SŁOWNIK POJĘCIA I DEFINICJE.doc

(1207 KB) Pobierz

1. PISMO:

 

HIEROGLIFY – znaki pisma obrazkowego złożone ze spółgłosek ; Egipt

 

MINUSKUŁA – mała litera alfabetu

 

MAJUSKUŁA – DUŻA litera alfabetu

 

ANTYKWA – proste, czytelne i nowoczesne pismo

LIGATURA – czcionka z 2 połączonymi literami

                             

 

 

TEKSTURA – pismo do szybkiego przepisywania ksiąg w XIV wieku, przypomina sploty, litery są ciasno upakowane

    

FRAKTURA – pismo wąskie, o ostro łamanych liniach i zawiłych ozdobach

     BASTARDA – pismo łagodne i zaokrąglone, połączenie tekstury i minuskuły

           ROTUNDA – odmiana bastardy, szerokie i zaokrąglone litery, powstała w Italii w XIII wieku

 

 

 

 

 

 

 

 

2. NARZĘDZIA PISARSKIE:

 

STILUS – metalowy rylec do tabliczek woskowych

 

CAPSA – pojemnik do przechowywania i transportu zwojów

 

 

 

 

 

3. MATERIAŁY PISARSKIE:

 

PAPIRUS – materiał pisarski z trzciny papirusowej do produkcji zwojów ; od 3 wieku przed naszą erą ; Egipt i Aleksandria. Paskie cięto i suszono, atrament z sadzy.

 

PERGAMIN – materiał pisarski ze skór zwierzęcych do kodeksów ; Europa i Bliski Wschód

 

ZWÓJ – postać książki w formie wstęgi nawijanej na drążki ze skóry ; od 4 wieku przed naszą erą

 

TRYPTYCH – 3 związane tabliczki

 

POLIPTYCH – więcej niż 3 związane tabliczki

 

PINAKES – tabliczka składana jako dar dla bogów ; sceny religijne i mitologiczne ; 4 wiek przed naszą erą

 

PALIMPSEST – rękopis napisany na materiale, z którego zmazano tekst

 

 

 

 

4. ZDOBNICTWO:

 

ARABESKI – delikatne ornamenty roślinne: Rzym

 

MAURESKI – geometryczne ornamenty roślinne: Islam

 

RUBRYKOWANIE – przekreślanie lub podkreśłanie liter czerwoną farbą

 

ILUMINACJA – zdobnictwo książkowe ; inicjały i wzory

 

INICJAŁ – wyróżnienie 1-ej litery tekstu

 

 

BORDIURA – roślinne zdobienie zamknięte w obramowieniu ; na marginesach

 

 

 

 

FLORATURA – roślinne zdobienie na marginesach ; w Psałterzu floriańskim

 

 

DROLERIE – małe scenki figuralne lub zwierzęce na marginesach lub w inicjałach ; humorystyczne

MINIATURA – ręcznie malowana rycina lub inicjał na rękopisach, często zdobiona złotem

 

 

 

 

 

RUBRYKATOR – malarz inicjałów

 

 

 

 

5. OPRAWY:

 

a)      OPRAWA ZŁOTNICZA – luksusowe, z klejnotami, z dyptykami-płytkami z kości słoniowej: Bizancjum i Europa Zachodnia ; średniowiecze:

 

·         OPRAWA EMALIOWANA:

 

 

 

 

o       Techniką celkową: wlewano barwną emalię między metalowe przegródki i polerowano

 

o       Techniką żłobkową: wylewanano emalię na blachę z rysunkiem wklęsłym

 

 

b)     OPRAWA KOPERTOWA:

v     Ze szlachetnych gatunków barwionej skóry lub jedwabiu

v     Dolna okładzina oprawy zachodziła w kształcie klapy do

połowy górnej

v     Ozdabiane były ornamentami geometrycznymi

 

 

 

c)      OPRAWA MNISZA:

 

 

v     Oszczędnościowa

v     Skóra sięgająca do połowy okładki, dalej widoczna była deska.

 

 

 

 

 

 

 

 

d)     OPRAWA INTROLIGATORSKA:

 

·         OPRAWA TŁOCZONA NA ŚLEPO – bez złoceń

 

                            Plakieta

 

 

·         OPRAWA Z TŁOCZENIAMI ZŁOCONYMI:

 

v     Zwięzy tworzyły zgrubienia na grzbecie

v     Klamry były wykonane z kamieni lub pereł

v     Ochronne okucia na brzegach i guzy w centrum: metalowe i drewniane

v     Stemple dające wzór wypukły, tzw. tłoczenie na ślepo

v     Ozdobne tłoki: postacie świętych, mitologiczne, zwierzęta, rośliny- tłoki ornamentalne

v     Łancuchy chroniły przed kradzieżą

 

 

e)      OPRAWA SAKWOWA rodzaj oprawych skórzanych średniowiecza:

 

v     Miały zwisający płat skóry, który można było związać w węzeł, guz umożliwiający przyczepienie oprawy np. do pasa.

 

 

 

 

 

 

 

f)       OPRAWA PŁASZCZOWA = ZAWIJANA:

 

                 

 

 

v     Jedna skóra zawinięta na okładki, druga szersza i dłuższa przyszyta do brzegów.

v     Zwisające rogi zakończone były tzw. chwastami. 

v     Materiał: aksamit, jedwab, skóra

 

 

 

g)     OPRAWA SKÓRZANA tańsza, z Egiptu:

 

·         OPRAWA NACINANA - naciętą i nawilżoną skórę naciągano przez wzór, rysunek rozszerzał się i stawał się wyraźny ; od VII wieku

 

·         OPRAWA TŁOCZONA – od VIII wieku

 

 

 

 

 

 

 

 

6. RĘKOPIŚMIENNICTWO:

 

SKRYPTORIUM – pomieszczenie gdzie przepisywano książki ; klasztory

 

INCIPIT – formuła na początku rękopisu: tytuł i imię autora / pierwsze słowa tekstu

 

EXPLICIT – formuła na końcu rękopisu oznajmiająca koniec dzieła: imię skryptora i datę ukończenia pracy

 

PECJA – dzielenie rękopisu i rozdanie jego części kopistom

 

LIBRARIUSZ – rozdzielał książki mnichom

7. INKUNABUŁY:

 

INKUNABUŁ – książka drukowana w początkowym okresie rozwoju drukarstwa

 

42-WIERSZOWA BIBLIA GUTENBERGA – przypomina rękopis, brak karty tytułowej, dane w kologonie, zdobnictwo ręczne

 

INKUNABULISTYKA – nauka o drukach do 1500 roku, zapoczątkowana przez Jana Sauberta w 1643

 

KSIĄŻKA DRZEWORYTOWA->KSYLOGRAFICZNA->BLOKOWA – powstała z odbijania klocków drzeworytowych

 

 

8. TECHNICZNE SPRAWY DRUKU:

 

SYNGATURA – znak identyfikujący drukarza

 

KUSTOSZ – numer porządkowy arkusza

 

REPREZENTANT – mała drukowana literka wskazująca gdzie umieścić inicjał

 

SYGNET DRUKARSKI – dekoracyjny znak drukarni od XV wieku

 

KOLOFON dane o utworze: autor, tytuł, drukarz, miejsce i rok umieszczana na końcu książki

 

REJESTR wykaz składek w książce drukowanej na końcu ; były to początkowe wyrazy i sygnatury, zastąpiony przez spis treści

 

FOLIACJA – numerowanie kart

PAGINACJA – numerowanie stron; Aldius Manu-tius

 

TABULA RIBRIKARUM – spis nagłówków mówiący gdzie dopisać nagłówki rozdziałów

 

FILIGRAN znak wodny na papierze

 

EXLIBRIS – znak własnościowy w formie karteczki wklejanej do okładki ; ozdobny

 

SUPEREXLIBRIS – herby tłoczone tłokiem metalowym na okładce książki ; XV i XVI wiek

 

STEREOTYPIA – odlewy składu dla większych nakładów

 

KUSTOSZ – litera lub liczba wskazująca kolejność składki

 

REKLAMANT – początkowy wyraz poprzedniej składki, przenośnik

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin