Naśladowanie Chrystusa 1991 1x.pdf

(6332 KB) Pobierz
KSIĄŻKA, KTÓRĄ ZACHWYCAŁY SIĘ POKOLENIA!
NAŚLADOWANIE CHRYSTUSA
THESAURUS - PRESS
W oddziaływaniu, jakie wywiera
„Naśladowanie”
(Imitaiio)
jest coś niezwykłego. Tom asz a Kempis nie
porywa nas, jak Augustyn, swą mocą czy polotem , ani, jak
święty Bernard, kwiecistością swego słowa; nie ujarzmia
też głębią czy pełnią swoich myśli; wszystko jest tu proste
i melancholijne, wszystko w tonacji moll; jest tylko spokój,
cisza, ukojone, łagodne oczekiwanie i pociecha. „Życie
doczesne jest mi ciężarem ” — mówi w jakim ś miejscu
Tomasz.
A mimo to
słowa owego człowieka, który odszedł
od świata, bardziej mogły zachęcić do życia niż słowa
jakiegokolwiek innego myśliciela.
Ta księga dla ludzi zmęczonych wszystkich stuleci
m a
wszakże jedną ceęhę wspólną z przejawami rzeczywistej
mistyki. O to również i w niej przezwyciężona została — w
m iarę możliwości — obrazowość. O to i w niej zdjęto
barwną i błyszczącą szatę myślenia symbolicznego. I dlatego
też
Imitatio
nie jest związana tylko z jedną epoką w roz­
woju kultury; równie jak ekstatyczna kontemplacja wszech-
jedności oddala nas ona od wszelkich kultur. Nie należy
do żadnego konkretnego okresu w dziejach kultury. To
wyjaśnia fakt, że miała ona tysiące wydań. Stąd także staje
się jasne, dlaczego sprawy jej autorstw a i daty powstania
nie można było rozstrzygnąć, dlaczego próbowano umiesz­
czać tę datę na przestrzeni aż trzech stuleci. Tomasz nie
n a darm o powiedział: „Arna nesciri” -- „U podobaj sobie
w tym, że pozostaniesz nieznany.”
Johan Huizinga „Jesień średniowiecza”
http://choir
isciolKatolicki
TH ESA U RU S - PRESS
Thomas a Kempis
NAŚLADOWANIE CHRYSTUSA
Z KLUCZEM DO CZYTAŃ
NA KAŻDĄ SYTUACJĘ ŻYCIOWĄ
ORAZ
GLOSARIUSZEM
ZAWIERAJĄCYM WSPÓŁCZESNY WYKŁAD
TEOLOGICZNY POJĘCIA „NAŚLADOWANIE”
T H ESA U RU S - PRESS
WROCŁAW 1991
Tekst „Naśladowania Chrystusa” według edycji
Wydawnictwa Apostolstwa Modlitwy, Kraków 1938
Redakcja:
Eugeniusz Obarski, Bogdan Bojadzudis
Redakcja techniczna, skład komputerowy, korekta:
BiS - Bieroński i S-ka, Wrocław
Projekt okładki:
Eugeniusz Obarski
N a okładce brama kościoła w Clonamery, Kilkunny, Irlandia, V w.
ISBN 83-900251-1-6
THESAURUS BUSINESS GROUP_________________________
WYDAWNICTWO „THESAURUS-PRESS” • WROCŁAW 1991
Nakład: 10 000 (9 850 + 150)
Ark. wyd. 11,2 Ark. druk. 10
papier kl. III ofs/70 g, rola 52 cm
druk: Wrocławskie Zakłady Graficzne
Wrocław, ul. Oławska 11
nr. zam. 773/1100/91/00
http ://chomiku j .pl/K osciolK atolicki
„WIDZIEĆ Z ZAMKNIĘTYMI OCZAMI”
W wieku XIV, u schyłku średniowiecza, życie religijne zostaje wzboga­
cone o nowe zjawiska: rozwija się ruch mistyczny, ruch wywodzący się
z mistyki średniowiecznej, której twórcą był B ernard z Clairvaux
(1091-1153), największy mnich średniowiecza, nawiązujący do św. Augus­
tyna. Pojawiają się szkoły i pisma mistyczne. Prym wiedzie mistyka niemiec­
ka; tu bowiem, w Niemczech, doszła ona do największego rozkwitu. Ruch
mistyczny staje się nurtem myślowym, który nie poddaje się ograniczeniom
wybranych systemów dogmatycznych - ruch tak katolicki u źródeł, jak i
później protestancki. W kulturze schyłku średniowiecza dźwięczy bowiem
coraz silnej nuta smutku, pesymizmu, a życie chrześcijańskie, jak i ówczes­
na moralność, podupada. Szerzy się zwątpienie w sens pracy teologów, w
teologię samą i scholastykę. Mistycy usuwają się z wolna z życia i jego ak­
tywności. Już wspominany wyżej Bernard nauczał, że umiłowania Boga, od­
danie się Jezusowi,
upodobnianie się Jemu
poprzez ascezę, stoi znacznie
wyżej niż naukowe poznanie prawdy. W odróżnieniu od scholastyków,
którzy w religii i w wierze zdecydowany akcent kładli na stronę rozumową -
mistycy szukają fundamentalnego poznania Boga przede wszystkim w
uczuciu religijnym, w pobożności, w ekstazie.
Także u św. Augustyna, w jego wczesnych pismach, dostrzec można
pewne filiacje z myślą neoplatońską, która głosiła, że najwyższym stopniem
poznania Boga jest nabożne oglądanie Go w ekstazie, a więc nie w teolo­
gicznym poznaniu. Ale wypada też zauważyć, że apofatyczna po części teo­
logia św. Augustyna osłabia i pohamowuje dość mocno zarysowany teolo­
giczny agnostycyzm myśli Plotyna. I tak tzw. szkoła niemiecka (dominikanin
Mistrz Eckhart z Hochheim 1260-1327, jego uczniowie: Johannes Tauler
1300-1361 i Heinrich Seuse [Suso] 1295-1366, a także „przyjaciele Boga”
z Rulmanem Merswinem 1307-1382, by wymienić największych) odzna­
czała się silnym zabarwieniem uczuciowym. W pismach autorów mistycz­
nych wzniosłości myśli, jak również spekulacji teologicznej i filozoficznej (co
Zgłoś jeśli naruszono regulamin