Sathya Sai Baba -SATHYA SAI VAHINI.pdf

(920 KB) Pobierz
Szukasz Boga ? Szukasz siebie ? Przeczytaj !!!
Sathya Sai Baba
Sathya Sai Vahini
Tłumaczenie: Mieczysław Jacek Skiba, Burzyn POLAND 2001 rok
Translated from the Original Telugu
Published by Sri Sathya Sai Books and Publications Trust
Web posted at May 17, 2000
Preface
- Przedmowa
The Supreme Reality
– Najwyższa Rzeczywistość
From Truth to Truth
– Od Prawdy do Prawdy
The One Alone
– Sam Jeden
The Miracle of Miracles
– Cud Cudów
Basic Belief
– Podstawowa Wiara
Religion is Experience
– Religia jest Doświadczeniem
Be Yourself
– Bądź Sobą
Bondage
- Niewola
One with the One
- Jeden w Jednym
The Yogis
– Jogini
Karma-Yoga
Bhakthi-Yoga
Raja-Yoga
Jnana-Yoga
Values in Vedas
– Wartości w Vedach
Values in Later Texts
– Wartości w Późniejszych Tekstach
The Avatar as Guru
– Avatar jako Nauczyciel
This and That
– To i Ten
Levels and Stages
– Poziomy i Stany
Man and God
– Bóg i Człowiek
Colour and Caste?
– Kolor i Kasta ?
Activity and Action
- Aktywność i Działanie
Prayer
- Modlitwa
The Primal Purpose
– Pierwotny Cel
The Inner Inquiry
– Wewnętrzne Dociekanie
Eternal Truths
– Wieczne Prawdy
Modes of Worship
– Formy Kultu (Uwielbienia)
The Divine Body
- Boże Ciało
Przedmowa
Drodzy Poszukiwacze !
Bhagavan ogłosił się Sam Boskim Nauczycielem Prawdy, Piękna i Dobroci.
Poprzez zasady i przykład, poprzez Jego pisma i dyskursy, lekcje i konwersacje,
wzbudza On najwyższą mądrość i instruuje całą ludzkość jak przekształcić te
1
[nauki] w prawe
życie,
wewnętrzny pokój i uniwersalną miłość. Kiedy Ramakatha
Rasa Vahini, unikalnie autentyczny strumień nektaru
życia
Ramy, został
sfabularyzowany w pełni w “Sanathana Sarathi”, Bhagavan pobłogosławił
czytelników nową serią, którą nazwał "Bharathiya Paramartha Vahini"(Strumień
Indyjskich Duchowych Wartości). Po tym jak te precyzyjne esseje podstawowych
wartości, które rozwijają i karmią Indyjską Kulturę od początków wieków historii,
zostały opublikowane, Bhagavan zdecydował się kontynuować wypływ oświecenia
i instrukcji pod bardziej zrozumiałą i znaczącą nazwą “Sathya Sai Vahini” –
Ganga od Lotosowych Stóp Pana – “Strumień Boskiej Łaski Sai”. Ta książka
zatem zawiera dwa Vahinis, które łączą się w jeden mistrzowski strumień.
Inaugurując tę serię, Bahagavan napisał, do publikacji w Sanathana Sarathi
“Kierowany potrzebą chłodzenia rozgorzłaych konfliktów i gaszenia dręczącego
pragnienia ‘wiedzy o tobie’ którą jesteś dotknięty , zobacz, nadchodzi, Sathya Sai
Vahini, fala za falą, z Sanathana Sarathi jako medium pomiędzy tobą i mną”. Z
nieskończonym współczuciem, Sathya Sai inkarnacja Wszyskomogąca daje
milionom osób ze wszystkich lądów wolność od chorób, rozpaczy i cierpienia,
uzależnień, narcyzmu i nihilizmu.
On zachęca tych, którzy cierpią w
ciemności przez upartą
ślepotę
do zapalenia Lampy Miłości aby ujrzeć
świat
i Lampy Mądrości aby ujrzeć siebie.
“To jest zwodniczo prawdziwie
fałszywy
świat;
ta pozorna różnorodność jest iluzoryczna; jest Jeden, ale
[przedstawia się] okaleczonej podzielonej wizji ludzkości jako Wiele”, mówi
Bhagavan. Ta książka jest bliźniaczą Lampą, którą On stworzył dla nas.
Pan Krishna podniósł Arjunę z ciemnej depresji w którą on wprowadził swój
umysł, w chwili kiedy obowiązek wzywał go by był sobą – wielce sławnym
wojownikiem, gotowym i chętnym do walki w słusznej sprawie przeciw potędze.
Krishna dokonał uleczenia poprzez przypomnienie mu o Atmie, która była jego
rzeczywistością i o tym,
że
On sam jest Atmą, którą był. Bhagavan mówi,
że
my
także mamy skłonności bycia łapanym “w zwoje pomysłów i siatkę dialektycznej
logiki. Kluczem sukcesu duchowych zmagań (i, co jest
życie
warte, jeśli nie jest
przeznaczone do tego wielkiego zmagania?) jest filozoficzne dociekanie i postęp
moralny, obydwa mające kulminację w uświadomieniu sobie Atmy,
źródła
i sumy
wszelkiej energii i aktywności, która jest”. Wszyscy jesteśmy motywowani
strachem, wątpliwościami i przywiązaniem jak był Arjuna. Wszyscy wahamy się na
skrzyżowaniu pomiędzy Tu czy Tam, fala i ocean.
Lecz stworzeni przez Niego jesteśmy ‘cudem cudów’. Bhagavan mówi,
“Czegokolwiek nie ma w człowieku nie może być poza nim. Cokolwiek jest
dostrzegane poza nim jest jedynie odzwierciedleniem tego co rzeczywiście jest w
nim”. “Atma jest wolna. To jest Czystość. To jest Pełnia. To jest niezwiązane. Jej
centrum jest ciało lecz Jej otoczenie jest poza ciałem”. Człowiek został obdarzony
superintelektem, który może rozpoznać istnienie Atmy, dążąc do uświadomienia
sobie tego i odniesienia sukcesu.
Jednakże, jest niewielu ludzi szukających kim są, dlaczego i skąd są tutaj i kiedy
stąd odejdą. Poruszają się z tymczasowymi imionami, zamknięci w ulotnych ciągle
zmieniajacych się ciałach. Więc, Bhagavan zaczepia nas, “Słuchajcie! Dzieci
2
Nieśmiertelności! Słuchajcie! Słuchajcie posłania Rishis, którzy mieli Wizję
Najbardziej Majestatycznej Osoby, Purushotharma, Głównej i Pierwszej, która
mieszka poza strefą Iluzji i Ułudy. O tak Ludzkie istoty! Ze swej natury jesteście
zawsze pełni. Jesteście zaiste Bogiem poruszającym się po ziemi. Czy jest większy
grzech aniżeli nazwać was ‘grzesznikami’? Kiedy zaakceptujecie apelację,
że
się
zniesławiacie. Powstańcie! Odwiążcie upokarzające poczucie,
że
jesteście owcami.
Nie bądźcie zwiedzeni tą ideą. Jesteście Atmą. Jesteście kroplą Amrith,
Nieśmiertelnej Prawdy, Piękna, Dobroci. Nigdy się nie zaczynacie, ani nie
kończycie. Wszelkie rzeczy materialne są wam poddane, nie jesteście im poddani
jak teraz sobie wyobrażacie”.
Bhagavan mówi, “Poprzez nieustanną praktykę Prawdy, Prawości i Hartu Ducha,
Boski spokój w jednostce może być wywołany manifestując się w codziennym
życiu,
przekształcając je w radość prawdziwej miłości”. “Poznaj Najwyższą Prawdę,
oddychaj Nią, kąp się w Niej,
żyj
w Niej, wtedy Ona stanie się wszystkim twoim i ty
staniesz się w pełni Nią”. Materialny obiekt nie jest samo-wyrażający się lub
swathah-prakaasa. To w pełni zależy od zdolności poznania lub chith-sakthi
indywidualnej Atmy dla jej manifestacji lub prakasa. Rzeczywisty
świat
obiektów
jest coraz dalej analizowany i prawdziwa podstawa Mnogości zostaje pojęta,
Brahman lub Wszyskoobejmujący Duch jako Pierwsza Zasada zostaje uznany jako
logiczna konieczność. Później, kiedy kontrola zmysłów, oczyszczenie umysłu,
koncentracja i wewnętrzny spokój zostają osiągnięte, to co jawi się jako logiczna
konieczność budzi się w oczyszczonej
świadomości
jako Pozytywna Ciągła
Bezosobowa Wola (Prajnaanam Brahman), której ekspresją jest to wszystko”.
Sathya Sai Vahini odkrywa nam w bezbłędny sposób,
że
ja w człowieku jest ‘nie
inne aniżeli Wszystkoobejmujące JA Boga’.
Powiedziano nam,
że
to prawda nie
tylko ludzkości ale wszelkich istot, wszystkiego i wszędzie! W rzeczywistości,
“Wola stwarza tą nierealną wielość Kosmosu w Jednym, którym On jest. On może
być tą samą Wolą i zjawiskiem”. “Istota (Bóg) jest poza Stawaniem się i Stawanie
się scala się z Istotą. To jest wieczna gra” mówi Bhagavan.
Jak pisze Bhagavan, ‘najwyższym zakończeniem edukacji, najwyższym celem
instruowania jest pomóc nam byśmy stali się
świadomi
uniwersalnej wiecznej
Nieosobowości’. Sathya Sai w Swej rolo jako Nauczyciela Nauczycieli instruuje
nas zatem dla tej najwyższej przygody duszy. Poszukiwacze poruszający się w tej
pielgrzymce mają w Nim współczującego przewodnika i obrońcę, ponieważ On jest
ucieleśnieniem prawdziwej Woli, która planuję Grę.
Gdy jesteśmy prowadzeni przez dolinę tej Vahini przez Bhagavana, który trzyma
nas za rękę, On nawołuje nas do podziwiania, doceniania i wielbienia
jasnowidzów i mędrców wielu krajów, którzy byli pionierami tej dziedziny i
ustanowili ograniczenia i granice, przygotowawcze dyscypliny i praktyki dla
wygładzenia
ścieżki
i przyśpieszenia odkrycia Prawdy. On pisze o Vedach i
późniejszych tekstach duchowych, o Formach Wiary które pozostawiły sprawdzian
wieków lojalnej akceptacji i o Kodeksach Dyscypliny dających podstawy czterech
stanów
życia
ludzkiego i dla ludzi z wyraźną wrodzoną cechą – pionową
wznoszącą się Sathwic, horyzontslną rozszerzającą się Rajasic i mroczną (tępą)
3
obniżającą się Thamasic. On wyjaśnia rolę Karmy i jej konsekwencje. “Jak kruchy
statek pochwycony przez sztorm, człowiek wspina się na gigantyczną falę i osiąga
jej pieniącą się krawędź szczytu. W następnej chwili zostaje ciśnięty w koryto,
jedynie by znów powstać. Powstania i upadki są obydwa konsekwencjami jego
własnych czynów. One tworzą pałac i więzienie dla człowieka. Ból czy radość są
oddźwiękiem, refleksją i reakcją działań każdego. Jivi może uciec zarówno poprzez
kultywowanie postawy
świadectwa,
nie wikłając się w działalność, którą musi
wykonać”. Bhagavan opisuje,
że
‘Jogę’ jako proces “wzajemnego zbliżania się
Jivatma i Paramatma, Ja i Wszystkoobejmujące Ja” i On podaje szczegóły
ścieżki
Miłości (Bhakthi), Bezinteresownej Aktywności (Karma), panowania nad umysłem
(Raja), wysublimowania (wzniosłości)
Świadomości
(Jnana). Bhagavan analizuje
prawo i odpowiedzialność jednostki i społeczeństwa i odkrywa nam,
że
one mają
jeden cel duchowego spełnienia.
Podsumowując Sathya Sai Vahini jest Geetha dana dla nas przez Osobę która jak
Sanathana Sarathi, jest chętna i gotowa powstrzymać panowanie naszych
zmysłów, umysłu,
świadomości,
ego i intelektu i prowadzić nas bezpiecznie do
Prashanthi Nilayam, Mieszkania Najwyższego Pokoju, Celu całej ludzkości.
Wszyscy możemy być pobłogosławieni przez Jego Miłość i Łaskę.
- N. Kasturi
Najwyższa Rzeczywistość
Proces
życia
ma za zadanie osiągnięcie Najwyższego jako jego celu i sensu. Przez
Najwyższe jest rozumiana Atma. Wszyscy ci, którzy wyrośli w kulturze Bharathiya
– Bharathiyas – wiedzą,
że
Atma jest wszędzie. Ale zapytani jak doszli do poznania
tego niektórzy zapewniają,
że
Vedy nauczyły ich tego, inni,
że
cytaty tekstów
Sastras, a inni polegają na
świadectwie
przeżyć wielkich mędrców. Każdy z nich
opiera swe wnioski i udowadnia ich prawdziwość stosownie do bystrości swego
intelektu. Wielu wielkich ludzi skierowało swą inteligencję ku odkryciu wszech-
obejmującej Atmy i odniosło sukces w wizualizacji tej Boskiej Zasady. W tym
kraju, Bharath, mają dowód pomyślnej realizacji celów postawionych przed nimi
przez kaznodziei, mędrców, aspirantów i ascetów, kiedy oni spróbowali szczerze je
realizować. Jednakże wśród milionów ludzi, możemy naliczyć tylko niewielu,
którzy byli w stanie wizualizować Uniwersalną Atmę.
Żadna
inna
żywa
istota nie została obdarzona inteligencją i zdolnością
rozróżniania, wyniesioną do tego stopnia, by móc zwizualizować Atmę
(Boga –
otrzymać objawienie Chwały Boga – przypis tłumacza
).
To jest powód dla
którego człowieka ogłoszono koroną stworzenia, i dlaczego Sastras ogłosiły,
że
szansa narodzenia się człowiekiem jest bardzo rzadką częścią dobrego losu.
Człowiek posiada kwalifikacje wymagane do szukania przyczyny Stworzenia; ma w
sobie pragnienie i zdolność. Uzdalnia Stworzony Wszechświat do wypromowania
pokoju, postępu i bezpieczeństwa; używa siły i rzeczy Natury dla promowania
swego szczęścia i przyjemności. To jest samo aprobowane przez Vedy.
4
Vedy są autorytetem wiary dla milionów. One są prawdziwymi słowami Boga.
Hindusi wierzą,
że
Vedy nie mają początku i nigdy się nie skończą. Bóg mówi do
człowieka. Nie są one książkami napisanymi przez autorów. Są objawieniami
nadanymi przez Boga wieloma drogami dowiadywania się, drogami osiągania
Najwyższego Celu. Istniały nim zostały objawione jako istotne (ważne)
ścieżki;
będą wciąż istotne nawet jeśli człowiek zapomni
ścieżki.
Dharma, którą Veda
pozwala nam ujrzeć jest także bez początku i końca. Z tego powodu odnosi się do
Najwyższego Celu.
Oczywiście, niektórzy mogą się sprzeczać,
że
mimo iż można przyznać,
że
Dharma
odnosi się do najwyższego celu nie mającego końca, zapewne musi mieć początek.
Vedy oznajmiają,
że
cykle Tworzenia-Rozpadu nie mają punktu gdzie się zaczynają
i nie mają punktu gdzie się kończą. To jest ciągłe koło. I nie ma zmian ilościowych
Kosmicznej Energii – zarówno wzrostu jak i zmniejszania się; to jest zawsze to
samo, zawsze utwierdzone w Sobie. Stworzone i Stworzyciel są dwoma
równoległymi liniami, z ich nieznanym początkiem i niezrozumiałym końcem.
Poruszają się w równej odległości od siebie zawsze i zawsze. Ponieważ Bóg jest
zawsze aktywny, Jego Wola i Moc ponadto są nie do pojęcia dla ludzkiego
intelektu.
Najwyższy, według Bharathiyas, (dziedzictwo Indyjskiej kultury) jest Sam Ogrom.
Wznosi się do najwyższego nieba i wędruje wolny w tej przestrzeni. Zostało to
oznajmione w jasnym okresie, znacznie wcześniej przed okresem historycznym.
Studiowanie pojęcia Najwyższy i propagowanie tego pojęcia uległo znacznemu
pogorszeniu w okresie historii. Lecz stawiło czoła wszystkiemu temu i obecnie
utwierdza się
żywe
i czujne. To jest dowód wewnętrznej mocy tego objawienia.
Pojęcie Najwyższego Celu ustanowione w Judaiźmie, Chrystianiźmie i
Zoroastrianiźmie usiłuje wyznawać w swoich kategoriach myśl Bharathiya (Indii) i
przyswoić ją jako część swojej własnej; ciągle nie akceptując statusu obcego we
własnym miejscu urodzenia; z drugiej strony wyjaśniając tym innym religiom swe
własne pojęcie Ostatecznego (Największego) i kładąc nacisk na Jedność wszystkich
punktów widzenia, i przyjmując (ustalając) serdecznie bazę braku różnic. Chociaż
strumień wiedzy odnoszącej się do Najwyższego Celu odkryty przez
świętych
Bharathiya (Indii) wpłynął na koncept innych wierzeń pozostał jak kałuże poza nim
(strumieniem).
W samych Indiach (Bharath) powstało wiele sekt jak grzyby po deszczu z dala od
zasadniczej wiary. Próbują one uderzyć w korzenie lub spowodować
śmiertelną
szkodę dla podstawowego pojęcia Hinduizmu odnosząc się do Realności
Najwyższego. Ale jak w przerażającym trzęsieniu ziemi wody morza jedynie
wracają z tysiącem fal grzmiąc z furią ku brzegowi i wydaje się,
że
odchodzą, ten
strumień mądrości Bharathiya został przywrócony do swej nieskazitelnej chwały,
kiedy wzrastał wśród zamieszania i konfliktów historii. Kiedy wstrząsy ustępują
przyciągają różnorodne sekty, które trapią umysł człowieka, i scalają się w
ekspansywne formy. Zasada Atmy Bharathiyas jest wszystko obejmująca, wszystko
objawiająca, wszystko wyjaśniająca i pełna mocy.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin