E-Learning-1.pdf

(2294 KB) Pobierz
E-LEARNING
W KSZTAŁCENIU
SŁUŻB
SPOŁECZNYCH
SERGO KURULISZWILI
Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
E-LEARNING
W KSZTAŁCENIU
SŁUŻB
SPOŁECZNYCH
SERGO KURULISZWILI
Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Publikacja powstała w ramach projektu „Koordynacja na rzecz aktywnej integracji” w ra-
mach Działania 1.2 „Wsparcie systemowe instytucji pomocy i integracji społecznej” Pro-
gram Operacyjny Kapitał Ludzki, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków
Europejskiego Funduszu Społecznego.
Recenzent: dr hab. Piotr Sałustowicz, prof. SWPS w Warszawie
Korekta: Marcin Teodorczyk
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
ISBN: 978-83-61638-60-5
Wydanie I
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane z podaniem źródła.
Publikacja jest dystrybuowana bezpłatnie.
Skład i druk: www.transdruk.pl
3
Spis treści
Wstęp
........................................................................................................................... 5
Rozdział I
........................................................................................................................... 7
Edukacja ustawiczna, Life Long Learning – definicje, klasyfikacje i regulacje prawne 7
Uwarunkowania prawne kształcenia ustawicznego ..................................................... 8
Krajowe Ramy Kwalifikacji ........................................................................................... 12
Samokształcenie ......................................................................................................... 14
Kształcenie modułowe ................................................................................................ 17
Rozdział II
......................................................................................................................... 19
Rozwój Distance Learning - możliwości techniczne i potrzeba nowych form
nauczania .................................................................................................................... 19
E-Learning a podstawowe usługi Internetu. Strony www, poczta elektroniczna,
fora dyskusyjne, komunikatory ................................................................................... 21
Komunikacja synchroniczna i asynchroniczna ........................................................... 23
Uczestnicy współczesnego procesu kształcenia zdalnego – rola tutora,
administratora / informatyka i eksperta dziedzinowego ............................................ 26
Rola motywacji w kształceniu na odległość ............................................................... 27
Rozdział III
......................................................................................................................... 30
Platformy edukacji zdalnej LMS ................................................................................. 30
Funkcjonalności platform LMS ................................................................................... 31
Zakup i wdrożenia LMS lub wariant ASP ..................................................................... 36
Kontent szkoleniowy – budowa kursów ..................................................................... 40
Standardy w e-learningu ............................................................................................. 41
Rozdział IV
......................................................................................................................... 46
E-learning 2.0. Implikacje powstania Web 2.0 ........................................................... 46
Social e-learning i grywalizacja ................................................................................... 48
Just-in-time learning – uczenie się dostosowane do potrzeb ..................................... 50
Rapid e-learning – tworzenie instruktarzy . ................................................................. 51
E-learning i kształcenie tradycyjne – blended learing ................................................ 51
Konektywizm – nowa teoria edukacji ......................................................................... 54
Rozdział V
......................................................................................................................... 56
Popularność e-learning na świecie i w Polsce ............................................................ 56
Massive Open Online Courses ................................................................................... 58
Dziedziny, w których e-learning skutecznie wspomaga podnoszenie poziomu
kwalifikacji ................................................................................................................... 60
Rozdział IV
......................................................................................................................... 62
Kształcenie służb społecznych w Polsce .................................................................... 62
E-learning w pomocy społecznej w Polsce analiza sytuacji ........................................ 68
Nowe możliwości kształcenia służb społecznych. ..................................................... 71
4
Z badań nad potencjałem pracowników socjalnych do podjęcia nauki metodą
e-learning i ich opinii na temat tego rodzaju kształcenia ........................................... 73
Rozdział VI
......................................................................................................................... 80
Tworzenie szkoleń e-learningowych i ich wdrożenie – wskazówki ............................ 80
Narzędzia do tworzenia kursów i dystrybucji treści .................................................... 80
Wskazania dla autorów szkoleń i instruktaży e-learningowych ................................. 84
Scenariusz szkolenia .................................................................................................. 84
Wdrożenie e-learningu (wdrożenie miękkie) .............................................................. 86
Zarządzanie talentami ................................................................................................ 89
Konsorcja szkoleniowe ............................................................................................... 89
Podsumowanie
.................................................................................................................... 91
Bibliografia
......................................................................................................................... 92
Spis diagramów
................................................................................................................... 96
Spis tabel oraz ilustracji
..................................................................................................... 96
Summary
......................................................................................................................... 97
Zgłoś jeśli naruszono regulamin