Katecheza 32
JA I MOJE OBOWIĄZKI W DOMU
Ogólne cele katechetyczne
Poznanie obowiązków związanych z domem.
Wychowanie do posłuszeństwa.
Cele szczegółowe
Wiedza
Dziecko:
– zna zakres swoich obowiązków
– rozumie, że wykonując rzetelnie swoje obowiązki sprawia radość rodzicom i Bogu.
Umiejętności
– potrafi opowiedzieć, jakie czynności wykonuje w domu.
Postawy
– chętnie pomaga w domu
– odpowiedzialnie traktuje swoje obowiązki.
–
Metody i techniki: rozmowa kierowana, opowiadanie, praca z ilustracjami, zabawa ruchowa.
Środki dydaktyczne: ilustracje do wiersza „Mały Janek”, tekst wiersza „Mały Janek”.
I. WPROWADZENIE
K. wita się z dziećmi serdecznie i rozpoczyna spotkanie modlitwą.
Każdy z nas ma swoje obowiązki, czyli czynności, które musi wykonać.
Posłuchajmy wiersza o małym Janku i jego obowiązkach.
Mały Janek
Na tapczanie leży Janek,
zaraz wstanie, bo już ranek.
Wstał, przeżegnał się starannie,
włożył kapcie, jest przy wannie.
Umył uszy, umył szyję,
patrzcie, teraz zęby myje.
Teraz ubrał się dokładnie
i uczesał włosy ładnie.
Przy śniadaniu nie marudzi,
zjada wszystko, nic nie brudzi.
Dziś w przedszkolu gry, zabawy,
Janek grzeczny – bardzo żwawy.
Po zabawie jest porządek,
Janek sprzątnął każdy kątek.
Janek wraca już z przedszkola.
Mamo, zobacz – ciocia Ola!
Wnet „dzień dobry” mówi cioci
i uśmiechem buzię złoci.
W domu z mamą ściera kurze,
siostrze podarował różę
Wreszcie z pracy tato wraca –
bardzo ciężka jego praca.
Gdy zmęczony w kuchni siada,
Janek kapcie mu zakłada.
Jeszcze psa nakarmić może,
bo to też stworzenie Boże.
O modlitwie też pamięta
i na co dzień, i od święta.
Tak pracował przez dzień cały,
choć to jeszcze chłopiec mały.
Jutro znowu wstanie ranek
– będę dobry – myśli Janek.
Teraz leży na tapczanie,
jutro znów wesoły wstanie.
(J. Snopek i D. Kurpiński)
K. prowadzi rozmowę z grupą:
– Jak wyglądał poranek Janka?
– Co robił Janek w przedszkolu?
– Czym zajmował się po powrocie do domu?
– W czym chcielibyście naśladować Janka?
K. może wcześniej przygotować plansze albo ilustracje, które będą pokazywały zajęcia Janka lub poprosić dzieci, aby wykonały rysunki przypominające czynności Janka. Każde dziecko rysuje inne działanie Janka.
II. AKTYWIZACJA
1. Rozmowa z dziećmi
K. pyta:
– Jakie macie obowiązki w domu?
– Jakie czynności wykonujecie sami?
– W jaki sposób pomagacie rodzicom i rodzeństwu?
– Komu sprawiacie radość, solidnie wykonując swoje obowiązki? (rodzicom)
– I kto jeszcze jest z was zadowolony? (dobry Bóg, Jezus)
Nie tak dawno temu mówiliśmy o Świętej Rodzinie.
– Z jakich osób składa się Święta Rodzina?
Jezus, podobnie jak wy, żył w rodzinie. Również On pomagał swoim Rodzicom – Maryi i Józefowi.
Był im zawsze posłuszny i wykonywał swoje domowe obowiązki.
2. Zabawa ruchowa
K. może poprosić wychowawczynię grupy, żeby nauczyła dzieci zabawy ruchowej przy muzyce („Choć mam rączki małe i niewiele zrobię, pomogę mamusi...”). Ewentualnie inna zabawa ruchowa, np. „Tu prawą mam rączkę...”
3. Praca z podręcznikiem
Dzieci wykonują polecenia w podręczniku dziecka.
III. ZAKOŃCZENIE
1. Rymowanka
Nauczymy się rymowanki:
Chociaż lat niewiele mam, obowiązki swoje znam.
2. Modlitwa
Pomódlmy się do swoich aniołów stróżów, aby nam doradzali, jak i w czym możemy pomagać rodzicom i rodzeństwu: „Aniele Boży, stróżu mój...”
KĄCIK KATECHETY
1. Rozważanie
„Jego Matka rzekła do Niego: «Synu, czemuś nam to uczynił? Oto ojciec Twój i ja z bólem serca
szukaliśmy Ciebie». Lecz On im odpowiedział: «Czemuście Mnie szukali? Czy nie wiedzieliście, że powinienem być w tym, co należy do mego Ojca?» Oni jednak nie zrozumieli tego, co im powiedział. Potem poszedł z nimi i wrócił do Nazaretu; i był im poddany”.(Łk 2,48-51a)
2. Okruch mądrości
„Drogą do nieba jest wypełnianie obowiązków na ziemi”.
(Heinrich Pestalozzi)
3. Wiersz
Wieczorem zanim zasunę
powieki zgaszę światło oczu
rozbieram się z codzienności usypiam
Anioła Stróża kładę do snu wszystkie
myśli i uczucia kołyszę przyszłość
najmłodsze dziecko moje bo nienarodzone
wieczorem zanim zasnę
(Jerzy Snopek)
4. Warto przeczytać
L. Blanco, S. Carbonell, Wartości w życiu rodziny. Ponad 100 zabaw rozwijających wrażliwość na
wartości ogólnoludzkie, Kielce 2003.
M. Caiati, S. Delač, A. Müller, Czy wszystko mi wolno? Znaczenie swobodnych zabaw w przedszkolu Kielce 2003.
K. West, Jak wychować damę; Jak wychować dżentelmena, Warszawa 2003.
elcik