Czołg M3A2 Lee III 1942.pdf

(6078 KB) Pobierz
USA
Technika lądowa
BRON
Czołgi
1942
Czołg średni M3A2 Lee III
Medium tank M3A2 Lee III
Dane taktyczno-techniczne
M3A2 Lee III. Typ:
czołg
średni.
Trakcja:
gąsienicowa.
Transmisja:
mechaniczna.
Standa-
ryzowany:
sierpień 1941.
Produk-
cja:
styczeń - marzec 1942.
Wypro-
dukowano:
12 egzemplarzy.
Dłu-
gość:
5,64 m.
Szerokość:
2,72 m.
Wysokość:
3,12 m.
Prześwit:
43
cm.
Masa bojowa:
27900 kg.
Pan-
cerz:
kadłub spawany; grubość płyt -
kadłub - przód 38-51 mm, boki i tył
38 mm, góra 13 mm, dno 13-25 mm;
wieża (odlew) - przód 76 mm, boki i
tył 51 mm, góra 32 mm.
Napęd:
silnik 9-cylindrowy gwiazdowy silnik
gaźnikowy chłodzony powietrzem
Continental R 975 EC2 o mocy 340.
Paliwo:
benzyna, pojemność zasad-
niczych zbiorników paliwa 765 I,
zużycie do 209 l/100 km.
Układ na-
pędowy:
sprzęgło główne suche
wielotarczowe,
wał
napędowy,
skrzynia odbioru mocy, skrzynia
przekładniowa mechaniczna 5 bie-
gów do przodu 1 do tyłu, mechani-
zmy skrętu - mechanizm różnicowy z hamulcami typu Cleveland-Cletrac, przekładnie boczne, koła napędowe.
Podwozie:
6 par pojedynczych kół jezdnych z bandażami gumowymi, zblokowane po dwa w wózkach, zawieszenie na podwójnych
spiralnych sprężynach pionowych; 3 pary kół podtrzymujących górną część gąsienicy; koła napędowe z przodu kadłuba,
napinające z tyłu; gąsienice dwusworzniowe, dwugrzebieniowe, 79 ogniw w każdej taśmie; 4 typy gumowo-metalowe lub
metalowe; szerokość 406-422 mm, podziałka 152 mm; długość oporowa gąsienic 373 cm, rozstaw środków gąsienic 211
cm.
Instalacja elektryczna:
24 V dwuprzewodowa, dodatkowy agregat ładowania.
Prędkość maksymalna:
38,5 km/h.
Promień skrętu:
19 m.
Zasięg:
193 km.
Moc jednostkowa:
12,1 KM/t.
Nacisk jednostkowy:
0,89 kg/cm
2
.
Przyrządy
2
celownicze i obserwacyjne:
2 celowniki teleskopowe M40
i M45, 3 peryskopy obserwa-
cyjne, 7 szczelin.
Pokony-
wane przeszkody:
wzniesie-
nia do 30°, rowy szerokości
230 cm, ściany wysokości 60
cm, brody głębokości 100 cm.
Uzbrojenie:
75 mm armata
M2 lub M3 w sponsonie
bocznym, kąty ostrzału w
płaszczyźnie poziomej 30°, w
płaszczyźnie pionowej -9°
+20°, stabilizowana w pionie;
37 mm armata M5 lub M6
sprzężona z 7,62 mm km
Browning M 1919A4, kąty
ostrzału w płaszczyźnie po-
ziomej 360° w płaszczyźnie
pionowej -7°+60°, stabilizo-
wana w pionie; napęd obrotu
wieży ręczny i hydrauliczny;
1-2 km 7,62 mm Browning
M1919A4 w kadłubie, 50,8
mm wyrzutnia granatów dym-
nych, 2 pm 11,43 mm
Thompson M1928A1, broń
osobista załogi.
Amunicja:
do
75 mm działa 65 nabojów, do
37 mm działa 128 nabojów,
4084 naboje do km, 640 na-
bojów do pm, 14 granatów
dymnych 50,8 mm, 6 grana-
tów ręcznych.
Załoga:
6 osób
(dowódca, dwóch ładowni-
czych, dwóch celowniczych,
kierowca).
Pomyślnie zakończo-
ne testy balistyczne spawanej
wieży zaowocowały kontrak-
tem z Rock Island Arsenal na
opracowanie
spawanego
kadłuba czołgu średniego M3.
Zbudowano dwa takie ekspe-
rymentalne kadłuby, z których
jeden połączono z odlewaną
wieżą. W sierpniu 1941 roku
Komitet Uzbrojenia przydzielił
oznaczenie M3A2 pojazdom z
kadłubem spawanym i wie-
żą odlewaną.
Poza sposobem budowy kadłuba - był on
identyczny ze zwykłym czołgiem średnim M3.
Próby w Aberdeen wykazały, że spawany kadłub
zapewniał lepsza wytrzymałość i odporność balistyczna
przy masie nieco mniejszej, niż kadłub nitowany. Wyeli-
minowano ponadto zagrożenie stwarzane przez rykosze-
tujące nity i odłamki wnikające do wnętrza czołgu przez
otwory po wybitych nitach. Ponadto powierzchnia we-
wnętrzna była gładka, bez nitów i stalowych kształtowni-
ków szkieletu. Prostsza konstrukcja redukowała również
koszt i czas produkcji. Produkcja czołgów M3A2 ruszyła
w
styczniu 1942
roku w Baldwin Locamotive Works, ale
została wstrzymana w
marcu
po zmontowaniu zaledwie
12 pojazdów.
Fabryka przestawiła się na produkcję
odmiany M3A3 z kadłubem spawanym, ale z nowym
silnikiem wysokoprężnym.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin