Czołg M3A5 Lee VI 1942.pdf

(4262 KB) Pobierz
USA
Technika lądowa
BRON
Czołgi
1942
Czołg średni M3A5 Lee VI
Medium tank M3A5 Lee VI
Dane taktyczno-techniczne
M3A3 Lee VI. Typ:
czołg
średni.
Trakcja:
gąsienicowa.
Trans-
misja:
mechaniczna.
Standaryzowa-
ny:
10.1941.
Produkcja:
styczeń -
grudzień 1942.
Wyprodukowano:
591
egzemplarze.
Długość:
6,12 m.
Sze-
rokość:
2,72 m.
Wysokość:
3,12 m.
Prześwit:
43 cm.
Masa bojowa:
28600 kg.
Pancerz:
kadłub nitowany;
grubość płyt - kadłub - przód 38-51
mm, boki i tył 38 mm, góra 13 mm, dno
13-25 mm; wieża (odlew) - przód 76
mm, boki i tył 51 mm, góra 32 mm.
Napęd:
silnik wysokoprężny General
Motors 6046 o mocy 375 KM.
Paliwo:
olej napędowy, pojemność zasadni-
czych zbiorników paliwa 652 I.
Układ
napędowy:
sprzęgło główne suche
wielotarczowe, wał napędowy, skrzynia odbioru mocy, skrzynia przekładniowa mechaniczna 5 biegów do przodu 1 do
tyłu, mechanizmy skrętu - mechanizm różnicowy z hamulcami typu Cleveland-Cletrac, przekładnie boczne, koła napędo-
we.
Podwozie:
6 par pojedynczych kół jezdnych z bandażami gumowymi, zblokowane po dwa w wózkach, zawieszenie
na podwójnych spiralnych sprężynach pionowych; 3 pary kół podtrzymujących górną część gąsienicy; koła napędowe z
przodu kadłuba, napinające z tyłu; gąsienice dwusworzniowe, dwugrzebieniowe, 79 ogniw w każdej taśmie; 4 typy gu-
mowo-metalowe lub metalowe; szerokość 406-422 mm, podziałka 152 mm; długość oporowa gąsienic 373 cm, rozstaw
środków gąsienic 211 cm.
Instalacja elektryczna:
24 V dwuprzewodowa, dodatkowy agregat ładowania.
Prędkość
maksymalna:
46 km/h.
Promień skrętu:
19 m.
Zasięg:
240 km.
Moc jednostkowa:
12,1 KM/t.
Nacisk jednostkowy:
0,89 kg/cm
2
.
Przyrządy celownicze i obserwacyjne:
2 celowniki teleskopowe M40 i M45, 3 peryskopy obserwacyjne, 7
szczelin.
Pokonywane przeszkody:
wzniesienia do 30°, rowy szerokości 230 cm, ściany wysokości 60 cm, brody głębo-
kości 100 cm.
Uzbrojenie:
75 mm armata M2 lub M3 w sponsonie bocznym, kąty ostrzału w płaszczyźnie poziomej 30°,
w płaszczyźnie pionowej -9° +20°, stabilizowana w pionie; 37 mm armata M5 lub M6 sprzężona z 7,62 mm km Browning
M 1919A4, kąty ostrzału w płaszczyźnie poziomej 360° w płaszczyźnie pionowej -7°+60°, stabilizowana w pionie; napęd
obrotu wieży ręczny i hydrauliczny; 1-2 km 7,62 mm Browning M1919A4 w kadłubie, 50,8 mm wyrzutnia granatów dym-
nych, 2 pm 11,43 mm Thompson M1928A1, broń osobista załogi.
Amunicja:
do 75 mm działa 65 nabojów, do 37 mm
działa 128 nabojów, 4084 naboje do km, 640 nabojów do pm, 14 granatów dymnych 50,8 mm, 6 granatów ręcznych.
Załoga:
6 osób (dowódca, dwóch ładowniczych, dwóch celowniczych, kierowca).
2
Do lata
1941
roku stało się
oczywiste, że czynnikiem ograni-
czającym wielkość produkcji czoł-
gów stanie się niedostateczna
produkcja silników. Gwiazdowy
silnik chłodzony powietrzem wyko-
rzystywany w czołgu średnim M3
był także źródłem napędu samolo-
tów treningowych i jego produkcja
na potrzeby wojsk pancernych
groziła ograniczeniem. W sierpniu
1941 roku podpisano kontrakt na
eksperymentalną zabudowę
silni-
ka wysokoprężnego General
Motors 6046
w czołgu średnim
M3. Nowa jednostkę napędową
tworzyły dwa sprzężone silniki
General Motors 6-71, produkowa-
ne seryjnie do napędu samocho-
dów ciężarowych. Silniki 6-71
miały symetryczne bloki, co umoż-
liwiło odpowiednie rozmieszczenie
oprzyrządowania mimo jednako-
wego kierunku obrotów obu jed-
nostek napędowych. Każda z nich
mogła pracować niezależnie i w
razie awarii jednej z nich moment
obrotowy przenoszony był poprzez
własne sprzęgło do przekładni
śrubowej,
współpracującej ze
wspólną dla obu silników prze-
kładnią odbierającą. Ta z kolei
łączyła się z wałem napędowym,
przenoszącym napęd do typowej
skrzyni przekładniowej czołgu M3.
Silnik wysokoprężny był
dłuższy niż gwiazdowy, a więc
wymagane były modyfikacje prze-
działu silnikowego, który wydłużo-
no o około 300 mm kosztem prze-
działu bojowego. Z tyłu kadłuba
zainstalowano obniżone do po-
ziomu gąsienic ściany kanału wy-
lotowego powietrza, poniżej zało-
żono deflektor gazów spalinowych
i powietrza chłodzącego silnik,
tylną ścianę kadłuba odchylono od
pionu o 10°, wyeliminowano tylne
drzwi przedziału silnikowego, a
nad nim wstawiono szerokie dwu-
skrzydłowe żaluzje pancerne. Niskie zużycie paliwa silnika wysokoprężnego pozwoliło na zmniejszenie pojemności zbior-
ników paliwa do 652 I mimo zwiększenia zasięgu do 240 km.
Silnik wysokoprężny zainstalowano w czołgu średnim M3 (nr ew. 28) produkcji Detroit Tank Arsenal i wysłano do
Aberdeen do prób, które dały tak dobre rezultaty, że w październiku 1941 roku Komitet Uzbrojenia zalecił użycie go jako
alternatywnej jednostki napędowej. Nowy silnik zwiększył masę czołgu o około 1 tonę, ale charakterystyka momentu ob-
rotowego zapewniała lepsze osiągi przy mniejszej prędkości obrotowej niż w standardowej wersji z silnikiem gwiazdo-
wym.
Komitet Uzbrojenia standaryzował czołgi napędzane silnikami General Motors 6046 jako
M3A3,
ale później ogra-
niczył to oznaczenie tylko do pojazdów
ze spawanym kadłubem.
Potrzeba zwiększenia produkcji wymusiła użycie no-
wego silnika także w czołgach
z nitowanym kadłubem.
Tę wersję oznaczono jako
M3A5.
Produkcję czołgów z silnikiem
wysokoprężnym rozpoczęto w
styczniu 1942
roku w Baldwin Locomotive Works. Do
grudnia 1942
roku wyprodukowano
591
czołgów
M3A5,
wozy ostatnich serii miały już kadłuby spawane.
Czołgi tej wersji miały napęd identyczny jak M3A3. Różniły się jedynie zastosowaniem nitowanego pancerza.
Powrót do takiej jego formy był wymuszony przez zwiększające się po przystąpieniu USA do wojny zapotrzebowanie na
czołgi. Zakłady Baldwin Locomotive Works od
stycznia
do
grudnia 1942
roku zbudowały
591
pojazdów tej wersji. Z tego
armia brytyjska otrzymała 185 sztuk, w których zamontowano brytyjskie wieże. Użyto ich w Afryce Północnej, a później
jako pojazdów dowodzenia i saperskich na terenie Włoch.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin