Klucz.pdf

(305 KB) Pobierz
EGZAMIN MATURALNY
W ROKU SZKOLNYM 2015/2016
FORMUŁA OD 2015
(„NOWA MATURA”)
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
POZIOM ROZSZERZONY
ZASADY OCENIANIA ROZWIĄZAŃ ZADAŃ
ARKUSZ MWO-R1
MAJ 2016
Uwaga: Akceptowane są wszystkie odpowiedzi merytorycznie poprawne i spełniające warunki
zadania.
Zadanie 1. (0–1)
Wymagania ogólne
I. Wykorzystanie
i tworzenie
informacji.
II. Rozpoznawanie
i rozwiązywanie
problemów.
Wymagania szczegółowe
2. Socjalizacja i kontrola społeczna. Zdający:
3) wyjaśnia na przykładach, w jaki sposób dochodzi do stygmatyzacji
społecznej i jakie mogą być jej skutki.
(III etap) 2.
Życie
społeczne. Zdający:
5) wyjaśnia, jak tworzą się podziały w grupie i w społeczeństwie (np.
na „swoich” i „obcych”), i podaje możliwe sposoby przeciwstawiania
się przejawom nietolerancji.
Schemat punktowania
1 p. – wskazanie poprawnej odpowiedzi.
0 p. – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi.
Poprawna odpowiedź
A.
Zadanie 2. (0–1)
I. Wykorzystanie
i tworzenie
informacji.
II. Rozpoznawanie
i rozwiązywanie
problemów.
1.
Życie
zbiorowe i jego reguły. Zdający:
4) omawia na przykładach
źródła
i mechanizmy konfliktów
społecznych oraz sposoby ich rozwiązywania.
(III etap) 1. Podstawowe umiejętności
życia
w grupie. Zdający:
3) przedstawia i stosuje podstawowe sposoby rozwiązywania
konfliktów w grupie i między grupami.
Schemat punktowania
1 p. – podanie poprawnej odpowiedzi.
0 p. – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi.
Poprawna odpowiedź
mediacja lub dobre usługi
Zadanie 3. (0–2)
I. Wykorzystanie
i tworzenie
informacji.
4. Struktura społeczna. Zdający:
5) charakteryzuje wybrane problemy
życia
społecznego w Polsce
(w tym sytuację młodych ludzi); rozważa możliwości ich
rozwiązania.
22.Współczesna demokracja w Polsce i na
świecie
– problemy
i zagrożenia. Zdający:
1) rozważa problemy polityki bezpieczeństwa socjalnego.
(III etap) 3. Współczesne społeczeństwo polskie. Zdający:
3) przedstawia wybrany problem społeczny ważny dla młodych
mieszkańców swojej miejscowości i rozważa jego możliwe
rozwiązania.
Strona 2 z 26
3.1.
Schemat punktowania
1 p. – podanie dwóch poprawnych elementów odpowiedzi.
0 p. – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi.
Przykładowa odpowiedź
– wydłużenie się
życia
ludzkiego
– zmniejszenie dzietności
3.2.
Schemat punktowania
1 p. – podanie dwóch poprawnych elementów odpowiedzi.
0 p. – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi.
Przykładowa odpowiedź
– wydłużenie urlopu macierzyńskiego.
– Program Rodzina 500+.
Zadanie 4. (0–1)
I. Wykorzystanie
i tworzenie
informacji.
II. Rozpoznawanie
i rozwiązywanie
problemów.
1.
Życie
zbiorowe i jego reguły. Zdający:
1) charakteryzuje wybrane zbiorowości, społeczności, wspólnoty,
społeczeństwa, ze względu na obowiązujące w nich reguły i więzi.
4. Struktura społeczna. Zdający:
5) charakteryzuje wybrane problemy
życia
społecznego w Polsce
(w tym sytuację młodych ludzi); rozważa możliwości ich
rozwiązania.
5. Zmiana społeczna. Zdający:
3) analizuje sposoby adaptacji do zmiany społecznej na podstawie
własnych obserwacji i tekstów kultury.
8. Kultura i pluralizm kulturowy. Zdający:
3) rozpoznaje najważniejsze cechy kultury wskazanej społeczności.
(III etap) 3. Współczesne społeczeństwo polskie. Zdający:
1) charakteryzuje – odwołując się do przykładów – wybrane warstwy
społeczne, grupy zawodowe i style
życia.
Schemat punktowania
1 p. – podanie poprawnej odpowiedzi.
0 p. – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi.
Przykładowa odpowiedź
Przedstawiono tzw. wyścig szczurów. Zjawisko to polega na ciągłej rywalizacji we
współczesnym
świecie.
Zadanie 5. (0–1)
I. Wykorzystanie
i tworzenie
informacji.
8. Kultura i pluralizm kulturowy. Zdający:
2) wskazuje specyficzne cechy kultury wysokiej, masowej,
narodowej i ludowej.
Strona 3 z 26
Schemat punktowania
1 p. – podanie poprawnej odpowiedzi.
0 p. – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi.
Przykładowa odpowiedź
kultura masowa
Zadanie 6. (0–1)
I. Wykorzystanie
i tworzenie
informacji.
13. Opinia publiczna. Zdający:
3) odczytuje i interpretuje tabele i wykresy prezentujące wyniki
badania opinii publicznej.
(III etap) 6.
Środki
masowego przekazu. Zdający:
4) uzasadnia, posługując się przykładami, znaczenie opinii publicznej
we współczesnym
świecie;
odczytuje i interpretuje wyniki
wybranego sondażu opinii publicznej.
Schemat punktowania
1 p. – wskazanie trzech poprawnych elementów odpowiedzi.
0 p. – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi.
Poprawna odpowiedź
1. F
2. P
3. F
Zadanie 7. (0–3)
I. Wykorzystanie
i tworzenie
informacji.
V. Znajomość
podstaw ustroju
Rzeczypospolitej
Polskiej.
6. Naród, ojczyzna i mniejszości narodowe. Zdający:
4) charakteryzuje mniejszości narodowe, etniczne i grupy imigrantów
żyjące
w Polsce (liczebność, historia, kultura, religia itp.); wymienia
prawa, które im przysługują.
(III etap) 8. Naród i mniejszości narodowe. Zdający:
3) wymienia mniejszości narodowe i etniczne oraz grupy migrantów
(w tym uchodźców)
żyjące
obecnie w Polsce i przedstawia
przysługujące im prawa; na podstawie samodzielnie zebranych
materiałów charakteryzuje jedną z tych grup (jej historię, kulturę,
obecną sytuację).
7.1.
Schemat punktowania
2 p. – poprawne wypełnienie trzech wierszy tabeli.
1 p. – poprawne wypełnienie dwóch wierszy tabeli lub poprawne podanie trzech nazw.
0 p. – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi.
Poprawna odpowiedź
A. Białorusini, narodowa
B.
Żydzi,
narodowa
C. Romowie, etniczna
Strona 4 z 26
7.2.
Schemat punktowania
1 p. – podanie dwóch poprawnych elementów odpowiedzi.
0 p. – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi.
Przykładowa odpowiedź
Rozstrzygnięcie: Mniejszość z opisu A.
Uzasadnienie: Jej przedstawiciele w gminach województwa podlaskiego stanowią co
najmniej 20%.
Zadanie 8. (0–1)
I. Wykorzystanie
i tworzenie
informacji.
13. Opinia publiczna. Zdający:
3) odczytuje i interpretuje tabele i wykresy prezentujące wyniki
badania opinii publicznej.
(III etap) 6.
Środki
masowego przekazu. Zdający:
4) uzasadnia, posługując się przykładami, znaczenie opinii publicznej
we współczesnym
świecie;
odczytuje i interpretuje wyniki
wybranego sondażu opinii publicznej.
Schemat punktowania
1 p. – wskazanie trzech poprawnych elementów odpowiedzi.
0 p. – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi.
Poprawna odpowiedź
1. F
2. P
3. F
Zadanie 9. (0–1)
I. Wykorzystanie
i tworzenie
informacji.
IV. Znajomość
zasad i procedur
demokracji.
16. Polityka, ideologie, doktryny i programy polityczne. Zdający:
5) charakteryzuje ideologie totalitarne (nazizm, komunizm),
odwołując się do przykładów historycznych.
18. Instytucja państwa. Zdający:
3) opisuje najważniejsze teorie genezy państwa (Arystotelesa,
teistyczna, umowy społecznej, podboju, marksistowska).
Schemat punktowania
1 p. – podanie poprawnej odpowiedzi.
0 p. – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi.
Przykładowa odpowiedź
marksizm
Zadanie 10. (0–2)
I. Wykorzystanie
i tworzenie
informacji.
IV. Znajomość
zasad i procedur
demokracji.
15. Demokracja – zasady i procedury. Zdający:
5) wyjaśnia, jak są przeprowadzane i jaką rolę odgrywają wybory we
współczesnej demokracji.
17. Systemy partyjne. Zdający:
4) opisuje podstawowe zasady ordynacji większościowej
i proporcjonalnej w powiązaniu z systemem dwupartyjnym
i wielopartyjnym.
Strona 5 z 26
Zgłoś jeśli naruszono regulamin