Techniki pamięciowe - skrypt do konta.pdf

(273 KB) Pobierz
Techniki pamięciowe:
Akrostychy:
zdania lub wiersze, których pierwsze litery słów dają nam wskazówkę co do
zapamiętywanej treści. Znane akrostychy to m.in.
Liczby rzymskie (50, 100, 500, 1000):
Lecą Cegły, Dom Murują
pisownia "rz" (po jakich literach piszemy "rz"):
Prosiła Babka Tadka, Daj Kawałek
Gnatka Wołała Jeszcze Chrzan
Akronimy:
skrótowce, których litery oznaczają zapamiętywane treści, np. 5 wielkich jezior
północnoamerykaoskich: Homes: Huron, Ontario, Michigan, Erie, Superior
Metoda wyobrażeniowa
(w rozwinięciu do wielu elementów nazywa się łaocuchową) to
zwariowane i żywe skojarzenia wizualne, złączone w twórczą, niezwykła historię. Metoda
porusza obie półkule mózgowe, dzięki czemu treści zapamiętywane są lepiej niż wyłącznie
przy użyciu półkuli werbalnej.
Dobra do zapamiętywania m.in. różnego rodzaju list, etapów, nazw, nowego słownictwa itd.
Metoda Loci
(inaczej Pałac pamięci lub rzymski pokój) zaawansowany system polegający na
kojarzeniu obrazów z miejscami w znanym, rzeczywistym lub wyimaginowanym otoczeniu.
Korzystając z wyobraźni, można umieścid jakiś mocny wizualnie symbol informacji, którą
chcemy zapamiętad, w znanym nam miejscu. Dzięki połączeniu różnych punktów w
przestrzeni ze sobą, można w ten sposób zapamiętywad związki logiczne, czasowe lub
przestrzenne między pamiętanymi obiektami. Np. związek czasowy danego wydarzenia
można zapamiętywad, wyobrażając sobie kilkupiętrowy znany nam budynek, gdzie
najwcześniejsze wydarzenia będą odbywad się na parterze, a koocowe – na dachu.
Metoda ta, dzięki użyciu wielu haków mentalnych, jest wyjątkowo pomocna przy wielu
szczegółowych danych, pogrupowanych w kategorie i podkategorie np. klasyfikacja istot
żywych: potrzebne nam jest 5 pomieszczeo: w 1 pokoju umieszczamy grzyby, w drugim
prokarionty, w trzecim protisty w czwartym rośliny, a w piątym zwierzęta. Powiedzmy, że
duży pokój zajęła Arka Noego, czyli zwierzęta (jak widzimy metoda ta będzie skuteczniejsza,
jeśli użyjemy metody wyobrażeniowej). Wybieramy dwie części pokoju dla dwóch
największych grup zwierząt: np. ścianę z oknami i ścianę z meblami, na jednej układając
bezkręgowce (np. owady, mięczaki, stawonogi), a na drugiej kręgowce (ptaki, płazy, gady,
ptaki, ssaki – każda z tych gromad może występowad na osobnym meblu, dzięki czemu
będzie łatwiej je dalej klasyfikowad). Jeśli ssaki zajmują komodę z kilkoma szufladami,
zapełnijmy je odpowiednimi szczepami: dolna szuflada to ssaki jajorodne (dziobak i
kolczatka), wyżej mamy szufladę z torbaczami (np. kangur), jeszcze wyżej (ostatnia szuflada)
to łożyskowce. Łożyskowce to grupa bogata w rzędy (kolejny stopieo klasyfikacji), więc
wybierzmy dla nich szufladę z wieloma przegródkami (jeśli umieszczamy je w szafie, możemy
użyd wieszaków, jeśli na obrazie – to znaków szczególnych itd.)
Zamienniki cyfr (inaczej zakładkowa metoda skojarzeo)
– polega na umysłowym połączeniu
cyfry (np. 1 ) z jej wizualnym odpowiednikiem (np. ołówek, kij). Łącząc w ten sposób cyfry
oraz liczbę 10 z 11 obrazkami (od o do 10) uzyskujemy możliwośd nauki na wyrywki
różnorakich kolejności, np. największe miasta świata, pierwsi królowie Polski itd. Do
kojarzenia danego zamiennika cyfry (np. łabędź dla 2) z drugim największym miastem na
świecie używamy metody wyobrażeniowej.
Główny system pamięciowy (inaczej GSP) jest świetną metodą na zapamiętanie długich
ciągów liczbowych. Opiera się na zamianie cyfr w litery i tworzeniu wyrazów zawierających te
znaczące litery. Bardzo dobry opis tej metody znajduje się w udostępnionym na licencji
Creative Commons License 3.0 podręczniku „Organiczna technika studiowania”, do
ściągnięcia z:
http://pl.wikibooks.org/wiki/Organiczna_technika_studiowania
W tej publikacji znajdują się również wskazówki dotyczące skutecznej nauki, dobrego
rozkładu powtórek oraz skuteczności przerw w nauce. Dużą częśd zajmuje przystępne
wprowadzenie do szybkiego czytania, które można na podstawie książki dwiczyd samemu.
Bardzo polecam
Zgłoś jeśli naruszono regulamin