Czołg dowodzenia Panzerbefehlswagen III Ausf. D1 1938.pdf
(
20263 KB
)
Pobierz
NIEMCY
Technika lądowa
BROŃ
1938
Pojazdy specjalne
Czołg dowodzenia Panzerbefehlswagen III Ausf. D1
PzBfWg III Ausf. D1 (3c. Serie ZW)
Dane taktyczno-techniczne Panzerbefehlswagen III Ausf. D1
Typ:
czołg dowodzenia.
Producent:
Daimler-Benz, Krupp, Alkett.
Lata produkcji:
1938-1939.
Wyprodukowano:
30 sztuk.
Długość:
6,0 m.
Szerokość:
2,87 m.
Wyso-
kość:
2,45 m.
Masa bojowa:
19300 kg.
Opancerzenie:
5-30 mm.
Trakcja:
gąsieni-
cowa.
Napęd:
dwunastocylindrowy, górno-
zaworowy silnik gaźnikowy chłodzony cie-
czą, w układzie V (kąt rozwarcia bloków
cylindrów wynosił 60°) typu Maybach HL 120
TR, o mocy 250 KM przy 3000 obrotów/min. i
pojemności skokowej 10838 cm³.
Pojem-
ność zbiorników paliwa:
300 l.
Zużycie
paliwa na 100 km:
droga 182 l, teren 316 l.
Transmisja:
mechaniczna, 6 biegów do
przodu, jeden wsteczny. Promień skrętu:
5,85m.
Nacisk jednostkowy na grunt:
0,95 kg/cm².
Długość oporowa gąsie-
nicy:
3,25 m.
Szerokość gąsienicy:
36
cm.
Rozstaw gąsienic:
2,38 m.
Pręd-
kość:
na drodze 55 km/h, w terenie 12
km/h.
Zasięg:
droga 165 km, teren 95
km.
Pokonywanie przeszkód:
ściany
60 cm, brody 80 cm, rowy (okopy) 2,6
m, stoki o nachyleniu do 30° .
Uzbroje-
nie:
karabin maszynowy MG 34 kal.
7,92 mm (zapas amunicji 1500 nabo-
jów).
Załoga:
5 osób (dowódca, oficer
łączności, kierowca, dwóch radiotelegra-
fistów).
Pod koniec 1938 i na początku
1939 roku zakłady Daimler-Benz wyko-
nały serię
30
czołgów dowodzenia
Pan-
zerbefehlswagen III Ausf. D1
(Fgst.
60341-60370). PzBfWg III uzupełniły w jednostkach bojowych posiadane już wozy dowodzenia KlPzBfWg Sd.Kfz 265
wykonane na podwoziu czołgu PzKpfw I Sd.Kfz 101 Ausf. B.
Wozy dowodzenia różniły się od
standardowych czołgów Ausf. D. Posia-
dały opancerzenie czołowe pogrubione
do 30 mm, i niektóre rozwiązania przyjęte
do produkcji w wykonywanych równole-
gle czołgach PzKpfw III Ausf. E, takie jak
dwudzielne drzwi z boku wieży, przednie
stanowisko karabinu maszynowego z
jarzmem Kugelblende 30, szczelinę ob-
serwacyjną kierowcy z ruchomymi prze-
słonami i peryskopami KFZ.2. Uzbrojenie
czołgu zredukowano do pojedynczego
karabinu maszynowego MG-34 kalibru
7,92 mm (zapas amunicji wynosił 1500
pocisków) zamontowanego z prawej
strony wieży w zmodyfikowanym jarzmie.
Karabin ten był obsługiwany przez przydzielonego żołnierza wojsk łączności wchodzącego w skład załogi czołgu.
Wprawdzie w wieży zamontowano jeszcze działko i i karabin maszynowy, lecz były to pełnowymiarowe makiety wykona-
ne z drewna i metalu. W stanowisku kadłubowym nie zamontowano karabinu maszynowego, pozostał jedynie tzw. otwór
pistoletowy, przez który można było prowadzić ogień z broni ręcznej przewożonej przez załogę PzBfWg III wewnątrz po-
jazdu. W kadłubie, pod wieżą zostały zamontowane otwory obserwacyjne ze szczelinami, identyczne z tymi które znaj-
dowały się po bokach wieży. Także w każdym z boków kadłuba zostały wykonane okrągłe tzw. otwory pistoletowe. Takie
same dwa otwory pistoletowe zostały umieszczone z tyłu wieży (w czołgach PzKpfw III Ausf. D otwory z tyłu wieży były
przysłonięte kwadratowymi klapkami). Ponadto zamiast silnika Maybach HL 108TR o mocy 184 kW (250 KM) zamonto-
wano silniejszy
Maybach HL 120 TR
o mocy 221 kW (300 KM). PzBfWg III miały zamontowane dodatkowe radiostacje
służące do nawiązania łączności z dowództwem batalionu, pułku czy dywizji pancernej oraz samolotami Luftwaffe.
Czołgi miały nieruchome wieże
(wymontowano z pojazdu mechanizm
obrotu wieżą) i anteny ramowe zamonto-
wane na pancerzu przedziału silnikowe-
go. Końce anteny były mocowane do
wyjść antenowych zamocowanych z tyłu
wieży czołgu. Czołgi posiadały też stan-
dardowe anteny prętowe o długości 1400
lub 2000 mm zamocowane z lewej i z
prawej strony kadłuba. Mocowanie ante-
ny zostało przesunięte do przodu (w sto-
sunku do miejsca, gdzie była montowana
antena w czołgach PzKpfw III Ausf. D).
Wewnątrz wieży po lewej stronie zainsta-
lowany był składany stolik na mapy, do-
wódca obserwował przedpole za pomocą
5 szczelin obserwacyjnych oraz dwu-
obiektywowy peryskop zainstalowany w wieżyczce dowódcy czołgu.
PzBfWg III Ausf. D1
posia-
dały różne typy wyposażenia radio-
wego, dlatego też poszczególne wer-
sje były odpowiednio oznaczone
Sd.Kfz 266, Sd.Kfz 267
i
Sd.Kfz 268.
Sd.Kfz 266
to pojazd wypo-
sażony w radiostację FuG-13 z od-
biornikiem o mocy 20 W i dwoma
nadajnikami, pracującymi na często-
tliwości 27-33 MHz.
Sd.Kfz 267
był wyposażony
w radiostacje FuG-13 i FuG-6. Radio-
stacja FuG-6 SE 20u miała nadajnik
Sender c pracujący w paśmie 27,200-
33,300 KHz, przetwornik U20a2 i
odbiornik Empfanger e z przetwornicą E.U.a o mocy 20 W. Zasięg foniczny podczas jazdy wynosił 3-6 km i 4-8 km za
pomocą klucza.
Sd.Kfz 268
był wyposażony w radiostacje FuG-7 i FuG-8. Radiostacja FuG-7 SE 20u miała nadajnik Sender d
pracujący w paśmie 1130-3000 KHz, przetwornik U30 i odbiornik Empfanger ,e z przetwornicą E.U.a. o mocy 20 W. Za-
sięg podczas jazdy 70 km fonia i 80 km klucz (łączność z samolotami). Radiostacja FuG-8 SE 30 miała nadajnik Sender a
pracujący w paśmie 830-3000 KHz, przetwornik U30 i odbiornik Empfanger c z przetwornicą E.U.a. o mocy 30 W. Zasięg
podczas jazdy 10 km fonia i 40 km klucz i 25 km głos i 70 km klucz podczas postoju.
W okresie od
czerwca 1938
roku do
marca 1939
roku zakłady Da-
imler-Benz wyprodukowały
30
PzBfWg
III Ausf. D1 o numerach fabrycznych:
60341-60370. Czołgi te weszły do wy-
posażenia dowództw pułków pancer-
nych, brygad pancernych (w dywizjach
dwupułkowych) i dywizji oraz niekiedy
korpusów pancernych. W dniu 1 wrze-
śnia 1939 roku armia niemiecka dys-
ponowała 38 czołgami PzBfWg III
Ausf. D1 i Ausf. E. Od połowy 1940
roku czołgi tego typu były wycofywane
z uzbrojenia i kierowane do szkolnic-
twa wojskowego.PzBfWg
III Ausf. D1
były później nazywane także grosser
Panzerbefehlswagen Ausf. A.
W działaniach bojowych brały
udział też wozy dowodzenia
PzBfWg
III Ausf. D1.
W chwili wybuchu wojny
do jednostek trafiło prawdopodobnie
30
PzBfWg III Ausf. D1 (później oznaczenie
zmieniono na Ausf. A) i
5
PzBfWg III
Ausf. E (później oznaczenie zmieniono
na Ausf. B). Jednak wiadomo, że PzB-
fWg III Ausf. E otrzymały tylko jednostki
3. Dywizji Pancernej. Pułki 1. Dywizji
Pancernej miały przydzielone po jednym
PzBfWg III (Sd.Kfz 267), a 37. Zmotory-
zowany Batalion Łączności tejże dywizji
dysponował trzema wozami: dwoma
Sd.Kfz 267 i jednym 268, identycznie
wyglądało wyposażenie 2. Dywizji Pan-
cernej (3. i 4. Pułk Pancerny i 38. Zmoto-
ryzowany Batalion Łączności). Jak już
wspomniano w 3. Dywizji Pancernej było
5 PzBfWg III Ausf. E. 35. i 36. Pułk Pan-
cerny 4. Dywizji Pancernej otrzymały po
jednym wozie dowodzenia PzBfWg III
Ausf. D1, zaś 79. Zmotoryzowany Bata-
lion Łączności dwa PzBfWg III (po jed-
nym Sd.Kfz 267 i 268). Warto zwrócić
uwagę, że dywizja ta nie miała na stanie czołgów PzKpfw III. W 5. Dywizji Pancernej znajdowały się łącznie dwa wozy
dowodzenia PzBfWg III Ausf. D1, po jednym Sd.Kfz 267 w 15. i 31. Pułku Pancernym i dwa w 77. Zmotoryzowanym Bata-
lionie Łączności (Sd.Kfz 267 i Sd.Kfz 268).
PzBfWg III Ausf. D1 trafiły też do
Panzerverband Kempf (jeden Sd.Kfz 267 w 7.
Pułku Pancernym był używany przez dowód-
cę dywizji generała majora Wernera Kempfa)
i 10. Dywizji Pancernej (jeden Sd.Kfz 267 w 8.
Pułku Pancernym) oraz dwóch dywizjach
lekkich 2. i 4. które były uzbrojone wyłącznie
w czołgi produkcji niemieckiej. Dodatkowo
cztery PzBfWg III (trzy Sd.Kfz 267 i jeden
Sd.Kfz 268) weszły w skład dowództwa 6.
Brygady Pancernej 2. Dywizji Lekkiej. Nato-
miast dwa PzBfWg III Ausf. D1 trafiły do do-
wództwa 4. Brygady Pancernej. Jeden PzB-
fWg III Sd.Kfz 267 przydzielono do 11. Pułku
Pancernego 1. Dywizji Lekkiej.
Podczas kampanii w Polsce 1. Dywi-
zja Pancerna straciła jeden czołg dowodzenia
PzBfWg III Ausf. D1, a 4. Dywizja Pancerna w walkach w Warszawie 8 i 9 września 1939 roku oba PzBfWg III Ausf. D1
Sd.Kfz 267 przydzielone do 35. i 36. Pułku Pancernego.
Wozy dowodzenia pozostały w jednostkach bojowych także podczas kampanii francuskiej, kampanii bałkańskiej i
być może kampanii w ZSRR, kilka pozostałych pojazdów trafiło ostatecznie do jednostek zapasowych m.in. 23. i 179.
Dywizji Pancernej stacjonujących we Francji w latach 1942-1943.
Plik z chomika:
jaciom2
Inne pliki z tego folderu:
Czołg dowodzenia Panzerbefehlswagen IV 1944.pdf
(22383 KB)
Czołg dowodzenia Panzerbefehlswagen III Ausf. D1 1938.pdf
(20263 KB)
Czołg dowodzenia Beobachtngswagen II 1938.pdf
(8089 KB)
Czołg dowodzenia Panzerbefehlswagen I 1935.pdf
(35455 KB)
Czołg dowodzenia Panzerbefehlswagen III Ausf. E 1939.pdf
(12253 KB)
Inne foldery tego chomika:
Amfibie
Ciągniki
Czołgi
Motocykle
Pojazdy specjalne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin