Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer I 1936.pdf
(
6718 KB
)
Pobierz
NIEMCY
Technika lądowa
BROŃ
1936
Pojazdy specjalne
Wóz pogotowia technicznego Bergepanzer I
Dane taktyczno-techniczne Instandsetzugkra-
ftwagen I
Typ:
wóz pogotowia technicznego.
Lata
produkcji:
1936-1938.
Producenci:
Henschel,
MAN, Daimler-Benz, Rheinmetall-Borsig, Krupp-
Gruson.
Wyprodukowano:
164 sztuki.
Wycofanie
ze służby: 1941.
Załoga:
2 osoby.
Długość:
4,42 m.
Szerokość:
2,06 m.
Wysokość:
1,35 m.
Prześwit:
0,29 m.
Masa bojowa:
5900 kg.
Opancerzenie:
6-
13 mm.
Napęd:
sześciocylindrowy, górnozaworowy
silnik rzędowy chłodzony cieczą Maybach NL38
TRKM o mocy 100 KM przy 2500 obr/min.
Trakcja:
gąsienicowa.
Pojemność zbiorników paliwa:
146
l.
Transmisja:
mechaniczna, ZF Aphon FG 31.
Moc
jednostkowa:
17 KM/t.
Nacisk jednostkowy na
grunt:
0,39 kg/cm².
Prędkość:
na drodze 40 km/h, w terenie 12 km/h.
Zasięg:
droga 170 km, teren 115 km.
Pokonywa-
nie przeszkód:
ściany 37 cm ; brody 60 cm ; rowy (okopy) 140 cm, stoki o nachyleniu do 30°.
Podczas II wojny
światowej,
Panzerwaffe,
oprócz
czołgów,
dział
szturmowych
i samobieżnych, stanowią-
cych siłę uderzeniową nie-
mieckich wojsk pancernych,
dysponowała również po-
jazdami
gąsienicowymi
niebiorącymi bezpośrednio
udziału w walce. Nie ozna-
cza to, że były one mniej
ważne dla doktryny wojen-
nej III Rzeszy. Do tych po-
jazdów należały między
innymi transportery amuni-
cji, ambulanse, ciągniki
artyleryjskie oraz wozy za-
bezpieczenia technicznego.
Często były to przerobione
wozy bojowe, pozbawione
głównego
uzbrojenia
z zamontowanym sprzętem
specjalistycznym. Również
dzięki tym często niedoce-
nianym pojazdom armia
niemiecka stanowiła tak
efektywnie
funkcjonującą
machinę. Bez wspomnia-
nych pojazdów żadne na-
tarcie armii pancernych nie
byłoby tak skuteczne.
Przykładem wyżej
wymienionych
pojazdów
panc. były wozy zabezpie-
czenia
technicznego,
w armii niemieckiej na ogół
nazywane Bergepanzerami.
Do ich głównych zadań
należało między innymi
odholowywanie uszkodzo-
nych pojazdów pancernych
z pola bitwy do jednostek
naprawczych, pomoc przy
naprawie pojazdów uszko-
dzonych podczas bitwy czy
też przemarszów oraz po-
moc przy demontażu części
z uszkodzonych jednostek,
których nie można było
naprawić.
Pierwszym z rodzi-
ny Bergepanzer był tak
zwany Instandsetzungskra-
ftwagen I, który powstał na
bazie czołgu lekkiego Pan-
zerkampfwagen I (PzKpfw
I). Od
1936
do listopada
1938
roku przebudowano
164
czołgi PzKpfw I Ausf. B
na
wozy pogotowia tech-
nicznego
przeznaczone dla
kompanii
pancernych.
Przydzielano po jednym
takim pojeździe do każdej
kompanii pancernej. Pojaz-
dy oznaczano jako
In-
standsetzugkraftwagen I
(wóz pogotowia technicz-
nego)
lub
Panzer-
kampfwagen I Ausf. B
ohne Aufbau
(PzKpfw I
Ausf. B bez nadbudowy). Modyfikacja polegała stworzeniu przedziału ładunkowego poprzez usunięcie wieży, górnego
pancerza i nadbudowy kadłuba. Powstały w ten sposób kadłub był odkryty od góry i stawał się przedziałem ładunkowym.
Dodatkowo na zewnątrz przewożono kanistry z paliwem i wodą oraz części zapasowe. W niektórych wozach załogę
osłaniały z przodu dwie duże szyby z plexi (szkła organicznego) lub wiatrochron z blachy z dwoma małymi okienkami. Od
góry można było rozpiąć brezentową plandekę. Pojazdy tego typu były używane w kompaniach pancernych do 1941 ro-
ku, choć już w 1940 roku zaczęto wycofywać je do celów szkolnych.
Pojazd charakteryzował się masą oko-
ło 4000 kg. Jego długość wynosiła 4,42 m, sze-
rokość 2,06 m, a wysokość 1,35 m. Boki i tył
kadłuba wykonano z płyty pancernej grubości
13 mm, natomiast górę kadłuba ochraniała
płyta 9 mm. Bergepanzer I, choć tej nazwy nig-
dy nie zastosowano oficjalnie, napędzał silnik
Maybach NL 38 TR, ten sam, który montowano
w czołgach PzKpfw I Ausf. B. Był to gaźnikowy,
sześciocylindrowy, rzędowy silnik chłodzony
cieczą o mocy 100 KM i pojemności skokowej
3791 cm3. Pozwalał rozpędzić pojazd, do około
40 km/h. Zbiorniki mieściły 146 litrów paliwa -
74-oktanowej benzyny, co pozwalało na osią-
gnięcie zasięgu drogowego około 170 km.
Omawiane wozy zabezpieczenia tech-
nicznego spełniały głównie rolę transporterów części zamien-
nych, paliwa i wody. Każda kompania pancerna została wypo-
sażona w jeden taki pojazd. Bergepanzer I brały udział w
kampanii wrześniowej oraz działaniach przeciwko Belgii, Ho-
landii, Luksemburgowi i Francji. Od połowy 1940 roku wyco-
fywano je z oddziałów pierwszoliniowych. Następnie trafiły
one do jednostek szkoleniowych jako wozy treningowe kie-
rowców pojazdów pancernych. Prawdopodobnie ostatnie eg-
zemplarze Bergepanzer I wycofano z czynnej służby do poło-
wy 1941 roku.
Prawdopodobnie wszystkie Bergepanzer, tak jak i
czołgi, skonstruowane do końca 1942 roku malowane były
według instrukcji Heeres Mitelungen Nummer 864 z 30 lipca 1940 roku jednolicie na kolor ciemnoszary (Panzergrau).
Zimą pokrywano je białą zmywalną farbą lub wapnem. Bergepanzer I ratowały z opresji czołgi i ich załogi unieruchomione
na polu walki. Mimo swoich ewidentnych zalet, dziś pozostają w cieniu klasycznych wozów bojowych, zwłaszcza słynnych
Panter i Tygrysów. Jednak gdyby nie Bergepanzer, których załogi wkładały olbrzymi wysiłek, by ratować z opresji swych
pierwszoliniowych towarzyszy, wiele pojazdów Panzerwaffe zostałoby bezpowrotnie utraconych, nawet mimo odniesienia
niewielkich uszkodzeń czy z powodu błahych awarii. O tym jak ważną rolę dla wszelkich dysponujących różnego rodzaju
pojazdami jednostek odgrywa, zaplecze warsztatowe, pamięta się i dziś. Rozwiązania zastosowane w niemieckich wo-
zach zabezpieczenia technicznego spotkać można także we współczesnych pojazdach tego typu.
Plik z chomika:
jaciom2
Inne pliki z tego folderu:
Czołg mostowy Bruckenleger IV 1939.pdf
(17984 KB)
Czołg obserwacyjny artylerii Panzerbeobachtungswagen IV 1944.pdf
(9484 KB)
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Czołg A12 Mk II Matilda AMRA.pdf
(2232 KB)
Czołg A12 Mk II Matilda Baron.pdf
(6783 KB)
Inne foldery tego chomika:
Amfibie
Ciągniki
Czołgi
Motocykle
Pojazdy dowodzenia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin