konwersatorium, zagadnienia na licencjat, grupa VI.docx

(15 KB) Pobierz

Zagadnienia do konwersatorium przygotowującego

do egzaminu dyplomowego

 

Zarządzanie:

 

Podstawy zarządzania:

1.      Fundamentalne uwarunkowania synergii organizacyjnej: sprawność działań, wysoki stopień zorganizowania, wysoki stopień integracji, wysoki efekt organizacyjny, odpowiednie składniki zarządzania, odpowiedni stopień sformalizowania, odpowiednia architektura organizacyjna, kompetentne kierownictwo.

2.      Funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie, motywacja, kontrola.

3.      Tendencje ewolucji (rozwoju) struktur organizacyjnych współczesnych instytucji gospodarczych: Lean management, outsourcing, wirtualizacja, sieci, internacjonalizacja.

4.      Racjonalizacja decyzji kierowniczych: istota, przesłanki, uwarunkowania, modele.

5.      Formalizacja instytucji: istota, cele (przesłanki), zakres, zasady, następstwa nietrafnej formalizacji.

 

Nauka o organizacji:

1.      Rodzaje organizacji

2.      Teorie głównego celu organizacji

3.      Ewolucja roli i miejsca otoczenia w organizacji

4.      Organizacyjno-prawne formy przedsiębiorstw

 

Mikroekonomia:

1.      Analiza popytu i podaży

2.      Koszty produkcji (rodzaje, optymalizacja, instrumenty analizy)

3.      Instrumenty analizy procesów produkcyjnych (funkcja produkcji, krzywa produkcji, wybór techniki, korzyści skali itp.)

4.      Charakterystyka struktur rynku i konkurencji

5.      Zachowania przedsiębiorstw w różnych strukturach rynku oligopolistycznego.

 

Finanse:

1.      Znaczenie gospodarcze i struktura rynku finansowego

2.      Specyfika i rodzaje dłużnych i udziałowych (wierzycielskich) papierów wartościowych

3.      Istota i charakterystyka działania giełdy papierów wartościowych

4.      Podstawowe kategorie banków w Polsce według formy organizacyjno-prawnej oraz przedmiotu działalności

 

Zachowania organizacyjne:

1.      Istota i elementy kultury organizacyjnej

2.      Czynniki determinujące efektywność pracy zespołowej

3.      Model komunikacji interpersonalnej

4.      Przywództwo w organizacji – style, cechy i umiejętności skutecznego przywódcy

5.      Zachowania wobec zmian w organizacji

 

Zarządzanie projektami:

1.      Pojęcie i klasyfikacje projektu

2.      Proces zarządzania projektem

3.      Metodyka zarządzania projektami PRINCE2

4.      Czynniki i kryteria powodzenia projektu

 

Zarządzanie zasobami ludzkimi:

1.      Kierunki ewolucji zarządzania zasobami pracy

2.      Nowoczesne procedury doboru personelu

3.      Systemu motywowania

4.      Rola rozwoju zasobów ludzkich w organizacji

 

Zarządzanie jakością:

1.      Zarządzanie jakością a zarządzanie przez jakość (TQM)

2.      Istota cyklu PDCA Deminga na tle filarów TQM

3.      Geneza i najważniejsze nurty działań normalizujących w dziedzinie zarządzania jakością

4.      Model Polskiej Nagrody jakości na tle innych rozwiązań tego typu stosowanych w świecie

5.      Metody i techniki zarządzania jakością

 

Informatyka w zarządzaniu:

1.      Zadania informatyki w zarządzaniu

2.      Sicie: Internet, intranet, i ekstranet w organizacji

3.      Implementacja, eksploatacja i modyfikacja systemów informatycznych w organizacji

4.      Informatyczne systemy dziedzinowe (finanse-księgowość, kadry logistyka, zarządzanie)

 

Marketing:

1.      Zarządzanie marketingowe jako jedna z nowych koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem

2.      Tworzenie nowych produktów i usług jako podstawa procesów innowacyjnych

3.      Polityka cenowa w przedsiębiorstwie

4.      Marketing, handel, logistyka – współzależności i różnice

5.      Promocja formalna i nieformalna

 

Badania marketingowe:

1.      Projektowanie badań marketingowych

2.      Wykorzystanie nowych mediów (Internet, telefonia komórkowa) w badaniach marketingowych

3.      Metody zbierania danych ze źródeł wtórnych i pierwotnych w badaniach marketingowych

4.      Jakościowe badania marketingowe

 

Rachunkowość finansowa:

1.      Wartość informacyjna sprawozdań finansowych

2.      Elementy kształtujące wynik finansowy

3.      Regulacje prawne w rachunkowości

4.      Kryteria klasyfikacyjne kosztów

 

Finanse przedsiębiorstw:

1.      Wartość pieniądza w czasie – zmienność wartości pieniądza w czasie, odsetki proste, odsetki złożone – kapitalizacja odsetek zwykła i ciągła, zdyskontowane wartości przyszłej płatności, strumienie jednakowych płatności (annuity), renty wieczyste (perpetuity), wyznaczanie ratalnych spłat kredytów wraz z odsetkami

2.      Pozyskanie kapitału poprzez emisję akcji i obligacji – Metody wyceny kosztu kapitału własnego. Koszt akcji uprzywilejowanych. Koszt akcji zwykłych. Koszt zysków zatrzymanych, metody wyceny kosztu kapitału obcego, średnioważony koszt kapitału, krańcowy koszt kapitału

3.      Wykorzystanie działania dźwigni w zarządzaniu przedsiębiorstwem – Analiza progu rentowności, mechanizm działania dźwigni operacyjnej, wykorzystanie dźwigni operacyjnej w planowaniu zysku operacyjnego, dźwignia finansowa, efekt dźwigni finansowej i „tarczy podatkowej”, dźwignia połączona

 

Międzynarodowe stosunki gospodarcze:

1.      Międzynarodowe przepływy czynników wytwórczych

2.      Teorie handlu międzynarodowego

3.      Polityka handlowa

4.      Międzynarodowy system walutowy

Zgłoś jeśli naruszono regulamin