Zagadnienia do konwersatorium przygotowującego
do egzaminu dyplomowego
Zarządzanie:
Podstawy zarządzania:
1. Fundamentalne uwarunkowania synergii organizacyjnej: sprawność działań, wysoki stopień zorganizowania, wysoki stopień integracji, wysoki efekt organizacyjny, odpowiednie składniki zarządzania, odpowiedni stopień sformalizowania, odpowiednia architektura organizacyjna, kompetentne kierownictwo.
2. Funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie, motywacja, kontrola.
3. Tendencje ewolucji (rozwoju) struktur organizacyjnych współczesnych instytucji gospodarczych: Lean management, outsourcing, wirtualizacja, sieci, internacjonalizacja.
4. Racjonalizacja decyzji kierowniczych: istota, przesłanki, uwarunkowania, modele.
5. Formalizacja instytucji: istota, cele (przesłanki), zakres, zasady, następstwa nietrafnej formalizacji.
Nauka o organizacji:
1. Rodzaje organizacji
2. Teorie głównego celu organizacji
3. Ewolucja roli i miejsca otoczenia w organizacji
4. Organizacyjno-prawne formy przedsiębiorstw
Mikroekonomia:
1. Analiza popytu i podaży
2. Koszty produkcji (rodzaje, optymalizacja, instrumenty analizy)
3. Instrumenty analizy procesów produkcyjnych (funkcja produkcji, krzywa produkcji, wybór techniki, korzyści skali itp.)
4. Charakterystyka struktur rynku i konkurencji
5. Zachowania przedsiębiorstw w różnych strukturach rynku oligopolistycznego.
Finanse:
1. Znaczenie gospodarcze i struktura rynku finansowego
2. Specyfika i rodzaje dłużnych i udziałowych (wierzycielskich) papierów wartościowych
3. Istota i charakterystyka działania giełdy papierów wartościowych
4. Podstawowe kategorie banków w Polsce według formy organizacyjno-prawnej oraz przedmiotu działalności
Zachowania organizacyjne:
1. Istota i elementy kultury organizacyjnej
2. Czynniki determinujące efektywność pracy zespołowej
3. Model komunikacji interpersonalnej
4. Przywództwo w organizacji – style, cechy i umiejętności skutecznego przywódcy
5. Zachowania wobec zmian w organizacji
Zarządzanie projektami:
1. Pojęcie i klasyfikacje projektu
2. Proces zarządzania projektem
3. Metodyka zarządzania projektami PRINCE2
4. Czynniki i kryteria powodzenia projektu
Zarządzanie zasobami ludzkimi:
1. Kierunki ewolucji zarządzania zasobami pracy
2. Nowoczesne procedury doboru personelu
3. Systemu motywowania
4. Rola rozwoju zasobów ludzkich w organizacji
Zarządzanie jakością:
1. Zarządzanie jakością a zarządzanie przez jakość (TQM)
2. Istota cyklu PDCA Deminga na tle filarów TQM
3. Geneza i najważniejsze nurty działań normalizujących w dziedzinie zarządzania jakością
4. Model Polskiej Nagrody jakości na tle innych rozwiązań tego typu stosowanych w świecie
5. Metody i techniki zarządzania jakością
Informatyka w zarządzaniu:
1. Zadania informatyki w zarządzaniu
2. Sicie: Internet, intranet, i ekstranet w organizacji
3. Implementacja, eksploatacja i modyfikacja systemów informatycznych w organizacji
4. Informatyczne systemy dziedzinowe (finanse-księgowość, kadry logistyka, zarządzanie)
Marketing:
1. Zarządzanie marketingowe jako jedna z nowych koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem
2. Tworzenie nowych produktów i usług jako podstawa procesów innowacyjnych
3. Polityka cenowa w przedsiębiorstwie
4. Marketing, handel, logistyka – współzależności i różnice
5. Promocja formalna i nieformalna
Badania marketingowe:
1. Projektowanie badań marketingowych
2. Wykorzystanie nowych mediów (Internet, telefonia komórkowa) w badaniach marketingowych
3. Metody zbierania danych ze źródeł wtórnych i pierwotnych w badaniach marketingowych
4. Jakościowe badania marketingowe
Rachunkowość finansowa:
1. Wartość informacyjna sprawozdań finansowych
2. Elementy kształtujące wynik finansowy
3. Regulacje prawne w rachunkowości
4. Kryteria klasyfikacyjne kosztów
Finanse przedsiębiorstw:
1. Wartość pieniądza w czasie – zmienność wartości pieniądza w czasie, odsetki proste, odsetki złożone – kapitalizacja odsetek zwykła i ciągła, zdyskontowane wartości przyszłej płatności, strumienie jednakowych płatności (annuity), renty wieczyste (perpetuity), wyznaczanie ratalnych spłat kredytów wraz z odsetkami
2. Pozyskanie kapitału poprzez emisję akcji i obligacji – Metody wyceny kosztu kapitału własnego. Koszt akcji uprzywilejowanych. Koszt akcji zwykłych. Koszt zysków zatrzymanych, metody wyceny kosztu kapitału obcego, średnioważony koszt kapitału, krańcowy koszt kapitału
3. Wykorzystanie działania dźwigni w zarządzaniu przedsiębiorstwem – Analiza progu rentowności, mechanizm działania dźwigni operacyjnej, wykorzystanie dźwigni operacyjnej w planowaniu zysku operacyjnego, dźwignia finansowa, efekt dźwigni finansowej i „tarczy podatkowej”, dźwignia połączona
Międzynarodowe stosunki gospodarcze:
1. Międzynarodowe przepływy czynników wytwórczych
2. Teorie handlu międzynarodowego
3. Polityka handlowa
4. Międzynarodowy system walutowy
tirolog