Analiza_SWOT.doc

(41 KB) Pobierz
Analiza SWOT

Analiza SWOT

 

Potencjalne mocne strony

·        znacząca pozycja ?

·        wystarczające zasoby ?

·        duża zdolność konkurowania ?

·        dobra opinia klientów ?

·        uznany lider rynkowy ?

·        dobrze przemyślane strategie funkcjonalne ?

·        korzystanie z efektu doświadczeń ?

·        brak silnej presji konkurencji ?

·        własna technologia ?

·        przewaga kosztowa ?

·        zdolność do innowacji produktowych ?

·        doświadczona kadra kierownicza ?

·        inne ?

Potencjalne słabe strony

·        brak jasno wytyczonej strategii ?

·        słaba pozycja konkurencyjna ?

·        brak środków ?

·        niska rentowność ?

·        brak liderów wśród kadry kierowniczej ?

·        brak kluczowych umiejętności ?

·        błędy we wdrażaniu strategii ?

·        podatność na naciski konkurencji ?

·        nienadążanie za postępem technicznym ?

·        słaby image firmy?

·        słaby poziom marketingu ?

·        koszt jednostkowy wyższy od głównych konkurentów?

Potencjalne szanse

·        pojawienie się nowych grup klientów ?

·        wejście na nowe rynki ?

·        możliwość poszerzenia asortymentu ?

·        możliwość dywersyfikacji wyrobów ?

·        możliwość podjęcia produkcji wyrobów komplementarnych ?

·        integracja pozioma ?

·        możliwość przejścia do lepszej grupy strategicznej ?

·        ograniczona rywalizacja w sektorze ?

·        szybszy wzrost rynku ?

·        inne ?

Potencjalne zagrożenia

·        możliwość pojawienia się nowych konkurentów ?

·        wzrost sprzedaży substytutów ?

·        wolniejszy wzrost rynku ?

·        niekorzystne rozwiązania systemowe ?

·        podatność firmy na regresję i wahania koniunktury ?

·        wzrost siły przetargowej nabywców lub dostawców ?

·        zmiana potrzeb i gustów nabywców ?

·        niekorzystne zmiany demograficzne ?

 

Po ustaleniu listy kryteriów, kolejnym zagadnieniem jest dobór właściwej skali ocen. Najprostsze rozwiązanie polega na zastosowaniu skali ocen szkolnych: 5 — element bardzo silny, 4 — silny, 3 — średni, 2 — słaby, 1 — bardzo słaby.

Mankamentem tej analizy jest małe zróżnicowanie wyników związane z tendencją do uchylania się od jednoznacznych ocen i nadużywania oceny 3 (średni). Dlatego zalecane są bardziej rozbudowane skale punktowe zawierające przedziały ocen: silnych, średnich

i słabych (np. od 9 do 4 punktów — element silny; od 3 do /-3/ — średni; od /-4/ do /-9/ — słaby).

 

5 sił Portera

Siła oddziaływania dostawców zależy od:

·         stopnia koncentracji sektora,

·         uzależnienia jakości produktu finalnego od jakości wyrobu dostawcy,

·         niepowtarzalność wyrobu dostawcy,

·         łatwości i kosztu zmiany dostawcy,

·         dużego udziału dostawcy w tworzeniu zysku producentów w sektorze,

·         możliwości podjęcia przez dostawcę produkcji wyrobu finalnego,

·         ostrości walki konkurencyjnej w sektorze dostawców.

Siła oddziaływania nabywców zależy od:

·         stopnia koncentracji sektora nabywcy,

·         uzależnienia jakości produktu finalnego od jakości wyrobu dostawcy,

·         niepowtarzalności produktu,

·         dużego udziału dostawcy w tworzeniu zysku nabywcy,

·         łatwości i kosztu zmiany dostawcy,

·         możliwości podjęcia przez nabywcę produkcji wyrobu finalnego,

·         ostrości walki konkurencyjnej w sektorze nabywców.

Natężenie walki konkurencyjnej wewnątrz sektora zależy od:

·         koncentracji sektora,

·         struktury udziałów rynku,

·         liczby konkurentów.

Groźba pojawienia się nowych produktów i substytutów zależy od:

·         atrakcyjności sektora, a zwłaszcza od stopy wzrostu popytu i rentowności sektora - im sektor jest bardziej atrakcyjny, tym większe jest zagrożenie nowymi konkurentami; atrakcyjność sektora określają: obecna wielkość sektora, przyszła wielkość sektora       i dynamika sprzedaży w poszczególnych latach, obecna i przewidywana rentowność sektora,

·         wysokości barier wejścia - im są słabsze, tym groźba konkurencji zewnętrznej jest większa; takie jak: ekonomika skali, wysoki poziom technologiczny, brak dostępu do kanałów dystrybucji, formalne bariery wejścia na rynek, bariery celne,

·         możliwości represji ze strony producentów sektora - jeśli producenci będący już         w sektorze są w stanie skutecznie bronić dostępu przez walkę cenową czy zamykanie kanałów dystrybucji, to mniejsza jest groźba pojawienia się nowych rywali.

·         Należy zauważyć, że groźba pojawienia się substytutu zależy również od szybkości zmian technologii.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin