Czołg A12 Mk IIa Matilda V 1941.pdf
(
2103 KB
)
Pobierz
WIELKA BRYTANIA
Technika lądowa
BROŃ
Czołg piechoty
1941
Czołg piechoty A12 Mk II Matilda V
A12 Infantry Tank Mk II Matilda Mk V
Dane taktyczno-techniczne
Typ:
czołg piechoty.
Długość:
5,71 m.
Szerokość:
2,60 m.
Wysokość:
2,51 m.
Prześwit:
40 cm.
Masa bojo-
wa:
26,9 t.
Napęd:
dwa silniki wysokoprężne 6-cylindrowe,
rzędowe, czterosuwowe chłodzone cieczą o pojemności
3
4250 cm Leyland E170/171 o mocy 2 x 95 KM przy 2000
obr./min.
Paliwo:
olej napędowy, pojemność zbiorników
paliwa 225 l.
Pancerz:
kadłub skręcany śrubami z elemen-
tów odlewanych i z płyt walcowanych o grubości przód 75-78
mm, boki 40-70 oraz 25+40 mm, tył 55 mm, dno 13-25 mm,
strop 10-20 mm, wieża odlewna, grubość ścian - przód, boki
i tył 75 mm, strop 20 mm.
Układ napędowy:
przekładnią
sprzęgającą i sprzęgła, planetarna, preselekcyjna skrzynia
biegów typu Wilson, 6 biegów do przodu i 1 do tyłu, wielody-
skowe, suche sprzęgła boczne, jednostopniowych przekładni
bocznych.
Podwozie:
zawieszenie zblokowane; z każdej
strony po pięć wózków z dwoma podwójnymi kołami jezd-
nymi, cztery amortyzowane po dwa poziomymi amortyzato-
rami ze sprężynami spiralnymi, piąty - poziomym amortyza-
torem połówkowym, przed pierwszym wózkiem pojedyncze koło nośne amortyzowane amortyzatorem z pionową spręży-
ną spiralną; prowadnica podtrzymująca górną gałąź gąsienicy; koła napędowe z tyłu, napinające z przodu; gąsienica
metalowa, jednosworzniowa, jednogrzebieniowa, w każdej taśmie 69 ogniw; szerokość gąsienic 355 mm, podziałka 152
mm.
Osiągi:
moc jednostkowa 7,2 KM/t, nacisk jednostkowy 1,12 kg/cm
2
.
Prędkość maksymalna:
24 km/h po drodze,
15 km/h w terenie.
Zasięg:
po drodze 250 km, w terenie 120 km.
Pokonywane przeszkody:
wzniesienia 24°, rowy sze-
rokości 240 cm, brody głębokości 90 cm, ściany wysokości 61 cm.
Przyrządy celownicze i obserwacyjne:
1 celownik
teleskopowy N° 30, 3 peryskopy obrotowe Mk IV, 1 szczelina obserwacyjna.
Łączność:
radiostacja N°19.
Uzbrojenie:
1
armata Ordnance Quick Firing 2 pdr (40 mm) Mk IX lub Mk X sprzężona z 7,92 mm karabinem maszynowym Besa; kąty
ostrzału w poziomie 360°, w pionie -15° (do tyłu -9°) +20°, dodatkowo możliwy był montaż na wieżyczce dowódcy prze-
ciwlotniczego rkm Bren kal. 7,7 mm oraz dwóch wyrzutni granatów dymnych kal. 101,6 mm na prawym boku wieży.
Amunicja:
67-93 naboje do armaty, 2925-3150 naboi do km, 2800 nabojów km przeciwlotniczy 7,7 mm Bren, 8 granatów
dymnych 101,6 mm.
Załoga:
4 ludzi.
Czołgi wersji
Mk V
posiadały pneumatyczny układ wspomagania zmiany biegów
Westinghouse
(wymontowana
sprężarka Reavelf), w miejsce dotąd stosowanego mechanicznego Clayton Dewandre. Czołgi tej wersji nie miały monto-
wanej lampy sygnalizacyjnej na wieży. Silniki Leyland E170/171. Czołgi wersji Mark V były głównie wyposażone w radio-
stację No 19 i posiadały dwie anteny.
Precyzyjne ustalenie danej wersji czołgu utrudnia w tym przypadku fakt, że wiele pojazdów w czasie wojny pod-
dawano modyfikacjom. W zakładach MG Cars w Abingdon dokonywano napraw głównych polegających m.in. na wymia-
nie silników AEC na Leyland, w ten sposób wiele czołgów Mark II zostało zmodyfikowanych. Była ona ostatnią wersją
produkcyjną.
Plik z chomika:
jaciom2
Inne pliki z tego folderu:
Czołg A12 Mk II Matilda 1938.pdf
(39555 KB)
Czołg A12 Mk II Matilda I 1938.pdf
(7713 KB)
Czołg A12 Mk IIa Matilda II 1938.pdf
(20268 KB)
Czołg A12 Mk IIa Matilda III 1939.pdf
(21047 KB)
Czołg A12 Mk IIa Matilda III CS 1940.pdf
(2942 KB)
Inne foldery tego chomika:
amerykańskie
czeskie
francuskie
japońskie
niemieckie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin