Święta Rodzina?

Jezus, podobnie jak wy, żył w rodzinie. Również On pomagał swoim Rodzicom – Maryi i Józefowi.

Był im zawsze posłuszny i wykonywał swoje domowe obowiązki.

 

2. Zabawa ruchowa

K. może poprosić wychowawczynię grupy, żeby nauczyła dzieci zabawy ruchowej przy muzyce („Choć mam rączki małe i niewiele zrobię, pomogę mamusi...”). Ewentualnie inna zabawa ruchowa, np. „Tu prawą mam rączkę...”

 

3. Praca z podręcznikiem

Dzieci wykonują polecenia w podręczniku dziecka.

 

III. ZAKOŃCZENIE

1. Rymowanka

Nauczymy się rymowanki:

Chociaż lat niewiele mam, obowiązki swoje znam.

 

2. Modlitwa

Pomódlmy się do swoich aniołów stróżów, aby nam doradzali, jak i w czym możemy pomagać rodzicom i rodzeństwu: „Aniele Boży, stróżu mój...”

 

KĄCIK KATECHETY

1. Rozważanie

Jego Matka rzekła do Niego: «Synu, czemuś nam to uczynił? Oto ojciec Twój i ja z bólem serca

szukaliśmy Ciebie». Lecz On im odpowiedział: «Czemuście Mnie szukali? Czy nie wiedzieliście, że powinienem być w tym, co należy do mego Ojca?» Oni jednak nie zrozumieli tego, co im powiedział. Potem poszedł z nimi i wrócił do Nazaretu; i był im poddany”.(Łk 2,48-51a)

 

2. Okruch mądrości

Drogą do nieba jest wypełnianie obowiązków na ziemi”.

(Heinrich Pestalozzi)

 

3. Wiersz

Wieczorem zanim zasunę

powieki zgaszę światło oczu

rozbieram się z codzienności usypiam

Anioła Stróża kładę do snu wszystkie

myśli i uczucia kołyszę przyszłość

najmłodsze dziecko moje bo nienarodzone

wieczorem zanim zasnę

(Jerzy Snopek)

 

4. Warto przeczytać

L. Blanco, S. Carbonell, Wartości w życiu rodziny. Ponad 100 zabaw rozwijających wrażliwość na

wartości ogólnoludzkie, Kielce 2003.

M. Caiati, S. Delač, A. Müller, Czy wszystko mi wolno? Znaczenie swobodnych zabaw w przedszkolu Kielce 2003.

K. West, Jak wychować damę; Jak wychować dżentelmena, Warszawa 2003.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin