Ks_Aleksander_Zychlinski_Tajemnica_katolicyzmu_Poznan_1946 1xa.pdf

(28304 KB) Pobierz
Ks. Dr Aleksander Żychliński
TAJEMNICA
KATOLICYZMU
Szkice teologiczne
i
Poznań 1946
..Papierodruk” Zakłady Graficzne pod zarządem Państwowym - Poznań, ulica Wybickiego 6.
£52 -
K - 0278
Nihil obstał
Poznań, dnia 12 grudnia 1945
Ks. prof. Dr. Antoni Prumbs
Cenzor
Imprimatur
Poznań, dnia 15 grudnia 1945
L. dz. 4469/45
X.
Abp. Dymek
Wikariusz Generalny
Poznański
Ks. Haendschke
kanclerz
T reść:
S trona
Uwaga w s tę p n a ...........................................................................5
I. Kałolicyzm jest t a j e m n i c ą ...................................................... 7
II. Katolicyzm jest p r a w d ą ..................................... > .
.
14
III. Katolicyzm jest ż y c ie m ............................................................ 19
IV. Katolicyzm jest życiem w C hrystusie.....................................22
V. Katolicyzm jest życiem sakramentalnym
VI. Katolicyzm jest życiem synostwa Bożego
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
27
32
39
43
49
VII. Katolicyzm jest życiem m iło ś c i..............................................36
VIII. Katolicyzm jest życiem postępu w doskonałości
IX. Katolicyzm jest życiem eucharystycznym .
.
X. Katolicyzm jest życiem śmierci i zmartwychwstania
XI. Katolicyzm jest życiem w Duchu św........................................ 54
XII. Katolicyzm jest życiem c z y n n y m ...................................... 58
X ill. Katolicyzm jest życiem kontemplacyjnym
.
.
.
62
XIV. Katolicyzm jest życiem a p o s to ls k im ......................................67
XV. Katolicyzm jest życiem m a ria ń s k im ..................................... 70
XVI. Katolicyzm jest życiem k o ś c ie ln y m ..................................... 73
XVII.
Katolicyzm jest życiem w czasie i dla wieczności .
Zakończenie: Katolicyzm a tajemnica nieprawości .
.
.
75
77
Uwaga wstępna
Wypadki ostatnich lat
wykazały ponownie w sposób drastyczny,
że jedyną potęgą, zdolną dać skołatanemu światu równowagę i pokój
jest katolicyzm. V\/szystkie systemy zmyślone przez ludzi i stosowane
z nakładem niebywałej energii okazały się puste, a nawet wielce
szkodliwe.
Nic więc dziwnego, że wśród ogólnej pożogi ogarniającej
świat, zwracają się ci, których prawdziwe dobro społeczeństwa ob­
chodzi, coraz wyraźniej ku katolicyzmowi. Coraz liczniejsi są ci, co
gorąco pragną poznać dogłębnie prawdę katolicką, żyć życiem kato-
Jickim i być apostołami katolickiej prawdy i życia.
Im poświęcamy te krótkie rozważania. Mają cne zadanie wta­
jemniczyć ludzi dobrej woli w boską tajemnicę katolicyzmu, przybli­
żyć im
prawdę
katolicką, wdrożyć ich w tajniki katolickiego życia.
Nadajemy im tytuł „Tajemnica katolicyzmu"; pragniemy bowiem
z góry uwydatnić najbardziej zasadniczą cechę katolicyzmu, nadającą
mu
właściwy charakter. Bo przystępując do katolicyzmu trzeba zdać
sobie wyraźnie sprawę, że jest
on
w najgłębszej swej istotności ta-,
jemnicą; więcej, trzeba pamiętać, że jest
on
tajemnicą całkiem nad­
przyrodzoną. Pojęciem swym i treścią przekracza bezwzględnie siły
wszelkiego rozumu
sfworzonego
i
wymogi
wszelakiego stworzenia,
bo należy do
wyższego
porządku od tego, w którym stworzenie jest
2
przyrodzenia.
Kto więc pragnie
poznać prawdziwę
istotę katolicyzmu, nietylko
z wierzchu i materialnie, ale od wewnątrz i formalnie, kto
chce poznać
prawdziwą
duszę katolicyzmu, winien zbliżać się doń z nadprzyro­
dzoną wiarą. Jedynie nadprzyrodzone światło wiary jest zdolne od­
kryć przed nami wnętrze nadprzyrodzonych tajemnic; rozumowi zaś
5
przystoi pełnić zadanie służebne; dość dlań, jeśli jest narzędziem
wiary przy kontemplacji nadprzyrodzonych tajemnic.
To też w niniejszych rozważaniach, których przedmiotem jest
nadprzyrodzona tajemnica
katolicyzmu,
postępować będziemy
w świetle rozumu, o ile
go
oświeca i nim kieruje wiara. Będzie to
teologia katolicyzmu.
Oczywista, że w tych krótkich
rozważaniach,
raczej szkicach, nie
wyczerpiemy ani w przybliżeniu przebogatego przedmiotu, który nas
zajmuje. Tajemnice
bowiem
nadprzyrodzone, a więc i tajemnica ka­
tolicyzmu, są niewyczerpalne w swym bogactwie, zawierają niedo­
ścignioną dla nas pełnię. Dość będzie, jeśli uda nam się w
miarę
sił
naświetlić kilka ważniejszych cech katolicyzmu, torując w ten spo­
sób drogę do lepszego zrozumienia bezdennych jego głębin. Będzie
to dla nas wielkim zyskiem duchowym, niemałą pomocą i pociechą
w
życiu i przyczyni się do podniesienia naszej duchowej kultury.
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin