Czołg A12 Mk IIa Matilda V 1941.pdf

(2103 KB) Pobierz
WIELKA BRYTANIA
Technika lądowa
BROŃ
Czołg piechoty
1941
Czołg piechoty A12 Mk II Matilda V
A12 Infantry Tank Mk II Matilda Mk V
Dane taktyczno-techniczne
Typ:
czołg piechoty.
Długość:
5,71 m.
Szerokość:
2,60 m.
Wysokość:
2,51 m.
Prześwit:
40 cm.
Masa bojo-
wa:
26,9 t.
Napęd:
dwa silniki wysokoprężne 6-cylindrowe,
rzędowe, czterosuwowe chłodzone cieczą o pojemności
3
4250 cm Leyland E170/171 o mocy 2 x 95 KM przy 2000
obr./min.
Paliwo:
olej napędowy, pojemność zbiorników
paliwa 225 l.
Pancerz:
kadłub skręcany śrubami z elemen-
tów odlewanych i z płyt walcowanych o grubości przód 75-78
mm, boki 40-70 oraz 25+40 mm, tył 55 mm, dno 13-25 mm,
strop 10-20 mm, wieża odlewna, grubość ścian - przód, boki
i tył 75 mm, strop 20 mm.
Układ napędowy:
przekładnią
sprzęgającą i sprzęgła, planetarna, preselekcyjna skrzynia
biegów typu Wilson, 6 biegów do przodu i 1 do tyłu, wielody-
skowe, suche sprzęgła boczne, jednostopniowych przekładni
bocznych.
Podwozie:
zawieszenie zblokowane; z każdej
strony po pięć wózków z dwoma podwójnymi kołami jezd-
nymi, cztery amortyzowane po dwa poziomymi amortyzato-
rami ze sprężynami spiralnymi, piąty - poziomym amortyza-
torem połówkowym, przed pierwszym wózkiem pojedyncze koło nośne amortyzowane amortyzatorem z pionową spręży-
ną spiralną; prowadnica podtrzymująca górną gałąź gąsienicy; koła napędowe z tyłu, napinające z przodu; gąsienica
metalowa, jednosworzniowa, jednogrzebieniowa, w każdej taśmie 69 ogniw; szerokość gąsienic 355 mm, podziałka 152
mm.
Osiągi:
moc jednostkowa 7,2 KM/t, nacisk jednostkowy 1,12 kg/cm
2
.
Prędkość maksymalna:
24 km/h po drodze,
15 km/h w terenie.
Zasięg:
po drodze 250 km, w terenie 120 km.
Pokonywane przeszkody:
wzniesienia 24°, rowy sze-
rokości 240 cm, brody głębokości 90 cm, ściany wysokości 61 cm.
Przyrządy celownicze i obserwacyjne:
1 celownik
teleskopowy N° 30, 3 peryskopy obrotowe Mk IV, 1 szczelina obserwacyjna.
Łączność:
radiostacja N°19.
Uzbrojenie:
1
armata Ordnance Quick Firing 2 pdr (40 mm) Mk IX lub Mk X sprzężona z 7,92 mm karabinem maszynowym Besa; kąty
ostrzału w poziomie 360°, w pionie -15° (do tyłu -9°) +20°, dodatkowo możliwy był montaż na wieżyczce dowódcy prze-
ciwlotniczego rkm Bren kal. 7,7 mm oraz dwóch wyrzutni granatów dymnych kal. 101,6 mm na prawym boku wieży.
Amunicja:
67-93 naboje do armaty, 2925-3150 naboi do km, 2800 nabojów km przeciwlotniczy 7,7 mm Bren, 8 granatów
dymnych 101,6 mm.
Załoga:
4 ludzi.
Czołgi wersji
Mk V
posiadały pneumatyczny układ wspomagania zmiany biegów
Westinghouse
(wymontowana
sprężarka Reavelf), w miejsce dotąd stosowanego mechanicznego Clayton Dewandre. Czołgi tej wersji nie miały monto-
wanej lampy sygnalizacyjnej na wieży. Silniki Leyland E170/171. Czołgi wersji Mark V były głównie wyposażone w radio-
stację No 19 i posiadały dwie anteny.
Precyzyjne ustalenie danej wersji czołgu utrudnia w tym przypadku fakt, że wiele pojazdów w czasie wojny pod-
dawano modyfikacjom. W zakładach MG Cars w Abingdon dokonywano napraw głównych polegających m.in. na wymia-
nie silników AEC na Leyland, w ten sposób wiele czołgów Mark II zostało zmodyfikowanych. Była ona ostatnią wersją
produkcyjną.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin